سیاستها و برنامه‌های مربوط به تربیت نیروی انسانی متخصص و اولویت‌بندی در تحقیقات‏ هسته‌ای

تاریخ تصویب: ۱۳۸۶/۰۶/۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳۸۶/۰۷/۰۱

شماره ۹۸۷۲۱/ت۳۸۰۳۰هـ- ‎‎‎۲۰/۶/۱۳۸۶

هیئت‌وزیران در جلسه مورخ ۱۱/۶/۱۳۸۶ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان انرژی اتمی ایران و به استناد ماده واحده قانون دستیابی به فن‌آوری هسته‌ای صلح‌آمیز ‎‎‎ ـ ‌مصوب ۱۳۸۴ ـ سیاستها و برنامه‌های مربوط به تربیت نیروی انسانی متخصص و اولویت‌بندی در تحقیقات هسته‌ای را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱ـ در این تصویب‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:
الف ـ وزارت : وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
ب ـ سازمان: سازمان انرژی اتمی ایران.
پ ـ قانون: قانون دستیابی به فن‌آوری هسته‌ای صلح آمیز ـ مصوب ۱۳۸۴ـ .
ت ـ کارگروه: کارگروه مشترک انرژی، موضوع ماده (۱۵) این تصویب‌نامه.

ث ـ [حذفی ۱۳۸۶/۱۰/۱۶]

ماده ۲ـ [اصلاحی ۱۳۸۶/۱۰/۱۶]
مبنای تدوین برنامه‌ها و راهکارهای توسعه منابع انسانی در بخش صنعت هسته‌ای براساس راهبرد توسعه نیروگاههای هسته‌ای و چرخه سوخت آن برای تولید بیست هزار مگاوات برق توسط سازمان تهیه و براساس نظر کارگروه برنامه‌ریزی و عملیاتی می‌شود.

ماده ۳ـ وزارت مکلف است ضمن بازنگری در رشته‌های موجود در مقاطع تحصیلی مختلف براساس راهبرد توسعه نیروگاههای هسته‌ای و چرخه سوخت آن با همکاری سازمان نسبت به راه‌اندازی رشته‌های جدید،‌ متناسب با راهبردها و برنامه‌های مذکور اقدام نماید.

ماده ۴ـ دانشگاهها مکلفند براساس نظر وزارت نسبت به اجرای برنامه‌های آموزشی مرتبط با تربیت نیروی انسانی در صنعت هسته‌ای اقدام نماید.
وزارت مکلف است برای تحقق این سیاست از بهترین دانشگاهها یا مراکز آموزشی و پژوهشی، اعضای هیئت علمی و امکانات استفاده نماید.

ماده ۵ ـ سازمان مکلف است برای ارتقاء کیفیت آموزش دانشجویان، شرایط همکاری اعضای هیئت علمی و بهره‌برداری از امکانات آموزشی و پژوهشی خود را برای دانشگاهها فراهم نماید.

ماده ۶ ـ وزارت و سازمان مکلفند برای محقق شدن قانون زمینه همکاریهای علمی و فنی بین دانشگاههای داخل و خارج و همچنین استفاده از متخصصان ایرانی و غیرایرانی خارج از کشور را فراهم و یا نسبت به اعزام دانشجویان مشغول به تحصیل در رشته‌های مرتبط در دانشگاههای داخل برای طی دوره‌های کوتاه مدت و بلند مدت در دانشگاههای معتبر خارجی اقدام نماید.

ماده ۷ ـ سازمان در نیازسنجی نیروی انسانی و وزارت در طراحی رشته‌ها و برنامه‌های آموزشی و درسی از تجربیات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استفاده خواهند نمود.

ماده ۸ ـ برای تضمین کیفیت داوطلبان ورودی به دوره‌های موضوع ماده (۶) این تصویب‌نامه، وزارت و سازمان تدابیر لازم را برای پذیرش دانشجو در دانشگاههای داخل با رعایت ضوابط مربوط ‎‎‎ اتخاذ خواهند نمود.

ماده ۹ـ وزارت و سازمان مکلفند با رعایت قوانین و مقررات برای بازآموزی نیروهای انسانی شاغل در صنعت هسته‌ای، دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت را با همکاری متقابل طراحی و اجرا نمایند.

ماده ۱۰ـ سازمان مجاز است در صورت وجود اعتبار با رعایت قوانین و مقررات نسبت به حمایت از دانشجویان ممتاز شاغل به تحصیل در رشته‌های مرتبط با صنعت هسته‌ای اقدام یا نسبت به بورسیه نمودن آنها اقدام نماید.

ماده ۱۱ـ [اصلاحی ۱۳۸۶/۱۰/۱۶]
اولویت‌بندی برنامه‌های تحقیقاتی بنا به پیشنهاد سازمان در چهارچوب توسعه نیروگاههای هسته‌ای و چرخه سوخت آن توسط کارگروه تعیین می‌شود. ضمناً موضوعات و طرح‌های تحقیقاتی نیز به تأیید کارگروه می‌رسد.

ماده ۱۲ـ سازمان موظف است برحسب ضرورت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری و همچنین از ظرفیت‌های پژوهشی و فناوری دانشگاهها و موسسات پژوهشی و فناوری برای راهبردهای توسعه انرژی هسته‌ای و انجام پژوهشهای موردنیاز خود حمایت نماید.

ماده ۱۳ـ وزارت و سازمان حمایتهای مالی و پشتیبانی لازم برای تقویت زیرساختهای پژوهشی و فنی دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی ذی‌ربط را متناسب با توانمندیهای خود و از محل منابع پیش‏بینی شده در قوانین بودجه و سایر قوانین مربوط به‌عمل خواهند آورد.

ماده ۱۴ـ برای عملیاتی کردن مواد این تصویب‌نامه، در هر مورد قراردادی مشخص بین سازمان و وزارت منعقد خواهد شد که نقش هر یک از طرفین در نحوه تأمین هزینه‌ها و بهره برداری از نتایج مشخص خواهد گردید.

ماده ۱۵ـ بمنظور اجرای مفاد این تصویب‌نامه کارگروهی به نام کارگروه مشترک انرژی متشکل از معاونان ذی‌ربط وزارت و سازمان و (۴) نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاهها به انتخاب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و (۳) نفر از اعضای هیئت علمی به انتخاب رییس سازمان تشکیل خواهد شد.


ماده ۱۶ـ دستگاههای اجرایی ذی‌ربط می‌توانند بار مالی موردنیاز اجرای این تصویب‌نامه را با لحاظ کردن در سقف بودجه خود، هر سال به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور پیشنهاد نمایند.

معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی