طرح‌های اتصال محور راه آهن خرمشهر – شلمچه به محور شلمچه – بصره

تاریخ تصویب: ۱۳۸۵/۰۲/۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳۸۵/۰۳/۰۶

22717/ت34153هـ – ۱۳۸۵/۳/۶

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۵/۲/۳۱ بنا به پیشنهاد شماره ۱۵۵۵۱/۱۱ مورخ ۲۵/۸/۱۳۸۴ وزارت راه و ترابری و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:


۱ـ به وزارت راه و ترابری اجازه داده می شود در اجرای بند “د” یادداشت تفاهم مورخ ۲۶/۴/۱۳۸۴ در خصوص همکاریهای حمل و نقل ریلی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت عراق و با رعایت قوانین و مقررات کشور، طرح‌های اتصال محور راه آهن خرمشهر- شلمچه به محور شلمچه- بصره در محدوده تا ۵۰۰ متری جنوب جاده خرمشهر- شلمچه (به شرح نقشه پیوست که تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت است) و اتصال محور راه آهن اراک- کرمانشاه- خسروی به محور راه آهن خانقین- بغداد در محدوده تقریبی ۱۰۰۰ متری جنوب خط مرکزی گذرگاه جاده ای خسروی- منذریه ( به شرح نقشه پیوست که تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت است) را تا مرحله اجرا پیگیری کند.

تبصره ـ محور دقیق طرح‌های فوق پس از تکمیل و هماهنگی مطالعات راه آهنهای یاد شده توسط کارشناسان وزارت راه و ترابری جمهوری اسلامی ایران و وزارت حمل و نقل عراق و پس از میخکوبی مسیر در خاک دو کشور تعیین خواهد شد.

۲ـ وزارت راه و ترابری موظف است در استقرار تأسیسات مربوط و تعیین محل اتصال خطوط ریلی در نقاط صفر مرزی با هماهنگی وزارت امور خارجه به گونه ای اقدام کند که در اجرای مفاد معاهدات مرزی بین دو کشور و نقشه‌ها و مدارک منضم به آن در آینده اختلالی به وجود نیاید.

۳ـ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موظف است ضمن هماهنگیهای لازم با نیروهای نظامی مستقر در منطقه برای تسهیل عملیات اجرایی احداث خطوط یاد شده، اعتبار مورد نیاز پاکسازی مناطق آلوده به مین و مواد منفجره در کریدور مسیرهای فوق را در لایحه بودجه سال ۱۳۸۶ پیش بینی کند.

۴ـ سایر دستگاههای اجرایی ذیربط نیز موظفند همکاریهای لازم را در حیطه وظایف خود با وزارت راه و ترابری در اجرای طرح‌های یاد شده به عمل آورند.

۵ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نسبت به تأمین اعتبار طرح‌های فوق الذکر با اولویت راه آهن خرمشهر ـ بصره در بودجه سالانه اقدام کند. وزارت راه و ترابری از محل جا به جایی اعتبار طرحها در سرجمع اعتبارات سال ۱۳۸۵ نسبت به شروع طرح اقدام کند.

پرویز داودی
معاون اول رئیس جمهور