شماره ۸۱۱۵۵/ت ۴۷۲۴۴هـ – ۱۳۹۱/۴/۲۸
[به موجب تصویبنامه شماره ۵۰۱۳۲/ت۵۴۴۴۸هـ – ۱۳۹۶/۴/۲۸ به عنوان آییننامههای موضوع جزء (۶) بند (د) ماده (۱۶) قانون احکام دایمی برنامه های توسعه کشور ـ مصوب ۱۳۹۵، تنفیذ شده است.]
هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۷/۷/۱۳۹۰ بنا به پیشنهاد شماره ۱۹۶ مورخ ۸/۶/۱۳۹۰ هیئت امنای صندوق توسعه ملی و به استناد جزء (۶) بند «ی» ماده (۸۴) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۹ـ آییننامه مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی صندوق توسعه ملی را به شرح زیر تصویب نمود:
فصل اول ـ تعاریف
ماده ۱ـ در این آییننامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
الف ـ قانون: [اصلاحی ۱۳۹۶/۴/۲۵]
قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور ـ مصوب ۱۳۹۵ـ
ب ـ صندوق: [اصلاحی ۱۳۹۶/۴/۲۵]
صندوق توسعه ملی، موضوع ماده (۱۶) قانون
تبصره ـ مفهوم اصطلاحات بکار رفته در این آییننامه اعم از تشخیص، تأمین اعتبار، تعهد، تسجیل، حواله، هزینه، تنخواه گردان، علی الحساب، پیش پرداخت، سپرده، مناقصه، انحصار، مناقصه عمومی و مناقصه محدود، صرفاً از نظر تعریف، تابع قانون محاسبات عمومی کشور ـ مصوب ۱۳۶۶ـ و اصلاحات بعدی آن و قانون برگزاری مناقصات ـ مصوب ۱۳۸۳ـ می باشد.
فصل دوم ـ امور مالی
بخش اول: کلیات
ماده ۲ـ نحوه طبقه بندی و نگهداری حسابها و طرز تهیه اسناد هزینه و مدارک ضمیمه آن و طرز طبقه بندی و ثبت هزینه ها و نحوه و استخراج صورتهای مالی به موجب دستورالعملی خواهد بود که توسط معاونت اداری، مالی و پشتیبانی صندوق و براساس اصول و موازین پذیرفته شده حسابداری تهیه و به تصویب هیئت عامل صندوق می رسد.
ماده ۳ـ کلیه اوراق بهادار، چکها، سفته ها، بروات، قراردادها و سایر اسناد تعهدآور با امضای دو عضو از سه عضو هیئت عامل که توسط هیئت عامل تعیین می شوند همراه با مهر صندوق معتبر خواهد بود. در انجام هزینه های اداری و داخلی صندوق امضای رئیس هیئت عامل و مقامات مجاز از طرف وی معتبر خواهد بود.
ماده ۴ـ مدیرمالی صندوق از بین افراد دارای تحصیلات مربوط و تجربه کافی در امور مالی و حسابداری، به پیشنهاد معاون اداری، مالی و پشتیبانی صندوق و با حکم رئیس هیئت عامل منصوب می شود و انجام وظایف زیر را بر عهده دارد:
الف ـ نظارت بر امور مالی و محاسباتی و نگهداری و تنظیم حساب ها و صحت و سلامت آنها بر طبق قانون و ضوابط و مقررات مربوط.
ب ـ اداره امور مالی
ج ـ تنظیم حسابها و اسناد مالی و تهیه و تنظیم صورتهای مالی سالانه برای ارایه به ارکان صندوق. د ـ حفظ و ثبت اسناد در دفاتر مالی. هـ ـ نگهداری و تحویل و تحول وجوه و نقدینه ها و سپرده ها و اوراق بهادار.
و ـ وصول درآمدها و انجام هزینه ها با رعایت مقررات مربوط.
ز ـ کنترل و ثبت حساب موجودی اموال و انبار. ح ـ مسئولیت حفظ و نگهداری اسناد مالکیت اموال غیرمنقول و سایر اموالی که دارای سند مالکیت می باشند و تضمین نامه ها و اوراق بهادار متعلق به صندوق. ط ـ سایر وظایفی که به موجب این آییننامه و سایر قوانین و مقررات مربوط به عهده وی واگذار می شود. تبصره ـ مدیر مالی صندوق در صورتی که انجام خرج (پرداخت) را برخلاف قوانین و مقررات تشخیص دهد، باید مراتب را به طور کتبی با ذکر مستند قانونی به مقام صادرکننده دستور خرج (پرداخت) منعکس نماید. چنانچه مقام صادرکننده دستور پس از وصول گزارش مدیرمالی، دستور خود را مطابق با قوانین و مقررات تشخیص داده و مسئولیت قانونی بودن آن را به عهده بگیرد، مراتب به مدیر مالی اعلام و مدیر مالی مکلف است وجه سند هزینه مربوطه را پرداخت نماید.
ماده ۵ ـ مدیر مالی صندوق می تواند با مسئولیت خود قسمتی از وظایف و اختیارات خود و در غیاب خود تمام آن را با قید مدت و با تأیید معاون اداری، مالی و پشتیبانی صندوق و تصویب رئیس هیئت عامل به یکی از کارکنان واجد صلاحیت مدیریت مالی صندوق تفویض نماید.
ماده ۶ ـ صندوق دارای یک واحد حسابرسی داخلی خواهد بود که تحت نظر رییس هیئت عامل انجام وظیفه خواهد نمود.
ماده ۷ـ سال مالی صندوق یک سال تمام هجری شمسی است که از اول فروردین ماه هر سال آغاز و در آخر اسفند ماه همان سال پایان می پذیرد.
ماده ۸ ـ افتتاح یا بستن حسابهای ارزی به نام صندوق نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با معرفی صاحبان امضای مجاز از بین رئیس و اعضای هیئت عامل و یا سایر مدیران صندوق با تصویب هیئت عامل خواهد بود و افتتاح یا بستن حسابهای ریالی برای انجام هزینه های جاری و اداری صندوق و استفاده از آنها نزد بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری و معرفی صاحبان امضای مجاز با تصویب رئیس هیئت عامل یا مقامات مجاز از طرف وی خواهد بود.
ماده ۹ـ ترازنامه و حساب سود و زیان سالانه صندوق به همراه گزارش و اظهارنظر هیئت نظارت باید حداقل پانزده روز قبل از تشکیل جلسه به هیئت امنا تسلیم گردد.
ماده ۱۰ـ [اصلاحی ۱۳۹۶/۴/۲۵]
منابع مالی صندوق شامل منابع مصرح در بند (ح) ماده (۱۶) قانون می باشد.
بخش دوم: بودجه
ماده ۱۱ـ بودجه برنامه مالی صندوق است که برای یکسال مالی تهیه می شود و حاوی پیش بینی کلیه درآمدها و سایر منابع بودجه و برآورد هزینه ها و سایر پرداختها، برای انجام عملیاتی است که وصول به هدفهای تعریف شده صندوق را ممکن می سازد و از قسمت های زیر تشکیل می شود:
الف ـ بودجه جاری و عملیاتی: شامل درآمدها و سایر منابع تأمین مالی و درآمدهای متفرقه (در حدود اساسنامه صندوق) و هزینه های مرتبط با آنها، هزینه های جاری و اداری و همچنین پیش بینی وضعیت مالی صندوق در یک سال مالی.
ب ـ بودجه سرمایه ای: شامل منابع و هزینه های سرمایه ای و سایر پرداختهای سرمایه ای صندوق برای یک سال مالی.
ماده ۱۲ـ در صورت عدم تصویب بودجه تا آغاز سال مالی جدید، به منظور جلوگیری از وقفه در انجام امور صندوق و تا تصویب بودجه، مجوز خرج بر مبنای (تا دو دوازدهم) بودجه مصوب سال قبل با تصویب هیئت امنا صادر خواهد شد.
ماده ۱۳ـ مانده وجوه مصرف نشده صندوق در پایان سال عیناً به سال بعد منتقل می شود تا در چارچوب بودجه مصوب هزینه شود.بخش سوم: هزینه و سایر پرداخت ها
ماده ۱۴ـ در مورد آن قسمت از هزینه هایی که انجام آن از یک سال مالی تجاوز می کند (از قبیل اجاره و خرید خدمات) صندوق می تواند برای مدت مناسب، قراردادهایی را که مدت اجرای آن از سال مالی تجاوز می کند، منعقد نماید.
ماده ۱۵ـ پرداخت هزینه ها به ترتیب پس از طی مراحل تشخیص، تأمین اعتبار، تعهد، تسجیل و اجازه پرداخت از طریق امور مالی صندوق به عمل خواهد آمد.
ماده ۱۶ـ اختیار و مسئولیت تشخیص، انجام تعهد، تسجیل و اجازه پرداخت (حواله) با رعایت قوانین و مقررات مربوط بر عهده رئیس هیئت عامل یا مقامات مجاز از طرف وی و مسئولیت تأمین اعتبار و تطبیق پرداخت با قوانین و مقررات به عهده مدیر مالی می باشد.
تبصره ـ اختیارات و وظایف مقرر در این ماده حسب مورد از طرف مقامات فوق به سایر مقامات مجاز صندوق به طور کلی یا جزئی قابل تفویض خواهدبود ولی در هیچ مورد تفویض اختیار موجب سلب اختیار و مسئولیت از تفویض کننده نخواهد بود.
ماده ۱۷ـ در مواردی که لازم است پیش از انجام تعهد براساس شرایط مندرج در احکام یا قراردادها طبق مقررات وجهی پرداخت شود، می توان به تشخیص مقامات مجاز صندوق مبالغی را در قبال اخذ تضامین، تحت عنوان پیش پرداخت تأدیه نمود.
ماده ۱۸ـ در مواردی که بنا به عللی تسجیل و یا تهیه اسناد و مدارک لازم (مفاصاحساب بیمه، مالیات و غیره) برای تأدیه تمام دین مقدور نبوده و یا پرداخت تمام وجه مورد تعهد به دلایلی نظیر عدم وجود نقد کافی در حساب بانکی صندوق میسر نباشد، می توان قسمتی از وجه تعهد انجام شده را به تشخیص مقامات مجاز صندوق، تحت عنوان علی الحساب پرداخت نمود.
تبصره ـ موارد تأدیه پیش پرداخت و علی الحساب و همچنین میزان و نحوه واریز و احتساب آنها به هزینه قطعی و نوع هزینه هایی که به طور علی الحساب قابل پرداخت می باشد، طبق دستورالعملی است که از طرف معاونت اداری، مالی و پشتیبانی صندوق تهیه و به تصویب رئیس هیئت عامل خواهد رسید.
بخش چهارم: سایر مقررات
ماده ۱۹ـ رئیس هیئت عامل صندوق موظف است هر شش ماه یکبار میزان منابع و مصارف و محل مصارف صندوق را به هیئت امناء، هیئت نظارت و مجلس شورای اسلامی گزارش نماید.
ماده ۲۰ـ خرید لوازم و اثاثیه و اموال منقول صندوق که بهای واحد آنها از یکدهم سقف معاملات کوچک مذکور در آییننامه معاملات صندوق تجاوز ننماید، به حساب هزینه منظور و آمار آن ثبت و نگهداری خواهد شد.
ماده ۲۱ـ میزان و نحوه پرداخت تنخواه گردان براساس دستورالعملی خواهد بود که به تصویب رییس هیئت عامل می رسد.
ماده ۲۲ـ ذخیره مطالبات مشکوک الوصول با توجه به وضعیت مطالبات و اقدامات انجام شده جهت وصول آنها، به پیشنهاد معاون اداری، مالی و پشتیبانی صندوق و تصویب رئیس هیئت عامل در حساب ها منظور می شود.
ماده ۲۳ـ ذخیره بازخرید سنوات خدمت برای هریک از کارکنان به ازای هرسال سابقه کار آنان براساس دستورالعمل رئیس هیئت عامل که در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط تهیه می گردد محاسبه و در حسابها منظور می شود.
ماده ۲۴ـ حفظ و جابجایی اموال و همچنین نگهداری حساب اموال صندوق تابع دستورالعملی خواهد بود که به تصویب رئیس هیئت عامل خواهد رسید.
فصل سوم ـ معاملات
ماده ۲۵ـ به منظور رسیدگی و اظهارنظر و اتخاذ تصمیم در مورد معاملات صندوق از جمله مناقصه، مزایده و ترک تشریفات، کمیسیون معاملات متشکل از افراد زیر براساس احکام صادره توسط رئیس هیئت عامل صندوق تشکیل می شود:
۱ـ معاون اداری، مالی و پشتیبانی به عنوان رئیس کمیسیون معاملات و نماینده رئیس هیئت عامل ۲ـ مدیرمالی ۳ـ مدیر حقوقی ۴ـ معاون یا مدیر مستقل مربوط که تقاضای وی در جلسه کمیسیون مطرح می شود ۵ ـ مدیر پشتیبانی (دبیر کمیسیون و بدون حق رأی)
تبصره ـ جلسات کمیسیون با حضور رئیس و اکثریت اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات متخذه با رأی موافق حداقل سه نفر معتبر می باشد.
ماده ۲۶ـ کلیه معاملات صندوق اعم از خرید، فروش، پیمانکاری، مشارکت، اجاره، رهن، استیجار و جز اینها به استثنای مواردی که مشمول مقررات استخدامی می شود تابع مقررات این آییننامه می باشد.
ماده ۲۷ـ معاملات صندوق، از نظر نصاب (قیمت معامله) به سه گروه زیر تقسیم می شود:
الف ـ معاملات کوچک: معاملاتی که مبلغ آن معادل یا کمتر از نصاب معاملات کوچک مصوب هیئت وزیران باشد.
ب ـ معاملات متوسط: معاملاتی که مبلغ مورد معامله بیش از سقف معاملات کوچک بوده و از پانزده برابر نصاب معاملات کوچک تجاوز نکند.
ج ـ معاملات بزرگ: معاملاتی که مبلغ برآورد اولیه آنها بیش از نصاب معاملات متوسط باشد.
تبصره ۱ـ مبنای تعیین نصاب در خرید، برای معاملات کوچک و متوسط، مبلغ مورد معامله و برای معاملات بزرگ مبلغ برآورد می باشد.
تبصره ۲ـ مبنای تعیین نصاب در فروش، مبلغ ارزیابی مسئول واحد تدارکات صندوق می باشد.
تبصره ۳ـ تقسیم و تجزیه مبلغ معامله مربوط به یک درخواست از یک نوع کالا یا خدمات و انجام آن در دفعات به منظور استفاده از حد نصاب کمتر به هیچ وجه مجاز نمی باشد.
ماده ۲۸ـ کلیه معاملات حسب مورد از طریق تحقیق، استعلام بهاء و مناقصه، متناسب با نوع و حدنصاب معامله و به شرح ذیل انجام می گردد:
الف ـ در معاملات کوچک، کارپرداز یا مأمور خرید باید با توجه به کم و کیف موضوع معامله (کالا، خدمت یا حقوق) درباره بهای آنها تحقیق نماید و با رعایت صرفه و صلاح و اخذ فاکتور مشخص و به تشخیص و مسؤولیت خود، معامله را با تأمین کیفیت به کمترین بهای ممکن انجام دهد.
ب ـ در معاملات متوسط، کارپرداز یا مأمور خرید باید با توجه به کم و کیف موضوع معامله (کالا، خدمت یا حقوق) درباره بهای آن تحقیق نماید و با رعایت صرفه و صلاح و اخذ حداقل سه فقره استعلام کتبی، با تأمین کیفیت مورد نظر، چنانچه بهای به دست آمده مورد تأیید مدیر تدارکات یا مقام مسؤول همتراز وی باشد، معامله را با عقد قرارداد یا اخذ فاکتور انجام دهد و چنانچه اخذ سه فقره استعلام کتبی ممکن نباشد با تأیید معاون اداری، مالی و پشتیبانی صندوق یا مقام مسئول همتراز وی، به تعداد موجود کفایت می شود.
ج ـ معاملات بزرگ به یکی از روش های زیر و براساس دستورالعملی که توسط معاونت اداری، مالی و پشتیبانی صندوق تهیه و به تأیید هیئت عامل خواهد رسید، انجام می شود:
۱ـ برگزاری مناقصه عمومی از طریق انتشار فراخوان در روزنامه های کثیرالانتشار.
۲ـ برگزاری مناقصه محدود.
۳ـ ترک تشریفات مناقصه
ماده ۲۹ـ کلیه معاملات (فروش) حسب مورد از طریق تحقیق، حراج و مزایده، با رعایت صرفه و صلاح صندوق متناسب با نوع و حدنصاب معامله و براساس دستورالعملی که توسط معاونت اداری، مالی و پشتیبانی صندوق تهیه و به تأیید هیئت عامل خواهد رسید، به طرق زیر انجام می شود:
۱ـ در معاملات کوچک، با تشخیص مأمور خرید (تدارکات)،
۲ـ در معاملات متوسط با تصویب کمیسیون معاملات از طریق واحد تدارکات و مزایده حضوری (حراج)،
۳ـ در معاملات بزرگ با پیشنهاد دبیر کمیسیون معاملات و تأیید کمیسیون و تصویب رئیس هیئت عامل.
ماده ۳۰ـ در معاملات بزرگ، انجام مناقصه به دو روش زیر برگزار می گردد:
۱ـ مناقصه عمومی از طریق انتشار فراخوان در روزنامه کثیرالانتشار
۲ـ برگزاری مناقصه محدود
ماده ۳۱ـ مناقصات از نظر مراحل بررسی به انواع زیر طبقه بندی می شوند:
۱ـ مناقصه یک مرحله ای: مناقصه ای است که در آن نیازی به ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها نباشد. در این مناقصه پاکتهای پیشنهاد مناقصه گران در یک جلسه گشوده و در همان جلسه برنده مناقصه تعیین می شود.
۲ـ مناقصه دو مرحله ای: مناقصه ای است که به تشخیص صندوق، مستلزم بررسی فنی بازرگانی پیشنهادها باشد. در این مناقصه، کارگروه فنی بازرگانی تشکیل می شود و نتایج ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها را به کمیسیون معاملات گزارش می کند و با توجه به نتایج ارزیابی، برنده مناقصه تعیین می شود. نحوه، شرایط و مراحل برگزاری انواع مناقصه را دستورالعملی که به تصویب هیئت عامل خواهد رسید، معین می کند.
تبصره ۱ـ میزان سپرده شرکت در مناقصه حداقل پنج درصد کل رقم پیشنهادی شرکت کننده در مناقصه تعیین می شود.
تبصره ۲ـ رسیدگی به دعاوی بین مناقصه گر و صندوق، طبق مقررات عمومی صورت خواهد گرفت.
ماده ۳۲ـ کمیسیون معاملات می تواند اجناس و اثاثیه ای را که زاید تشخیص می دهد و فروش آن را مقتضی نمی داند پس از اخذ مجوز از رئیس هیئت عامل با رعایت ضوابط و مقررات، به دستگاههای دولتی، مؤسسات وابسته به دولت، بنگاههای خیریه، مساجد، مدارس و واحدهای بهزیستی به صورت بلاعوض واگذار نماید.
تبصره ـ اجناس و اثاثیه فرسوده و زاید در هر یک از واحدهای صندوق که به تشخیص مقام آن واحد فاقد ارزش معاملاتی تشخیص داده شود به دبیر کمیسیون معاملات اعلام و پس از طرح در جلسه کمیسیون و تأیید موضوع، به نحو مقتضی معدوم می گردد.
ماده ۳۳ـ در هر مورد یا به طور کلی برای یک نوع کالا یا خدمت که انجام مناقصه یا مزایده براساس گزارش توجیهی واحد درخواست کننده و به تشخیص کمیسیون معاملات میسر نباشد در صورتی که ارزش مورد معامله کمتر یا معادل ده برابر نصاب معاملات متوسط باشد با تصویب کمیسیون معاملات و تأیید نهایی رییس هیئت عامل انجام خواهد شد و چنانچه ارزش مورد معامله بیش از ده برابر نصاب معاملات متوسط باشد انجام معامله با تصویب کمیسیون معاملات و تأیید نهایی هیئت عامل ممکن خواهدبود.
ماده ۳۴ـ در موارد زیر الزام به برگزاری مناقصه و مزایده نیست:
الف ـ خرید اموال منقول، خدمات و حقوقی که به تشخیص رئیس هیئت عامل یا مقامات مجاز از طرف او منحصر به فرد (انحصاری) بوده و دارای انواع مشابه نباشد.
ب ـ خرید، اجاره به شرط تملیک یا اجاره گرفتن اموال غیرمنقول که به تشخیص رئیس هیئت عامل یا مقامات مجاز از طرف او با کسب نظر از کارشناس یا کارشناسان رسمی دادگستری و یا کارشناسان خبره مربوط در صورت نبود کارشناسان رسمی انجام خواهد شد.
پ ـ خرید اموال منقول و غیرمنقول، کالا و خدمات با قیمت تعیین شده یا کمتر که نرخ های آنها از طرف مراجع قانونی ذیصلاح تعیین شده باشد.
ت ـ خرید قطعات یدکی برای تعویض و یا تکمیل لوازم و تجهیزات اعم از خودرو، ماشین آلات و همچنین ادوات و ابزار اداری.
ث ـ خرید خدمات و محصولات فرهنگی، هنری و ورزشی، آموزشی، خدمات مشاوره ای و کارشناسی و مطالعاتی و پژوهشی، طراحی و تهیه نرم افزارهای مورد نیاز صندوق.
ج ـ کرایه حمل و نقل هوایی، دریایی و هزینه مسافرت و نظایر آن در صورت وجود نرخ ثابت و مقطوع.
چ ـ در مورد معاملات محرمانه به پیشنهاد رئیس هیئت عامل و تأیید هیئت عامل با رعایت صرفه و صلاح کشور. ح ـ انجام تعهدات ناشی از اجرای احکام قضائی.
ماده ۳۵ـ معاملات یا پرداخت های ناشی از اعطاء تسهیلات مالی به بانکهای عامل و سرمایه گذاری در بازارهای پولی و مالی خارجی مشمول مقررات این آییننامه نبوده و تابع دستورالعملهایی است که در چارچوب اساسنامه صندوق، به تصویب هیئت عامل صندوق خواهد رسید.
ماده ۳۶ـ رئیس هیئت عامل صندوق مجاز است، تمام یا قسمتی از اختیارات خود، مندرج در فصل سوم این آییننامه را به کمیسیون معاملات واگذار نماید.
فصل چهارم ـ امور اداری و استخدامی
بخش اول: کلیات
ماده ۳۷ـ اعضای هیئت عامل و کارکنان صندوق مشمول مقررات مندرج در این آییننامه می باشند.
تبصره ۱ـ مأموریت کارکنان وزارتخانه ها، شرکتها و مؤسسات دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی به صندوق، با رعایت قوانین و مقررات مربوط براساس دستورالعملهای مصوب هیئت عامل مجاز خواهد بود و در زمان اشتغال در صندوق از نظر تعیین حقوق و مزایا و سایر شرایط تابع ضوابط صندوق می باشند.
تبصره ۲ـ انتقال قطعی کارکنان وزارتخانه ها، مؤسسات دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی به صندوق با پیشنهاد معاون یا مدیر ذیربط و تأیید رئیس هیئت عامل امکان پذیر است.
تبصره ۳ـ انتقال یا مأموریت کارکنان صندوق به وزارتخانه ها، مؤسسات دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی با رعایت قوانین و مقررات مربوط در صورت توافق دستگاههای مربوط بلامانع است.
ماده ۳۸ـ نمودار سازمانی، شرح وظایف و تشکیلات تفصیلی صندوق در سقف یکصد و پنجاه پست سازمانی تنظیم و به تصویب هیئت عامل خواهد رسید.
بخش دوم: استخدام
ماده ۳۹ـ [اصلاحی ۱۳۹۵/۳/۳۰]
هرگونه به کارگیری نیروی انسانی برای اجرای وظایف پست های سازمانی مصوب صندوق در قالب قراردادهایی است که به تأیید رئیس هیأت عامل می رسد. به کارگیری نیروی انسانی در صندوق مبتنی بر نیاز سازمانی و برنامه های مصوب هیأت عامل است که با توجه به اصل شایستگی، برابری و عدالت در جذب و شرایط صندوق براساس دستورالعمل مصوب رئیس هیأت عامل انجام می شود.
تبصره ۱ـ کلیه ضوابط قانونی مربوط به استخدام و امتیازات خاص ایثارگران و فرزندان شاهد، مطابق قوانین و مقررات مربوط در مورد کارکنان ایثارگر و فرزندان شاهد صندوق، اجرا خواهد شد.
تبصره ۲ـ هرگونه استخدام اعم از ثابت یا قراردادی، برای دارندگان مدرک تحصیلی پائین تر از مقطع لیسانس ممنوع می باشد. در موارد استثنا با تأیید رئیس هیئت عامل اقدام خواهد شد.
تبصره ۳ـ صندوق می تواند با عقد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی تعیین صلاحیت شده براساس فعالیت مشخص، حجم کار معین و ساعتی، بخشی از خدمات مورد نیاز خود را تأمین نماید.
تبصره ۴ـ بکارگیری نیروی متخصص به صورت پاره وقت در سقف پانزده درصد پستهای مصوب حسب دستورالعمل مصوب رئیس هیئت عامل مجاز خواهد بود.
تبصره ۵ ـ صندوق می تواند با رعایت قوانین و مقررات مربوط از خدمات بازنشستگان متخصص با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر با تأیید رئیس هیئت عامل استفاده نماید.
ماده ۴۰ـ بکارگیری موقت اتباع بیگانه و تعیین شرایط آن، با رعایت قوانین و مقررات مربوط می باشد.
ماده ۴۱ـ شرایط عمومی استخدام با رعایت ماده (۴۲) قانون مدیریت خدمات کشوری و مفاد این آییننامه و انواع حقوق و تکالیف کارمندان صندوق شامل انواع مرخصی مبتنی بر قانون کار و مطابق دستورالعملهای مصوب رئیس هیئت عامل خواهدبود.
بخش سوم: ارزشیابی و آموزش
ماده ۴۲ـ ارزشیابی، آموزش و ارتقای گروه کارکنان صندوق تابع ضوابط طرح طبقه بندی مشاغل و دستورالعمل مصوب هیئت عامل بوده و ترفیع (پایه سنوات) سالانه تابع مصوبات شورای عالی کار می باشد.
بخش چهارم ـ طبقه بندی مشاغل و نظام پرداخت
ماده ۴۳ـ [اصلاحی ۱۳۹۵/۹/۲۸]
حقوق مبنای ماهانه کارکنان براساس طرح طبقهبندی مشاغل در گروههای بیستگانه به شرح جدول شماره (۱) براساس مصوبه شماره ۸۸۴۱۵۹ مورخ ۱۳۹۵/۹/۱۶ شورای حقوق و دستمزد محاسبه میشود:
حقوق مبنا برابر است با:
حداقل حقوق ماهانه کارکنان دولت +۳۰ × (ضریب ریالی × (تفاوت امتیاز گروه مربوط به گروه (۱) جدول شماره (۱)))
جدول شماره (۱)
تبصره ۱ـ حقوق مبنای ماهانه اعضای هیأت عامل صندوق توسعه ملی براساس امتیاز ردیفهای مندرج در جدول شماره (۲) و نحوه محاسبه همانند سایر کارکنان تعیین میگردد.
جدول شماره (۲)
تبصره ۲ـ ضریب ریالی کارکنان، ضریب ریالی سالانه کارکنان دولت مصوب هیأت وزیران است.
تبصره ۳ـ طبقهبندی مشاغل صندوق با رعایت وظایف و مسئولیتها، با رعایت قوانین و مقررات مربوط اجرا میشود.
تبصره ۴ـ تطبیق وضعیت کارکنان مأمور و انتقالی با طرح طبقهبندی مشاغل بر عهده کمیته برنامهریزی منابع انسانی صندوق، موضوع ماده (۵۸) این آییننامه است که پس از تصویب رئیس هیأت عامل اجرا میشود.
ماده ۴۴ـ [اصلاحی ۱۳۹۵/۹/۲۸]
فوقالعاده جذب براساس طرح طبقهبندی مشاغل و گروههای بیست گانه مندرج در جدول شماره (۱) موضوع ماده (۴۳) این آییننامه، به ترتیب به میزان (۵) واحد درصد حقوق مبنای ماهانه برای کارمندان، (۱۰) واحد درصد برای کارشناسان، (۱۵) واحد درصد برای مدیران، (۲۰) واحد درصد برای معاونین صندوق توسعه ملی تعیین میشود.
تبصره ـ فوقالعاده جذب اعضای هیأت عامل صندوق توسعه ملی (۳۰) واحد درصد حقوق مبنای ماهانه مندرج در جدول شماره (۲) موضوع تبصره (۱) ماده (۴۳) این آییننامه تعیین میشود.
ماده ۴۵ـ [اصلاحی ۱۳۹۵/۹/۲۸]
نحوه محاسبه فوقالعاده اضافه کار به ازای هر ساعت ارجاع کار اضافی در خارج از وقت اداری به هر یک از کارکنان و اعضای هیأت عامل حداکثر تا (۱۲۰) ساعت در ماه به شرح زیر تعیین میشود.
حقوق مبنای ماهانه + فوق العاده جذب = نرخ اضافه کار
۱۵۰
ماده ۴۶ـ [اصلاحی ۱۳۹۵/۹/۲۸]
فوقالعادههای ایثارگری و مأموریت داخل و خارج از کشور، کمک هزینههای عائلهمندی و اولاد، ایاب و ذهاب، غذا، نوبت کاری، حقالتحقیق، حقالتدریس، حقالترجمه، حقالتالیف و پاداش پایان سال به کارکنان و اعضای هیأت عامل مطابق مقررات عمومی دولت تعیین میشود.
ماده ۴۷ـ [اصلاحی ۱۳۹۵/۹/۲۸]
پرداخت کمکهای رفاهی به کارکنان و اعضای هیأت عامل با تأیید شورای حقوق و دستمزد مجاز است.
ماده ۴۸ـ [اصلاحی ۱۳۹۵/۹/۲۸]
پاداش عملکرد سالانه اعضای هیأت عامل و کارکنان براساس کارایی، اثربخشی و میزان مشارکت در توسعه ملی و تحقق اهداف پیشبینی شده در مأموریتهای صندوق با رعایت قوانین و مقررات مربوط و تصویب هیأت امنای صندوق توسعه ملی تعیین میشود.
بخش پنجم: سایر مقررات
ماده ۴۹ـ صندوق می تواند براساس دستورالعمل مصوب هیئت عامل نسبت به تأمین بهداشت و درمان کارکنان و خانواده های آنان اقدام نماید.
ماده ۵۰ ـ کارکنان صندوق از نظر بازنشستگی و وظیفه تابع مقررات تأمین اجتماعی می باشند. کارکنانی که قبل از اشتغال در صندوق تابع مقررات یکی از صندوقهای بازنشستگی بوده اند در صورت تمایل کماکان تابع ضوابط صندوق مربوط خواهند بود.
ماده ۵۱ ـ صندوق می تواند تسهیلات رفاهی (نقدی و غیرنقدی) و انواع وام را طبق دستورالعملی که به تصویب هیئت عامل صندوق می رسد، در اختیار کارکنان قرار می دهد.
ماده ۵۲ ـ صندوق اقدامات لازم را جهت تعیین شرایط و عضویت و تحت پوشش قراردادن کارکنان خود از لحاظ بازنشستگی و از کارافتادگی در یکی از صندوق های بازنشستگی مطابق مقررات مربوط صندوق به عمل می آورد.
ماده ۵۳ ـ مزایای پایان کار کارکنانی که به نحوی از خدمت خارج می شوند تابع قانون کار می باشد.
ماده ۵۴ ـ ترتیب و تنظیم ساعات کار صندوق با رعایت قوانین و مقررات مربوط برعهده رئیس هیئت عامل خواهد بود.
ماده ۵۵ ـ کارکنان صندوق موظفند در ساعت کار تعیین شده در محل خدمت خود حضور یابند و وظایف محوله را با کمال درستی و صحت و به طور کامل در حدود مقررات و دستورات مقامات مافوق خود انجام دهند و به هیچ وجه حق افشاء اسرار و امور محرمانه صندوق را ندارند. کارکنان موظف به حفظ و نگهداری اموال و مدارک و اطلاعات و اسناد صندوق که در اختیار آنان قرار داده شده است می باشند.
تبصره ـ رسیدگی به تخلفات کارکنان تابع قوانین و مقررات مربوط می باشد.
ماده ۵۶ ـ استخدام مجدد کارمند مستعفی صندوق به شرط آنکه در موقع استخدام واجد شرایط عمومی استخدام باشد فقط برای یک بار با تأیید رئیس هیئت عامل بلامانع است.
تبصره ـ استخدام مجدد کارمند مستعفی، مشمول محدودیت حداکثر سن مقرر در شرایط عمومی استخدام نخواهد بود.
ماده ۵۷ ـ صندوق می تواند به دلیل عدم رضایت از کار، تغییرات سازمانی و یا تغییر نظامها و روشهای اداری، کارکنانی را که مازاد بر احتیاج تشخیص داده می شوند، در صورتی که نتواند از وجود آنان در سایر واحدها استفاده نماید و شرط بازنشسته شدن نیز نداشته باشند باز خرید نماید.
تبصره ـ به کارکنانی که طبق این ماده بازخرید می شوند، حسب پیشنهاد معاونت اداری، مالی و پشتیبانی صندوق و موافقت رئیس هیئت عامل، به ازای هر سال سابقه خدمت مورد قبول در صندوق به نامبردگان از سی روز تا شصت روز بالاترین حقوق و مزایای دریافتی در طول خدمت در صندوق را به عنوان مزایای پایان کار پرداخت نماید.
ماده ۵۸ ـ به منظور بررسی، سیاست گذاری و برنامهریزی نیروی انسانی، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و تطبیق و هماهنگ کردن آییننامه های منابع انسانی، آموزش، جذب، نگهداشت نیروی انسانی، رفاه و نظایر آن و پیشنهاد آن به رئیس هیئت عامل، کمیته برنامهریزی منابع انسانی در صندوق تشکیل می گردد. مسئولیت و اختیار این کمیته طبق دستورالعملی که به تصویب رئیس هیئت عامل می رسد، خواهد بود.
ماده ۵۹ ـ دستورالعمل های موضوع این آییننامه حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آییننامه توسط صندوق تهیه و به تصویب مراجع تعیین شده می رسد.
معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا رحیمی