تصویب‌نامه در خصوص مقابله با آثار ناشی از افزایش قیمت جهانی نفت

تاریخ تصویب: ۱۳۸۷/۰۴/۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳۸۷/۰۴/۱۹

شماره ۵۱۲۲۵/ت۴۰۱۷۶هـ – ۱۳۸۷/۴/۹


هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۷/۴/۲ بنا به پیشنهاد وزارت صنایع و معادن و به استناد ماده (۱) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـمصوب ۱۳۸۳ـ تصویب نمود:

به منظور مقابله با آثار ناشی از افزایش قیمت جهانی نفت و ضرورت پیش‌بینی تسهیلات و ساز و کار لازم برای پیشگیری از توقف فعالیت واحدهای تولیدی تا سقف پنج میلیارد (۵،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) دلار از محل منابع حساب ذخیره ارزی به منظور ورود مواد اولیه کارخانجات تولیدی اختصاص می‌یابد. واحدهای تولیدی متقاضی استفاده از تسهیلات یادشده براساس پیشنهاد وزارت صنایع و معادن و با رعایت بند (۶) اصلاحی مصوبه شماره ۱۴۶۴۶۲/۱۰۰ مورخ ۴/۹/۱۳۸۵ هیئت امنای حساب ذخیره ارزی و با تصویب کمیسیون اقتصاد هیئت وزیران و با رعایت شرایط زیر تعیین می‌شوند:


۱ـ استفاده از تسهیلات یادشده توسط متقاضیان مشروط به استفاده ارزی و عدم تبدیل آن به ریال می‌باشد.


۲ـ [اصلاحی ۱۳۸۸/۵/۲۱]
پرداخت تسهیلات ارزی مشروط به عدم وجود معوقات ارزی ـ ریالی تعیین تکلیف نشده مالکین یا سهامداران واحد تولیدی متقاضی به سیستم بانکی می‌باشد.


۳ـ [اصلاحی ۱۳۸۷/۱۱/۱۳]
کارگروهی با مسئولیت وزیر صنایع و معادن و عضویت وزیران جهاد کشاورزی، بازرگانی، اقتصادی و دارایی و رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به صورت موردی کنترل و پی‌گیریهای لازم را برای اطمینان از بازپرداخت اقساط با هدف ممانعت از معوق شدن این تسهیلات انجام می‌دهند. نحوه گردش کار و نظارت لازم برای اجرای این بند توسط کارگروه یادشده تدوین و اجرایی می‌شود.


معاون اول رئیس ‎جمهور ـ پرویز داودی