آیین‌نامه معاملات شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۵/۰۸/۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳۸۶/۰۹/۰۳

شماره ۱۳۵۲۴۲/ت۳۴۳۸۰هـ – ۱۳۸۵/۸/۲۳


هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۵/۸/۱۳ بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های راه و ترابری و امور اقتصادی و دارائی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور، موضوع نامه شماره ۱۹۰۹۰/۱۱ مورخ ۱۹/۱۰/۱۳۸۴ وزارت راه و ترابری و به استناد ماده (۷) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـمصوب ۱۳۸۳ـ آیین‌نامه معاملات شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور را به شرح زیر تصویب نمود:


فصل اول ـ کلیات

ماده ۱ـ کلیه معاملات شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور که از این پس در این آئین‌نامه به اختصار شرکت نامیده می‌شود اعم از خرید، فروش، اجاره، استجاره، پیمانکاری، اجرت کار و غیره براساس قانون برگزاری مناقصات ‎‎‎‎ ـمصوب۱۳۸۳ـ و این آئین‌نامه و حسب مورد از طریق مناقصه (مزایده) انجام می‌گردد.


ماده ۲ـ اصطلاحات مندرج در این آئین‌نامه در معانی مشروح زیر به کار می‌روند:

الف ـ مناقصه: فرایندی است رقابتی برای تامین کیفیت موردنظر (طبق اسناد مناقصه)، که در آن تعهدات موضوع معامله به مناقصه‌گری که کمترین قیمت متناسب را پیشنهاد کرده باشد، واگذار می‌شود.

ب ـ مزایده: فرایندی است رقابتی برای فروش کالا، خدمت یا حقوق که در آن موضوع معامله به مزایده‌گری که بیشترین قیمت متناسب را پیشنهاد کرده باشد، واگذار می‌شود.

ج ـ مزایده‌گزار: شرکت می‌باشد که بر اساس این آئین‌نامه، مزایده را برگزار می‌نماید.

د ـ مزایده‌گر: شخصی حقیقی یا حقوقی است که در مزایده شرکت می‌کند.

هـ ـ کمیسیون مزایده: هیئتی است که فرایند برگزاری، تعیین برنده، اتخاذ تصمیم درخصوص تجدید و یا لغو مزایده و سایر وظایف مقرر در این آئین‌نامه را بر عهده می‌گیرد.

وـ کمیسیون تحویل: هیئتی است که فرایند تحویل و تحول کالا، خدمت یا حقوق به برنده مزایده و سایر وظایف مقرر در این آئین‌نامه را بر عهده می‌گیرد. کمیسیون تحویل مرکب از انباردار (یا نماینده واحد تحویل‌دهنده)، نماینده واحد تقاضاکننده و نماینده یا نمایندگانی که توسط مدیر عامل تعیین می‌شود خواهد بود.

زـ هیئت سه نفره ترک مزایده: هیئتی است متشکل از مدیرعامل، ذیحساب و یک نفر به انتخاب مجمع عمومی، که با توجه به شرایط، میسر نبودن انجام معاملات از طریق مزایده ‎‎‎‎را تائید می‌نماید که در این آئین‌نامه به اختصار هیئت سه نفره نامیده می‌شود.

ح ـ ارزیابی شکلی: عبارت است از بررسی کامل بودن اسناد و امضاء آنها، غیر مشروط و خوانا بودن پیشنهاد قیمت.

ط ـ مدت اعتبار پیشنهاد‌ها: دوره زمانی است که توسط شرکت اعلام می‌گردد و طی آن پیشنهادها می‌باید دارای اعتبار باشند. این مدت شامل زمان لازم برای انجام مزایده، بررسی و ارزیابی پیشنهادها، تعیین برنده و انعقاد قرارداد می‌باشد.

ی ـ انحصار: انحصار در معامله عبارت است از یگانه بودن متقاضی شرکت در معامله که از طریق انتشار فراخوان عمومی در خصوص موضوع معامله و ایجاب تنها یک متقاضی برای انجام معامله، مشخص می‌شود و یا اعلان هیئت‌وزیران برای کالاها و خدماتی که در انحصار دولت است.

ک ـ برنامه زمانی مزایده: سندی است که در آن زمان و مهلت برگزاری مراحل مختلف مزایده، مدت اعتبار پیشنهاد‌ها و زمان انعقاد ‎‎‎‎ قرارداد مشخص می‌شود.

ل ـ شبکه اطلاع‌رسانی: وب سایت اینترنتی است با نام شبکه اطلاع‌رسانی الکترونیکی معاملات شرکت سهامی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و شرکتهای زیرمجموعه که در این آئین‌نامه اختصاراً شبکه اطلاع‌رسانی معاملات شرکت نامیده می‌شود و توسط شرکت ایجاد می‌گردد.


ماده ۳ـ روش و مراحل برگزاری مناقصات با رعایت قانون برگزاری مناقصات ـمصوب۱۳۸۳ـ و آئین‌نامه‌های اجرائی آن و تغییرات بعدی انجام می‌شود.


فصل دوم ـ طبقه‌بندی معاملات


ماده ۴ـ معاملات از نظر نصاب (قیمت معامله) بر مبنای ارزیابی کاردان خبره و متعهد رشته مربوط که توسط مدیرعامل و یا نماینده وی انتخاب می‌شود به سه دسته تقسیم می‌شوند:

۱ـ معاملات کوچک: معاملاتی که کمتر از بیست و نه میلیون و سیصد و چهل هزار (۲۹.۳۴۰.۰۰۰) ریال باشد.

۲ـ معاملات متوسط: معاملاتی که مبلغ مورد معامله بیش از سقف مبلغ معاملات کوچک بوده و از دویست و نود و سه میلیون و چهارصد هزار (۲۹۳.۴۰۰.۰۰۰) ریال تجاوز نکند.

۳ـ معاملات بزرگ: معاملاتی که مبلغ برآورد اولیه آنها دویست و نود و سه میلیون و چهارصد هزار (۲۹۳.۴۰۰.۰۰۰) ریال و بیشتر باشد.

تبصره ۱ـ مبنای نصاب در فروش، مبلغ برآوردی است که به تشخیص مدیر عامل (و یا نماینده مجاز وی) توسط کارشناس ارزیاب (کارشناس منتخب هیئت مدیره و یا کارشناس رسمی دادگستری) تعیین خواهد شد.

تبصره ۲ـ مبلغ برآورد معاملات مشمول هر یک از نصاب‌های یادشده نباید با تفکیک اقلامی که به طور متعارف یک مجموعه واحد تلقی می‌شوند، به نصاب پایین‌تر تبدیل شود.


ماده ۵ ـ مزایده به طرق زیر انجام می‌پذیرد:

الف ـ در مورد معاملات کوچک به بیشترین بهای ممکن به تشخیص و مسئولیت کارپرداز و یا مأمور فروش.

ب ـ در مورد معاملات متوسط با حراج.

ج ـ در مورد معاملات بزرگ با انتشار آگهی مزایده.


ماده ۶ ـ انواع مزایده به شرح زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

۱ـ مزایده عمومی: فرایندی است که از طریق آگهی عمومی از مزایده‌گران دعوت به عمل می‌آید.

۲ـ مزایده محدود: فرآیندی است که در آن بر اساس مفاد ماده(۱۳) و با رعایت ماده (۱۱) این آئین‌نامه در وهله نخست مزایده‌گران واجد صلاحیت فراخوان می‌شوند سپس برای واجدین اولویت (فهرست کوتاه) دعوتنامه شرکت در مزایده ‎‎‎‎ ارسال می‌گردد.


فصل سوم ـ سازماندهی


ماده۷ـ کمیسیون مزایده ‎‎‎‎ بشرح زیر سازماندهی می‌شود:

الف ـ هر یک از کمیسیونهای مزایده شرکت متشکل از سه نفر عضو می‌باشد که توسط هیئت مدیره از میان مدیران و یا کارشناسان خبره، متعهد و مطلع انتخاب می‌شوند. هیئت مدیره می‌تواند بیش از یک کمیسیون تشکیل دهد ‎‎‎‎ همچون کمیسیونهای متفاوت برای سطوح معاملات (مانند معاملات با برآورد مبلغ کمتر و بیشتر از میزان خاص) یا کمیسیون معاملات خاص و یا کمیسیون معاملاتی که از نظر تخصصی پیچیده می‌باشد. در
این صورت هیئت مدیره می‌باید محدوده فعالیت هر یک را مشخص و به مدیرعامل و همچنین کمیسیونها ابلاغ نماید. در هر صورت ذیحساب و مدیرکل امور مالی و یا نماینده وی به عنوان یکی از اعضای کمیسیون مزایده انتخاب می‌گردد.

تبصره ـ هیئت مدیره نمی‌تواند اختیارات خود را در انجام این بند به مدیرعامل تفویض نماید.

ب ـ کمیسیون با حضور هر سه نفر اعضاء یادشده رسمیت دارد و تصمیمات آن به اکثریت آرا ء اتخاذ خواهد شد.

تبصره ۱ـ کمیسیون مزایده می‌تواند حسب مورد از کارشناسان و متخصصین فنی، مالی، حقوقی و اداری شرکت و یا سایر صاحب‌نظرانی که هیچ‌گونه منافعی در موضوع معامله ندارند، برای حضور در جلسات کمیسیون و برای اظهارنظر (بدون حق رأی) دعوت نماید.

تبصره ۲ـ رؤسای هریک از واحدها یا نمایندگان تام‌الاختیار آنها چنانچه عضو کمیسیون نباشند می‌توانند درمورد معاملات‌ مربوط به واحد خود در کمیسیون مزایده حضوریافته و توضیحات لازم را ارائه دهند. همچنین کمیسیون مزایده می‌تواند از هر یک از رؤسا تقاضا نماید تا در جلسه شرکت نموده و نظر خود را (بدون حق رأی) اظهار دارند.


ماده ۸ ـ موارد زیر از وظایف کمیسیون مزایده است:

‎‎‎‎الف ـ تائید کفایت اسناد مزایده برای انتشار آگهی و یا ارسال دعوتنامه.

ب ـ تشکیل جلسات کمیسیون مزایده ‎‎‎‎ در موعد مقرر در فراخوان.

ج ـ بررسی پیشنهادها از نظر کامل بودن مدارک و امضاء آنها و نیز خوانا بودن و غیر مشروط بودن پیشنهادهای قیمت (ارزیابی شکلی).

د ـ ارزیابی پیشنهادها و تعیین پیشنهادهای قابل قبول طبق شرایط و اسناد مزایده.

هـ ـ تعیین برندگان اول و دوم طبق شرایط این آئین‌نامه.

‎‎‎‎وـ تنظیم و امضاء صورتجلسات کمیسیون مزایده.

ز ـ تصمیم گیری در باره تجدید یا لغو مزایده ‎‎‎‎ طبق شرایط این آئین‌نامه.


فصل چهارم ـ برگزاری ‎‎‎‎ مزایده


ماده ۹ـ فرآیند بر گزاری مزایده ‎‎‎‎ به ترتیب شامل مراحل زیر است:

الف ـ تعیین نوع مزایده  در معاملات بزرگ (عمومی یا محدود).

ب ـ تهیه اسناد مزایده.

ج ـ ‎‎‎‎ فراخوان مزایده.

دـ ارزیابی پیشنهادها.

هـ ـ تعیین برنده مزایده.


ماده ۱۰ـ روشهای انجام مزایده بشرح زیر می‌باشد:

الف ـ در مورد معاملات کوچک: بهای مورد معامله با رعایت مواد (۳۶) و (۳۷) آیین‌نامه معاملات دولتی از طرف کارشناس منتخب هیئت‌مدیره ارزیابی و فروش به بیشترین بهای ممکن به تشخیص و مسئولیت مأمور فروش صورت می‌پذیرد.

ب ـ در مورد معاملات متوسط : بهای پایه مورد معامله از طرف کارشناس منتخب هیئت مدیره ارزیابی و فروش از طریق حراج صورت می‌پذیرد. فراخوان حراج باید از طریق شبکه اطلاع‌رسانی معاملات شرکت منتشر گردد. همچنین به اقتضای اهمیت معامله و به تشخیص مدیر عامل از دو یا سه نوبت از طریق درج خلاصه فراخوان حراج در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار کشوری یا استان مربوط (با ذکر چگونگی دسترسی به جزئیات اطلاعات مربوط در شبکه اطلاع‌رسانی مذکور) یا طریق دیگر (به نحوی‌که خریداران بتوانند با ملاحظه مشخصات مورد معامله در حراج شرکت نمایند) منتشر گردد.

تبصره ۱ـ در فراخوان باید درج شود که در مقابل فروش، وجه آن نقدا” دریافت و هرگونه مالیات، عوارض و نظایر آن طبق قوانین و مقررات به عهده خریدار است.

تبصره ۲ـ حراج از بهای ارزیابی‌شده شروع و به خریداری که بالاترین بها را پیشنهاد کند واگذار می‌گردد و چنانچه داوطلب خرید به حداقل قیمت (قیمت ارزیابی‌شده) پیدا نشود، مزایده تجدید و مورد معامله مجدداً مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

ج ـ ‎‎‎‎ در معاملات بزرگ قیمت پایه کارشناسی به تشخیص مدیرعامل (و یا نماینده مجاز وی) توسط کارشناس ارزیاب (هیئتی کارشناسی متشکل از سه نفر به انتخاب هیئت‌مدیره و یا کارشناس رسمی دادگستری) تعیین و به یکی از روشهای ذیل عمل می‌شود:

۱ـ برگزاری مزایده عمومی از طریق انتشار فراخوان.

۲ـ برگزاری مزایده محدود.

تبصره ـ فروش اموال غیرمنقول شرکت (به استثناء اموال مستثنی‌شده در ماده (۱۱۵) قانون محاسبات عمومی کشور ـمصوب ۱۳۶۶ـ که فروش آنها ممنوع می‌باشد ) و سهام شرکتهای زیرمجموعه (با رعایت قوانین و مقررات موضوعه) با پیشنهاد هیئت مدیره و تصویب مجمع عمومی مجاز می‌باشد. چنانچه روش انجام معامله در مصوبه مجمع عمومی مشخص نشده باشد بر اساس مفاد این آئین‌نامه عمل خواهد شد.


ماده ۱۱ـ فراخوان مزایده به شرح زیر انجام می‌گیرد:

الف ـ مفاد فراخوان حداقل باید شامل شرایط و نکات ذیل باشد:

۱ـ نام شرکت و نشانی ارسال و یا ارائه مدارک و نظایر آن.

۲ـ نوع، کمیت و کیفیت کالا، خدمت یا حقوق.

۳ـ محل، زمان و مهلت دریافت اسناد، تحویل پیشنهادها و گشایش آنها.

۴ـ در فراخوان درج شود که «به پیشنهادهای فاقد امضاء ، مشروط، مخدوش و پیشنهاداتی که بعد از انقضاء مدت مقرر در فراخوان واصل شود مطلقا ” ترتیب اثر داده نخواهد شد»

۵ ـ نوع و مبلغ سپرده (تضمین شرکت در مزایده) که معادل پنج درصد (۵%) قیمت پیشنهادی است.

۶ ـ در فراخوان درج شود که «پیشنهاددهنده مکلف است معادل مبلغ سپرده، تضمین‌های معتبر تسلیم یا مبلغ مذکور را به حساب بانکی شرکت واریز و یا چک بانکی تضمینی در وجه شرکت تهیه و حسب مورد ضمانتنامه یا رسید واریز وجه یا چک بانکی را ضمیمه پیشنهاد به شرکت تسلیم نماید. به پیشنهادهای فاقد سپرده، سپرده‌های مخدوش، سپرده‌های کمتر از میزان مقرر، چک شخصی و نظایر آن ترتیب اثر داده نخواهد شد».

۷ـ در فراخوان درج شود که «سایر اطلاعات و جزئیات مربوط در اسناد مزایده مندرج ‎‎‎‎ است ».

۸ ـ ذکر ترتیب فروش اسناد مزایده.

ب ـ فراخوان باید از طریق شبکه اطلاع‌رسانی معاملات شرکت منتشر گردد. همچنین به اقتضای اهمیت معامله و به تشخیص مدیرعامل از دو تا سه نوبت از طریق درج خلاصه فراخوان در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار کشوری یا استان مربوط (با ذکر چگونگی دسترسی به جزئیات اطلاعات مربوطه در شبکه اطلاع‌رسانی مذکور) منتشر گردد.

ج ـ مدیرعامل می‌تواند علاوه بر موارد مذکور در بند (ب) این ماده از طریق سایر رسانه‌های ارتباط جمعی و پایگاههای اطلاع‌رسانی نیز فراخوان را منتشر نماید.

تبصره ۱ـ در مواردی‌ که به تشخیص مدیرعامل انتشار فراخوان در چند محل ضرورت داشته باشد، در محل‌هائی که لازم می‌داند نیز به نشر فراخوان اقدام خواهد نمود.

تبصره ۲ـ در صورتی‌که نیاز به برگزاری مزایده بین‌المللی باشد، آگهی مربوط در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار و حداقل یک نوبت در یکی از روزنامه‌های انگلیسی زبان داخلی و یک مجله یا روزنامه بین‌المللی مرتبط با موضوع، منتشر شود.


ماده ۱۲ـ احکام زیر در خصوص اسناد مزایده ‎‎‎‎ الزامی است :

الف ـ تمامی اسناد مزایده ‎‎‎‎ باید بطور یکسان به همه داوطلبان تحویل شود.

ب ـ اسناد مزایده ‎‎‎‎ شامل تصریح در موارد زیر است :

۱ـ نام و نشانی شرکت.

۲ـ نوع و مبلغ سپرده (تضمین شرکت در مزایده).

۳ـ محل، زمان و مهلت دریافت اسناد، تحویل پیشنهادها و گشایش آنها.

تبصره ـ ذکر «مجاز بودن حضور پیشنهاددهندگان در جلسه گشایش پیشنهادها» و همچنین حداکثر مدت زمانی که برای بررسی پیشنهادها و تعیین برنده مزایده لازم است.

۴ـ روش تهیه و مهلت مقرر برای تسلیم پیشنهادها و تعداد نسخه‌های آنها.

۵ ـ بهـای پیشنهادی باید به‌ مبـلغ مشخص تعیین و در پاکت لاک و مهرشده به دبیرخانه شرکت و بطور محرمانه تسلیم شود پاکت مزبور صرفا در جلسه کمیسیون مزایده گشوده خواهد شد.

۶ ـ مدت اعتبار پیشنهادها.

۷ـ شرایط و سقف جبران هزینه‌های مربوط به تامین ضمانتنامه هر یک از مزایده‌گران، برای مواردی‌ که مزایده به‌ دلیل پایان مدت اعتبار پیشنهادها، تجدید شود.

۸ ـ مشخصات موردمعامله در صورتجلسه‌ای درج و به امضاء مسئول (مسئولین) واحد (واحدهای) ذیربط و کارشناس ارزیاب برسد.

‎‎‎‎۹ـ برنامه‌ریزی برای تحویل کالا، خدمت یا حقوق (ترتیب حمل، بیمه و میزان خسارت درصورت تاخیر و نظایر آن).

۱۰ـ نحوه پرداخت بهای معامله.

۱۱ـ نحوه ترجیح مزایده‌گران داخلی نسبت به مزایده‌گران خارجی، در مزایده‌‌های بین‌المللی.

۱۲ـ مبانی و روش تعیین برنده مزایده. ‎‎‎‎

۱۳ـ صورت جلسات و توضیحات موضوع ماده (۱۶).

۱۴ـ سایر اسنادی که به تشخیص شرکت لازم باشد.

۱۵ـ اعلام تکالیف قانونی شرکت در مورد کسورات قانونی و تکالیف طرف معامله در ارتباط با بیمه، مالیات و عوارض متعلقه.

۱۶ـ ذکر عبارت «در صورتی‌که برنده مزایده حاضر به انجام معامله نشود، سپرده او ضبط و با نفر دوم برنده مزایده معامله انجام می‌شود و سپرده برنده دوم مزایده نیز در صورتی‌که از انعقاد قرارداد و یا از انجام معامله امتناع ورزد ضبط خواهدشد. قبل از انعقاد قرارداد یا تسلیم ضمانت انجام تعهدات از طرف برنده مزایده، سپرده نفر دوم مسترد نخواهد شد» و همچنین حداکثر مدت زمان نگهداری سپرده نفر دوم. ‎‎‎‎

۱۷ـ در اسناد درج شود که «شرکت در قبول یا رد هر یک یا تمام پیشنهادات مختار است».

تبصره ـ شرکت درصورت رد هر یک از پیشنهادات، مراتب را به پیشنهاددهنده اعلام و دلایل مربوط به رد پیشنهاد را مشخص نموده و در سوابق برای مراجعات آتی نگهداری می‌نماید.


ماده ۱۳ـ در مواردی‌ که محدودیت برگزاری مزایده عمومی با ذکر ادله توسط واحد متقاضی گزارش و صرفه و صلاح شرکت در انجام معامله به صورت مزایده محدود براساس دستورالعمل مصوب هیئت مدیره توسط مدیرعامل تائید شود شرکت از طریق شبکه اطلاع‌رسانی معاملات شرکت و ارسال دعوتنامه از کلیه اشخاص واجد صلاحیت برای اعلام آمادگی شرکت در مزایده دعوت بعمل می‌آورد.
توان انجام تعهدات اشخاصی که برای شرکت در مزایده اعلام آمادگی کرده و اسناد مربوط را در مهلت مقرر تحویل داده اند، توسط کمیسون مزایده ارزیابی می‌شود.
کمیسیون مزایده فهرستی از اشخاص واجد حدنصاب و به ترتیب اولویت ایشان تهیه می‌نماید (فهرست کوتاه) تا دعوتنامه مزایده ‎‎‎‎ برای آنها ارسال گردد.

تبصره ۱ـ تعداد اشخاص (موضوع این بند) که با توجه با اولویت برای مزایده ‎‎‎‎ محدود دعوت می‌شوند به پیشنهاد مدیرعامل و تصویب هیئت مدیره و قبل از انجام مراحل فوق تعیین خواهند شد. حداقل تعداد اشخاص هفت نفر خواهد بود.

تبصره ۲ـ در صورت وجود فهرست کوتاه مزایده‌گران صلاحیتدار، که حداکثر دو سال قبل به ترتیب فوق تهیه شده باشد، به تشخیص مدیرعامل، شرکت ملزم به انجام مراحل فوق نمی‌باشد.
چنانچه اشخاص واجد حدنصاب کمتر از هفت نفر باشد، کمیسیون مزایده می‌تواند نسبت به اطلاع‌رسانی مجدد اقدام و یا از طریق ارسال دعوتنامه اشخاص واجد صلاحیت را دعوت نماید و یا مراتب را برای اتخاذ تصمیم (از جمله کاهش حداقل تعداد به تعداد واجدین حدنصاب) به هئیت مدیره منعکس نماید.

تبصره ۳ـ کلیه مقررات مربوط به مزایده عمومی که قابل انطباق با مزایده محدود باشد، در مزایده محدود نیز لازم‌الرعایه است از جمله موارد مندرج در این آئین‌نامه در ارتباط با فراخوان که می‌باید در دعوتنامه مزایده محدود مراعات گردد.


ماده ۱۴ـ ترتیب تهیه و تسلیم پیشنهادها به شرح زیر می‌باشد:

الف ـ شرکت‌کنندگان در مزایده پس از دریافت یا خرید اسناد باید پیشنهادهای خود را به ترتیب زیر تهیه و به شرکت تسلیم کنند:

۱ـ تهیه و تکمیل اسناد و پیشنهادها.

۲ـ تسلیم پیشنهادها در مهلت مقرر در فراخوان مزایده.

۳ـ دریافت رسید تحویل پیشنهادها.

ب ـ مهلت قبول پیشنهاد می‌باید حسب عرف برای تهیه پیشنهاد کافی باشد لیکن این مهلت در مورد مزایده داخلی و بین‌المللی از آخرین مهلت تحویل اسناد مزایده به ترتیب نباید کمتر از ده روز و یک ماه باشد.

تبصره ـ در مواردی‌که علاوه بر انتشار فراخوان از طریق روزنامه و شبکه اطلاع‌رسانی معاملات شرکت، اسناد مزایده نیز به‌صورت الکترونیکی و بلافاصله در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد و در دسترس آنان باقی می‌ماند، تاریخ انتشار اولین فراخوان در روزنامه و انتشار اسناد در شبکه اطلاع‌رسانی معاملات شرکت (هرکدام موخر باشد) از نظر مهلت قبول پیشنهاد در حکم آخرین مهلت تحویل اسناد مزایده می‌باشد.


ماده ۱۵ـ شرایط تسلیم و تحویل پیشنهادها به شرح زیر می‌باشد:

الف ـ هیچ یک از شرکت‌کنندگان در مزایده، جز در مواردی‌که در اسناد مزایده پیش‌بینی‌شده باشد، نمیتوانند بیش از یک پیشنهاد تسلیم کنند.

ب ـ شرایط مزایده برای تمامی مزایده‌گران، اعم از دولتی، عمومی، یا خصوصی، باید یکسان باشد. ازجمله در تامین ضمانتنامه‌ها، شرایط قرارداد، نحوه تحویل و تسلیم مدارک، مشخصات و شرایط انجام تعهدات و نظایر آنها.

ج ـ شرکت‌کنندگان در مزایده می‌باید اسناد مزایده و پیشنهادهای خود را در پاکتهای جداگانه دربسته و لاک و مهر شده به شرح زیر به شرکت ارائه کنند:

۱ـ پاکت تضمین (پاکت الف) ـ شامل ضمانتنامه شرکت در مزایده.

۲ـ پاکت قیمت (پاکت ب) ـ ‎‎‎‎ شامل قیمت و شرایط مالی پیشنهاددهنده.
متناسب با موضوع معامله در فراخوان اعلام خواهد شد که پاکتهای یادشده طبق زمان‌بندی مقرر تحویل داده شوند و یا آنکه همگی پاکتها در داخل یک پاکت دربسته و لاک و مهر شده قرارداده و تا موعد مقرر تحویل داده شوند.

د ـ شرکت موظف است در مهلت مقرر همه پیشنهادهای ارائه شده شرکت‌کنندگان را پس از دریافت، ثبت و تا جلسه بازگشائی، از پاکتها صیانت نماید.

هـ ـ هرگونه تسلیم، تحویل، اصلاح، جایگزینی و یا پس گرفتن پیشنهادها باید به صورت قابل گواهی و با رعایت ماده (۲۹) این آیین‌نامه در مهلت و مکان مقرر در اسناد مزایده انجام شود.


ماده ۱۶ـ توضیح و تشریح اسناد به شرح زیر انجام می‌گیرد :

الف ـ چنانچه شرکت‌کننده‌ای در اسناد مزایده، ابهام یا ایرادی مشاهده کند، می‌تواند از شرکت توضیح بخواهد.

ب ـ توضیحات و پاسخ به پرسشهای مزایده‌گران و همچنین در صورت تشکیل «جلسه توضیح اسناد»، رونوشت صورتجلسه آن و هرگونه تجدیدنظر در اسناد مزایده می‌باید با رعایت ماده (۲۹) این آیین‌نامه به‌طور یکسان دراختیار همه شرکت‌کنندگان در مزایده قرار داده شود.

تبصره ـ شرکت می‌باید اهتمام نماید تا اسناد مزایده از شفافیت لازم برخوردار بوده و عاری از ابهام باشد تا شرکت‌کنندگان در مزایده بتوانند با برداشت صحیح از اسناد مزایده، قیمت و شرایط مالی پیشنهادی خود را در چارچوب شرایط مزایده ارائه نمایند.


ماده ۱۷ـ گشایش پیشنهادها به شرح زیر انجام می‌گیرد:

الف ـ ‎‎‎‎ در صورتی‌که در مدت مقرر پیشنهاد یا پیشنهاداتی رسیده باشد، کمیسیون مزایده در زمان و مکان مقرر تشکیل و پیشنهادات واصله را مفتوح و به شرح زیر رسیدگی و اتخاذ تصمیم خواهد نمود.

ب ـ مراحل گشایش پیشنهادها به شرح زیر است:

۱ـ تهیه فهرست اسامی دریافت‌کنندگان اسناد، پیشنهاددهندگان، حاضران و شرکت‌کنندگان در جلسه.

۲ـ بازکردن پاکت تضمین «الف» و کنترل آن.

۳ـ بازکردن پاکت قیمت « ب» و کنترل از نظر کامل بودن مدارک و امضاء آنها و کنار گذاشتن پیشنهادهای غیرقابل قبول.

۴ـ تهیه و تنظیم و امضاء صورتجلسه گشایش پیشنهادها توسط کمیسیون مزایده.

۵ ـ تحویل پاکت‌های قیمت « ب» و تضمین « الف» پیشنهادهای ردشده به شرکت برای استرداد به ذینفع.

د ـ مزایده‌گران یا نمایندگان آنها می‌توانند در جلسه گشایش پیشنهادها شرکت نمایند.


ماده ۱۸ـ در مواردی‌ که کمیسیون مزایده برنده را اعلام کرده باشد، سپرده او و پیشنهاددهنده‌ای که پیشنهاد او در مرتبه دوم قرار دارد با رعایت ماده (۲۹) این آیین‌نامه نگاهداری و سپرده سایر پیشنهاددهندگان بلافاصله آزاد خواهد شد.


ماده ۱۹ـ اگر در نتیجه فراخوان یا انتشار در شبکه اطلاع‌رسانی معاملات شرکت و یا دعوت به مزایده، پیشنهادی نرسیده باشد، مدیرعامل می‌تواند مزایده را تجدید و یا موضوع را برای اتخاذ تصمیم و تعیین نحوه انجام معامله به هیئت سه نفره مندرج در ماده (۲۱) این آیین‌نامه احاله کند.


ماده ۲۰ـ شرایط تجدید و لغو مزایده به شرح زیر می‌باشد:

۱ـ مزایده در شرایط زیر تجدید می‌گردد:

الف ـ موارد مندرج در این آیین‌نامه.

ب ـ افشاء شدن مدارک و پیشنهادها.

ج ـ پایان مدت اعتبار پیشنهادها و عدم موافقت شرکت‌کنندگان با تمدید مدت اعتبار پیشنهاد.

د ـ پایین بودن قیمتها به نحوی که توجیه اقتصادی فروش در مزایده منتفی گردد.

تبصره ـ در صورتی‌که مزایده به‌دلیل پایان مدت اعتبار پیشنهادها تجدید شود، شرکت موظف است براسـاس شرائط و سقف مندرج در اسناد مزایده هزینه‌های مربوط به تأمین ضمنانت‌نامه‌ها را به مزایده‌گران پرداخت نماید.

۲ـ مزایده در شرایط زیر لغو می‌گردد:

الف ـ مبلغ پیشنهادی برنده در مزایده کمتر از مبلغ تعیین شده باشد.

ب ـ حوادث غیرمترقبه نظیر جنگ، زلزله، سیل و مانند آنها.

ج ـ تشخیص کمیسیون مزایده مبنی بر تبانی بین مزایده‌گران.

د ـ شرکت باید تجدید و یا لغو مزایده را به آگاهی همه مزایده‌گران برساند.

تبصره ـ بند «ج»، باید به تأئید هیئت مدیره برسد.


فصل پنجم ـ عدم الزام و ترک مزایده


ماده ۲۱ـ در مواردی‌ که با توجه به شرائط، میسر نبودن انجام مزایده براساس گزارش توجیهی و با ذکر ادله توسط واحد متقاضی گزارش و توسط هیئت سه نفره ترک مزایده تأیید شود می‌توان معامله را به طریق دیگری انجام داد. در این‌صورت، هیئت مذکور با رعایت صرفه و صلاح شرکت ترتیب انجام اینگونه معاملات را با رعایت سایر مقررات مربوط در هر مورد برای یک نوع کالا، خدمت یا حقوق (کالا، خدمت یا حقوق مورد درخواست) تعیین و اعلام خواهد نمود. هیئت مذکور بنا به دعوت مدیرعامل تشکیل و تصمیمات هیئت با رأی اکثریت اعضاء معتبر خواهد بود. نظر هر یک از اعضاء نسبت به گزارش توجیهی ترک مزایده و همچنین ترتیب انجام معامله می‌باید برای مراجعات آتی در سوابق جلسه نگهداری شود .

تبصره ـ درصورت لزوم عضو منتخب مجمع عمومی برای اظهارنظر می‌تواند از نظرات کارشناس (کارشناسان) حسب موضوع معامله استفاده نماید. در این صورت هزینه استفاده از کارشناس (کارشناسان) بعهده شرکت می‌باشد.


ماده ۲۲ـ ترکیب هیئت ترک مزایده به شرح زیر می‌باشد:

الف ـ هیئت ترک مزایده، مرکب از مدیرعامل و ذیحساب شرکت و یک نفر به انتخاب مجمع عمومی می‌باشد.

ب ـ در اجرای ماده (۲۱) این آیین‌نامه، در صورتی‌که مبلغ معامله بیش از پنجاه برابر نصاب معاملات کوچک باشد، انجام معامله پس از تصویب هیئت سه نفری موضوع این ماده و با تأیید هیئت مدیره مجاز خواهد بود.

ج ـ در صورتی‌ که مبلغ معامله بیش از چهارصد برابر نصاب معاملات کوچک باشد، انجام معامله پس از تصویب هیئت سه‌نفری موضوع این ماده منوط به تأیید رئیس مجمع عمومی خواهد بود.


فصل ششم ـ سایر مقررات


ماده ۲۳ـ رعایت قانون راجع به منع مداخله وزرا و نمایندگان مجلسین و کارمندان در معاملات دولتی و کشوری ـمصوب ۱۳۳۷ـ و همچنین افشاء سمت و میزان سهام (در شرکتهای سهامی خاص) متعلق به اشخاص و اقرباء موضوع تبصره (۱) ماده (۱) قانون یاد شده در شرکت طرف معامله الزامی می‌باشد.


ماده ۲۴ـ ارسال مکاتبات و اسناد مرتبط با معاملات موضوع این آیین‌نامه در صورتی معتبر است که فرستادن آن جز در موارد تغییر نشانی با محل قابل تصدیق باشد، مانند پست سفارشی، تلگرام، تلکس و نظایر آن.


ماده ۲۵ـ اشخاصی (حقیقی و حقوقی) که به تشخیص هیئت مدیره و یا اعلام مراجع رسمی در ایفای تعهدات خود تعلل ورزند، ضمن اقدام قانونی برای استیفای حقوق شرکت تا اطلاع ثانوی اعلام‌شده توسط شرکت در فهرست سیاه قرار می‌گیرند و از شرکت در مناقصه‌ها، مزایده‌ها و معاملات شرکت محروم می‌شوند.


ماده ۲۶ـ به منظور تسهیل در انجام معاملات و گسترش رقابت و تحصیل صرفه و صلاح شرکت و همچنین ایجاد شفافیت در معاملات، شرکت موظف است اطلاعات کلیه معاملات متوسط و بزرگ شرکت را در مراحل مختلف آن، شامل نحوه انجام معامله، چگونگی و نتایج بررسی پیشنهاد‌دهندگان و پیشنهادات، انتخاب طرف معامله و ترتیب انجام معامله را در شبکه اطلاع‌رسانی معاملات شرکت منتشر نماید.

تبصره ۱ـ شرکت موظف است اطلاعات و اسناد زیر را در مورد معاملات شرکت ثبت و نگهداری کند:

۱ـ درخواست انجام معامله و تأیید مدیرعامل (و یا نمایندگان مجاز از طرف وی) برای انجام اقدامات لازم در این خصوص. ‎‎‎‎

۲ـ فراخوان.

۳ـ نام و مشخصات اعضای کمیسیون، پیشنهاددهندگان و حاضران در جلسات.

۴ـ خلاصه اسناد.

۵ ـ صورتجلسات و نتایج ارزیابی‌ها.

۶ ـ نام، مشخصات و نحوه انتخاب برنده یا برندگان.

تبصره ۲ـ ‎‎‎‎ اطلاعات و اسناد و مدارک مربوط به انجام مراحل هر یک از معاملات شرکت اعم از مزایده، عدم الزام و ترک آنها، به نحوی نگهداری شود تا امکان دسترسی، مشاهده و نظارت در هر زمان به سهولت برای بازرس شرکت فراهم باشد .

تبصره ۳ـ اطلاعات کلیه معاملات شرکت اعم از مزایده، عدم الزام و ترک آنها، جز آن دسته از معاملاتی که به تشخیص هیئت وزیران باید مستور بماند، می‌باید از طریق شبکه اطلاع‌رسانی معاملات شرکت در اختیار عموم قرار گیرد. در مواردی‌که انتشار بلافاصله این اطلاعات به صرفه و صلاح شرکت نباشد، انتشار اطلاعات برای مدت زمان معین به تعویق خواهد افتاد. تأخیر در انتشار و مدت آن می‌باید قبلاً به تصویب هیئت مدیره شرکت برسد.


ماده ۲۷ـ کلیه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مغایر از تاریخ تصویب این آیین‌نامه لغو می‌گردند.

تبصره ـ دستورالعملهای موضوع این آیین‌نامه براساس پیشنهاد هیئت‌مدیره شرکت به تصویب وزیر راه و ترابری خواهد رسید. مواردی‌که در این آیین‌نامه پیش‌بینی‌نشده است براساس قوانین و مقررات مربوط مورد عمل قرار خواهد گرفت.


ماده ۲۸ـ هیئت‌مدیره شرکت موظف است پیشنهادات اصلاحی درخصوص این آیین‌نامه را به مجمع عمومی شرکت ارائه نماید. اصلاح این آیین‌نامه منوط به تصویب هیئت وزیران خواهد بود.

این آیین‌نامه جایگزین آیین‌نامه معاملات شرکت سهامی خاص تأمین ماشین‌آلات و تجهیزات راهسازی و راهداری، موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۰۴۰۶۲/ت۳۵۵هـ مورخ ۱۳۶۹/۹/۲۰ می‌شود.


معاون اول رئیس‎ جمهور ـ پرویز داودی