تصویب‌نامه در خصوص دایر نمودن «فرمانداری ویژه» در شهرستانها

تاریخ تصویب: ۱۳۸۶/۰۵/۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳۸۶/۰۵/۲۰

شماره ۷۲۷۵۹/ت۳۷۹۵۴هـ –  ‎‎‎۱۳۸۶/۵/۹

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۳/۵/۱۳۸۶ بنا به پیشنهاد وزارت کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:


۱ـ به منظور ارایه خدمات مناسب و نظارت بر انجام فعالیتهای دستگاههای اجرایی در شهرستانهای بزرگ، وزارت کشور مکلف است بدون ایجاد هرگونه بار مالی در شهرستانهایی که واجد تمامی شاخصهای زیر باشند نسبت به دایر نمودن « فرمانداری ویژه» اقدام نماید:
الف ـ جمعیت شهرستان: ‎‎‎(۲۵۰) هزار نفر

ب ـ جمعیت مرکز شهرستان:  ‎‎‎ ‎‎‎(۱۲۵)هزار نفر

ج ـ فاصله شهرستان از مرکز استان: ‎‎‎‎‎‎ (۱۲۵)کیلومتر

د- سابقه فرمانداری: ‎‎‎ ‎‎‎(۵۰)سال [الحاقی ۱۳۸۶/۵/۲۱]

هـ ـ مساحت ‎‎‎(۱۰) هزار کیلومتر مربع [الحاقی ۱۳۸۶/۵/۲۱]

تبصره ـ [اصلاحی ۱۳۸۶/۵/۲۱]
دایر نمودن فرمانداری ویژه در شهرستانهایی که چهار شاخص از پنج شاخص یادشده در بند (۱) را دارا باشند منوط به تصویب هیئت وزیران خواهد بود.

۲ـ وزارت کشور مکلف است در شهرستانهای شاهرود، آبادان، خوی، مراغه، سیرجان، مهاباد، زابل، دزفول، تربت حیدریه، ایرانشهر و مهاباد نسبت به دایر نمودن فرمانداری ویژه اقدام نماید.

۳ـ [اصلاحی ۱۳۸۶/۱۰/۴]
سطح مدیران واحدهای اداری وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی، جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش، راه و ترابری، امور اقتصادی و دارایی، کار و امور اجتماعی و وزارت اطلاعات حسب تشخیص وزیر در شهرستانهای دارای فرمانداری ویژه به معاون مدیرکل ارتقاء می‌یابد.

تبصره ـ ارتقاء سطح مدیران سایر دستگاهها با نظر وزیر کشور و معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور انجام خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی