آیین‌نامه اعطای تسهیلات خرید مسکن کوچک به کارگران و کارمندان کم درآمد

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۱۱/۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۱۱/۲۷

[به موجب ماده ۴۴ آیین‌نامه اعطای تسهیلات مسکن و نوسازی و بهسازی مسکن روستایی، لغو شده است.]

شماره ۷۷۶۲۲/ت۳۴۱۸۳هـ – ۱۳۸۴/۱۱/۲۵

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴/۱۱/۲ بنا به پیشنهاد شماره ۰۲/۱۰۰/۳۶۱۹۶ مورخ ۲۸/۱۰/۱۳۸۴ وزارت مسکن و شهرسازی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه‌ اعطای تسهیلات خرید مسکن کوچک به کارگران و کارمندان کم درآمد را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱ ـ به منظور تسهیل در تأمین مسکن کارگران و کارمندان کم‌درآمد شاغل و بازنشسته تحت پوشش صندوقهای تأمین اجتماعی و بازنشستگی کشوری و لشگری و صندوقهای خاص، اعطای تسهیلات خرید توسط بانک مسکن در محدوده جغرافیایی شهرهای کشور، تا پایان برنامه چهارم توسعه، با رعایت این آیین‌نامه انجام می‌گیرد.

ماده ۲ ـ مسکن مشمول این آیین‌نامه، مسکن نوساز و دست اولی است که مساحت زیربنای مفید آن با تعاریف موضوع الگوی مصرف مسکن که از سوی وزارت مسکن و شهرسازی صورت می‌گیرد، منطبق باشد.
ماده ۳- کارگران و کارمندان مشمول این آیین‌نامه باید حائز شرایط ذیل باشند:
الف ـ متأهل یا سرپرست خانوار بوده و تاکنون زمین یا مسکن دولتی دریافت نکرده باشند.
ب ـ حقوق و مزایای آنها از دو برابر حداقل حقوق و مزایای موضوع قانون کار و قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت بیشتر نباشد.
ج ـ نسبت به افتتاح حساب پس‌انداز ویژه با حداقل موجودی سه میلیون ریال نزد بانک مسکن اقدام کنند.

تبصره ـ ایثارگران واجد شرایط با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اولویت از تسهیلات این آیین‌نامه برخوردار می‌شوند.

ماده ۴ ـ‌ تسهیلات پرداختی معادل پنجاه برابر حقوق و دستمزد متقاضی و حداکثر معادل یکصد میلیون ریال برای هر واحد مسکونی در مرحله نخست بوده و در سالهای بعد متناسب با نرخ تورم افزایش خواهد یافت.

ماده ۵ ـ دارندگان حسابهای صندوق پس‌انداز مسکن نزد بانک مسکن در شرایط مساوی و نیز متقاضیان خرید واحدهای مسکونی واقع در بافتهای فرسوده شهری و شهرهای جدید نسبت به سایر متقاضیان از اولویت برخوردار خواهند بود.

ماده ۶ – مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات پانزده سال و به روش تقسیط پلکانی خواهد بود.

ماده ۷ – یارانه سود تسهیلات پرداختی در شهرهای کوچک معادل شش درصد و در شهرهای متوسط معادل چهار درصد است.

ماده ۸ – سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است اعتبار لازم را جهت تأمین مابه‌التفاوت نرخ سود تسهیلات در شهرهای کوچک و متوسط در بودجه‌های سالانه منظور کند.

ماده ۹ ـ در مرحله نخست اجرای این آیین‌نامه که تا پایان خرداد ۱۳۸۵ است، سی‌هزار واحد مسکونی و در سالهای بعد سالانه پنجاه هزار واحد مسکونی مشمول استفاده از تسهیلات خرید موضوع این آیین‌نامه خواهند شد.

ماده ۱۰ – طبق تعریف سطوح سه‌گانه شهری در دستور العمل اجرایی این آیین‌نامه، هفتاد درصد از تسهیلات موضوع این آیین‌نامه به شهرهای کوچک و متوسط اختصاص می‌یابد.

ماده ۱۱ ـ به منظور کمک به تأمین منابع مورد نیاز برای اجرای این آیین‌نامه در سال ۱۳۸۴ مبلغ هزار میلیارد ریال از منابع سایر بانکها در اختیار بانک مسکن قرار گیرد.

ماده ۱۲ ـ به منظور کمک به تأمین منابع لازم برای تداوم اجرای این آیین‌نامه تا پایان برنامه چهارم توسعه تمهیدهای لازم از محل انتشار اوراق مشارکت و استفاده از حساب ذخیره ارزی اتخاذ خواهد شد.

ماده ۱۳ ـ دستورالعمل اجرایی این آیین‌نامه ظرف پانزده روز پس از ابلاغ، توسط وزارت مسکن و شهرسازی صادر خواهد شد.

ماده ۱۴ ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است اقدامهای لازم را برای ایجاد زمینه اجرای این آیین‌نامه تا زمان ابلاغ دستور العمل یادشده معمول و مراتب را به سیستم بانکی ابلاغ کند.

پرویز داودی
معاون اول رئیس جمهور