شماره ۴۵۶۴۵/ت۴۷۶۳۳هـ – ۸/۳/۱۳۹۱
هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۰/۱۲/۱۳۹۰ بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های نفت و نیرو و معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و به استناد تبصره (۲) ماده (۱۳۴) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، دستورالعمل ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:
ماده ۱ـ در این دستورالعمل اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
الف ـ قانون: قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران.
ب ـ معاونت: معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور.
ج ـ شرکت خدمات انرژی: شرکت خدماتی و مهندسی تأیید صلاحیت شده توسط معاونت که پروژه های مرتبط با بهبود کارآیی انرژی را طراحی، اجرا و تأمین مالی می کند. این شرکت که صرفاً از نوع خصوصی یا تعاونی است، با تضمین حصول سطح مشخصی از کارآیی انرژی، تمام مخاطرات پروژه را برعهده می گیرد و مبلغ قرارداد خود را از محل صرفه جویی انرژی تأمین می کند. در این آییننامه شرکت خدمات انرژی به اختصار شرکت نامیده می شود.
د ـ کارفرما: دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۲۲۲) قانون که متقاضی استفاده از خدمات شرکت می باشند.
هـ ـ قرارداد خدمات انرژی: قراردادی که بین کارفرما و شرکت منعقد می شود و براساس آن، شرکت انجام صرفه جویی در مصرف انرژی با حفظ و عدم کاهش بهره مندی قبلی را در قبال کارفرما به عهده می گیرد.
و ـ شرکت مشاوره بهینه سازی انرژی: شرکت مشاور تأیید صلاحیت شده توسط معاونت که در چارچوب قرارداد منعقده با کارفرما وظیفه نظارت بر اجرای قرارداد خدمات انرژی، ارزیابی و اظهارنظر درخصوص میزان صرفه جویی انرژی را به عهده می گیرد.
ماده ۲ـ شرکت موظف به تأمین پوشش بیمه مسئولیت برای جبران زیان احتمالی ناشی از آسیب دیدن تأسیسات و امکانات کارفرما در اثر اجرای قرارداد و مجاز به تأمین پوشش بیمه سرمایه گذاری می باشد.
تبصره ـ بیمه نامه های سرمایه گذاری به عنوان تضمین های قابل قبول برای قراردادهای خدمات انرژی قابل استفاده خواهد بود.
ماده ۳ـ معاونت مـی تواند شرایط عمومی قراردادهای همـسان برای تنظیم قراردادهای خدمات انرژی و نیز فهرست شرکتهای خدمات انرژی و شـرکتهای مشاور بهینه سازی را تهیه و ابلاغ نماید. شرایط عمومی قراردادهای همسان پس از ابلاغ لازم الاجراء می باشد.
ماده ۴ـ در قراردادهای خدمات انرژی، مسئولیت کل فرایند صرفه جویی از جمله انجام مطالعات امکان سنجی، طراحی، اجرا، تأمین مالی، نصب، بهره برداری و نگهداری تا پایان مدت قرارداد، رعایت مقررات ملی ساختمان و سایر استانداردهای مربوط در تمامی مراحل، اندازه گیری و گزارش میزان صرفه جویی به عهده شرکت می باشد.
ماده ۵ ـ دستگاههای اجرایی موظفند پس از اجرای کامل مفاد قرارداد، بازپرداخت مبلغ قرارداد را فقط از محل صرفه جویی ناشی از کاهش مصرف انرژی به شرح قرارداد در قالب موافقتنامه متبادله با معاونت تأمین و پرداخت نمایند. در دستگاههای اجرایی که مبلغ قرارداد را از محل منابع داخلی خود تأمین می نمایند، تأیید قرارداد توسط معاونت به منزله مبادله موافقتنامه تلقی می شود.
تبصره ـ صرفه جویی ناشی از کاهش مصرف انرژی برق، براساس تعرفه عمومی بند ۲ـ الف ـ۱ تعرفه های برق و شرایط عمومی آنها محاسبه می شود.
ماده ۶ ـ انتخاب شرکت برنده در مناقصه، براساس مناسب ترین نسبت ارزش حال بازپرداخت پیشنهادی به ارزش حال هزینه های انرژی صرفه جویی شده صورت می گیرد.
ماده ۷ـ ارزیابی و اظهارنظر در خصوص میزان صرفه جویی انرژی توسط شرکتهای مشاور بهینه سازی انرژی و در چارچوب قرارداد جداگانه با کارفرما صورت می گیرد و عنوان شرکت مشاوره بهینه سازی انرژی باید در قرارداد خدمات انرژی قید شود.
ماده ۸ ـ [اصلاحی ۱۳۹۱/۷/۹]
منابع مالی مورد نیاز برای اجرای این دستورالعمل (در خارج از موارد موضوع ماده (۵) ) با رعایت ضوابط و دستورالعملهای مربوط از محل اعتبارات کمکهای فنی و اعتباری و وجوه اداره شده موضوع ماده (۱۱۸)، بند (الف) ماده (۱۵۱) و بند «ص» ماده (۲۲۴) قانون و منابع موضوع بند (الف) ماده (۸) قانون هدفمند کردن یارانه ها قابل تأمین است.
معاون اول رییس جمهور ـ محمدرضا رحیمی