اساسنامه مؤسسه آموزش عالی علمی ـ کاربردی شهید قدوسی وابسته به قوه قضاییه

تاریخ تصویب: ۱۳۹۰/۱۱/۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۱/۱۲/۲۶

شماره ۱۰۰/۴۸۳۴۸/۹۰۰۰  – ۱۲/۱۲/۱۳۹۱

جناب آقای سینجعلی جاسبی
رئیس محترم هیات  مدیره و مدیرعامل روزنامه رسمی کشور
به پیوست یک نسخه اساسنامه مؤسسه آموزش عالی علمی ـ کاربردی شهید قدوسی وابسته به قوه قضاییه جهت درج در روزنامه رسمی ارسال می گردد.

مدیرکل دبیرخانه قوه قضاییه ـ محسن محدث


شماره ۴۷۶۵۴/۲۲ –  ۲/۳/۱۳۹۱        
جناب مستطاب آیت ا… صادق لاریجانی
رئیس محترم قوه قضاییه 

به پیوست یک نسخه اساسنامه مؤسسه آموزش عالی علمی ـ کاربردی شهید قدوسی وابسته به قوه قضاییه که در جلسه مورخ ۱۵/۱۱/۱۳۹۰ شورای گسترش آموزش عالی به  تصویب رسیده است برای اجرا ابلاغ می شود.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ـ حسین نادری منش


اساسنامه مؤسسه آموزش عالی علمی ـ کاربردی شهید قدوسی وابسته به قوه قضاییه

به منظور رفع نیاز تخصصی قوه قضاییه به نیروهای کارآمد، توانمند و متخصص در زمینه مأموریت های خود و در اجرای آیین‌نامه تأسیس مؤسسات آموزش عالی وابسته به سازمان‌های دولتی مصوب بیست و هفتمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی (مورخ ۱۳۶۴/۴/۴)، مؤسسه آموزش عالی علمی ـ کاربردی شهید قدوسی براساس مجوزهای شماره ۱۴۸۹۹۴/۲۲ مورخ ۷/۸/۱۳۹۰ و شماره۲۰۵۷۵۶/۲۲ مورخ ۱۲/۱۰/۱۳۹۰ شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (مصوب ۱۸/۵/۱۳۸۳) و اساسنامه دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی مصوب ۱۸/۷/۱۳۷۱ شورای گسترش آموزش عالی برای نیل به اهداف مندرج در نقشه جامع علمی کشور و آیین‌نامه نظام آموزش مهارت و فناوری مصوب ۱/۸/۱۳۹۰ هیأت  وزیران تأسیس و طبق مفاد این اساسنامه، قوانین، ضوابط و مقررات مربوط اداره می شود. در این اساسنامه قوه قضاییه به اختصار «قوه» و مؤسسه آموزش عالی علمی ـ کاربردی شهید قدوسی به اختصار «مؤسسه» نامیده می شوند.


ماده۱ـ اهداف

۱ـ ارتقاء و انتقال دانش کار

۲ـ ایجاد مهارت های شغلی به منظور افزایش بهره‌وری

۳ـ شناسایی و ارتقای معلومات و تجارب شاغلین حرفه ها و مشاغل گوناگون

۴ـ ایجاد هماهنگی بین مهارت و دانش کار.


ماده ۲ـ وظایف و اختیاراتوظایف و اختیارات مؤسسه که در چارچوب ضوابط و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی برای پاسخگویی به نیازهای «قوه» می باشد به شرح زیر است:

۱ـ فراهم نمودن امکانات ضروری برای تحقق اهداف مؤسسه

۲ـ نیازسنجی مستمر آموزشی مبتنی بر آمایش سرزمین، برنامه‌ریزی، سازماندهی و هدایت آموزش های علمی ـ کاربردی در راستای سیاست ها، برنامه ها و خط مشی های «قوه» در بخش مربوط

۳ـ پذیرش دانشجو در دوره های علمی ـ کاربردی مصوب دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی برای مراکز آموزش علمی ـ کاربردی بخش مربوط پس از اخذ مجوز از شورای گسترش آموزش عالی

۴ـ اجرای دوره های نیمسالی، پودمانی و کوتاه مدت علمی ـ کاربردی متناسب با نیاز بخش مربوط با رعایت ضوابط و مقررات در مراکز آموزش علمی ـ کاربردی، پس از اخذ مجوز از دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و شورای گسترش آموزش عالی

۵ ـ ایجاد زمینه های مناسب برای انجام پژوهش های کاربردی و فناوری در دوره های مربوط

۶ ـ فراهم نمودن بسترهای لازم برای انجام فعالیت های دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی.

تبصره ۱ـ مؤسسه در چارچوب مجوزهای صادر شده، نقش سیاستگزاری، ستادی و راهبردی در اجرای دوره های آموزشی بخش متبوع خود را خواهد داشت و متعهد به  حسن اجرای این آموزش ها در مراکز آموزش علمی ـ کاربردی می باشد.

تبصره ۲ـ مؤسسه می تواند جهت نظارت بر آموزش های مهارتی تخصصی در بخش مربوط با تصویب هیأت امنای مؤسسه نسبت به ایجاد «دفتر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی آموزش های علمی ـ کاربردی» به صورت ستادی در واحدهای وابسته به «قوه» اقدام نماید. حدود وظایف، اختیارات و ساختار دفاتر مزبور براساس مصوبه هیأت امنای مؤسسه تعیین خواهد شد. «قوه» موظف است تمهیدات لازم برای استقرار دفتر مذکور را فراهم نماید.


ماده ۳ـ پذیرش دانشجو در مراکز آموزش علمی ـ کاربردی دولتی و غیردولتی بخش مربوط بنا بر پیشنهاد مؤسسه، تأیید دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و پس از طی مراحل قانونی امکان پذیر است.

تبصره ـ تأسیس مراکز آموزش علمی ـ کاربردی در بخش مربوط با مجوز شورای گسترش آموزش عالی امکان پذیر می باشد.


ماده ۴ـ مؤسسه می تواند به منظور توسعه و هدایت آموزش های علمی ـ کاربردی در بخش مربوط، برای استفاده از امکانات بخش های دولتی و غیردولتی و با تأکید بر حداکثر استفاده از استعداد و توان اجرایی بخش خصوصی با رعایت ضوابط و مقررات مربوط، برنامه‌ریزی نماید.


ماده ۵ ـ پذیرش دانشجو در دوره های مصوب علمی ـ کاربردی برای رفع نیازهای بخش مربوط خواهد بود و در صورت تأیید دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی درصدی از ظرفیت پذیرش می تواند به دانشجویان آزاد اختصاص یابد.


ماده ۶ ـ مؤسسه شخصیت حقوقی مستقل دارد و وابسته به قوه قضاییه است.


ماده ۷ـ مرکز اصلی مؤسسه در تهران قرار دارد.


ماده ۸ ـ ارکان مؤسسه

۱ـ هیأت امناء

۲ـ شورای مؤسسه

۳ـ رئیس مؤسسه.


ماده ۹ـ ترکیب هیأت امناء

۱ـ رئیس قوه قضاییه (رئیس هیأت امناء)

۲ـ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یا نماینده تام الاختیار وی

۳ـ وزیر دادگستری

۴ـ معاون برنامه  ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور یا معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور یا نمایندگان تام الاختیار ایشان، حسب مورد

۵ ـ معاون آموزش و تحقیقات قوه قضاییه (نایب رئیس هیأت امناء)

۶ ـ رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی یا نماینده تام الاختیار وی

۷ـ رئیس مؤسسه (دبیر هیأت امناء)

۸ ـ حداکثر دو تن از شخصیت های علمی، فرهنگی و یا اجتماعی کشور که نقش مؤثری در توسعه و پیشرفت آموزش های علمی ـ کاربردی داشته باشند.

تبصره ۱ ـ حداقل یک تن از شخصیت های مذکور در بند (۸) باید از اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور باشند.

تبصره ۲ـ اعضای بند (۸) با پیشنهاد رئیس هیأت امناء و تأیید رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای مدت چهار سال منصوب می شوند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.


ماده ۱۰ـ وظایف و اختیارات هیأت امناء

۱ـ تدوین و تصویب آیین‌نامه داخلی هیأت امناء

۲ـ تصویب سازمان و تشکیلات اداری مؤسسه براساس ضوابط و مقررات مربوط که پس از تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری قابل اجرا خواهد بود.

۳ـ تصویب آیین‌نامه مالی معاملاتی مؤسسه و شیوه نامه های اجرایی آن

۴ـ تصویب مقررات استخدامی کارکنان مؤسسه و تعرفه حقوق و دستمزد و مزایای آنان

۵ ـ بررسی و تصویب بودجه مؤسسه که توسط رئیس مؤسسه، پس از تأیید شورای مؤسسه پیشنهاد می شود.

۶ ـ تصویب بودجه تفصیلی مؤسسه

۷ـ تأیید حساب ها و ترازنامه سالیانه مؤسسه

۸ ـ تصویب نحوه وصول درآمدهای اختصاصی و مصرف آن با رعایت ضوابط و مقررات مربوط

۹ـ تعیین حسابرس و خزانه دار برای مؤسسه

۱۰ـ ارزیابی گزارش عملکرد مؤسسه که از طرف رئیس مؤسسه ارائه می شود.

۱۱ـ ارسال گزارش عملکرد سالیانه مؤسسه و مراکز آموزش علمی کاربردی بخش مربوط به دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی.


ماده ۱۱ـ ترکیب شورای مؤسسه

۱ـ رئیس مؤسسه

۲ـ نماینده رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی

۳ـ معاونان مؤسسه

۴ـ دو تن از صاحبنظران آموزش های علمی کاربردی در بخش مربوط

۵ ـ دو تن از رؤسای مراکز آموزش علمی کاربردی بخش مربوط.


ماده ۱۲ـ وظایف و اختیارات شورای مؤسسه

۱ـ تصویب آیین‌نامه داخلی شورا

۲ـ بررسی و تصویب امور جاری آموزشی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی و دانشجویی که از طرف رئیس مؤسسه پیشنهاد می شود.

۳ـ بررسی بودجه سالیانه، نیروی انسانی و تجهیزات مؤسسه و تعیین کمبودها و اقدام برای تأمین آنها

۴ـ برنامه‌ریزی پذیرش دانشجو در مراکز آموزش علمی ـ کاربردی بخش مربوط براساس امکانات مراکز و نیازسنجی «قوه»

۵ ـ بررسی مشکلات آموزشی و پژوهشی مراکز آموزش علمی کاربردی بخش مربوط و ارائه راه حل های مناسب

۶ ـ ارزیابی کلی عملکرد مؤسسه و مراکز آموزش علمی ـ کاربردی بخش مربوط و ارائه آن به هیأت امناء و دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی.


ماده ۱۳ـ رئیس مؤسسهرئیس مؤسسه که نماینده قانونی مؤسسه در مراجع حقیقی و حقوقی است، از بین دارندگان مدرک دکترا به پیشنهاد رئیس قوه قضاییه، تأیید رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و حکم رئیس قوه قضاییه به مدت چهار سال منصوب می شود و انتخابات مجدد وی بلامانع است.

تبصره ـ پذیرش استعفاء یا عزل رئیس مؤسسه با حکم رئیس قوه قضاییه انجام می پذیرد.


ماده ۱۴ـ وظایف و اختیارات رئیس مؤسسه

۱ـ اتخاذ تدابیر مناسب به منظور تحقق اهداف مؤسسه

۲ـ نظارت بر حسن اجرای کلیه ضوابط و مقررات آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و دانشجویی مصوب دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراکز آموزش علمی ـ کاربردی بخش مربوط.

۳ـ اجرای مصوبات هیأت امناء، شورای مؤسسه و دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی

۴ـ نصب و عزل معاونان و مدیران گروه های آموزشی مؤسسه و رؤسای مراکز آموزش علمی ـ کاربردی وابسته به «قوه»

۵ ـ پیشنهاد نمودار سازمانی و تشکیلاتی مؤسسه به شورای مؤسسه

۶ ـ پیشنهاد بودجه سالیانه مؤسسه به شورای مؤسسه

۷ـ ارائه گزارش کامل عملکرد مؤسسه و مراکز آموزش علمی ـ کاربردی بخش مربوط به شورای مؤسسه و دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی

۸ ـ پاسخگویی در مجامع حقوقی

۹ـ اداره سایر امور مؤسسه

۱۰ـ امضای قراردادها، تعهدات و اسناد مالی، اداری و مکاتبات مؤسسه در چارچوب ضوابط و مقررات.


ماده ۱۵ـ مؤسسه تابع مصوبات و آیین‌نامه های مالی، معاملاتی و اداری ـ استخدامی ـ تشکیلاتی هیأت امنای مؤسسه است که پس از تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری قابل اجرا است.


ماده ۱۶ـ منابع تأمین مالی مؤسسه

۱ـ از محل ردیف خاص در بودجه کل کشور

۲ـ از محل اعتبارات «قوه»

۳ـ از محل دریافت کمک های دولتی و غیردولتی و هدایا و سایر درآمدهای اختصاصی با رعایت ضوابط و مقررات مربوط

۴ـ از محل بخشی از شهریه دریافتی توسط مراکز آموزش علمی ـ کاربردی، در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط با تصویب هیأت امناء در راستای توسعه مؤسسه.


ماده ۱۷ـ پذیرش دانشجو برای مراکز آموزش علمی ـ کاربردی بخش مربوط براساس ضوابط و مقررات مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از طریق دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی صورت می گیرد.


ماده ۱۸ ـ نحوه گزینش عمومی داوطلبان عضویت در هیأت علمی و مدرسان مراکز آموزش علمی ـ کاربردی تابع ضوابط و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر مراجع ذی صلاح است.


ماده ۱۹ـ صلاحیت علمی داوطلبان عضویت در هیأت علمی و مدرسان مراکز آموزش علمی ـ کاربردی ابتدا در دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی بررسی می شود و سپس در صورت تأیید، برای طی مراحل بعدی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام می گردد.

تبصره ـ صلاحیت علمی و مهارتی مدرسان مراکز آموزش علمی ـ کاربردی تابع ضوابط و مقررات هیأت ممیزه دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی است.


ماده ۲۰ـ اعضای هیأت علمی مراکز آموزش علمی ـ کاربردی از لحاظ وظایف آموزشی و پژوهشی تابع قوانین و مقررات مربوط به اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و آیین‌نامه های اجرایی آن می باشند.


ماده ۲۱ـ فعالیت آموزشی مراکز آموزش علمی ـ کاربردی از نظر دوره ها و رشته های تحصیلی با تأیید دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و مجوز شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امکانپذیر است.


ماده ۲۲ـ مؤسسه تابع تمامی قوانین، مقررات، ضوابط و آیین‌نامه های مربوط به مؤسسات آموزش عالی دولتی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و سایر قوانین و مقررات مربوط است.


ماده ۲۳ـ برنامه های آموزشی و سرفصل دروس که در مراکز آموزش علمی ـ کاربردی ارائه می شوند باید مصوب شورای برنامه‌ریزی آموزشی و درسی علمی ـ کاربردی باشد.


ماده ۲۴ـ آیین‌نامه های مربوط به امور آموزشی و امتحانی و انضباطی و شرایط علمی پذیرش دانشجو و مدت دوره تحصیلی و نوع دانشنامه ای که به دانش آموختگان مراکز آموزش علمی ـ کاربردی اعطا می شود طبق ضوابط و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.


ماده ۲۵ـ مدرک تحصیلی دانش آموختگان مراکز آموزش علمی ـ کاربردی براساس ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شیوه نامه های دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی با امضای رئیس مؤسسه و رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی صادر و اعطا می شود.

تبصره ـ گواهی موقت دانش آموختگان با امضای مشترک رئیس مؤسسه و معاون ذیربط دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی صادر می گردد.


ماده ۲۶ـ فضا، امکانات و تجهیزات مؤسسه و همچنین فضا، امکانات و تجهیزات آموزشی و پژوهشی مراکز آموزش علمی ـ کاربردی بخش مربوط باید مطابق ضوابط دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی باشد.


ماده ۲۷ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از طریق دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی بر کلیه فعالیت های مؤسسه و مراکز آموزش علمی ـ کاربردی (امور آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی، اجرایی، مالی و معاملاتی و …) نظارت می نماید و در صورت احراز تخلف از ضوابط، نسبت به اتخاذ تصمیمات لازم جهت جلوگیری از ادامه فعالیت و یا انحلال مؤسسه اقدام می کند.


ماده ۲۸ـ انحلال مؤسسه

مؤسسه در موارد زیر پس از تصویب نهایی شورای گسترش آموزش عالی منحل می شود:

۱ـ به پیشنهاد رئیس قوه قضاییه

۲ـ در صورت تخلف از مقررات اساسنامه، مصوبات و ضوابط شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و سایر قوانین و مقررات جاری کشور، بنا به تشخیص وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.


ماده ۲۹ـ در صورتی که شورای گسترش آموزش عالی با انحلال مؤسسه موافقت نماید، مؤسسه موظف است اقدامات زیر را انجام دهد:

۱ـ تمامی تعهدات مربوط به دانشجویان مراکز آموزش علمی ـ کاربردی وابسته به «قوه» را تا اتمام دوره تحصیلات آنان به نحو مطلوب و طبق مصوبات و ضوابط مربوط اجرا نماید.

۲ـ تمامی امتیازات و اموالی را که از منابع عمومی و دولتی و بانک ها و شهرداری ها و غیره در اختیار مؤسسه قرار گرفته است مسترد کند یا موافقت صاحبان حق مبنی بر واگذاری امتیازات و اموال مذکور به «قوه» را ارائه دهد.

۳ـ تمامی تعهدات خود را در برابر وزارتخانه ها، مؤسسات دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی، بانک ها، شهرداری ها، سایر اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی (اعم از اعضای هیأت علمی و کارمندان خود) انجام دهد.


ماده ۳۰ـ پس از احراز اجرای تعهدات مذکور در ماده ۲۹ و حل وفصل امور اداری، مالی، حقوقی و تصویب نهایی انحلال مؤسسه توسط شورای گسترش آموزش عالی، هیأت  تصفیه ای مرکب از:

ـ نماینده حقوقی «قوه»
ـ نماینده حقوقی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی
ـ رئیس وقت مؤسسه (در غیاب رئیس وقت مؤسسه، یکی از معاونان وقت مؤسسه بنا به تشخیص رئیس قوه قضاییه)
تشکیل و با رعایت مقررات قانونی امر تصفیه مؤسسه را بر عهده خواهد داشت.


ماده ۳۱ـ پس از انجام تعهدات و تعیین تکلیف دیون مؤسسه و اعلام ختم تصفیه توسط هیأت تصفیه، باقیمانده دارایی مؤسسه با رعایت بند ۲ ماده ۲۹ اساسنامه به «قوه» منتقل می شود.

تبصره ـ هیأت تصفیه موظف است در مورد فوق صورتمجلسی که به امضای کلیه اعضای هیأت می رسد در سه نسخه تنظیم، یک نسخه از آن را به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، یک نسخه را به «قوه»، و نسخه دیگررا به دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی تسلیم نماید.


ماده ۳۲ـ مواردی که در این اساسنامه پیش بینی نشده است تابع ضوابط و مقررات مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و سایر مراجع ذیصلاح می باشد.


ماده ۳۳ـ هرگونه تغییر در مفاد این اساسنامه با تصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امکانپذیر است.


ماده ۳۴ـ این اساسنامه در ۳۴ ماده و ۹ تبصره به استناد بند ۱۱ جزء (ب) ماده ۲ قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (مصوب ۱۸/۵/۱۳۸۳)، در جلسه مورخ ۱۵/۱۱/۱۳۹۰ شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ معتبر است.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ـ دکتر حسین نادری منش