ماده واحده ـ به دولت اجازه داده می شود سهمیه دولت جمهوری اسلامی ایران را براساس مصوبه چهاردهمین دور بازنگری عمومی سهمیه ها و تغییرات سازمانی هیأت عامل صندوق بین المللی پول و از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به میزان دو میلیارد و شصت و نه میلیون و نهصد هزار (۲.۰۶۹.۹۰۰.۰۰۰) حق برداشت مخصوص افزایش دهد و به سطح سه میلیارد و پانصد و شصت و هفت میلیون و یکصد هزار (۳.۵۶۷.۱۰۰.۰۰۰) حق برداشت مخصوص ترمیم نماید و اصلاحیه اساسنامه صندوق بین المللی پول را مشتمل بر (۱۵) بند به شرح پیوست مورد پذیرش قرار دهد و اسناد آن را مبادله نماید.
تبصره ـ رعایت اصول یکصد و سی و نهم (۱۳۹) و هفتاد و هفتم (۷۷) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اجرای این اصلاحیه الزامی است.
اصلاحیه اساسنامه صندوق بین المللی پول مصوب چهاردهمین دور بازنگری عمومی سهمیه ها و تغییرات سازمانی هیأت عامل صندوق
مورخ ۲۴ آذر ۱۳۸۹ هجری شمسی (برابر ۱۵ دسامبر ۲۰۱۰ میلادی)
[قانون اجازه پذیرفتن اساسنامه اصلاح شده صندوق بینالمللی پول]
دولتهایی که توافق حاضر از طرف آنها امضاء شده است موافقت کردند:
۱ـ متن بند (ب) بخش (۳) ماده (۱۲)، به صورت زیر اصلاح می شود:
ب ـ با رعایت بند (پ) زیر، هیأت عامل متشکل از بیست مدیر اجرائی خواهد بود که توسط اعضاء انتخاب می شوند و مدیرعامل به عنوان رئیس هیأت مدیره اجرائی خواهد بود.
۲ـ بند (پ) بخش (۳) متن ماده (۱۲) به صورت زیر اصلاح می شود:
پ ـ در هر انتخابات عادی هیأت عامل، هیأت رؤسای کل صندوق، با هشتاد و پنج درصد (۸۵%) اکثریت آراء، می تواند تعداد مدیران اجرائی ذکر شده در بند (ب) بالا را افزایش یا کاهش دهد.
۳ـ بند (ت) بخش (۳) متن ماده (۱۲) به صورت زیر اصلاح می شود:
ت ـ مطابق با مقرراتی که توسط هیأت رؤسای کل صندوق تصویب می شود انتخابات هیأت مدیره اجرائی در فواصل دوساله انجام خواهد شد این مقررات شامل محدودیتی بر کـل تعداد آرائی خواهـد بود که بیشـتر از یک عضـو می تواند به یک نامزد خاص اختصاص دهد.
۴ـ بند (ج) بخش (۳) متن ماده (۱۲)، به صورت زیر اصلاح می شود:
ج ـ مدیران اجرائی تا زمان انتخاب جانشینان خویش در سمت خود باقی خواهند بود اگرپست یک مدیر اجرائی بیش از نود روز پیش از پایان دوره او خالی شود، مدیر اجرائی دیگر برای مدت باقی مانده توسط اعضائی که مدیر اجرائی قبلی را انتخاب کرده اند انتخاب خواهد شد. اکثریت آراء برای انتخاب لازم است تا زمانی که پست خالی است، جانشین مدیراجرائی قبلی مسؤولیتها و اختیارات او را، به جز انتصاب یک جانشین بر عهده دارد.
۵ ـ بند (خ) بخش (۳) متن ماده (۱۲)، به صورت زیر اصلاح می شود:
خ
۱ـ هر مدیر اجرائی اجازه دارد به تعداد آرائی که منجر به انتخاب او شده است رأی بدهد.
۲ـ در مواردی که بند (ب) بخش (۵) این ماده قابل اعمال است تعداد آرائی که یک مدیر اجرائی اجازه دارد به گونه دیگری بدهد به همان نسبت افزایش یا کاهش خواهد یافت. تمام آرائی که در اختیار یک مدیر اجرائی است باید یکجا داده شود.
۳ـ هنگامی که تعلیق حق رأی کشور عضو براساس بند(ب) بخش (۲) ماده (۲۶) به پایان می رسد، کشور عضو ممکن است با تمام کشورهای عضوی که مدیر اجرائی را انتخاب نموده اند توافق نماید تا تعداد آراء خود را به آن مدیر اجرائی واگذار نماید. به شرط آن که، اگر هیچ انتخابات عادی مدیران اجرائی در زمان تعلیق برگزار نشده باشد، مدیر اجرائی که در روند انتخاب او عضو رأی دهنده قبل از تعلیق مشارکت کرده باشد یا جانشین انتخاب شده او طبق ردیف (۱) جزء (ب) بند (۳) برنامه (ر) یا بند (ج) اجازه دارد به تعداد آراء تخصیص داده شده به آن کشور عضو رأی دهد. چنین تلقی می شود کشور عضو با تعداد آرائی که به آن تخصیص یافته در انتخاب مدیر اجرائی مورد اشاره شرکت کرده است.
۶ ـ متن بند (د) بخش (۳) ماده (۱۲) به صورت زیر اصلاح می شود:
د ـ هیأت رؤسای کل صندوق باید مقرراتی را تصویب نمایند که براساس آن هر کشور عضو بتواند نماینده خود را جهت شرکت در هر جلسه هیأت مدیره در صورت درخواست آن کشور یا در خصوص اموری که تحت بررسی است و به طور خاص آن کشور عضو را تحت تأثیر قرار می دهد بفرستد همچنین نماینده هر کشور در صورت تقاضای آن کشور می تواند در هر جلسه هیأت مدیره شرکت نماید.
۷ـ متن بخش (۸) ماده (۱۲) به صورت زیر اصلاح می شود:
صندوق باید در هرزمان این حق را داشته باشد که دیدگاههای خود را به طور غیررسمی به هر کشور عضو در خصوص هر مسأله ناشی از این اساسنامه، انتقال دهد. صندوق، با هفتاد درصد (۷۰%) قدرت کل آراء ممکن است تصمیم بگیرد گزارش ارائه شده به هر عضوی در ارتباط با شرایط اقتصادی و پولی و تحولات آن کشور را که به طور مستقیم تمایل به ایجاد عدم تعادل جدی در تراز بین المللی پرداختهای اعضاء دارد، منتشر نماید. عضو مربوطه مطابق با بند (د) بخش (۳) این ماده از حق ادعاء برخوردار خواهد بود. صندوق نباید گزارش در خصوص تغییرات در ساختارهای بنیادی سازمان اقتصادی کشورهای عضو را منتشر نماید.
۸ ـ متن جزء (۲) بند (الف) ماده (۲۱) به صورت زیر اصلاح می شود:
الف ۲ـ در تصمیم گیری هیأت عامل در خصوص امور منحصر به بخش حق برداشت مخصوص تنها آن دسته از مدیران اجرائی که توسط حداقل یک کشور عضو شرکت کننده انتخاب شده اند اجازه رأی دارند هرکدام از این مدیران اجرائی به تعداد آراء تخصیص داده شده به کشورهای شرکت کننده ای که آراء آنها منجر به انتخاب او شده است، حق رأی دارد. تنها حضور آن دسته از مدیران اجرائی انتخاب شده توسط اعضاء شرکت کننده و نیز آراء تخصیص داده شده به کشورهای شرکت کننده باید برای تعیین وجود حد نصاب یا اتخاذ تصمیم توسط اکثریت مقرر در نظر گرفته شود.
۹ـ متن بند (الف) ماده (۲۹) به صورت زیر اصلاح می شود:
الف ـ هرگونه سؤال پیش آمده بین کشور عضو و صندوق یا کشورهای عضو صندوق در خصوص تفسیر مفاد این اساسنامه باید برای اتخاذ تصمیم به هیأت عامل ارائه شود. اگر سؤال به طور خاص هر کشور عضوی را تحت تأثیر قرار دهد، آن کشور حق خواهد داشت نماینده ای را طبق بند (د) بخش (۳) ماده (۱۲) معرفی نماید.
۱۰ـ متن جزء (الف) بند (۱) برنامه (ت) [جدول د ـ شورا] به صورت زیر اصلاح می شود:
الف ـ هر کشور عضو یا گروه کشورهای عضوی که به تعداد آراء تخصیص داده شده به آنها به مدیران اجرائی رأی می دهند باید یک مشاور (رئیس کل، وزیر دولت عضو یا شخص در همان رتبه) را به شورا معرفی نمایند و می توانند حداکثر هفت نفر دستیار را منصوب کنند. هیأت رؤسای کل صندوق با هشتاد و پنج درصد (۸۵%) کل آراء، ممکن است تعداد دستیاران انتخاب شده را تغییر دهد یک مشاور یا دستیار انتخاب شده باید تا انتصاب جدید یا انتخاب عادی بعدی مدیران اجرائی، هر کدام که زودتر انجام شود، به فعالیت خود ادامه دهد.
۱۱ـ متن جزء (ث) بند (۵) برنامه (ت) [جدول د ـ شورا] حذف می شود.
۱۲ـ شماره جزء (ج) بند (۵) برنامه (ت) به شماره جزء (ث) بند (۵) برنامه (ت) تغییر می یابد و متن جزء (ث) بند (۵) جدید به صورت زیر اصلاح می شود:
ث ـ زمانی که یک مدیر اجرائی اجازه دارد به تعداد آراء تخصیص داده شده به کشور عضو طبق جزء (۳) بند (خ) بخش (۳) ماده (۱۲) رأی دهد مشاوری که توسط آن گروه از کشورهای عضو که آن مدیر اجرائی را انتخاب نموده اند، انتخاب شده است، نیز اجازه دارد به تعداد آراء تخصیص داده شده به آن عضو رأی دهد. چنین تلقی می شود کشور عضوی که در انتخاب مشاور شرکت کرده است اجازه داشته است به تعداد آراء تخصیص شده به کشور عضو رأی دهد.
۱۳ـ متن برنامه (ث) به صورت زیر اصلاح می شود:
مقررات موقتی مربوط به مدیران اجرائی
۱ـ به محض اجرائی شدن این برنامه:
الف ـ چنین تلقی می شود هر مدیر اجرائی منصوب شده طبق جزء (۱) بند (ب) یا بند (پ) بخش (۳) ماده (۱۲) سابق که دقیقاً تا زمان اجرائی شدن این برنامه، عهده دار این سمت بوده است، توسط عضوی که او را منصوب کرده است انتخاب گردیده است.
ب ـ چنین تلقی می شود هر مدیر اجرائی که به موجب جزء (۲) بند (خ) بخش (۳) ماده (۱۲) قبلی دقیقاً تا قبل از اجرائی شدن این برنامه به تعداد آراء آن عضو رأی میداد، توسط همان کشور عضو انتخاب شده است.
۱۴ـ متن جزء (ب) بند (۱) برنامه (ر) به صورت زیر اصلاح می شود:
ب ـ نصب عضو هیأت رئیسه با علی البدل آن، نصب یا شرکت در انتصاب مشاور یا علی البدل مشاور، انتخاب یا شرکت در انتخاب یک مدیر اجرائی
۱۵ـ متن قسمت نخست جزء (پ) بند (۳) برنامه (ر) به صورت زیر اصلاح می شود:
پ ـ مدیر اجرائی که توسط کشور عضو انتخاب شده یا عضو مذکور در انتخابش شرکت کرده، از باقی ماندن در سمت خود منع می گردد، مگر آن که این مدیر اجرائی حق داشته باشد به تعداد آراء اختصاص داده شده به سایر اعضائی که حق رأی دهی آنها معلق نشده است رأی دهد.
در مورد قسمت اخیر: هیأت رؤسای کل صندوق، مصوبه فوق الذکر را در تاریخ ۱۵ دسامبر ۲۰۱۰ میلادی (۲۴/۹/۱۳۸۹ هجری شمسی) تصویب نمود.
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ پنجم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و نود و یک مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۲۰/۲/۱۳۹۱ به تأیید شورای نگهبان رسید.
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی