آیین‌نامه اجرایی قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی

تاریخ تصویب: ۱۳۸۸/۰۸/۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳۸۸/۱۰/۱۰

شماره ۱۹۳۵۳۸/ت۴۲۰۶۹ک  – ۱۳۸۸/۱۰/۱


وزیران عضو کارگروه حمایت از تولید در جلسه مورخ ۱۳۸۸/۸/۹ بنا به پیشنهاد وزارت صنایع و معادن و به استناد ماده (۱۱) قانون توسعه و حمایت از صنایع‌ دریایی ـ مصوب ۱۳۸۷ـ و با رعایت تصویب‌نامه شماره ۱۵۱۲۴۷/ت۴۳۵۰۵هـ مورخ ۲۹/۷/۱۳۸۸ آیین‌نامه اجرایی قانون یادشده را به شرح زیر تصویب نمودند:

ماده ۱ـ منظور از صنایع دریایی در این آیین‌نامه کلیه امور مربوط به تحقیقات، طراحی، ساخت، تولید، تعمیر و نگهداری انواع مختلف شناورهای سطحی، زیرسطحی، اثرسطحی، و صنایع فراساحلی می‌باشد.


ماده ۲ـ وظایف شورای عالی صنایع دریایی کشور به شرح زیر می‌باشد:
الف ـ سیاستگذاری و ایجاد هماهنگی لازم در جهت بهره‌گیری کامل از ظرفیت‌های کشور در بخش صنایع و امور دریایی، اتخاذ تصمیمات راهبردی و نظارت بر اجرای مصوبات در جهت رفع مشکلات و موانع فعالیت‌های امور دریایی و صنایع مربوط متناسب با نقش و جایگاه این صنعت در توسعه اقتصادی، اجتماعی، دفاعی و امنیتی کشور.
ب ـ هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی به منظور حُسن انجام وظایف مرتبط با صنایع و امور دریایی کشور در جهت سیاست‌ها، برنامه‌ها و تصمیمات متخذه.
پ ـ تصویب سند راهبردی و نقشه راه و برنامه عملیاتی و نظام نوآوری بخشی صنایع دریایی کشور و ارایه آن به مراجع ذیربط در صورت لزوم.
ت ـ بررسی راهکارهای جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی در صنایع و امور دریایی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
ث ـ بازنگری قوانین و مقررات مربوط به حوزه امور دریایی کشور و ارایه پیشنهاد به مراجع ذی‌ربط.

تبصره ۱ـ آیین‌نامه نحوه تشکیل جلسات شورا، کمیسیون‌راهبری (کمیسیون تخصصی)، کمیته‌های تخصصی و شرح وظایف دبیرخانه شورای عالی و سایر امور مرتبط در اولین جلسه شورای عالی به تصویب خواهد رسید.

تبصره ۲ـ دبیرخانه شورای عالی در وزارت صنایع و معادن تشکیل و رییس دبیرخانه توسط وزیر صنایع و معادن انتخاب می‌گردد.


ماده ۳ـ در اجرای تبصره (۵) ماده (۱) قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی که در این آیین‌نامه به اختصار « قانون» نامیده می‌شود، صندوق توسعه صنایع دریایی موظف است تا سقف بیست درصد (۲۰%) قیمت بین‌المللی شناور مورد مناقصه یا سفارش را به عنوان تعرفه ترجیحی و به صورت بلاعوض به سازنده داخلی برنده مناقصه بین‌المللی منوط به رعایت قانون حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی داخلی پرداخت نماید.
مبالغ پرداخت شده از این بابت جزء هزینه‌های قابل قبول صندوق می‌باشد.


ماده ۴ـ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور مکلف است میزان وجوه اداره شده موضوع قانون را ضمن اعتبارات وزارت صنایع و معادن در بودجه سنواتی پیش‌بینی و منظور نماید. مالکان شناورهایی که در داخل کشور ساخته یا تعمیر می‌شوند، پس از پرداخت مالیات بر درآمد سالانه شناور موردنظر، معادل مبلغ پرداختی از این بابت را منوط به ارائه اسناد مالیات پرداختی به صندوق ظرف سه ماه از محل وجوه اداره شده مذکور دریافت می‌نمایند.


ماده ۵ ـ کلیه شنـاورها اعم از ایـرانی و یا خارجی که برای انجام هر نوع تعمیر به تعمیرگاه‌های‌ داخلی تردد می‌نمایند از پرداخت هرگونه حقوق و عوارض بندری معاف هستند.


ماده ۶ ـ وزارت صنایع و معادن مکلف است در پایان اردیبهشت ماه هر سال فهرست اقلام مربوط به صنایع دریایی را که در داخل کشور تولید می‌شوند با ذکر مشخصات فنی دقیق اعلام نماید. واردات سایر اقلامی که در فهرست یادشده وجود ندارد با رعایت ماده (۵) قانون انجام خواهدشد. هرگونه اصلاح فهرست باید حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه هر سال صورت پذیرد.


ماده ۷ـ دستگاههای اجرایی به استثنای نیروهای مسلح مکلفند فهرست شرکتهای مرتبط با امور دریایی را که نیاز به استفاده از کارشناسان خارجی دارند، به وزارتخانه‌های کار و امور اجتماعی و امور خارجه اعلام نمایند. وزارت امورخارجه مکلف است ظرف یک هفته از زمان درخواست مدیران شرکتهای مذکور ویزای ورود کارشناسان موردنیاز را صادر نماید. این افراد مجازند ظرف دو ماه بدون اخذ پروانه اشتغال اتباع بیگانه در این واحد به کار اشتغال داشته باشند.

تبصره ۱ـ در مواردی که حضور کارشناسان فوق بیش از مدت مندرج در این ماده نیاز باشد وزارت کار و امور اجتماعی مکلف است نسبت به صدور پروانه اشتغال اقدام نماید.

تبصره ۲ـ در صورت عدم انعقاد قرارداد با کارشناسان موضوع این ماده مبالغ موضوع ماده (۹۷) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب ۱۳۸۰ـ براساس اعلام کارفرما تعیین و به حساب خزانه واریز خواهدشد.


ماده ۸ ـ به منظور تسهیل در پرداخت تسهیلات از محل منابع موضوع ماده (۷) قانون، وزارت صنایع و معادن و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بانکهای عامل را تعیین و ساز و کار لازم را به آنها ابلاغ می‌نمایند. اعتبار مذکور در اختیار صندوق توسعه صنایع دریایی قرار می‌گیرد تا با رعایت شرایط مندرج در ماده یادشده و در چارچوب مقررات اساسنامه صندوق به متقاضیان پرداخت شود.


ماده ۹ـ شرکتهای صادرکننده گاز مایع در اجرای ماده (۸) قانون موظفند در عقد قراردادهای فروش گاز مایع به نحوی اقدام نمایند که حمل و نقل دریایی حداقل سی‌ درصد (۳۰%) از گاز مایع صادراتی بنا به تشخیص شورای‌عالی صنایع دریایی به سازمان یا شرکتهای داخلی متناسب با میزان استفاده از توان ساخت داخل کشتیهای حمل گاز مایع صادراتی اختصاص یابد.


ماده ۱۰ـ سازمان‌ها، نهادها و شرکتهای دولتی و عمومی مرتبط با صنایع و امور دریایی که در بودجه سالانه خود اعتباراتی را تحت عنوان وجوه اداره شده پیش‌بینی می‌نمایند، وجوه مذکور را با اولویت برای ساخت و توسعه صنایع دریایی در داخل کشور هزینه نمایند.


ماده ۱۱ـ [الحاقی ۱۳۸۹/۱۱/۱۷]
احکام این آیین‌نامه، صرفاً محدود به صنایع دریایی و امور مرتبط با صنایع دریایی است.


این تـصویب‌نامه در تاریخ ۲۸/۹/۱۳۸۸ به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.

معاون اول رییس‎ جمهور ـ محمدرضا رحیمی