تصمیم نمایندگان ویژه رییس جمهور در مورد طرح‌های مرتبط با حمل و نقل

تاریخ تصویب: ۱۳۸۷/۰۶/۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳۸۷/۰۸/۰۱

شماره ۱۲۱۹۴۱/ت۴۰۸۲۵ن  – ۲۰/۷/۱۳۸۷

تصمیم نمایندگان ویژه رییس جمهور در مورد نحوه اجرای قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت ـ مصوب ۱۳۸۶ـ که در جلسه مورخ ۱۴/۶/۱۳۸۷ به استناد اصل یکصد و بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویب‌نامه شماره ۱۳۹۴۳/ت۳۹۶۱۴هـ مورخ ۴/۲/۱۳۸۷ هیئت‌وزیران اتخاذ شده‌ است، به شرح زیر برای اجرا ابلاغ می‌گردد:

۱ـ نظر به ضرورت انسجام در تصویب طرح‌های مرتبط با حمل و نقل و پیشگیری از اتخاذ تصمیمات موازی یا معارض و با عنایت به تصویب‌نامه شماره ۱۳۹۴۳/ت۳۹۶۱۴هـ مـورخ ۴/۲/۱۳۸۷ تمامی دستگاهـهای اجرایی موظفند کلیه موضوعات مربوط به حمل و نقل و سوخت و پیشنهادهای مرتبط اعم از اجرایی، آیین‌نامه‌ای و توزیع اعتبارات مربوط را به نمایندگان ویژه رییس جمهور در مورد نحوه اجرای قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، موضوع تصویب‌نامه یادشده ارسال نماید تا با استناد به اختیارات تفویضی از سوی هیئت‌وزیران رسیدگی و تصمیم لازم اتخاذ شود.

۲ـ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور مکلف است اعتبارات و بودجه مربوط به  حمل و نقل سالهای آتی را با هماهنگی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با رعایت قوانین و مقررات به صورت یکپارچه و متمرکز در لایحه بودجه پیش‌بینی و ارایه نماید.

۳ـ میزان سهمیه بنزین خودروها و موتورسیکلت‌ها در فصل پاییز عیناً مطابق سهمیه مصوب فصل قبل تعیین می‌شود. مسأله سوخت زمستان و تغییر در سهمیه تاکسی و مسافربرها براساس شهرهای بزرگ و کوچک برای کارشناسی بیشتر به جلسه بعدی موکول می‌شود. سهمیه مردم و موتورسیکلتها کم نشود.

۴ـ وزارت نفت مکلف است طرح تولید بنزین از میعانات گازی را هر چه سریعتر اجرایی و برنامه زمان‌بندی آن را تا نیمه دوم آبانماه ۱۳۸۷ ارایه نماید.

۵ ـ ساختار سازمانی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت که به تأیید سرپرست نهاد ریاست جمـهوری رسیـده و توسط اداره کـل توسعه منابع انسانی، تشکیـلات و آموزش به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور ارسال گردیده‌ است مورد تصویب قرار گرفت و مقرر شد جهت تصویب‌ نهایی و ابلاغ معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور ساختار  ارسال گردد.

۶ ـ وزارت نفت مبلغ هفتاد میلیارد (۷۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال از محل منابع داخلی برای تسجیل وسایل نقلیه که امکان اخذ پلاک ملی ایران را ندارند به ازای هر دستگاه یکصد هزار (۱۰۰.۰۰۰) ریال به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران پرداخت نماید.

۷ـ وزارت نفت در اسرع وقت نسبت به تکمیل و اتمام اجرای طرح کارت هوشمند سوخت نفت گاز اقدام نماید.

۸ ـ وزارت راه و ترابری موظف است برای حمل و نقل سوخت مورد نیاز کشور، تمام امکانات لازم از جمله واگنهای سوخت‌رسان و اختصاص مسیر ویژه را با اولویت در اختیار وزارت نفت قرار دهد.

۹ـ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است نسبت به جلوگیری از قاچاق عمده سوخت که با استفاده از تانکرها و یا کارت هوشمند سوخت در مناطق مرزی کشور صورت می‌گیرد اقدام وگزارش آن را به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت ارسال نماید.

۱۰ـ کارگروهی متشکل از نمایندگان ستاد و وزارت نفت نسبت به بررسی علت کاهش سفر با وسایل حمل و نقل عمومی و افزایش سهم سفر با وسیله نقلیه شخصی و در عین حال کاهش مصرف بنزین و آمارهای ارایه شده قبل از سهمیه‌بندی اقدام و نتیجه را به هیئت نمایندگان ویژه رییس جمهور گزارش دهد.

۱۱ـ وزارتخانه‌های کشور و راه‌ترابری به ترتیب مسئول انجام معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین با هر نوع سوختی (از جمله گاز طبیعی فشرده) می‌باشند. وزارت نفت موظف است حداکثر تا پایان سال ۱۳۸۷ معاینه فنی و تست مخازن (CNG) خودروهای سبک و سنگین گازسوز را انجام دهد و هزینه مراکزی را که تا پایان سال ۱۳۸۷ توسط وزارتخانه‌های یادشده ایجاد و تجهیز می‌شوند، پرداخت نماید.

۱۲ـ از ابتدای مهرماه ۱۳۸۷ به منظور جبران هزینه‌های توزیع و عرضه گاز طبیعی فشرده در بخش حمل و نقل، حق‌الزحمه عرضه گاز طبیعی فشرده برای جایگاه‌داران سیصد و بیست (۳۲۰) ریال بر مترمکعب تعیین می‌شود. قیمت گاز طبیعی فشرده که توسط شرکت ملی گاز به جایگاههای توزیع تحویل می‌شود کماکان هشتاد (۸۰) ریال بر مترمکعب می‌باشد. ستاد موظف است با همکاری وزارتخانه‌های کشور و راه و ترابری و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آیین‌نامه مربوط را ظرف دو  (۲) ماه تهیه و جهت تصویب به هیئت نمایندگان ویژه ارایه نماید.

۱۳ـ از ابتدای مهرماه ۱۳۸۷ برای خودروهایی که مشمول دریافت سهمیه بنزین یارانه‌ای با استفاده از کارت هوشمند هستند، بنزین سوپر به قیمت هر لیتر یک هزار و پانصد (۱۵۰۰) ریال عرضه می‌شود.

۱۴ـ به منظور حمایت از احداث خطوط قطار شهری و حومه‌ای توسط بخش خصوصی، استفاده از تسهیلات ارزی و هرگونه تسهیلات و امتیازاتی که منجر به ارزش افزوده و جبران هزینه‌های احداث اینگونه خطوط شود با رعایت قوانین و مقررات مربوط مجاز می‌باشد.
ستاد موظف است با همکاری وزارتخانه‌های کشور و راه و ترابری و بانک مرکزی جمهوری اسـلامی ایران، آیین‌نامـه مربوط را ظرف دو ماه تهیـه و جهت تصویب به هیئت نمایندگان ویژه ارایه نماید.

۱۵ـ دستگاه اجرایی خط یک مترو تهران از ایستگاه شهدا، به فرودگاه امام خمینی (ره) و پرند، شرکت مادر تخصصی قطار شهری کشور تعیین می‌شود.

۱۶ـ عرضه بنزین به آمبولانسها همانند خودروهای دولتی به قیمت آزاد است. وزارت نفت موظف است مابه‌التفاوت مصرف در حد سهمیه مشخص شده آمبولانسها (مابه‌التفاوت قیمت آزاد و یارانه‌ای) را به وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی پرداخت نماید.

۱۷ـ عرضه بنزین برای خودروهای نیروهای مسلح با استفاده از کارت هوشمند سوخت و با قیمت هر لیتر چهار هزار (۴۰۰۰) ریال می‌باشد. ستاد موظف است به نحو مقتضی نسبت به کنترل و اعمال آن اقدام نماید.

تبصره ـ وزارت نفت موظف است مابه‌التفاوت هزینه بهای بنزین آزاد و یارانه‌ای را در حد سهمیه و مصرف مشخص شده، به نیروهای مسلح پرداخت نماید.

معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی