شماره ۱۶۳۴۶۴/ت۴۵۰۲۰ک – ۱۳۸۹/۷/۲۲
وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک به استناد ماده (۲۲) قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب ۱۳۸۶ ـ و با رعایت جزء «ط» بند (۱) تصویبنامه شماره ۱۵۸۷۹۵/ت۳۸۸۵۶ه مورخ ۱/۱۰/۱۳۸۶، آییننامه اجرایی ماده (۲۲) قانون یادشده را به شرح ذیل تصویب نمودند:
ماده ۱ـ در این آییننامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
الف ـ بخش غیردولتی: انواع شرکتها، مؤسسات، سازمانها، نهادها، تشکلها، انجمنها، جمعیتها، کانونها و شوراهایی که دارای مجوز قانونی برای فعالیت هستند، بهاستثنای وزارتخانهها، مؤسسات و شرکتهای دولتی مشمول مواد (۱)، (۲) و (۳) قانون مدیریت خدمات کشوری و نهادهای عمومی غیردولتی که بیش از پنجاه درصد بودجه سالانه آنها از محل منابع دولتی تأمین میشود.
ب ـ مؤسسه متقاضی: شخص حقوقی غیردولتی که داوطلب انجام یا مجری بخشی از تصدیهای دستگاههای اجرایی در قالب ماده (۲۲) قانون مدیریت خدمات کشوری است.
ج ـ مؤسسه مجری: شخص حقوقی غیردولتی که در قالب ماده (۲۲) قانون مدیریت خدمات کشوری و سایر قوانین و مقررات مربوط، انجام بخشی از تصدیهای دستگاه اجرایی را برعهده میگیرد.
د ـ قرارداد حجمی: قراردادی که براساس فعالیت مشخص، حجم کار معین، قیمت هر واحد کار و قیمت کل، به طور شفاف و مشخص منعقد میشود.
هـ ـ تعاونی کارکنان خارج شده از دولت: آن دسته از شرکتهای تعاونی که سهامداران آن کارکنان دولت بوده و پس از ابلاغ این آییننامه و قبل از بازنشستگی، رابطه استخدامی خود را از طریقی به استثنای بازنشستگی و اخراج با دستگاه اجرایی متبوع خود قطع کردهاند.
و ـ خرید خدمت: حالتی که دستگاه، خدمات مورد نظر خود را از مؤسسات مجری خریداری میکند، بدون آنکه نیروی انسانی یا تجهیزات و امکاناتی در اختیار مؤسسات مذکور قرار داده باشد.
زـ مشارکت در ارائه خدمت: حالتی که دستگاه تمام یا بخشی از تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای ارائه خدمات را در اختیار مؤسسات مجری قرار داده و خدمات مورد نظر را از مؤسسات مجری خریداری میکند.
ح ـ واگذاری مدیریت: حالتی که دستگاه تمام تجهیزات، امکانات و منابع انسانی مورد نیاز برای ارائه خدمات را در اختیار مؤسسات مجری قرار داده و مؤسسات مجری با مدیریت صحیح و اثربخش مجموعه، خدمات مورد نظر دستگاه اجرایی را ارائه میکنند و دستگاه اجرایی هزینه خدمات مدیریتی مؤسسات مجری را پرداخت میکند.
ماده ۲ـ تمامی دستگاههای اجرایی دخیل در فرایند ثبت و تأسیس شرکتها، ارائه مجوزهای فنی و گواهینامههای تخصصی، موظفند فرایندهای کاری خود را به نحوی اصلاح نمایند که تمامی امور مذکور ظرف ده روز کاری انجامشده و پاسخ متقاضی بهصورت کتبی داده شود.
ماده ۳ـ دستگاههای اجرایی یادشده موظفند:
الف ـ فرایندهای اصلاحی را در پورتال موضوع ماده (۱۲) این آییننامه اطلاعرسانی کرده و در صورت نیاز به روز آوری کنند. اطلاعرسانی فرایندها باید حداقل شامل موارد ذیل باشد:
۱ـ مدارک و فرمهای مورد نیاز
۲ـ مراحل انجام کار
۳ـ زمانبندی فعالیتها
۴ـ مکانها و زمانهای مراجعه برای انجام کار
۵ ـ سایر اطلاعاتی که میتواند در تسریع فرایند و افزایش رضایتمندی متقاضیان مؤثر باشد.
ب ـ ظرف یک سال اقدامات لازم را برای امکان ارائه تمام مراحل خدمت یا حداقل انجام مراحل زیر به صورت الکترونیکی برای متقاضیان فراهم نمایند:
۱ـ دریافت درخواست متقاضیان
۲ـ ثبت و پیگیری درخواست متقاضیان
۳ـ دریافت فرمهای تکمیل شده متقاضیان
۴ـ اطلاعرسانی به متقاضی از وضعیت درخواست وی در مراحل مختلف فرایند
ج ـ آدرس پورتال خود را که ارائه خدمات الکترونیکی از طریق آن انجام میشود، در پورتال موضوع ماده(۱۲) قرار دهند تا با ایجاد یکپارچگی و تمرکز در اطلاعرسانی، جستجو و دسترسی به اطلاعات و خدمات موردنیاز توسط مؤسسات متقاضی تسهیل و تسریع گردد.
ماده ۴ـ خدماتی که براساس این آییننامه به صورت خرید خدمت از بخش غیردولتی تأمین میشوند، باید دارای ویژگیهای زیر باشند:
الف ـ مشخص و کمیتپذیر باشند و بتوان تعداد موردنیاز دستگاه اجرایی یا ذینفعان آن دستگاه را به آن خدمت براساس تعداد، سرانه یا متغیرهای دیگر تعیین کرد.
ب ـ امکان تعیین ویژگیهای کمی و کیفی برای خدمات مورد انتظار وجود داشته باشد تا دستگاه اجرایی با استفاده از آنها بتواند بر کیفیت و کمیت خدمات ارائه شده نظارت کند.
ج ـ ترجیحاً در واحدهای عملیاتی مستقل انجام شوند مانند آموزش و پرورش دانشآموزان در مدارس و رسیدگی و درمان بیماران در بیمارستانها.
ماده ۵ ـ استفاده از ظرفیتها و توانمندیهای مؤسسات متقاضی برای انجام تصدیهای دستگاههای اجرایی میتواند به صورت خرید خدمت، مشارکت یا واگذاری مدیریت باشد. در هر یک از حالات مذکور عقد قرارداد باید به صورت حجمی باشد.
ماده ۶ ـ تعیین قیمت سرانه خدمات یا فعالیتها برای خرید خدمات از مؤسسات مجری، مشارکت یا واگذاری مدیریت به آنها، قیمت یا هزینه تمام شدهای است که براساس ماده (۱۶) قانون مدیریت خدمات کشوری و آییننامهها و دستورالعملهای آن محاسبه و تعیین میشود. در موارد مشارکت و واگذاری مدیریت، هزینههای مربوط به تجهیزات و امکاناتی که توسط دستگاه اجرایی در اختیار مؤسسات مجری قرار میگیرد، در قیمت تمامشده محاسبه نمیشود.
ماده ۷ـ با رعایت اصول بیستونهم و سیام قانون اساسی در ارتباط با تأمین خدمات بهداشتی ـ درمانی و آموزش و پرورش، در صورت توافق بین مؤسسات مجری و دستگاههای اجرایی، مؤسسات مذکور میتوانند بخشی از هزینه ارائه خدمت را از مراجعان دریافت کنند. در صورت نیاز به دریافت مجوزهای قانونی برای این کار، دستگاه اجرایی موظف به پیگیری و هماهنگی با مراجع ذیربط برای کسب مجوزهای قانونی لازم است.
ماده ۸ ـ انتخاب مؤسسه مجری از بین مؤسسات متقاضی، به صورت رقابتی و از طریق درج آگهی و اعلان عمومی در پورتال موضوع ماده (۱۲) و بررسی صلاحیتهای علمی، اخلاقی و اجرایی متقاضیان و برگزاری مناقصه میباشد.
ماده ۹ـ [اصلاحی ۱۳۹۱/۴/۷]
دستگاههای اجرایی می توانند برای انتخاب مؤسسه مجری، از ظرفیت شرکتهای تعاونی کارکنان خارج شده از دولت به روش ترک مناقصه، با رعایت ماده (۱۷) قانون مدیریت خدمات کشوری و مواد (۲۷) و (۲۸) قانون برگزاری مناقصات ـ مصوب ۱۳۸۳ ـ استفاده نمایند.
ماده ۱۰ـ دستگاههای اجرایی در صورت امکان میتوانند ساختمان، تجهیزات اداری و فنی لازم برای ارائه خدمات را در اختیار مؤسسات مجری قرار دهند، در این صورت:
الف ـ سهم اقلامی که دستگاه اجرایی در اختیار مؤسسه مجری قرار میدهد، در محاسبه قیمت (هزینه) تمامشده خدمت منظور نمیشود.
ب ـ اقلامی که دستگاه اجرایی میتواند در اختیار مؤسسه مجری قرار دهد، باید در هنگام فراخوان و اعلان عمومی مشخص و اعلام شود.
ج ـ ساختمان و تجهیزاتی که در اختیار مؤسسه مجری قرار داده میشود، باید با حجم و تنوع خدماتی که ارائه میشود، متناسب باشد. مؤسسه مجری نمیتواند از ساختمان و تجهیزاتی که توسط دستگاه اجرایی در اختیار وی قرار گرفته است، استفاده دیگری کند.
ماده ۱۱ـ به منظور کمک به تأمین نقدینگی و منابع مالی لازم برای اداره مؤسسات مجری و توسعه آنها، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییسجمهور، دستورالعمل نحوه اعطای تسهیلات و کمکهای مالی به مؤسسات مذکور را ظرف سه ماه پس از ابلاغ این آییننامه، تدوین و ابلاغ نماید.
ماده ۱۲ـ به منظور اطلاعرسانی، آموزش، ساماندهی، حمایت، نظارت و ایجاد فرصتهای برابر و دسترسی به بازار برای موسسات متقاضی، نه ماه پس از ابلاغ این آییننامه، پورتالی برای تحقق امور یادشده توسط معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییسجمهور تشکیل و راهاندازی میشود. دستگاههای اجرایی و مؤسسات متقاضی موظفند براساس دستورالعملی که معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییسجمهور تدوین و ابلاغ میکند، اطلاعات مربوط به خود را که مورد نیاز این پورتال میباشد، تهیه و با استفاده از دسترسیهایی که مدیریت این پورتال در اختیار آنها قرار میدهد، در پورتال مذکور بارگذاری کنند.
ماده ۱۳ـ برنامهریزی و نظارت بر اجرای تکالیف مندرج در این آییننامه برعهده کارگروه ماده (۴) آییننامه اجرایی ماده (۲۴) قانون مدیریت خدمات کشوری، موضوع تصویبنامه شماره ۲۳۱۳۷۸/ت۴۳۹۰۸ک مورخ ۲۱/۱۱/۱۳۸۸ میباشد.
ماده ۱۴ـ در شهرهایی که مشمول بند (ط) ماده (۲۹) قانون مدیریت خدمات کشوری میباشند، مؤسسات مجری صرفاً باید در مجتمعهای اداری مذکور یا حداکثر در شعاع پانصد متری آنها مستقر شده و به ارائه خدمات بپردازند.
ماده ۱۵ـ اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی صرفاً در قالب انواع شرکتها مثل سهامی عام، سهامی خاص و تعاونی که براساس قوانین مربوط تشکیل شده و فعالیت میکنند، میتوانند به عنوان مؤسسات متقاضی و مجری در این حوزه فعالیت کنند.
ماده ۱۶ـ بودجه مورد نیاز برای انجام تکالیف مندرج در این آییننامه براساس ارائه برنامه توسط دستگاههای اجرایی در بودجه سالانه آنها پیشبینی میشود. تخصیص اعتبارات پیشبینیشده منوط به رعایت مفاد این آییننامه میباشد.
ماده ۱۷ـ ستاد برنامهریزی تحول اداری کشور، مسئول انجام هماهنگیهای لازم، پیگیری و تحقق تکالیف این آییننامه است و گزارش عملکرد دستگاههای اجرایی کشور را به صورت سالانه تدوین و به هیئتوزیران ارائه میکند.
ماده ۱۸ـ مؤسسات موضوع این آییننامه نیروی انسانی موردنیاز را از کارکنان موجود تأمین و نیروی جدید را از طریق آزمون و با رعایت قانون گزینش و نظارت معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور بکارگیری کنند.
تبصره ـ تمدید قرارداد نیروی انسانی طرف قرارداد شرکت منوط به ابراز رضایت دستگاه مربوط است.
این تصویبنامه در تاریخ ۱۱/۷/۱۳۸۹ به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.
معاون اول رییس جمهور ـ محمدرضا رحیمی