آیین‌نامه اجرایی بند (هـ) ماده (۱۶۳) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۰/۱۱/۰۸

شماره ۲۰۲۲۸۲/ت۴۷۲۶۸هـ  –  ۱۳۹۰/۱۰/۱۳

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۹/۸/۱۳۹۰ بنا به پیشنهاد وزارتخانه های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و به استناد بند (هـ) ماده (۱۶۳) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه اجرایی ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده ۱ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

الف ـ سازمان: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای.

ب ـ شرکت ایرانی حمل و نقل جاده ای: شخصیت حقوقی که به منظور تصدی عملیات حمل و نقل جاده ای بین شهری کالا طبق مقررات مربوط تشکیل و دارای پروانه فعالیت معتبر از سازمان می باشد.

ج ـ کامیون: وسیله حمل و نقل عمومی که فعالیت آن صرفاً حمل و نقل بار از طریق جاده با ظرفیت بیش از ده تن است.

د ـ ظرفیت: حداکثر وزن مجاز ناخالص حمل (وزن کامیون + وزن محموله) وسیله نقلیه که برحسب طراحی کارخانه سازنده در کارت مشخصات آن درج گردیده است.

هـ ـ اسقاط: فرآیندی که طی آن اسناد و مدارک مالکیت کامیون توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ابطال و گواهی اسقاط توسط مراکز اسقاط مجاز صادر می شود.

و ـ عمر کامیون: زمانی که از سال ساخت کامیون سپری شده است.


ماده ۲ـ سازمان موظف است تقاضای شرکتهای ایرانی حمل و نقل جاده ای برای واردات کامیون موردنیاز خود را ظرف حداکثر یک ماه رسیدگی و تقاضاهای مورد تأیید را جهت انجام اقدامات قانونی به وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران ارسال نماید و در صورت رد تقاضا، دلایل را به صورت مکتوب به متقاضی اعلام نماید.

تبصره ـ سازمان موظف است ضوابط تأیید و تشخیص را تدوین و منتشر نماید.


ماده ۳ـ کامیونهای وارداتی باید دارای شرایط زیر باشند:

الف ـ عمر آنها کمتر از سه سال باشد.

ب ـ از خدمات پس از فروش موضوع قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو ـ مصوب ۱۳۸۶ـ برخوردار باشند.

ج ـ از نظر آلایندگی های محیط زیست، با استانداردهای مصوب هیئت وزیران و شورای عالی حفاظت محیط زیست انطباق داشته باشند. (مسئولیت نظارت بر این امر به عهده سازمان حفاظت محیط زیست می باشد.)

د ـ از نظر استانداردهای ایمنی و کیفیت با استانداردهای اجباری کشور انطباق داشته باشند. (مسئولیت نظارت بر این امر برعهده سازمان ملی استاندارد ایران می باشد.)

هـ ـ با معیارهای مصرف سوخت (مصوب) ستاد حمل و نقل و سوخت انطباق داشته باشند. تا زمان تدوین و اعلام معیارهای مصرف سوخت، معیارهای روز پذیرفته شده در کشورهای اروپایی ملاک عمل خواهد بود. (مسئولیت نظارت بر این امر به عهده سازمان ملی استاندارد ایران می باشد.)

و ـ از مشخصات فنی و ضوابط کاربرد جاده ای اعلام شده توسط سازمان برخوردار باشند. (مسئولیت نظارت بر این امر به عهده سازمان خواهد بود.)


ماده ۴ـ شرکتهای ایرانی حمل و نقل جاده ای در صورت اسقاط کامیون های فرسوده با عمر بیش از (۲۵) سال، به ازای هر کامیون مشمول بیست و پنج درصد تخفیف در سود بازرگانی واردات یک کامیون با ظرفیت حداکثر سه تن بالاتر از کامیون اسقاط شده، می شوند.


ماده ۵ ـ واردات کامیون به نام شرکت ایرانی حمل و نقل جاده ای صورت می گیرد و کامیون های وارداتی تا پنج سال از تاریخ ترخیص، تنها به سایر شرکتهای حمل و نقل جاده ای قابل واگذاری خواهند بود. این موضوع توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در اسناد مربوط درج خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا رحیمی