٢١۵٢٩٢/ت۴۰١٢٢هـ – ۱۳۸۸/۱۱/۲۱
هیأت وزیران در جلسات مورخ ۱۳۸۸/۴/۱۴ و ۱۳۸۸/۹/۲۹ بنا به پیشنهاد شماره ۰۲/۱۰۰/۱۲۱۷۰ مورخ ۲۲/۳/۱۳۸۷ وزارت مسکن و شهرسازی و به استناد ماده (۷) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۸۳- «اساسنامه شرکت عمران شهرهای جدید (مادر تخصصی)» را به شرح زیر اصلاح نمود:
فصل اول – کلیات و سرمایه
ماده ۱- شرکت عمران شهرهای جدید (مادر تخصصی) که در این اساسنامه به اختصار «شرکت» نامیده می شود، شرکتی است دولتی تابع وزارت مسکن و شهرسازی و مرکز آن در تهران و دارای شرکت های وابسته (زیرمجموعه) می باشد و می تواند در صورت لزوم و حسب مورد با تصویب مجمع عمومی، به منظور ایجاد
شهرهای جدید در کشور وفق مقررات مربوط، شرکت یا شرکت های وابسته (زیرمجموعه) پس از طی مراحل قانونی تأسیس و یا از طریق ایجاد شعب یا نمایندگی اقدام نماید.
ماده ۲- شرکت دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی بوده و طبق این اساسنامه اداره می شود.
ماده ۳- هدف از تشکیل شرکت، راهبری و ساماندهی فعالیت های تصدی دولت در زمینه های زیر می باشد:
الف – بررسی نیازها و تقاضا های بالقوه و امکان سنجی برای توزیع متناسب جمعیت و اشتغال در سطح کشور و سرریز جمعیتی کلان شهر های کشور در نقاط مورد نظر براساس طرحهای کالبدی ملی و منطقه ای و ناحیه ای به منظور پیشگیری از توسعه بی رویه شهرهای بزرگ و استفاده بهینه از منابع آب و خاک و انرژی.
ب – تکمیل و اصلاح شبکه مراکز جمعیتی و مدیریت ایجاد مناطق جمعیتی برنامهریزی شده و جلو گیری از ایجاد حاشیه نشینی در کلان شهرها و همچنین جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی پیرامون شهر های مذکور و فراهم ساختن زمینه های کاهش آلودگی های زیست محیطی.
ج – کمک به اجرای کمی و کیفی برنامه های توسعه مسکن و ایجاد تعادل در بازار مسکن و ایجاد بستر مناسب برای احیای ارزش های شهرسازی و معماری ایرانی – اسلامی.
د – برنامهریزی جامع کنترل و نظارت و پیگیری وظایف حاکمیتی دولت برای ایجاد شهرهای جدید، شهرک ها و باغ شهرها در خارج از محدوده قانونی و حریم شهرهای کشور و تأمین زیر بناها و زیرساخت های آن ها در چارچوپ سیاست های وزارت مسکن و شهرسازی و مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و جذب سرمایه گذاری بخش های خصوصی و تعاونی و غیر دولتی در جهت تحقق اهداف فوق و همچنین هدایت، حمایت و نظارت بر ساخت و سازهای بخش های مذکور در شهر های جدید، شهرک ها و باغ شهرها.
ماده ۴- موضوع فعالیت و وظایف شرکت عبارت است از:
۱- ساماندهی، راهبری و مدیریت ایجاد شهرها یا شهرک های جدید در کشور با توجه به مطالعات و یا طرحهای کالبدی ملی و منطقه ای و ناحیه ای که به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسیده یا می رسد.
تبصره ۱- منظور از شهر جدید در این اساسنامه، به استناد ماده یک قانون ایجاد شهرهای جدید نقاط جمعیتی است که در چهارچوب طرح مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خارج از محدوده و حریم شهرها (هر کدام که بزرگتر باشد) برای اسکان حداقل سی هزار نفر به اضافه ساختمان ها و تأسیسات مورد نیاز عمومی، خدماتی، اجتماعی و اقتصادی سا کنان آن پیش بینی می شود.
تبصره ۲- منظور از شهرک در این اساسنامه شهرک های مسکونی و یا غیرمسکونی با عملکرد خاص مانند توریستی، تفریحی، فصلی، زیارتی و غیره (به استثنای شهرک های صنعتی) خارج از محدوده و حریم شهرها است که به موجب ماده (۷) قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی و تعیین وظایف آن – مصوب۱۳۵۳ - ، آییننامه استفاده از اراضی و احداث بنا و تأسیسات در خارج از محدوده و حریم شهرها و آییننامه نحوه بررسی و تصویب طرحهای توسعه و عمران محلی، ناحیه ای، منطقه ای و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور، مدیریت ایجاد و احداث آنها (توسط بخش دولتی یا غیر دولتی) و نظارت بر رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری کشور در آنها، از وظایف وزارت مسکن و شهرسازی شناخته شده است.
۲- مطالعه و بررسی طرحهای کالبدی ملی، منطقه ای و ناحیه ای مصوب و پیشنهاد نقاط جمعیتی جدید دارای توجیه اقتصادی به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با رعایت ماده (۶) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن.
۳- [حذف و اصلاح شمارههای بعدی: ۱۴۰۱/۱۲/۲۱]
[۳- صدور مجوز احداث شهر جدید یا شهرک یا باغ شهر در چارچوب مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران.]
۳- مدیریت تهیه طرحهای جامع و تفصیلی شهرهای جدید و نقشههای تفکیکی اراضی و تغییرات بعدی آنها و نقشههای اجرایی شهرک ها و باغ شهرها که حسب مورد از طریق شهرک های وابسته (زیرمجموعه) یا بخش خصوصی یا تعاونی تهیه می شود در چارچوب قانون ایجاد شهرهای جدید و آییننامه ها و دستورا لعمل های مربوط به ایجاد و احداث شهر جدید و شهرک.
۴- مدیریت و نظارت بر آماده سازی، احداث بنا و تأسیسات و تجهیزات شهری و خدماتی و تولیدی و تجاری که از طریق شرکت های وابسته (زیرمجموعه) اجرا می شود.
۵- مدیریت و نظارت بر بهره برداری و اداره تأسیسات ایجاد شده در هر یک از شهرهای جدید یا شهرک ها که از طریق شرکت های وابسته (زیرمجموعه) ایجاد شده حسب مورد تا زمان تصدی سازمان های مربوط یا تحویل آن به سازمان مالکان شهرک.
۶- انواع مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از داخلی و خارجی، دولتی و غیر دولتی و تحصیل وام از مؤسسات اعتباری و پولی و سیستم بانکی با رعایت قوانین و مقررات مربوط و از طریق شرکت های وابسته (زیر مجموعه).
۷- عقد قرارداد برای استفاده از خدمات مشورتی مؤسسات و شرکت های داخلی و خارجی برابر قوانین و مقررات مربوط.
۸- صدور مجوزها و اعمال ضوابط و استانداردهای احداث و ایجاد تأسیسات در هر یک از شهرهای جدید یا شهرک ها براساس قوانین و مقررات مربوط.
۹- حفظ حقوق و اعمال مالکیت دولت نسبت به اراضی متعلق به دولت در هر یک از شهرهای جدید یا حریم آنها و شهرک ها از طریق شرکت های وابسته (زیرمجموعه).
۱۰- نظارت و کنترل بر حفظ و حراست اراضی و مستحدثات، فروش و نقل و انتقال املاک و واحدهای مسکونی، تجاری و تولیدی، (صنعتی، کارگاهی خدماتی و غیره) در چهارچوب ضوابط و مقررات مربوط و از طریق شرکت های وابسته (زیرمجموعه).
۱۱- نظارت بر عملکرد شرکت های وابسته (زیرمجموعه) و متقاضیان احداث شهر جدید یا شهرک و کنترل و هدایت آنها به منظور اجرای صحیح طرحهای جامع و تفصیلی یا نقشههای اجرایی مربوط و انجام سایر وظایف محوله.
۱۲- فراهم نمودن امکانات و زمینه های لازم برای جلب متقاضیان غیر دولتی برای ایجاد یا مشارکت در ایجاد شهرهای جدید و شهرک ها با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
۱۳- مدیریت تجهیز منابع داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در پروژه های شهرهای جدید یا شهرک ها ، از قبیل انتشار اوراق مشارکت، تضمین یا اخذ تسهیلات برای اجرای تأسیسات زیر بنایی و غیره در قالب قوانین و مقررات مربوط.
۱۴- تأمین خدمات پشتیبانی و فنی تخصصی به شرکت های تابعه (زیر مجموعه) .
۱۵- اجرای سایر موارد ارجاعی یا تفویضی مرتبط از طرف وزیر مسکن و شهرسازی مرتبط با موضوع فعالیت شرکت مادر تخصصی و این اساسنامه و سایر قوانین و مقررات مربوط.
ماده ۵- سرمایه شرکت مبلغ یکصد و هیجده میلیارد و پانصد و هشتاد و سه میلیون (۰۰۰/۰۰۰/۵۸۳/۱۱۸) ریال است که به (۵۸۳/۱۱۸) سهم یک میلیون ریالی تقسیم و کلاً متعلق به دولت و از محل بهای اسمی اراضی دولتی واگذار شده به شرکت تأمین گردیده است.
فصل دوم – ارکان شرکت
ماده ۶- ارکان شرکت به شرح زیر است:
الف – مجمع عمومی
ب – هیأت مدیره و مدیرعامل
ج – بازرس (حسابرس)
ماده ۷ - نمایندگی سهام دولت در مجمع عمومی با وزیران مسکن و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی و معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور است. ریاست مجمع عمومی با وزیر مسکن و شهرسازی است و جلسات مجامع عمومی عادی و به طور فوق العاده با حضور سه عضو رسمیت یافته و تصمیمات با دو رأی موافق معتبر است.
ماده ۸ - مجمع عمومی عادی حداقل سالی دو بار به دعوت کتبی رییس مجمع عمومی یا رییس هیأت مدیره یا مدیر عامل برای تصویب صورت های مالی شرکت و برنامه و بودجه سال بعد شرکت و رسیدگی به سایر موضوعات مذکور در دستور جلسه تشکیل خواهد شد. مجمع عمومی عادی ممکن است در صورت لزوم به طور فوق العاده نیز تشکیل شود. دستور جلسات به همراه ضمایم باید حداقل پانزده روز قبل از تشکیل جلسه برای اعضای مجمع عمومی ارسال شود.
ماده ۹- مجمع عمومی فوق العاده و مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده به تقاضای هر یک از اعضای مجمع عمومی، رییس هیأت مدیره، مدیر عامل و یا بازرس و به دعوت رییس مجمع عمومی، رییس هیأت مدیره یا مدیر عامل و با حضور رییس مجمع عمومی تشکیل می گردد.
ماده ۱۰- وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی به شرح زیر است:
۱- تعیین و تصویب خط مشی کلی و اهداف و برنامه های شرکت.
۲- رسیدگی به گزارش و عملکرد هیأت مدیره و گزارش بازرس (حسا برس) و اتخاذ تصمیم نسبت به صورت های مالی شرکت و صورت های مالی تلفیقی شرکت و تقسیم سود ویژه شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
۳- تصویب بودجه سالانه شرکت و تغییرات آن با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
۴- تصویب جابجایی اعتبار و درآمد بین شرکت های وابسته (زیرمجموعه) برای کمک به شرکت های وابسته (زیرمجموعه) زیان دیده و تأمین هزینه های شرکت بنا به پیشنهاد هیأت مدیره.
۵- تصویب تشکیلات شرکت و ایجاد شرکت های وابسته (زیرمجموعه) بنا به پیشنهاد هیأت مدیره و با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
۶- تصویب ایجاد شعبه یا نمایندگی در مناطق مورد نیاز.
۷- اتخاذ تصمیم درباره آییننامه های مالی و معاملاتی و استخدامی و سایر آییننامه های شرکت و تغییرات آن و ارایه پیشنهاد به هیأت وزیران برای تصویب.
۸ - انتخاب اعضای هیأت مدیره به پیشنهاد وزیر مسکن و شهرسازی.
۹- انتخاب بازرس (حسابرس) شرکت طبق قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران ذی صلاح به عنوان حسابدار رسمی- مصوب ۱۳۷۲- و تعیین حق الزحمه وی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
۱۰- تعیین حقوق و مزابای اعضای هیأت مدیره در حدودی که شورای حقوق و دستمزد تعیین می کند و پاداش آنان با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
۱۱- انتخاب روزنامه کثیرالانتشار برای انتشار آگهی های شرکت .
۱۲- تأیید پیشنهاد هیأت مدیره در مورد واگذاری انحلال، ادغام و تجدید ساختار شرکت های وابسته (زیرمجموعه) و ارائه پیشنهاد به مراجع مربوطه برای سیر مراحل قانونی.
۱۳- تصویب و ابلاغ ضوابط مشخص سرمایه گذاری توسط شرکت های تابعه (زیرمجموعه) مطابق قوانین و مقررات مربوط.
۱۴- اتخاذ تصمیم درباره مواردی که رییس مجمع عمومی و یا هیأت مدیره با رعایت قوانین و مقررات مربوط در ارتباط با شرکت به مجمع عمومی پیشنهاد نمایند.
۱۵- تصویب انواع مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از داخلی و خارجی، دولتی و غیردولتی، ئجهیز منابع داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در پروژه های شهر جدید و همچنین انتشار اوراق مشارکت و تضمین اخذ تسهیلات از مؤسسات اعتباری پولی و سیستم بانکی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
ماده ۱۱- وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوق العاده به شرح زیر است:
۱ - بررسی و تأیید پیشنهاد تغییرات در مواد اساسنامه برای تصویب هیأت وزیران.
۲- اتخاذ تصمیم نسبت به افزایش و کاهش سرمایه شرکت و پیشنهاد به هیأت وزیران برای تصویب.
۳- بررسی و تأیید پیشنهاد انحلال شرکت برای تصویب هیأت وزیران و تعیین مدیران تصفیه.
تبصره تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده با دو رأی موافق که متضمن رأی وزیر مسکن و شهرسازی باشد معتبر است.
ماده ۱۲ - هیأت مدیره شرکت متشکل از پنج عضو اصلی است، رییس هیأت مدیره و مدیر عامل عنوان معاون وزیر مسکن و شهرسازی را خواهد داشت. مدیر عامل و اعضای هیأت مدیره به پیشنهاد رییس مجمع عمومی و تصویب مجمع یادشده به مدت سه سال انتخاب و منصوب می گردند و تا تجدید انتخابات در مقام خود باقی خواهند ماند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است. در صورت بازنشستگی، استعفا، عزل، فوت و یا هر دلیل دیگر که ادامه فعالیت هریک از اعضای هیأت مدیره غیرممکن گردد، جانشین آنان به ترتیب فوق تعیین می شود. عزل هریک از اعضای هیأت مدیره شرکت از اختیارات مجمع عمومی می باشد.
تبصره اعضای هیأت مدیره شرکت مادر به عنوان امین سهام شرکت عمران شهرهای جدید در مجمع عمومی شرکت های وابسته (زیرمجموعه) بوده و رییس هیأت مدیره شرکت مادر رییس مجمع عمومی شرکت های وابسته (زیرمجموعه) نیز می باشد.
ماده ۱۳ - تصدی هر نوع سمت دیگر اعم از موظف و غیرموظف در سایر شرکت های مادر تخصصی و شرکت های وابسته (زیرمجموعه) به آنها توسط اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت و شرکت های وابسته (زیرمجموعه) ممنوع است.
ماده ۱۴ - هیأت مدیره در حدود موضوع فعالیت شرکت و مقررات این اساسنامه به جز مواردی که اخذ تصمیم در مورد آنها در صلاحیت خاص مجمع عمومی است دارای اختیارات لازم برای اجرای وظایف مصرح در اساسنامه، از جمله وظایف زیر می باشد:
۱- تهیه و پیشنهاد طرح تشکیلات شرکت برای تصویب مجمع عمومی در چارچوپ قوانین و مقررات مربوط.
۲- تهیه و پیشنهاد آییننامه های مالی و معاملاتی و استخدامی و رفاهی شرکت و سایر آییننامه ها برای اتخاذ تصمیم توسط مجمع عمومی.
۳- پیشنهاد صلح دعاوی یا ارجاع امر به داوری و تعیین داوری با حق صلح و سازش یا بدون آن و استرداد دعاوی برای تصویب مجمع عمومی (با رعایت اصل یکصد و سی و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران).
۴- تعیین حقوق و مزایای مدیر عامل در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط در صورتی که عضو هیأت مدیره نباشد.
۵- تهیه گزارش عملکرد سالانه، صورت های مالی شرکت و صورت های مالی تلفیقی شرکت برای تصویب مجمع عمومی که باید ظرف مهلت قانونی در اختیار بازرس (حسابرس) و اعضای مجمع عمومی قرار گیرد.
۶- تهیه گزارش بودجه سالانه شرکت با لحاظ درصد جابجایی اعتبارات و درآمد شرکت های وابسته (زیرمجموعه) و درصد مورد نیاز جهت تأمین هزینه های شرکت مادر برای تصویب مجمع عمومی.
۷- تهیه و ابلاغ دستورالعمل ها و روش های اجرایی لازم با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
۸- بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد چگونگی دریافت یا پرداخت تسهیلات اعتباری با رعایت قوانین و مقررات مربوط و بودجه مصوب پس از تصویب مجمع عمومی.
۹- اتخاذ تصمیم نسبت به خرید هرگونه لوازم و اموال منقول و غیر منقول که برای اجرای وظایف محوله لازم باشد و همچنین معاوضه اموال و اراضی و ساختمان های ملکی شرکت برای رفع نیازهای شرکت در چهارچوب بودجه مصوب با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
۱۰- خرید و تملک اراضی و املاک مورد نیاز شهرهای جدید یا شهرک ها طبق قوانین و مقررات مربوط و اعمال روش های معاوضه یا مشارکت با مالکین.
۱۱- اتخاذ تصمیم درخصوص انجام تعهدات در راستای وظایف شرکت یا شرکت های وابسته (زیرمجموعه) با استفاده از روش های معاوضه و تهاتر در چارچوپ قوانین و مقررات مربوط.
۱۲- اتخاذ تصمیم درخصوص اعطای تخفیف در واگذاری زمین و مسکن در موارد ضروری و استثنایی در چارچوپ قوانین و مقررات مربوط.
۱۳- تصویب قیمت اراضی مورد خریداری شرکت خریداری می شود.
۱۴- پیشنهاد مدیر عامل به مجمع عمومی.
۱۵- پیشنهاد ضوابط مشخص سرمایه گذاری توسط شرکت تابعه (زیرمجموعه) به مجمع عمومی برای تصویب با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
۱۶- اتخاذ تصمیم درخصوص هر نوع مشارکت و سرمایه گذاری و تضمین شرکت های وابسته جهت اخذ وام و تسهیلات براساس چارچوب سیاست های کلی مورد نظر مصوبات مجمع عمومی.
۱۷- بررسی اعتبارات و درآمدهای شرکت های وابسته (زیرمجموعه)، تعیین شرکت های زیان ده و پیشنهاد درصد های لازم به منظور جابجایی اعتبارات و درآمد و تأمین هزینه های شرکت مادر به مجمع عمومی برای تصویب.
۱۸- تهیه طرح جامع شهرهای جدید از طریق شرکت های وابسته (زیرمجموعه) و ارایه آن به شورای عالی شهرسازی و معماری برای تصویب.
۱۹- ارایه طرحهای تفصیلی شهرهای جدید و نقشههای اجرایی شهرک ها و باغ شهرها همچنین نقشههای تفکیکی زمین های داخل شهرهای جدید و شهرک ها و باغ شهرها و تغییرات بعدی آنها به مراجع صالح برای تصویب.
۲۰- اتخاذ تصمیم در مورد ایجاد شهر جدید یا شهرک از طریق انتخاب مجری.
۲۱- پیشنهاد انتشار اوراق مشارکت و یا تحصیل وام از مؤسسات اعتباری و پولی و سیستم بانکی در قالب قوانین و مقررات مربوط به مجمع عمومی برای تصویب.
۲۲- داشتن نمایندگی سهام و انجام وظایف مجمع عمومی شرکت های وابسته (زیرمجموعه) از جمله موارد مندرج در بندهای آتی.
۲۳- تصویب سیاست ها و خط مشی های شرکت های وابسته (زیرمجموعه) در چارچوب مصوبات مجمع عمومی.
۲۴- تصویب اساسنامه شرکت های وابسته (زیرمجموعه) و اصلاحات و ارایه آن جهت تصویب در مراجع ذی صلاح قانونی.
۲۵- عزل و نصب اعضای هیأت مدیره و همچنین تعیین بازرس (حسابرس) شرکت های وابسته (زیرمجموعه) وفق قوانین و مقررات مربوط.
۲۶- تعیین حقوق و مزایا و پاداش اعضای هیأت مدیره شرکت های وابسته (زیرمجموعه) و حق الزحمه بازرس (حسابرس) با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
۲۷- بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به گزارش عملکرد و صورت های مالی و بودجه سالانه شرکت های وابسته (زیر مجموعه).
۲۸- پیشنهاد ادغام یا انحلال یک یا چند شرکت وابسته (زیرمجموعه) به مجمع عمومی شرکت.
۲۹- نظارت بر عملکرد شرکت های وابسته (زیرمجموعه) و اخذ گزارش های آماری، صورت حساب های مالی و محاسباتی و بررسی آنها به منظور تأیید و یا ارایه طریق و انجام اصلاحات و اتخاذ تصمیمات لازم.
۳۰- طراحی و ارایه برنامه های آموزشی به منظور ارتقاء توانایی های کادر مدیریت در شرکت های وابسته (زیرمجموعه) در چارچوب قوانین و مقررات ذیربط.
۳۱- آماده سازی شرکت های وابسته (زیرمجموعه) قابل واگذاری برای فروش و پیشنهاد به مجمع عمومی برای تصویب.
۳۲- اصلاح ساختار، پیشنهاد قیمت پایه فروش طبق مقررات مربوط، پیشنهاد برنامه زمان بندی فروش شرکت های قابل واگذاری، ارایه اطلاعات کامل مالی و سایر اطلاعات مربوط و مستندات و مدارک مرتبط با تعیین قیمت پایه به سازمان خصوصی سازی با تأیید مجمع عمومی.
ماده ۱۵- جلسات هیأت مدیره با حضور رییس هیأت مدیره و حداقل دو نفر از اعضا رسمیت داشته و تصمیمات متخذه با حداقل سه رأی موافق معتبر است و تصمیمات با ذکر نظر اقلیت در دفتر مخصوص ثبت و به امضای اعضای حاضر در جلسه می رسد.
ماده ۱۶- رییس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت بالاترین مقام اجرایی و اداری شرکت بوده و بر کلیه شرکت های زیرمجموعه نظارت دارد و مسؤول حسن جریان کلیه امور و حفظ حقوق و منافع و اموال و سرمایه شرکت می باشد و برای اداره امور شرکت و اجرای مصوبات مجمع عمومی و هیأت مدیره دارای هرگونه حقوق و اختیارات قانونی بوده و نمایندگی شرکت و دولت را در مقابل کلیه مراجع و مقامات قضایی، کشوری و لشگری و سازمان ها و مؤسسات و نهادها و بنیادها با حق توکیل دارد.
ماده ۱۷ - مدیر عامل شرکت در حدود اختیاراتی که توسط هیأت مدیره به او تفویض شده است، نماینده شرکت محسوب می شود و از طرف شرکت حق امضاء دارد.
ماده ۱۸ - اهم وظایف مدیر عامل به شرح زیر است:
۱- اجرای مصوبات و تصمیمات هیأت مدیره و مجمع عمومی.
۲ - تهیه، تنظیم و پیشنهاد خط مشی، برنامه عملیاتی و بودجه سالانه شرکت به هیأت مدیره.
۳- تهیه و تنظیم صورت های مالی سالانه شرکت و ارایه آن به هیأت مدیره.
۴- تعیین روش های اجرایی در چارچوپ مقررات و آییننامه ها و ابلاغ به واحدهای مربوط.
۵- تهیه و پیشنهاد آییننامه های مالی، معاملاتی و استخدامی شرکت به هیأت مدیره.
۶- تهیه و پیشنهاد تشکیلات تفصیلی شرکت به هیأت مدیره در چارچوپ مصوبات مجمع عمومی.
۷- نظارت بر حسن اجرای آییننامه های شرکت و انجام اقدامات لازم برای حسن اداره امور شرکت در چارچوب قوانین و مقررات مربوط.
۸- عزل و نصب و ارتقای کارکنان شرکت، تعیین حقوق و دستمزد پاداش، ترفیع و تنبیه آنها براساس قوانین و مقررات مربوط.
۹- اعمال نظارت های مالی و محاسباتی و حسابرسی و بازرسی کلیه قسمت های شرکت مستقیماً یا با تفویض اختیار به اعضای هیأت مدیره یا کارکنان شرکت.
۱۰- مدیریت و نظارت بر بررسی گزارشات توجیهی و طرح مقدماتی احداث باغ شهر یا شهرک و صدور پروانه احداث شهرک یا باغ شهر و پروانه بهره برداری از آنها و سایر امور مربوط به شهرک ها در چارچوپ آییننامه و دستورا لعمل های مربوط.
۱۱- نظارت و جلوگیری از تخلفات در احداث شهرهای جدید یا شهرک ها یا باغ شهرها و پیگیری متخلفین از طریق مراجع صالح.
۱۲- امضا و صدور مجوز احداث شهر جدید یا شهرک.
۱۳- انجام سایر وظایفی که مطابق قوانین و مقررات مربوط، به عهده مدیر عامل محول شده یا می شود.
تبصره ۱- مدیر عامل به مسؤولیت خود می تواند بخشی از وظایف و اختیارات خود را به هر یک از کارکنان شرکت تفویض نماید.
تبصره ۲- در صورت انقضای مدت مدیریت مدیرعامل اقدامات وی تا تعیین مدیر عامل جدید نافذ و معتبر بوده و قدرت اجرایی خواهد داشت.
ماده ۱۹ - افتتاح حساب در بانک ها، کلیه چک ها، اسناد، اوراق مالی، قراردادها و اسناد تعهد آور شرکت باید به امضای یکی از اعضای هیأت مدیره (به انتخاب هیأت مدیره) و رییس هیأت مدیره و مدیر عامل یا نماینده مجاز وی برسد. ضمناً کلیه چک ها علاوه بر امضای افراد یادشده باید امضای ذی حساب و یا نماینده وی را نیز داشته باشد.
تبصره- کلیه مکاتبات اداری نیز با امضای مدیر عامل یا نماینده مجاز وی خواهد بود.
ماده ۲۰- بازرس (حسابرس) شرکت که از سازمان حسابرسی یا از حسابداران رسمی و مؤسسات حسابرسی موضوع قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران – مصوب ۱۳۷۲- می باشد، بر اجرای مقررات اساسنامه و آییننامه های مربوط نظارت داشته و صورت های مالی شرکت را رسیدگی و گزارشات لازم را برای مجمع عمومی تهیه می نماید و نیز کلیه وظایف و اختیاراتی را که به موجب قانون تجارت به عهده بازرس محول است انجام می دهد. بازرس نسخه ای از گزارش خود را حداقل پانزده روز قبل از تشکیل مجمع عمومی به مقامات و مراجع مربوط ارایه می نماید. بازرس با اطلاع رییس هیأت مدیره و مدیر عامل حق مراجعه به کلیه اسناد و مدارک شرکت را دارد بدون اینکه در عملیات اجرایی دخالت کند و یا انجام وظایفش موجب وقفه ای در عملیات شرکت شود.
فصل سوم – سایر مقررات
ماده ۲۱ - این شرکت و شرکت های وابسته (زیرمجموعه) از نظر سیاست ها، برنامه ها و سایر فعالیت های اجرایی تابع ضوابط و مقررات وزارت مسکن و شهر سازی می باشند.
ماده ۲۲ - سال مالی شرکت از اول فروردین ماه هر سال شروع و در آخر اسفند ماه همان سال پایان می یابد، به استثنای اولین سال تأسیس شرکت که از تاریخ تشکیل شروع و آخر اسفند ماه همان سال ختم می گردد.
ماده ۲۳- حساب های شرکت در پایان اسفند ماه بسته می شود، صورت های مالی هر سال باید در مواعد مقرر قانونی به بازرس تسلیم شود.
ماده ۲۴ - جا بجایی اعتبارات و درآمد شرکت های وابسته (زیرمجموعه) و درصد مورد نیاز جهت تأمین هزینه های شرکت عنوان درآمد ندارد.
ماده ۲۵- سرمایه گذاری از منابع داخلی شرکت برای ایجاد فضاهای آموزشی خدماتی، فرهنگی و مذهبی در شهر های جدید به عنوان پیش پرداخت مالیات های شرکت مادر و هر یک از شرکت های وابسته (زیرمجموعه) به حساب مالیاتهای قطعی شده آنها منظور می شود.
ماده ۲۶- مواردی که در این اساسنامه پیش بینی نشده بر اساس قوانین و مقررات مربوط از جمله قانون ایجاد شهرهای جدید – مصوب ۱۳۸۰ - و آییننامه اجرایی قانون یادشده و قانون زمین شهری و آییننامه اجرایی آن و سایر دستورالعملهای مربوط عمل خواهد شد.
اساسنامه به موجب نامه های شماره ۳۵۴۰۱/۳۰/۸۸ مورخ ۲۹/۵/۱۳۸۸ و شماره ۳۷۱۶۴/۳۰/۸۸ مورخ ۱۳۸۸/۱۱/۱ شورای نگهبان به تأیید شورای یاد شده رسیده است.
محمدرضا رحیمی – معاون اول رییس جمهور