قانون اصلاح جداول شماره (۴) و (۸) قانون برنامه‌ چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی‌ ایران و متمم قانون بودجه سال ۱۳۸۵ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۵/۰۸/۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳۸۵/۰۹/۰۵

ماده واحده – متناسب با تغییرات زیر در قانون بودجه سال ۱۳۸۵ کل کشور جداول شماره (۴) و (۸) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اصلاح می‌شود:

الف – در بند (د) تبصره (۱۱)‌ قانون بودجه سال ۱۳۸۵ کل کشور عبارت مبلغ دو میلیارد و پانصد میلیون (۲.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) دلار به مبلغ پنج میلیارد (۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) دلار تغییر می‌یابد و مبالغ مندرج در ردیف‌های جمعی – خرجی ۲۱۰۱۰۳ و ۵۰۳۷۴۸ به همین نسبت اصلاح می‌شود.

ب – دولت موظف است معادل ریالی یک میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) دلار از درآمد حاصل از صادرات نفت خام مازاد بر ارقام مذکور در جداول شماره (۴) و (۸) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف ۳۱۰۳۰۹ قسمت سوم قانون بودجه سال ۱۳۸۵ کل کشور واریز و معادل وجوه واریزی را از محل اعتبار ردیف۵۰۳۸۸۰ قسمت چهارم قانون بودجه سال ۱۳۸۵ کل کشور به موارد زیر اختصاص دهد. صددرصد (۱۰۰%) این مبلغ تخصیص یافته و پرداخت خواهد شد.

۱- معادل یکصد و پنجاه میلیون (۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰) دلار برای تأمین واگنهای مورد نیاز خطوط قطار شهری تهران و سایر کلانشهرهای کشور به نسبت جمعیت و متناسب با نیاز آنها با پیشنهاد وزارت کشور و توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به شهرداری‌های مربوط اختصاص می‌یابد.

۲- معادل مبلغ یکصد و پنجاه میلیون (۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰) دلار برای توسعه حمل و نقل عمومی شهری اعم از خرید اتوبوس – مینی‌بوس و کمک به تعویض خودروهای فرسوده اعم از اتوبوس، مینی‌بوس، کامیون، کامیونت، وانت و تاکسی با خودروهای گازسوز اختصاص می‌یابد.

آئین‌نامه اجرایی این جزء با پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت کشور و وزارت نفت حداکثر ظرف یک ماه به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

۳- معادل یکصد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰) دلار برای طرح‌های راه و راه‌آهن، تکمیل فرودگاه امام خمینی(ره)، حذف نقاط حادثه‌خیز، راه روستایی، طرح‌های ملی استانی شده با اولویت طرح‌هایی که طی دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند توسط وزارت راه و ترابری.

۴- معادل یکصد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰) دلار برای مطالعه، احداث طرح‌های تأمین آب با اولویت مهار آبهای مرزی و تأمین آب شرب شهرها، طرح‌هایی که طی دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند در اولویت هستند توسط وزارت نیرو.

۵ – معادل مبلغ پنجاه میلیون (۵۰.۰۰۰.۰۰۰) دلار برای تکمیل و تجهیز بیمارستانهای دولتی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

۶- معادل مبلغ پنجاه میلیون (۵۰.۰۰۰.۰۰۰) دلار برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه‌های دولتی و مراکز پژوهشی و سرانه دانشجویی و کمک به مراکز پیام نور توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که ده درصد (۱۰%) این مبلغ به پیام نور اختصاص می‌یابد.

۷- معادل سی میلیون (۳۰.۰۰۰.۰۰۰) دلار برای تجهیزات صدا و سیما توسط سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.

۸- معادل مبلغ بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) دلار برای تهیه زمین و احداث زیرساخت شهرک‌های صنعتی در شهرستانها و بخشهای محروم توسط سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی در شهرستان‌ها و بخشهای محروم.

۹- معادل مبلغ بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) دلار برای اکتشاف معادن توسط وزارت صنایع و معادن.

۱۰ – معادل چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) دلار برای تکمیل و تجهیز مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و کمک به طرح‌های اشتغال مولد با اولویت طرح‌های تولیدی کشاورزی و دامداری توسط وزارت کار و امور اجتماعی و وزارت جهاد کشاورزی.

۱۱- معادل پنجاه میلیون (۵۰.۰۰۰.۰۰۰) دلار برای کمک به اقشار نیازمند تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی به نسبت ۸۰ و ۲۰ با اولویت ایجاد اشتغال برای افراد تحت پوشش.

۱۲- معادل بیست و پنج میلیون (۲۵.۰۰۰.۰۰۰) دلار برای انسداد مرزها و احداث پاسگاه‌های انتظامی و پلیس راه توسط نیروی انتظامی و وزارت کشور.

۱۳- معادل مبلغ ده میلیون (۱۰.۰۰۰.۰۰۰) دلار برای افزایش اعتبار ردیف‌های مربوط به دیه افراد معسر، مرکز رسیدگی به امور مساجد و کمک به برگزاری نماز جمعه در شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت سهم هریک از دستگاه‌ها توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تعیین می‌گردد.

۱۴- معادل مبلغ بیست و پنج میلیون (۲۵.۰۰۰.۰۰۰) دلار برای تجهیز مدارس و سرانه دانش‌آموزی مناطق محروم.

۱۵- معادل مبلغ هشتاد میلیون (۸۰.۰۰۰.۰۰۰) دلار برای گازرسانی روستاها.

۱۶- معادل مبلغ پنجاه میلیون (۵۰.۰۰۰.۰۰۰) دلار برای آب شرب روستاها.

۱۷- معادل مبلغ پنجاه میلیون (۵۰.۰۰۰.۰۰۰) دلار برای بهسازی روستاها.


قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ دهم آبان‌ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و پنج مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۷/۸/۱۳۸۵ به تأیید شورای محترم نگهبان رسید.

غلامعلی حدادعادل – رئیس مجلس شورای اسلامی