قانون افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاههای مادر و مهم دولتی در سال ۱۳۸۷

تاریخ تصویب: ۱۳۸۷/۰۷/۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳۸۷/۰۸/۰۹

ماده واحده- ظرفیت پذیرش دانشجو که از طریق آزمون سراسری در رشته‌های روزانه در دانشگاههای مادر و مهم دولتی پذیرش می‌شوند در رشته‌های:
‎الف- فنی و مهندسی و پزشکی.
‎ب – حقوق و به تشخیص وزارت علوم در سایر رشته‌های علوم انسانی که مورد تقاضای بالای داوطلبان است
به صورت زیر افزایش می‌یابد:

 ‎۱- رشته‌هایی که در سال ۱۳۸۷ نسبت به سال ۱۳۸۶ کاهش ظرفیت پذیرش داشته‌اند به میزان ظرفیت پذیرش دانشجو در سال ۱۳۸۶ افزایش می‌یابد.

 ‎۲- ده درصد (۱۰%) به ظرفیت پذیرش دانشجو در سال ۱۳۸۷ در رشته‌های فوق‌الذکر اضافه می‌گردد.

 ‎تبصره ۱- به دولت اجازه داده می‌شود با جابه‌جایی در اعتبارات جاری و تملک دارایی سرمایه‌ای تا مبلغ نود میلیارد (۹۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از جزء (۱۵) ردیف‌ (۱۰۱۰۰۰) اعتبارات مورد نیاز را به دانشگاههای ذی‌ربط پرداخت نماید.

 ‎تبصره ۲- افزایش ظرفیت ایجاد شده بر طبق این قانون براساس نمره زیرگروه مربوطه در آزمون سراسری سال ۱۳۸۷ صرفاً با تأثیر سهمیه مناطق ۱، ۲ و ۳ کشوری و به صورت آزاد و بدون تأثیر هرگونه سهمیه بندی‌های دیگر صورت می‌گیرد.

 ‎تبصره ۳- وزارت علوم ، تحقیقات و فن‌آوری موظف است گزارش کاملی از اقدامات و پذیرش‌های صورت گرفته در دانشگاهها را به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه نماید.

 ‎تبصره ۴ – دانشگاههایی که براساس این ماده واحده ظرفیت آنها افزایش می‌یابد، عبارتند از:
‎تهران- صنعتی شریف- علم و صنعت ایران- صنعتی اصفهان- امیرکبیر- شیراز- شهید بهشتی- تبریز- مشهد- علوم پزشکی تهران- علوم پزشکی شهید بهشتی- علوم‌پزشکی ایران- علوم پزشکی شیراز- علوم پزشکی اصفهان- ‎ علوم پزشکی تبریز- علوم پزشکی مشهد- علوم پزشکی اهواز- علوم پزشکی کرمان.


قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و چهار تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ‌ بیست و یکم مهرماه یکهزار و سیصد و هشتاد و هفت مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱/۸/۱۳۸۷ به تأیید شورای نگهبان رسید.

علی لاریجانی
رئیس مجلس شورای اسلامی