شماره ۱۰۲۵۹۵/ت۴۷۶۳۲هــ – ۱۳۹۱/۵/۲۲
[اصلاحی ۱۴۰۱/۱۱/۹]-
هیئت وزیران در جلسههای ١۰/١٢/١٣٩۰ (موضوع تصویبنامه شماره ١۰٢۵٩۵/ت۴٧۶٣٢هـ مورخ ٢٢/۵/١٣٩١)، ١٨/١/١٣٩٢ (موضوع تصویبنامه شماره ۴٨۰۰٣/ت۴٧۶٣٢هـ مورخ ٣١/٢/١٣٩٢)، ۶/۵/١۴۰۰ و ٩/١١/١۴۰١ به پیشنهاد مشترک بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه کشور و در اجرای بند (د) ماده (٩۵) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ١٣٨٩ ـ و به استناد ماده واحده قانون استفساریه در خصوص اختیار اصلاح اساسنامه سازمانها، شرکتها و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت ـ مصوب ١٣٧٧ـ اساسنامه صندوق ضمانت سپردهها را به شرح زیر تصویب کرد:
فصل اول ـ تعاریف و کلیات
ماده ۱ـ اصطلاحات مندرج در این اساسنامه، در معانی مشروح زیر به کار می روند:
الف ـ اساسنامه: اساسنامه صندوق ضمانت سپرده ها.
ب ـ بانک مرکزی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
پ ـ صندوق: صندوق ضمانت سپرده ها
ت ـ مؤسسه اعتباری: بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی که به موجب قانون یا با مجوز بانک مرکزی تأسیس شده و تحت نظارت بانک مرکزی می باشد.
ث ـ سپرده گذار: شخصی که مبادرت به تودیع سپرده نزد مؤسسه اعتباری می نماید.
ج ـ شعبه بانک خارجی: واحد عملیاتی از یک بانک خارجی که با مجوز و تحت نظارت بانک مرکزی در ایران فعالیت مینماید.
چ ـ حق عضویت: وجوهی که مؤسسه اعتباری براساس مصوبه هیئت وزیران و متناسب با گردش مالی خود به صندوق پرداخت می نماید.
ح ـ کمیته اضطرار: کمیته ای که با حضور رییس کل بانک مرکزی، عضو هیئت عامل ناظر بر بخش نظارت بانک مرکزی، مدیرکل نظارت بر بانکها و مؤسسات اعتباری بانک مرکزی و مدیرعامل صندوق تشکیل می شود.
ماده ۲ـ صندوق به صورت نهاد عمومی غیردولتی، برای مدت نامحدود و به منظور تضمین بازپرداخت وجوه متعلق به سپرده گذاران در صورت ورشکستگی مؤسسات اعتباری تأسیس می گردد.
ماده ۳ـ مرکز اصلی صندوق شهر تهران است و در تهران و یا سایر نقاط کشور شعبه ای ندارد.
ماده ۴ـ صندوق با تابعیت ایرانی تأسیس شده و دارای شخصیت حقوقی مستقل و استقلال اداری و مالی بوده و براساس مفاد این اساسنامه و سایر قوانین و مقررات مربوط فعالیت می نماید.
فصل دوم ـ وظایف و اختیارات صندوق
ماده ۵ ـ وظایف و اختیارات صندوق عبارت است از:
الف ـ [اصلاحی ۱۳۹۲/۱/۱۸]
ضمانت سپرده های هر شخص اعم از ریالی و ارزی در هر مؤسسه اعتباری.
تبصره ـ سقف تضمین برای هریک از سپرده گذاران به پیشنهاد هیئت امناء به تصویب هیئت وزیران می رسد.
ب ـ دریافت حق عضویت از مؤسسات اعتباری.
پ ـ پرداخت سپرده ها پس از اعلام کمیته اضطرار.
ت ـ [اصلاحی ۱۴۰۱/۱۱/۹]
سرمایهگذاری در اوراق مالی منتشره یا ضمانت شده توسط بانک مرکزی یا دولت، حداکثر تا سقف هشتاد درصد منابع صندوق و صرفاً در مواقعی که منابع صندوق آزاد بوده و تعهدی بر ذمه صندوق وجود نداشته باشد. خرید اوراق یادشده در بازار اولیه با هماهنگی بانک مرکزی و پس از آن در بازارهای ثانویه، مجاز است.
تبصره ـ بانک مرکزی در صورت عدم تکافوی منابع صندوق برای ایفای تعهدات می تواند پس از تأیید هیئت عامل بانک مرکزی و تصویب هیئت وزیران بخشی از منابع مالی صندوق را به صورت تسهیلات تأمین نماید.
ماده ۶ ـ [حذفی ۱۳۹۲/۱/۱۸]
[سپرده های زیر، مشمول ضمانت صندوق نمی شوند:
الف ـ سپرده های تودیع شده نزد مؤسسات اعتباری توسط مؤسسات اعتباری دیگر
ب ـ سپرده های متعلق به دستگاههای دولتی
پ ـ سپرده های متعلق به مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی
ت ـ سپرده های متعلق به شرکتهای بیمه ، صندوقهای بازنشستگی، صندوقهای سرمایه گذاری مشترک، شرکتهای تأمین سرمایه، شرکتهای سرمایه گذاری و شرکتهایی که مؤسسه اعتباری به طور مستقیم حداقل ده درصد (۱۰%) از سهام آن شرکت را در تملک دارد.
ث ـ سپرده های متعلق به صاحبان بیش از یک درصد سهام مؤسسه اعتباری و افراد تحت تکفل آنها که در همان مؤسسه اعتباری تودیع شده باشد.
ج ـ سپرده های متعلق به مدیرعامل، قائم مقام مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره، هیئت عامل یا نمایندگان آنها و بازرس یا بازرسان قانونی مؤسسه اعتباری و افراد تحت تکفل آنها که در همان مؤسسه اعتباری تودیع شده باشد.
چ ـ سپرده های متعلق به حسابرس مستقل مؤسسه اعتباری اعم از حقیقی و حقوقی و صاحبان امضای گزارش حسابرسی و افراد تحت تکفل آنها که در همان مؤسسه اعتباری تودیع شده باشد.
ح ـ سپرده های متعلق به اعضای ارکان صندوق و افراد تحت تکفل آنها.
خ ـ سپرده هایی که ناشی از ارتکاب جرم پولشویی یا تأمین مالی تروریسم بوده و درخصوص آنها حکم قطعی از مراجع صالح قضایی صادر شده باشد.
د ـ سپرده های مسدود شده به موجب حکم قضایی.
ذ ـ سپرده هایی که به عنوان وثیقه نزد مؤسسه اعتباری نگهداری می شوند.
تبصره ـ تشخیص و احراز هر یک از موارد مذکور بر عهده صندوق می باشد.]
فصل سوم ـ ارکان صندوق
ماده ۷ـ ارکان صندوق عبارتند از:
الف ـ هیئت امنا
ب ـ هیئت مدیره
پ ـ مدیرعامل
ت ـ بازرس قانونی
تبصره ـ [الحاقی ۱۴۰۱/۱۱/۹]
افرادی که مسئولیت انجام وظایف یکی از ارکان صندوق را برعهده میگیرند و نیز افرادی که انجام امور مربوط به یکی از ارکان صندوق به ایشان واگذار میشود، باید مسلمان، مؤمن، مورد وثوق و امین باشند.
ماده ۸ ـ [اصلاحی ۱۳۹۲/۱/۱۸]
اعضای هیئت امنای صندوق از شش نفر به شرح زیر تشکیل می شود:
الف ـ رییس کل بانک مرکزی به عنوان رییس هیئت امنا
ب ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی یا معاون وی
پ ـ معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور یا معاون وی
ت ـ [حذفی ۱۳۹۲/۱/۱۸]
[دادستان کل کشور یا معاون وی]
ث ـ عضو هیئت عامل ناظر بر بخش نظارت بانک مرکزی
ج ـ یک نفر از مدیران عامل بانکهای دولتی به انتخاب وزیر امور اقتصادی و دارایی
چ ـ یک نفر از مدیران عامل بانکهای غیردولتی به انتخاب وزیر امور اقتصادی و دارایی
تبصره ـ دوره تصدی هریک از نمایندگان مذکور در بندهای (ج) و (چ) دو سال بوده و انتخاب مجدد آنها بلامانع است.
ماده ۹ـ جلسات هیئت امنای صندوق با دعوت رییس هیئت امنا و با حضور حداقل پنج عضو رسمیت یافته و تصمیمات آن حداقل با چهار رأی معتبر است. هیئت امنا در هر سال حداقل یک بار تشکیل جلسه می دهد.
ماده ۱۰ـ وظایف و اختیارات هیئت امنا به عنوان بالاترین رکن صندوق با رعایت قوانین و مقررات مربوط به شرح زیر است:
الف ـ تعیین خط مشی ها، سیاستها و برنامه های صندوق و اعمال نظارت بر فعالیتهای آن
ب ـ بررسی گزارش عملکرد سالیانه هیئت مدیره و بازرس قانونی و اخذ تصمیمات مقتضی
پ ـ بررسی و تصویب بودجه سالانه صندوق که از سوی هیئت مدیره پیشنهاد می شود و نیز صورت های مالی با توجه به گزارش بازرس قانونی
ت ـ بررسی و تصویب ساختار و تشکیلات صندوق و تغییرات آتی آن
ث ـ تعیین و عزل اعضای هیئت مدیره به پیشنهاد رییس هیئت امنا
ج ـ تعیین حق الزحمه و پاداش اعضای هیئت مدیره، مدیرعامل و بازرس قانونی به پیشنهاد رییس هیئت امنا
چ ـ بررسی و اتخاذ تصمیم درباره ارجاع دعاوی به داوری و صلح دعاوی به پیشنهاد هیئت مدیره
ح ـ تعیین روزنامه کثیرالانتشار برای درج کلیه آگهی های صندوق
خ ـ اخذ تصمیم نسبت به هر موضوع دیگری که از طرف رییس هیئت امنا و یا هیئت مدیره صندوق مطرح می گردد و رسیدگی به آن طبق قانون یا اساسنامه در صلاحیت هیئت امنا می باشد.
ماده ۱۱ـ هیئت مدیره به منظور اداره امور صندوق در چارچوب مفاد اساسنامه و مصوبات هیئت امنا از یک نفر رییس، چهار نفر عضو اصلی و یک نفر عضو علی البدل تشکیل می گردد. اعضای هیئت مدیره با پیشنهاد رییس هیئت امنا و تصویب هیئت امنا و با حکم رییس هیئت امناء به مدت سه سال منصوب می شوند. هیئت مدیره در اولین جلسه از بین اعضای خود یک نفر را به عنوان رییس هیئت مدیره انتخاب می نماید.
تبصره ۱ـ اعضای هیئت مدیره باید از میان افراد صاحب نظر و با تجربه در امور پولی، بانکی، اقتصادی، حقوقی، مالی و برنامهریزی با حداقل ده سال سابقه کار مرتبط و حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی مرتبط انتخاب گردند.
تبصره ۲ـ هیئت امنا حداکثر یک ماه قبل از پایان دوره مسئولیت اعضای هیئت مدیره نسبت به انتخاب اعضای جدید اقدام می نماید. تا زمان انتخاب اعضای جدید، اعضای قبلی به خدمت خود ادامه خواهند داد.
تبصره ۳ـ در صورت استعفا یا فوت یا عزل هر یک از اعضای هیئت مدیره یا وجود موانع قانونی دیگر، هیئت امنا بلافاصله با درخواست هر یک از اعضای هیئت مدیره، بازرس قانونی یا رییس هیئت امنا، جهت تکمیل اعضای هیئت مدیره، تشکیل جلسه می دهد. در این صورت انتخاب عضو یا اعضای جدید برای بقیه مدت دوره هیئت مدیره است و مسئولیت سایر اعضای هیئت مدیره تا انتخاب اعضای جدید همچنان به قوت خود باقی خواهد بود.
ماده ۱۲ـ [اصلاحی ۱۴۰۱/۱۱/۹]
هیئت مدیره حداقل دو بار در ماه بنا به دعوت رییس هیئت مدیره و یا مدیرعامل تشکیل جلسه میدهد. برای هر یک از جلسات هیئت مدیره باید صورت جلسهای شامل خلاصه مذاکرات و تصمیمات اتخاذ شده در جلسه با قید تاریخ، تنظیم و به امضای تمامی اعضای حاضر برسد.
تبصره ۱ـ جلسات هیئت مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت می یابد. تصمیمات هیئت مدیره با آرای اکثریت هیئت مدیره معتبر است.
تبصره ۲ـ هر یک از اعضای هیئت مدیره که با تمام یا قسمتی از تصمیمات مندرج در صورتجلسه مخالف باشد باید نظر خود را در صورتجلسه قید نماید.
ماده ۱۳ـ وظایف و اختیارات هیئت مدیره به شرح زیر می باشد:
الف ـ اجرای اساسنامه و مصوبات هیئت امنا
ب ـ بررسی و تأیید بودجه و نیز صورتهای مالی، عملیات و عملکرد سالانه صندوق جهت ارایه به بازرس قانونی و هیئت امنا
پ ـ [اصلاحی ۱۴۰۱/۱۱/۹]
بررسی و رسیدگی به گزارشهای بازرس قانونی، بخش واپایش (کنترل) داخلی و همچنین گزارشهای عملکرد سه ماهه صندوق که هر سه ماه یک بار، توسط مدیرعامل ارایه می گردد. چنانچه مدیرعامل گزارشهای موضوع این بند را به موقع ارایه نکند، هیئت مدیره موظف است نسبت به اخذ این گزارش اقدام عاجل و مؤثر نماید.
ت ـ اتخاذ تصمیم درخصوص عقد هر نوع قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی و یا غیردولتی و تغییر، تبدیل، فسخ و اقاله آنها و همچنین خرید و فروش و معاوضه اموال منقول و غیرمنقول به حساب صندوق و سایر تصمیمات در رابطه با موضوع در چارچوب مصوبات هیئت امنا و با رعایت مقررات مربوط.
ث ـ اتخاذ تصمیم درخصوص افتتاح حساب نزد مؤسسات اعتباری و استفاده از آن به نام صندوق
ج ـ [اصلاحی ۱۴۰۱/۱۱/۹]
برقراری نظام حسابرسی داخلی و استقرار نظام واپایش(کنترل)های داخلی مناسب
چ ـ ارایه پیشنهاد ارجاع دعاوی و موارد اختلاف به داوری و صلح دعاوی به هیئت امنا
ح ـ اتخاذ تصمیم در مورد مطالبات مشکوک الوصول و یا لاوصول صندوق
خ ـ پیشنهاد سقف حق عضویت پرداختی مؤسسات اعتباری به بانک مرکزی از طریق هیئت امنا
د ـ بررسی و اخذ تصمیم در مورد سرمایه گذاری منابع صندوق در چارچوب مفاد اساسنامه و مصوبات هیئت امنا
ذ ـ سازماندهی پرداخت وجوه ضمانت شده سپرده ها مطابق با مقررات موجود، مفاد این اساسنامه و مصوبات هیئت امنا
ر ـ [اصلاحی ۱۴۰۱/۱۱/۹]
بررسی و تصویب پیشنهادات مدیرعامل در خصوص برقراری ارتباط، تبادل اطلاعات و تجربیات و یا عنداللزوم انعقاد تفاهم نامه با سازمانهای بین المللی مربوط از جمله مؤسسات بیمه سپرده در سایر کشورها و انجمن بین المللی مؤسسات بیمه سپرده ها در چارچوب قوانین و مقررات موجود.
ز ـ نظارت مستمر بر وصول مطالبات صندوق و پرداخت دیون آن
ژ ـ اتخاذ تصمیم راجع به کلیه اموری که توسط مدیرعامل در محدوده اختیارات خود و یا توسط هیئت امنا در دستور کار هیئت مدیره قرار می گیرد.
تبصره ـ هیئت مدیره می تواند با حفظ مسئولیت برخی از وظایف خود را به مدیرعامل تفویض نماید.
ماده ۱۴ـ مدیرعامل به عنوان بالاترین مقام اجرایی و اداری صندوق است که به پیشنهاد هیئت مدیره و با تصویب هیئت امنا و تأیید و حکم رییس هیئت امنا، برای سه سال تعیین می گردد و عزل وی با پیشنهاد هیئت مدیره و یا رئیس کل بانک مرکزی و تصویب هیئت امنا صورت می گیرد.
تبصره ـ مدیرعامل صندوق نمی تواند از بین اعضای هیئت مدیره انتخاب شود.
ماده ۱۵ـ وظایف و اختیارات مدیرعامل به شرح زیر می باشد:
الف ـ اجرای تصمیمات هیئت امنا و هیئت مدیره
ب ـ اداره امور جاری در چارچوب قوانین و مقررات مربوط
پ ـ عزل و نصب کارکنان و مدیران صندوق با رعایت قوانین و مقررات مربوط
ت ـ [اصلاحی ۱۴۰۱/۱۱/۹]
تهیه آییننامههای اداری، استخدامی، مالی و معاملاتی جهت ارائه به هیئت مدیره، هیئت امنا و هیئت وزیران برای تصویب در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط.
ث ـ تهیه و تدوین ساختار صندوق جهت ارایه به هیئت مدیره و استقرار و عملیاتی نمودن ساختار و تشکیلات مصوب
ج ـ نمایندگی صندوق در مقابل اشخاص حقیقی یا حقوقی دادگاهها و سایر مراجع قضایی با حق توکیل غیر
چ ـ اقدام به سازش، ارجاع به داوری و تعیین داور و کارشناس با رعایت اصل یکصد و سی و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و سایر مقررات مربوط
ح ـ تهیه و تنظیم برنامه و بودجه سالانه، گزارشات و صورت های مالی، گزارش عملکرد دورهای صندوق برای ارایه به هیئت مدیره
خ ـ اقدام در مورد وصول مطالبات و بستانکاری های صندوق و پرداخت بدهی های صندوق
د ـ ارایه گزارش تشخیص مطالبات مشکوک الوصول به هیئت امنا پس از تصویب در هیئت مدیره
ذ ـ پیشنهاد برقراری ارتباط، تبادل اطلاعات و تجربیات و عنداللزوم انعقاد تفاهم نامه با سازمان های بین المللی مربوط از جمله مؤسسات بیمه سپرده در سایر کشورها و انجمن بین المللی بیمه سپرده ها در چارچوب قوانین و مقررات و مصوبات هیئت مدیره
ر ـ انجام وظایف و اختیاراتی که هیئت مدیره به مدیرعامل تفویض می نماید.
تبصره ۱ـ مدیرعامل می تواند برخی از اختیارات خود را به مدیران یا کارکنان صندوق به تشخیص و مسئولیت خود واگذار کند.
تبصره ۲ـ مدیرعامل مسئول حسن اجرای تمامی امور صندوق و حافظ حقوق، منافع و اموال صندوق می باشد.
تبصره ۳ـ [اصلاحی ۱۳۹۲/۱/۱۸]
کلیه چک ها، سفته ها، بروات و سایر اسناد و اوراق مالی، تجاری، اعتباری و تعهدآور با امضای مدیرعامل، یکی از اعضای هیئت مدیره با مهر صندوق معتبر خواهد بود.
تمامی قراردادها و مکاتبات عادی و جاری صندوق با امضای مدیر عامل معتبر خواهد بود.
ماده ۱۶ـ وظایف بازرس قانونی بر عهده سازمان حسابرسی می باشد که باید گزارشات خود را به هیئت امنا ارایه نماید.
ماده ۱۷ـ وظایف بازرس قانونی عبارت است از:
الف ـ نظارت مستمر بر حسن اجرای مفاد اساسنامه صندوق
ب ـ تطبیق عملیات و هزینه های صندوق با مقررات مربوط
پ ـ بررسی و اظهارنظر در مورد صورت های مالی، دفاتر و عملیات صندوق و ارایه نظرات خود به هیئت امنا
ت ـ بررسی و اظهارنظر در خصوص اموری که از سوی هیئت امنا ارجاع می شود.
ث ـ اظهارنظر در مورد صحت و سقم گزارش های هیئت مدیره به هیئت امنا
ماده ۱۸ـ بازرس قانونی در ایفای وظایف خود و بدون مداخله در امور جاری صندوق، کلیه اسناد و دارایی ها و حساب های صندوق را مورد رسیدگی قرار داده و با درخواست کتبی از مدیرعامل می تواند به اطلاعات، مدارک و مستندات صندوق که لازم می داند دسترسی داشته باشد. مدیرعامل صندوق نیز موظف است که در اسرع وقت نسبت به ارایه پاسخ به درخواست کتبی بازرس قانونی اقدام نماید.
تبصره ـ بازرس قانونی چنانچه در حین بازرسی، اشکالاتی را ملاحظه نماید یا گزارشاتی مبنی بر بروز تخلفات از قوانین و مقررات مربوط و یا مشکلاتی در صندوق دریافت دارد، مکلف است مراتب را به طور کتبی به اطلاع مدیرعامل برساند. چنانچه برای رفع مشکلات مذکور، اقدامی صورت نگرفت، باید موضوع را به هیئت امنا گزارش نماید.
فصل چهارم ـ مقررات مالی
ماده ۱۹ـ سال مالی صندوق از اول فروردین ماه هر سال شروع و در پایان اسفند ماه همان سال خاتمه می یابد، به استثنای سال اول تأسیس که از تاریخ تشکیل تا آخر اسفند ماه همان سال خواهد بود.
ماده ۲۰ـ صورت های مالی و حساب های صندوق طبق استانداردهای حسابداری تنظیم و نگهداری می شوند.
ماده ۲۱ـ [اصلاحی ۱۴۰۱/۱۱/۹]
بیست درصد از مانده منابع صندوق که تحت هیچ عنوان قابل سرمایه گذاری نمیباشند به همراه سایر منابع صندوق که مصروف سرمایه گذاری نشدهاند، در حسابی نزد بانک مرکزی نگهداری میشود.
ماده ۲۲ـ هیئت مدیره موظف است بودجه پیشنهادی صندوق را برای سال بعد تنظیم و حداکثر تا پایان آذر هر سال به هیئت امنا ارایه نماید. هیئت امنا نیز موظف است تا پایان بهمن همان سال، بودجه سال بعد را تصویب و به هیئت مدیره ابلاغ کند.
ماده ۲۳ـ هیئت مدیره موظف است گزارش مالی سالانه صندوق مشتمل بر صورت های مالی به همراه گزارش فعالیت، وضعیت عمومی و عملکرد سالانه صندوق را تا حداکثر دو ماه پس از پایان سال مالی به بازرس قانونی و هیئت امنا ارسال کند.
تبصره ۱ـ بازرس قانونی مکلف است نسخه ای از نظرات خود را در مورد صورت های مالی سالانه و گزارش های مالی و صورت دارایی ها و بدهی ها، یک ماه پیش از تاریخ برگزاری جلسه هیئت امنا، به هیئت امنا تسلیم نماید.
تبصره ۲ـ تصویب صورت های مالی صندوق توسط هیئت امنا به منزله مفاصا حساب مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره برای عملکرد سال مالی مورد نظر می باشد.
ماده ۲۴ـ مازاد درآمد بر هزینه های صندوق در هر سال مالی پس از طی مراحل قانونی به حساب منابع صندوق منظور می گردد.
فصل پنجم ـ سایر مقررات
ماده ۲۵ـ صندوق، وجوه سپرده های مشمول ضمانت را از طریق یکی از مؤسسات اعتباری و ظرف بیست روز پس از اعلام کمیته اضطرار و بر اساس دستورالعمل مصوب هیئت امنا پرداخت می نماید.
ماده ۲۶ـ صندوق به میزان پرداخت سپرده های ضمانت شده، جزء بستانکاران مؤسسه اعتباری ذیربط قرار می گیرد. به این منظور صندوق پیش از اقدام به پرداخت سپرده های مشمول ضمانت سپرده گذاران مؤسسه اعتباری، ساز و کاری را اتخاذ می نماید تا با موافقت مکتوب مؤسسه اعتباری و هر یک از سپرده گذاران، تمامی حقوق مربوط به مطالبات سپرده گذاران از مؤسسه اعتباری ذیربط، تا سقف های پرداخت شده به آنها، به صندوق انتقال یابد.
ماده ۲۷ـ [اصلاحی ۱۳۹۲/۱/۱۸]
پس از صدور حکم ورشکستگی مؤسسه اعتباری توسط دادگاه، صندوق شروع به پرداخت سپرده های سپرده گذاران مؤسسه اعتباری خواهد نمود.
[ماده ۲۷ـ صندوق پس از شروع به پرداخت سپرده های سپرده گذاران مؤسسه اعتباری، تحت عنوان یکی از بستانکاران مؤسسه اعتباری ذیربط، نسبت به درخواست اعلام ورشکستگی آن مؤسسه اعتباری به دلیل عدم توانایی در پرداخت دیون خود به دادگاه صالح اقدام می نماید.]
ماده ۲۸ـ مدیرعامل صندوق موظف است مدیران مؤسسه اعتباری، نماینده بانک مرکزی یا مدیر تصفیه را از میزان وجوه پرداخت صندوق به هر یک از سپرده گذاران مطلع سازد.
ماده ۲۹ـ به منظور شفاف سازی و افزایش سطح آگاهی عمومی، هیئت مدیره صندوق می تواند گزارش عملکرد سالیانه صندوق را که متضمن اطلاعات محرمانه بانکی یا تجاری نباشد، منتشر نماید.
ماده ۳۰ـ اعضای هیئت امنا، هیئت مدیره، بازرس قانونی، مدیرعامل، کارکنان صندوق و آن بخش از کارکنان بانک مرکزی و سایر اشخاصی که به هر نحو به اطلاعات صندوق دسترسی دارند، موظفند مراقبت لازم را در عدم افشای آن دسته از اطلاعات صندوق که محرمانه تلقی می شوند، نمایند.
معاون اول رییس جمهور ـ محمدرضا رحیمی