دستورالعمل ارزیابی عملکرد دادگستری‌ها، حوزه‌های ستادی و سازمان‌های وابسته قوه قضائیه

تاریخ تصویب: ۱۳۸۶/۰۸/۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳۸۶/۱۱/۱۸

شماره ۱۱۳۸۹/۸۶/۱   – ۹/۱۱/۱۳۸۶


در راستای بررسی و ارزیابی برنامه‌ها و اقدامات انجام شده در قوه قضائیه و شناخت چالش‌ها و تنظیم سیاست‌های نوین و جهت‌گیری فعالیت‌ها به منظور نیل به اهداف برنامه‌ها، دستورالعمل ارزیابی عملکرد دادگستری‌ها، حوزه‌های ستادی و سازمان‌های وابسته قوه قضائیه به شرح زیر تصویب می‌گردد:

ماده ۱ـ اصطلاحات به کار برده شده در این دستورالعمل به شرح ذیل تعریف می‌گردد:

الف ـ عملکرد: نتایج حاصل از انجام وظایف و فعالیت‌ها.

ب ـ ارزیابی: فرآیند سنجش، ارزش‌گذاری و قضاوت.

ج ـ شاخص: مشخصه‌ای که در اندازه‌گیری ورودی‌ها، فرآیندها، ستاده‌ها و یا پیامدها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

د ـ استاندارد: حد مطلوب تعیین شده برای سنجش شاخص‌های ارزیابی عملکرد.

هـ ـ اقتصادی بودن: استفاده بهینه از امکانات و منابع.


ماده ۲ـ هدف از ارزیابی عملکرد عبارتست از سنجش، ارزش‌گذاری و قضاوت درخصوص عملکرد دادگستری‌ها، حوزه‌های ستادی و سازمان‌های وابسته قوه قضائیه براساس قوانین و مقررات و شرح وظایف و برنامه‌های مصوب با رویکرد معیارهای اثربخشی، کارآئی، اقتصادی و اخلاقی بمنظور ارتقای کیفیت خدمات و نیل به اهداف قوه قضائیه.


ماده ۳ـ عملکرد دادگستری‌ها، حوزه‌های ستادی و سازمان‌های وابسته قوه قضائیه به شرح زیر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد:

الف ـ کلیات

۱ـ مجری دستورالعمل: اداره کل پیگیری امور استان‌ها و سازمان‌های وابسته قوه قضائیه.

۲ـ اهداف: تهیه گزارش وضعیت موجود نظام قضائی کشور و ارزیابی دادگستری‌ها، حوزه‌های ستادی و سازمان‌های وابسته براساس میزان اجرای سیاست‌های قضائی.

۳ـ دوره مورد بررسی: از ابتدای فروردین تا پایان اسفند.

۴ـ زمان اجرا: به صورت فصلی (سه ماهه) و جمع‌بندی سالانه.

۵ ـ نحوه اجرا: گزارش‌گیری، بررسی و بازرسی براساس شاخص‌های استاندارد.

۶ ـ نحوه کنترل : بازرسی میدانی در طول سال دوره مورد بررسی و سه ماهه اول سال بعد از دوره.

۷ـ بهره‌بردار: حوزه ریاست، معاونین قوه قضائیه، رؤسای سازمان‌های وابسته و حوزه‌های ذیربط.

ب ـ ابعاد عمومی

ب ۱ـ نظام مدیریتی

۱ـ مدیریت راهبردی.

۲ـ مدیریت منابع انسانی.

۳ـ ساختار (تشکیلات، قوانین و مقررات).

۴ـ بهبود سیستم‌ها و روش‌های انجام کار.

۵ـ بهره‌گیری از فن‌آوری‌های اداری.

۶ ـ قانونگرائی.

ب۲ـ شهروند مداری.

۱ـ شناخت نیازها.

۲ـ تطابق کیفیت خدمات با نیازها.

۳ـ انتظارات ارباب رجوع.

ج ـ ابعاد اختصاصی

۱ـ میزان تحقق سیاست‌های محوری قوه قضائیه

ـ فعالیت‌های پیشگیرانه از جرم.

ـ نحوه اجرا یا میزان پیشرفت برنامه‌های جامع و عملیاتی قوه قضائیه.

ـ نحوه اجرا یا میزان پیشرفت برنامه‌های پنج ساله توسعه کشور.

ـ اقدامات منتهی به کاهش وارده پرونده به محاکم.

ـ اقدامات منتهی به افزایش مختومه پرونده در محاکم.

ـ اقدامات منتهی به کاهش ورودی زندانی و زندانیان موجود.

ـ اقدامات منتهی به کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها از زمان تشکیل پرونده‌ تا مختومه‌شدن آن در مرجع قضائی.

ـ توسعه کیفی شوراهای حل اختلاف.

ـ کاهش موارد نقض پرونده‌ها در مراجع قضائی، تجدیدنظر و دیوانعالی کشور.

ـ کاهش زمان اجرای احکام صادره.

۲ـ عملکرد دادگستری‌ها با توجه به میزان تحقق سیاست‌های محوری، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها

ـ وضعیت ستاد مبارزه با جرایم خاص.

ـ وضعیت شورای قضائی استان.

ـ وضعیت دفتر امور زندانیان.

ـ وضعیت برگزاری ملاقات‌های مردمی رئیس کل دادگستری.

ـ وضعیت دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان.

ـ وضعیت ضابطین استان.

ـ اقدام در راستای حفظ حقوق شهروندی.

ـ وضعیت واحدهای ارشاد و معاضدت.

ـ تخصصی نمودن و مکانیزاسیون رسیدگی.

ـ وضعیت حفاظت از بیت‌المال و منابع طبیعی.

ـ اقدامات انجام شده در رابطه با دستورالعمل‌های رفع اطاله دادرسی.

ـ بررسی کیفیت آراء محاکم.

۳ـ عملکرد حوزه‌های ستادی

ـ ارزیابی عملکرد براساس شرح وظایف قانونی.

ـ ارزیابی عملکرد براساس قوانین و برنامه‌های توسعه کشور.

ـ ارزیابی عملکرد براساس برنامه‌های توسعه قضائی.

۴ـ عملکرد سازمان‌های وابسته قوه قضائیه

ـ ارزیابی عملکرد براساس شرح وظایف قانونی.

ـ ارزیابی عملکرد براساس قوانین و برنامه‌های توسعه کشور.

ـ ارزیابی عملکرد براساس برنامه‌های توسعه قضائی.

۵ ـ میزان موفقیت دادگستری‌ها در اجرای سیاست‌های محوری، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها.

۶ ـ میزان موفقیت حوزه‌های ستادی براساس شرح وظایف قانونی.

۷ـ میزان موفقیت سازمان‌های وابسته براساس شرح وظایف قانونی.


ماده ۴ـ فرآیند تدوین شاخص‌های ارزیابی عملکرد به شرح زیر است:

الف ـ تدوین شاخص‌های ارزیابی عملکرد در ابعاد عمومی:
شاخص‌های ارزیابی عملکرد عمومی براساس ابـعاد و مـحورهای قوه قضائیه و شهروندمداری با همکاری مراجع و حوزه‌های ذیربط توسط اداره کل پیگیری امور استان‌ها و سازمان‌های وابسته تهیه و پس از تصویب رئیس قوه قضائیه به دادگستری‌ها، حوزه‌های ستادی و سازمان‌های وابسته به ابلاغ و ملاک ارزیابی قرار خواهد گرفت.

ب ـ تدوین شاخص‌های ارزیابی عملکرد در ابعاد اختصاصی:
شاخص‌های ارزیابی عملکرد اختصاصی براساس ابعاد و محورهای مذکور در بند ج ماده۳ این دستورالعمل، با همکاری حوزه‌های ذیربط توسط اداره کل پیگیری امور استان‌ها و سازمان‌های وابسته و با نگرش به قوانین و برنامه‌های توسعه کشور و برنامه‌های عملیاتی توسعه قضائی، احکام خاص مندرج در قوانین بودجه، قوانین و مصوبات خاص قوه قضائیه و دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های صادره دولتی و قوه قضائیه با هماهنگی و همکاری دستگاهها و حوزه‌های ذیربط تهیه و پس از تصویب رئیس قوه قضائیه به دادگستری‌ها، حوزه‌های ستادی و سازمان‌های وابسته ابلاغ و ملاک ارزیابی قرار خواهد گرفت.


ماده ۵ ـ معاونت‌ها، حوزه‌های ستادی مستقل، سازمان‌های وابسته و دادگستری‌ کل استان‌ها براساس اعلام اداره کل پیگیری امور استان‌ها و سازمان‌های وابسته قوه قضائیه همکاری لازم را معمول خواهند داشت.


ماده ۶ ـ این دستورالعمل در ۶ ماده در تاریخ ۱۲/۸/۱۳۸۶ به تصویب رئیس قوه قضائیه رسیده و از تاریخ تصویب لازم‌الاجرا می‌باشد.

رئیس قوه قضائیه ـ سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی