توزیع شیر در مدارس کشور در سال تحصیلی ۱۳۸۵-۱۳۸۶

تاریخ تصویب: ۱۳۸۵/۰۴/۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳۸۵/۰۵/۲۱

شماره: ۷۶۶۲۰/۳۰۹
تاریخ: ۸/۵/۱۳۸۵

پیرو بند «۲» مصوبه شماره ۲۲۲۹۸۵/۳۰۹ مورخ ۲۳/۱۲/۱۳۸۴ شورای اقتصاد و به استناد جزء «۲» بند «ب» تبصره «۱۵» قانون بودجه سال ۱۳۸۵ کل کشور شورای اقتصاد در جلسه مورخ ۳۱/۴/۱۳۸۵ با توجه به نظر دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، موضوع توزیع شیر در مدارس کشور در سال تحصیلی ۱۳۸۵-۱۳۸۶ را مورد بحث و بررسی قرار داد و تصمیم‌هایی به شرح زیر اتخاذ کرد:


 ‎‎‎۱. وزارت آموزش و پرورش به‌عنوان دستگاه مباشر تأمین و توزیع شیر مدرسه، موظف است از ابتدای مهر ماه تا پایان اسفند ما سال جاری، کلیه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، راهنمایی (با اولویت دختران و مناطق محروم) مدارس شبانه‌روزی، مهدهای کودک تحت پوشش سازمان بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش، پیش‌دبستانی و مراکز شبانه‌روزی کودکان بی‌سرپرست سراسر کشور را (حداکثر تا سقف جمعیت ۱۱ میلیون نفر) تحت پوشش اجرای برنامه توزیع شیر رایگان قرار دهد.

 ‎‎‎تبصره «۱» ـ کار گروه بند «۳» این مصوبه با توجه به یارانه تعیین شده، سقف جمعیت دانش‌آموزی تحت پوشش را تعیین خواهد کرد.

 ‎‎‎تبصره «۲» ـ کار گروه بند «۳» این مصوبه مجاز است بر حسب ضرورت نسبت به توزیع شیر خارج از زمان تعیین شده در بند «۱» این مصوبه، تصمیم‌گیری کند.


 ‎‎‎۲. سقف اعتبار برنامه فوق برای توزیع یکصد و شصت و پنج هزار (۱۶۵.۰۰۰) تن شیر (سرانه ۱۴ کیلوگرم) در طول اجرای برنامه، نهصد و بیست و چهار میلیارد (۹۲۴.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از محل ردیف ۵۰۳۶۵۹ قانون بودجه سال جاری خواهد بود.

 ‎‎‎تبصره «۱»ـ وزن و تعداد بسته‌های شیر در استان‌ها توسط کار گروه بند «۴» این مصوبه مشخص خواهد شد.

 ‎‎‎تبصره «۲» ـ دستگاه مباشر موظف است اعتبار مذکور را بر حسب جمعیت مشمول، ضرورت توزیع شیر پاستوریزه یا استریل، هزینه حمل و سایر موارد، به‌صورت استانی توزیع کند. نحوه توزیع اعتبار مذکور و سهم هر استان باید به تأیید کار گروه بند «۳» این مصوبه برسد.


 ‎‎‎۳. مسئولیت سیاست‌گذاری و نظارت بر اجرای برنامه (کمی و کیفی) و ایجاد هماهنگی‌های لازم و ارائه راهکارهای اجرای مناسب برنامه بر عهده کار گروهی مرکب از معاون وزارت آموزش و پرورش (مسئول) و نمایندگان تام‌الاختیار وزارت‌خانه‌های جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، بازرگانی، رفاه و تأمین اجتماعی، سازمان صدا و سیما و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور خواهد بود.

 ‎‎‎تبصره ـ دبیرخانه کار گروه سیاست‌گذاری، هماهنگی و نظارت، در وزارت آموزش و پرورش مستقر خواهد بود. مصوبه‌های مذکور با رأی اکثریت اعضای کار گروه لازم‌الاجرا است.


 ‎‎‎۴. در استان‌های مشمول برنامه، به‌منظور چگونگی تأمین و توزیع شیر، ایجاد هماهنگی و نظارت بر حسن اجرای برنامه در چارچوب سیاست‌ها و تصمیم‌های کار گروه مذکور در بند «۳» این مصوبه، کار گروه تأمین و توزیع شیر به ریاست استاندار و رئیس سازمان آموزش و پرورش استان (دبیر کمیته استان) با عضویت بالاترین مقامات استانی دستگاه‌های اجرای مذکور در بند «۳» این مصوبه تشکیل خواهد شد.

 ‎‎‎تبصره ـ نماینده استانی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، رئیس اداره کل بهزیستی استان خواهد بود.


 ‎‎‎۵. درصد چربی شیر در بسته‌های مختلف همانند شیر خانوار دو و نیم درصد (۵/۲%) خواهد بود.


 ‎‎‎۶. به‌منظور انجام تحقیقات، آموزش و ساماندهی شبکه اطلاع‌رسانی، به‌منظور اجرای مطلوب برنامه فوق و به‌منظور بررسی اثرات اجرایی برنامه توزیعی شیر مدرسه و ترویج مصرف شیر در بین دانش‌آموزان، مبلغ دو میلیارد (۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از محل یارانه شیر مدرسه اختصاص می‌یابد. نحوه هزینه کردن مبلغ مذکور با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و کار گروه بند «۳» این مصوبه، در قالب مبادله موافقتنامه بین سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور خواهد بود.


 ‎‎‎۷. وزارت آموزش و پرورش موظف است ضمن طراحی و ایجاد سامانه رایانه‌ای، گزارش عملکرد ماهانه برنامه را از طریق سامانه مذکور به اعضای کار گروه بند «۳» این مصوبه ارائه و همچنین حداکثر تا دو ماه بعد از اتمام برنامه،‌ عملکرد قطعی را به شورای اقتصاد ارائه کند.

فرهاد رهبر
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان