قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه جهانی بهره برداران هسته‌ای

تاریخ تصویب: ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۱/۰۱/۱۵

ماده واحده ـ به دولت اجازه داده می شود در «اتحادیه جهانی بهره برداران هسته ای» به  شرح اساسنامه پیوست عضویت یابد و نسبت به پرداخت حق  عضویت مربوط، اقدام نماید.

تبصره ـ اعمال بند (۵) این اساسنامه در خصوص جمهوری  اسلامی  ایران با رعایت اصل هفتاد و هفتم (۷۷) قانون اساسی جمهوری  اسلامی ایران است.


بسم الله الرحمن الرحیم

اساسنامه اتحادیه جهانی بهره  برداران هسته‌ای ۱ فوریه ۱۹۸۹ (۱۲/۱۱/۱۳۶۷)

۱ـ مقدمه

برخورداری تمام مردم دنیا از مزایای انرژی هسته ای منوط به ارتقاء عملکرد ایمنی هسته ای به بالاترین سطح می باشد. در این راستا مسؤولیت تأمین ایمنی انرژی هسته ای بر عهده سازمانهایی است که بهره برداران نیروگاههای هسته ای به شمار می آیند. به بیان دیگر هر بهره بردار به تنهایی مسؤولیت تضمین ایمنی هسته ای را برعهده دارد. بهره برداران مسؤولیت جمعی فراهم نمودن زمینه همکاری مشترک، بهبود عملکرد و ارتقاء ایمنی نیروگاههای فعال هسته ای را نیز بر عهده دارند.

یک روش مؤثر در بهبود سطح ایمنی و افزایش قابلیتهای انرژی هسته ای، تبادل اطلاعات متقابل در خصوص بهره برداری از نیروگاههای  هسته ای بین  بهره برداران می باشد.

یکی از مسؤولیتهای جمعی مدیران ارشد هسته ای اطمینان از تبادل تجارب به  شکلی مؤثر در تمامی سـطوح مدیریتی است. بدیـن شکل بهره بـرداران از تجارب یکـدیگر استفاده می کنند و یکدیگر را در رسیدن به سطح استاندارد مطلوب یاری می رسانند.به منظور تأمین اهداف فوق، بهره برداران نیروگاههای اتمی از سراسر دنیا تصمیم به تشکیل این اتحادیه جهانی گرفتند. این اساسنامه به منظور تعیین اهداف و ساختار اتحادیه جهانی بهره برداران هسته ای که از این پس اتحادیه نامیده می شود و براساس دلایل فوق الذکر بنا شده، ارائه گردیده است.

۲ـ اهداف

هدف اتحادیه ارتقاء سطح ایمنی و بهره برداری مطمئن از نیروگاههای هسته ای به واسطه تبادل اطلاعات و تشویق ارتباطات، تطبیق و تقلید بین اعضاء می باشد.

در راستای دستیابی به این اهداف، اتحادیه می کوشد:

 ـ تبادل اطلاعات در زمینه بهره برداری و تجارب مطلوب به دست آمده را به  صورت دوجانبه یا چندجانبه در میان اعضاء ارتقاء بخشد.

 ـ به گردآوری و نگهداری داده های مربوط به بهره برداری از نیروگاههای هسته ای پرداخته و امکان دسترسی اعضاء اتحادیه را به این اطلاعات فراهم آورد.

 ـ در زمینه اطلاع رسانی به موقع درخصوص اطلاعات به دست آمده از حوادث واقع  شده، فعال باشد.

 ـ به تجزیه و تحلیل حوادث رخ داده در نیروگاههای هسته ای سرتاسر جهان بپردازد و در ضمن شناسایی عوامل حوادث، نتایج به دست آمده را منتشر نماید.

 ـ روشها و استانداردها را از طریق برگزاری کارگاههای آموزشی، سمینارها و بازدیدهای فنی میان اعضاء به اشتراک گذارد.

 ـ زمینه حمایتهای فنی و ساختاری میان اعضاء را شناسایی نماید.

ـ برقراری ارتباط نزدیک با دیگر سازمانهای بین المللی مانند آژانس بین المللی انرژی اتمی و همکاری در جهت ارتقاء ایمنی و کارکرد مطمئن نیروگاههای هسته ای

 ۳ـ اعضاء

 با توجه به این که ایمنی هر نیروگاه هسته ای تأثیر مهمی در موجودیت و پذیرش دیگر نیروگاههای هسته ای در سرتاسر جهان دارد تمامی اعضاء اتحادیه باید اهداف این اساسنامه را پیگیری و اجراء نمایند. تمامی اعضاء باید مسؤولیت بهره برداری نیروگاههای تحت پوشش را برعهده بگیرند و در عین حال تجارب بهره برداری خود را در اختیار دیگر بهره برداران قرار دهند و به آنها کمک نمایند. برای روان سازی جریان اطلاعات وارده به اتحادیه، هرعضو باید اطلاعات دریافتی را حفظ کرده و تنها زمانی به نشر اطلاعات در خارج از چهارچوب اتحادیه بپردازد که مجوز انتشار را از عضو اتحادیه که خبر، مربوط به آن می باشد، کسب کرده باشد.

۴ـ سازماندهی اتحادیه

۱ـ ساختارساختار اتحادیه از یک مجمع عمومی، هیأت مدیره اصلی، مرکز هماهنگی و مراکز منطقه ای تشکیل شده است که در ادامه به تشریح آنها پرداخته می شود.

۲ـ عضویتهر بهره بردار نیروگاه هسته ای می تواند به اتحادیه بپیوندد به شرط آن که اهداف اتحادیه را پشتیبانی و حمایت نماید و به آن پایبند باشد. ثبت نام در اتحادیه می تواند به  طرق زیر باشد:

 ـ به عنوان یک بهره بردار مستقل یا

ـ از طریق مشارکت یک سازمان بهره بردار، به نمایندگی از گروه بهره برداران به عنوان یک عضو اتحادیه

یک بهره بردار یا سازمان بهره بردار نمی تواند عضوی از اتحادیه باشد مگر این که در یک مرکز منطقه ای فعالیت نماید. هر بهره بردار یا سازمان بهره دار در پیوستن به هر مرکز منطقه ای یا مراکز مطلوب مورد نیاز خود مختار است.

عضویت در یک مرکز منطقه ای امتیازات زیر را به هر عضو می دهد:

 ـ به اطلاعات بهره برداری از نیروگاههای هسته ای دیگر اعضاء دسترسی داشته باشد.

 ـ در ارتباط مستقیم با هر عضو دیگر اتحادیه باشد.

 فعالیتهای بین منطقه ای مهم و برجسته با توافق طرفین مورد نظر به طور مجزا اجراء می شود.

 اعضاء هر مرکز منطقه ای خود تصمیم می گیرند که چگونه مرکز خود را سازماندهی و اداره نمایند. رهنمودهـای ارائه شده در این اساسنـامه در مورد سازمانـدهی مرکز منطقه ای تنها جهت کسب اطمینان از سازگاری روشهای کاری مراکز منطقه ای و مراکز هماهنگ کننده می باشد.

 ۵ ـ مجمع عمومی

هر عضو اتحادیه می تواند نماینده یا ناظری رسمی در مجمع عمومی داشته باشد.

مجمع عمومی وظیفه تصویب تغییرات پیشنهادی در اساسنامه اتحادیه و بررسی نقطه نظرات هیأت مدیره را برعهده دارد.

 مجمع عمومی یک نشست عمومی سالانه دارد. دیگر نشستها تحت عنوان نشستهای عمومی فوق العاده تشکیل می شوند.

مجمع عمومی هر دو سال یک بار رئیسی برای اتحادیه انتخاب می نماید که طی این دو سال در نشستهای عمومی سالانه وظایف خود را به انجام می رساند.

 ریاست سمتی افتخاری است که از سوی هیأت مدیره به فردی که در راستای اهداف اتحادیه تلاش می کند، تخصیص می یابد. رئیس، مسؤولیت سازماندهی نشست دو سالانه را بر عهده دارد. در این نشست دو سالانه، هیأت مدیره فعالیتها و پیشرفتها را برای اعضاء اتحادیه تشریح می نماید.اتفاق نظر در تمامی موضوعات، اصل وجودی اتحادیه است. به هرحال اگر رأی قطعی ضروری باشد، مراتب طبق مفاد اساسنامه اتحادیه صورت می پذیرد.

 ۶ ـ هیأت مدیره

 هیأت مدیره اتحادیه کلیه فعالیتهای اتحادیه را مدیریت کرده و مرکب از هشت یا نه عضو دارای رأی به شرح زیر می باشد:

 ـ رئیس هیأت مدیره هر مرکز منطقه ای

ـ یک عضو منتخب از سوی هیأت مدیره در هر مرکز منطقه ای

ـ رئیسی که از سوی اعضاء هیأت انتخاب می شود می تواند خارج از اعضاء هیأت انتخاب شده و یا یک عضو ملحق شده به اعضاء هیأت باشد.

رئیس برای مدت دو سال انتخاب شده و تنها برای چهار سال پیاپی می تواند انجام وظیفه نماید، مگر آنکه هیأت مدیره تصمیم دیگری اتخاذ نماید.مدیر مرکز هماهنگی و مدیران مراکز چهارگانه از اعضاء بدون حق رأی هیأت مدیره هستند.

 تصمیمات هیأت با تصویب اکثریت پذیرفته می شود. در صورت تساوی، رئیس حق رأی نهائی را داراست.

هیأت مدیره در صوت لزوم می تواند کمیته های مشورتی را تشکیل دهد.

۷ـ مرکز هماهنگی

۱ـ سازماندهی

 مرکز هماهنگی باید تحت نظر هیأت مدیره اتحادیه عمل نماید.

 ۲ـ عملکرد       مسؤولیت اولیه مرکز هماهنگی، کمک به مراکز منطقه ای جهت ایجاد هماهنگی در کلیات امور و برقراری ارتباط مناسب جهت اجرای اهداف اتحادیه می باشد. اهداف مرکز هماهنگی در این راستا عبارتند از:

 ـ هماهنگی اهداف و رهنمودهای اتحادیه در مراکز منطقه ای

 ـ استفاده از اساسنامه ها، روشهای کاری و ساختارهای سازمانی همسان در میان مراکز منطقه ای

 ـ اطمینان از هماهنگی سامانه (سیستم) های پردازش داده ها و ارتباطات دراتحادیه

 ـ حمایت و پشتیبانی در زمینه رفع موانع و محدودیتهای زبانی، جغرافیایی و دیگر مرزها در زمان اجرای مسؤولیتها و اهداف اتحادیه

 ـ پرهیز از دوباره کاری در میان مراکز منطقه ای

مرکز هماهنگی همچنین وظایف زیر را بر عهده دارد:

 ـ مساعدت و همکاری با مراکز منطقه ای در دایر ساختن سازمانها

 ـ مساعدت و همکاری با مجمع عمومی و هیأت مدیره در انجام وظایف

 ـ تشکیل نشستهای مجمع عمومی و نشستهای هیأت مدیره

 ـ تهیه گزارش سالانه درخصوص کارهای انجام گرفته اتحادیه

 ـ تداوم همکاری نزدیک با سازمانهای بین المللی همچون آژانس  بین المللی انرژی اتمی، به منظور ارتقاء سطح ایمنی و کارکرد مطمئن نیروگاههای هسته ای

 ۳ـ کارکنان

کارکنان این مرکز متشکل از یک مدیر به علاوه حداقل یک نماینده از هر مرکز منطقه ای می باشند. کارکنان دائم دیگری نیز استخدام می شوند و تعداد کل کارکنان توسط هیأت مدیره تعیین می شود.مدیر را هیأت مدیره انتخاب می نماید. انتصاب برای مدت دو سال می باشد و درصورت لزوم تمدید می شود.

 ۴ـ بودجه

مرکز هماهنگی از سوی مراکز منطقه ای و به طور تساوی تأمین بودجه می شود. هرگونه استثنائی در این خصوص و تأمین بودجه برای هرگونه سرمایه گذاری خاص با تصمیمات هیأت مدیره انجام می شود.

 ۸ ـ مراکز منطقه ای

۱ـ سازماندهی

هر مرکز منطقه ای تحت مدیریت هیأت مدیره انجام وظیفه می نماید. این هیأت، مدیری را برای مرکز انتخاب می نماید که به عنوان یک عضو بدون حق رأی در هیأت مدیره فعالیت می نماید.

 ۲ـ عملکرد

 در راستای پیشبرد اهداف اتحادیه، هر مرکز منطقه ای در ارتباط نزدیک با مرکز هماهنگی و دیگر مراکز منطقه ای قرار دارد. مرکز منطقه ای همچنین به منظور برقراری ارتباط مـؤثر در میان اعضاء منطقه فعالیت می نماید. هر مرکز منطقه ای فعالیتهای زیر را انجام می دهد. البته تنها به موارد زیر محدود نمی شود. بخشی از فعالیتهای هر مرکز منطقه ای به قرار زیر می باشد. با در نظر داشتن این مطلب که لزوماً محدود به این موارد نخواهد بود.

 ـ گردآوری، تحلیل و تجزیه داده ها مرتبط با بهره برداری ایمن

 ـ انتشار اطلاعات مربوط به تجارب بهره برداری در میان اعضاء مرکز منطقه ای و مرکز هماهنگی

 ـ مدیریت سایر روشهای انتقال اطلاعات نظیر:

بازدید به منظور تبادل اطلاعات فنی در میان اعضاء مراکز منطقه ای کارگاهها

 تماس با سایر اعضاء در دیگر مراکز منطقه ای

۳ـ کارکنان

 کارکنان هر مرکز منطقه ای تحت مدیریت مدیر آن مرکز منطقه ای قرار دارند و سیاستها و بودجه هر مرکز به تصویب هیأت مدیره آن مرکز منطقه ای می رسد.

 ۴ـ بودجه

 تأمین بودجه هرمرکز منطقه ای به طور کامل به عهده اعضاء آن می باشد.

 ۹ـ تأسیس اتحادیه

نشست افتتاحیه، اتحادیه را تأسیس و اولین رئیس و همچنین اولین رئیس هیأت مدیره اتحادیه را انتخاب می نماید. اولین مدیر مراکز هماهنگی در این نشست افتتاحیه تعیین می شود و تا یک سال پس از تشکیل اتحادیه در این پست ابقاء می شود.


قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و یک تبصره منضم به متن اساسنامه در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ نهم بهمن ماه یکهزار و سیصد و نود مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۲۶/۱۱/۱۳۹۰ به تأیید شورای نگهبان رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی