شماره ۵۴۵۷۲/ت۳۷۳۰۵ک – ۱۱/۴/۱۳۸۶
وزرای عضو کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست هیئت دولت در جلسه مورخ ۳۰/۲/۱۳۸۶ بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانههای نیرو، جهادکشاورزی، مسکن و شهرسازی، کشور و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، موضوع نامه شماره ۱۲/۱۷۲۷۹ مورخ ۷/۳/۱۳۸۶ وزارت نیرو، به استناد بند « و» تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور و با رعایت تصویبنامه شماره ۱۹۴۱۴/ت۳۷۲۵۸هـ مورخ ۱۱/۲/۱۳۸۶، تصویب نمودند:
ماده ۱ـ در این آییننامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
الف ـ طرح: شامل سد و تأسیسات وابسته اعم از نیروگاه، خطوط انتقال آب و شبکههای آبیاری و زهکشی که در فهرست طرحهای تملک داراییهای سرمایهای ملی و ملی استانی شده مندرج در پیوست شماره (۱) قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور قرار دارد میباشد.
ب ـ دستگاه اجرایی: منظور از دستگاه اجرایی شرکتهای آب منطقهای، سازمان آب و برق خوزستان، شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و شرکت توسعه منابع آب و خاک سیستان است.
ج ـ عرصه: اراضی و املاک واقع در محدوده اجرای طرح.
د ـ اعیانی: مستحدثات، باغات، قلمستان و محصولات کشت شده در اراضی تحت اجرای طرح.
هـ ـ قانون نحوه خرید: قانون نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامههای عمومی، عمرانی و نظامی دولت، مصوب سال ۱۳۵۸ شورای انقلاب.
و ـ قانون تنظیم: قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب ۱۳۸۰ـ .
ماده ۲ـ به منظور هدایت و ایجاد هماهنگی بین دستگاههای ذیربط در امر ساماندهی و اسکان مجدد ساکنین، اتخاذ تصمیم برای انجام تشریفات و حل و فصل مسایل مربوط کارگروه اجرایی در هر استان به ریاست استاندار یا نماینده تامالاختیار او و نمایندگان تامالاختیار دستگاههای ذیل تشکیل میشود:
۱ـ فرمانداری.
۲ـ دستگاه اجرایی (دبیر کار گروه).
۳ـ شرکت برق منطقهای.
۴ـ شرکت آب و فاضلاب روستایی.
۵ ـ سازمان مسکن و شهرسازی.
۶ ـ سازمان جهاد کشاورزی.
۷ـ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی.
۸ـ اداره کل ثبت اسناد و املاک.
۹ـ دادگستری.
۱۰ـ شوراهای اسلامی روستاهای محل اجرای طرح.
۱۱ـ سایر دستگاهها (حسب مورد).
تبصره ـ تصمیمات کارگروه اجرایی در چارچوب قوانین و مقررات موضوع هربخش پس از ابلاغ استاندار برای دستگاههای اجرایی ذیربط لازمالاجرا میباشد.
ماده ۳ـ سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور براساس پیشنهاد دستگاه اجرایی طرح ذیربط و سایر دستگاههای اجرایی حسب مورد، اعتبارات لازم برای ساماندهی و اسکان مجدد ساکنین متناسب با شرایط قبل از اجرای طرح و یا به تشخیص کارگروه اجرایی استملاک عرصه و اعیانی و حقوق قانونی مترتبه را در قالب موافقتنامه طرح مربوط و بودجه سایر دستگاههای اجرایی برحسب نوع خدمات قابل ارایه آنها، پیشبینی میکند. دستگاه اجرایی طرح و سایر دستگاههای اجرایی موظف هستند هزینههای مورد نیاز برای عملیاتی کردن این آییننامه را برآورد و به سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور اعلام کنند.
تبصره ـ دستگاه اجرایی موظف است به منظور احقاق کلیه حقوق ساکنین، صاحبان مشاغل و ذینفعان در محدوده اجرای طرح نسبت به تدوین برنامه اسکان مجدد متناسب با حقوق مذکور اقدام نماید.
ماده ۴ـ در ساماندهـی و اسکـان مجـدد ساکنیـن، مطابق تبصـره (۱) مـاده (۶۹) « قانون تنظیم» و آییننامهها و شیوهنامههای اجرایی آن، از اراضی ملی، دولتی و منابع طبیعی استفاده میشود و هرگونه استملاک اراضی و املاک بخش خصوصی، فقط پس از تصویب کارگروه اجرایی و ابلاغ استاندار مجاز میباشد.
ماده ۵ ـ شروع عملیات اجرایی فقط در صورتی مجاز است که ساماندهی و اسکان مجدد ساکنین یا استملاک اراضی آنها انجام شدهباشد.
ماده ۶ ـ در کلیه مواردی که به منظور اسکان مجدد ساکنین از اراضی معوض استفاده میشود، لازم است اسناد مالکیت در اسرع وقت و با رعایت قوانین و مقررات مربوط به نام ساکنین اسکان یافته منتقل شود و متقابلاً اسناد قبلی به نام دولت منتقل گردد.
ماده۷ـ در صورت عدم امکان اسکان مجدد ساکنین تصرف و تملک اراضی و اعیانی مطابق با قانون نحوه خرید انجام خواهد شد.
ماده ۸ ـ وزارت نیرو موظف است گزارش عملکرد این آییننامه را هر شش ماه یکبار به سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور ارایه نماید.
این تصویبنامه در تـاریخ ۶/۴/۱۳۸۶ بـه تأییـد مقـام محترم ریـاسـت جمـهوری رسیده است.
معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی