کاهش مشکلات دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۵/۰۷/۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳۸۵/۰۷/۱۷

34792/84711 – ۱۳۸۵/۷/۱۷

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۵/۷/۱۲ به منظور کاهش مشکلات دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور موافقت نمود:

۱ـ وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موظف است از طریق ستاد کل نیروهای مسلح نسبت به تعمیم تاریخ خروج از کشور مقرر در بخشنامه شماره ۲۹۳۰۰ مورخ ۲۷/۵/۱۳۸۳ از پایان سال ۱۳۸۲ به پایان شهریور سال ۱۳۸۵ و همچنین تمدید اعتبار بخشنامه مذکور تا پایان سال ۱۳۹۰ اقدام کند.

۲ـ وزارتخانه‌های امور خارجه، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظفند در کشورهایی که تعداد دانشجویان ایرانی به حد نصاب لازم رسیده یا می‌رسند، نسبت به تعیین و استقرار رایزن علمی و سرپرست ظرف سه ماه اقدام کنند.
تشخیص حدنصاب لازم به عهده وزارتخانه‌های مذکور است. جهت انجام این وظیفه و امور فوق برنامه دانشجویان، سالانه مبلغ سیصد هزار (۰۰۰ر۳۰۰) یورو در اختیار هریک از دفاتر رایزن علمی و سرپرستی دانشجویان از محل اعتبار نهاد ریاست جمهوری قرار خواهد گرفت.

۳ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مکلف است با استفاده کامل از امکانات موجود دانشگاههای کشور و ایجاد تسهیلات لازم و رفع کمبودها نسبت به انتقال دانشجویان متقاضی به داخل کشور که در رشته‌های تحصیلی دانشگاههای مورد تأیید در خارج از کشور اشتغال به تحصیل دارند، با شرایط زیر اقدام کند:
الف ـ دارا بودن مدرک تحصیلی مورد تأیید مقاطع قبلی
ب ـ گذراندن حداقل دوازده واحد درسی با میانگین کل نمرات دو و نیم از چهار برای مقاطع کاردانی و کارشناسی
پ ـ گذراندن حداقل شش واحد درسی با میانگین کل نمرات حداقل سه از چهار برای مقطع کارشناسی ارشد
ت ـ دانشجویان مقطع دکتری مشغول تحصیل
ث ـ میزان شهریه تحصیلی دریافتی از دانشجویان انتقالی نباید حداکثر از دو برابر سقف هزینه سرانه دانشگاهها که توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تعیین می‌شود، تجاوز کند.

۴ـ وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موظف است از طریق ستاد کل نیروهای مسلح نسبت به کاهش ودیعه خروج از کشور دانشجویان مشمول وظیفه عمومی موضوع بخشنامه شماره ۸۵/۲۷/۱۷/۷۰۱/۲/۲۳ مورخ ۲۸/۴/۱۳۸۵ سازمان وظیفه عمومی (ناجا) از مبلغ یکصد و پنجاه میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۱۵۰) ریال به مبلغ پنجاه میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۵۰) ریال اقدام کند.