شماره ۲۷۱۵۹ – ۲۱/۵/۱۳۹۱
جناب آقای محمد سینجلی جاسبی
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل محترم روزنامه رسمی کشور
با توجه به انقضای مهلت مقرر در ماده «۱» قانون مدنی و در اجرای مفاد تبصره ماده «۱» قانون مذکور، یک نسخه تصویر «قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مؤسسه منطقه ای استانداردسازی، ارزیابی انطباق، تأیید صلاحیت و اندازه شناسی (ریسکام)» برای درج در روزنامه رسمی ارسال می گردد.
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی
ـــــــــــ
شماره ۲۲۷۵۰/۱۶ – ۴/۵/۱۳۹۱
جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
عطف به نامه شماره ۲۴۵۵۰/۴۶۲۰۳ مورخ ۶/۲/۱۳۹۰ در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (۱۲۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مؤسسه منطقه ای استانداردسازی، ارزیابی انطباق، تأیید صلاحیت و اندازه شناسی (ریسکام) که با عنوان لایحه به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردیده بود، با تصویب در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ ۱۴/۴/۱۳۹۱ و تأیید شورای محترم نگهبان به پیوست ابلاغ می گردد.
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی
قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مؤسسه منطقه ای استانداردسازی، ارزیابی انطباق، تأیید صلاحیت و اندازه شناسی (ریسکام)
ماده واحده ـ به دولت اجازه داده می شود در مؤسسه منطقه ای استانداردسازی، ارزیابی انطباق، تأیید صلاحیت و اندازه شناسی (ریسکام) به شرح اساسنامه پیوست عضویت یابد و نسبت به پرداخت حق عضویت مربوط، اقدام نماید. تعیین و تغییر دستگاه اجرائی طرف عضویت برعهده دولت است.
تبصره ـ رعایت اصل هفتاد و هفتم (۷۷) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اجرای ماده (۲) اساسنامه الزامی است و ماده (۱۴) اساسنامه پس از تصویب مقررات مربوط به حل و فصل اختلافات بر اساس اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران لازم الاجراء است.
بسم الله الرحمن الرحیم
اساسنامه مؤسسه منطقه ای استانداردسازی، ارزیابی انطباق، تأیید صلاحیت و اندازه شناسی (ریسکام)
مقدمه
دولتهای عضو اکو؛ در راستای اهداف منشور اکو،
با آگاهی از اهمیت استانداردسازی ارزیابی انطباق، تأیید صلاحیت و اندازه شناسی در تجارت و اقتصاد در منطقه اکو و سراسر جهان،
با آگاهی از ضرورت هماهنگ سازی استانداردها و نیز ارزیابی انطباق، تأیید صلاحیت و اندازه شناسی در منطقه اکو،
با تصدیق نقش حیاتی استانداردها در ارتقای تجارت درون منطقه ای و حذف موانع فنی در امر تجارت،
با در نظر داشتن هدف جهانی سازمانهای بین المللی استاندارد (آی.ای.سی، ایزو و غیره) و شعار «استاندارد واحد، آزمایش واحد و روش ارزیابی انـطباق واحـد مورد پذیرش همگان»،
بر آن شده اند تا «مؤسـسه منطـقه ای استانداردسازی، ارزیابی انطباق، تأیید صلاحیت و اندازه شناسی (ریسکام)» را تأسیس کنند که به صورت مستقل فعالیت خواهد نمود، اما به عنوان یکی از مؤسسات منطقه ای، وابسته به سازمان همکاریهای اقتصادی (اکو) خواهد بود.
اصطلاحات و تعاریف
اکو: سازمان همکاریهای اقتصادی
منشور اکو: معاهده ازمیر که از سوی کشورهای عضو اکو به امضاء رسیده است.
منطقه اکو: سرزمین کشورهای عضو اکو
ریسکام: مؤسسه منطقه ای استانداردسازی، ارزیابی انطباق، تأیید صلاحیت و اندازه شناسی
مؤسسه: مؤسسه منطقه ای اکو، استانداردسازی، ارزیابی انطباق ، تأیید صلاحیت و اندازه شناسی (ریسکام)
کشور عضو: کشور عضو اکو که این اساسنامه را تصویب کرده و به عنوان عضو ریسکام پذیرفته شده است.
ناظر: کشور یا سازمانی که از سوی ریسکام جایگاه ناظر به آن اعطاء شده است.
طرف مذاکره: کشور یا سازمانی که ریسکام با آن ارتباط مشورتی در زمینه های مورد علاقه مشترک برقرار می نماید.
اساسنامه: اساسنامه مؤسسه منطقه ای استانداردسازی، ارزیابی انطباق، تأیید صلاحیت و اندازه شناسی اکو
شورای عمومی: شورای عمومی ریسکام
هیأت اجرائی: هیأت اجرائی ریسکام
هیأتهای مدیریت فنی: هیأتهای مدیریت فنی ریسکام
دبیرخانه مرکزی: دبیرخانه مرکزی ریسکام
کارکنان دبیرخانه: کارکنان دبیرخانه مرکزی و دبیرخانه های هیأتهای مدیریت فنی
رئیس، معاون رئیس (رئیس منتخب یا رئیس قبلی): رئیس، معاون رئیس (رئیس منتخب یا رئیس قبلی) ریسکام
مدیر اجرائی: مدیراجرائی ریسکام
استاندارد ریسکام: استانداردهایی که از سوی ریسکام تدوین و منتشر می شود.
برای تمامی اصطلاحات فنی به تعاریف مندرج در اسناد مربوط سازمانهای بین المللی مانند سازمان بین المللی استانداردسازی (ایزو)، کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک و همچنین اصطلاحات کلی و واژه های پایه بین المللی در اندازه شناسی مراجعه خواهد شد.
چشم انداز
به عنوان کانونی برای فعالیتهایی که بازار یکپارچه منطقه ای را ارتقاء می بخشد؛ به طور فعال از کشورهای عضو اکو برای ورود و پیشبرد مقاصد خود در بازارهای جهانی حمایت می کند و به پیشرفت اقتصادی، اجتماعی، علمی و فناوری منطقه کمک می کند.
مأموریت
ریسکام باید:
ـ استانداردهای ملی کشورهای عضو اکو را هماهنگ کند.
ـ روشهای ارزیابی انطباق، تأیید صلاحیت و اندازه شناسی کشورهای عضو اکو را هماهنگ سازد.
ـ تجارت را از طریق هم راستا کردن روشهای استاندارد، ارزیابی، انطباق، تأیید صلاحیت و اندازه شناسی تسهیل و ترغیب کند که این خود به حذف موانع فنی در امر تجارت کمک خواهد کرد.
ـ کیفیت و امنیت محصولات، حفاظت از محیط زیست و حمایت از مصرف کننده را از طریق کاربرد استانداردها، ارزیابی انطباق، تأیید صلاحیت و اندازه شناسی هماهنگ ارتقاء بخشد.
ـ اطلاعات در حوزه استانداردسازی، ارزیابی انطباق، تأیید صلاحیت و اندازه شناسی را که موجب پیشرفت علمیو فناوری منطقه اکو خواهد شد، منتشر کند.
ـ مشارکـت مؤثر کشورهای عضو اکو در فعالیتهـای بین المللی در حوزه های استانداردسازی، ارزیابی انطباق، تأیید صلاحیت و اندازه شناسی را ترغیب و حمایت کند.
اهداف
اهداف مؤسسه عبارت خواهد بود از:
ـ ترویج توسعه استاندارد و فعالیتهای مرتبط و به عبارتی ارزیابی انطباق، تأیید صلاحیت و اندازه شناسی در منطقه اکو با هدف تسهیل تبادل کالاها و خدمات و توسعه همکاریها در عرصه فعالیتهای معنوی، علمی، فناوری و اقتصادی
ـ تدوین و توسعه استانداردهای ریسکام با هدف توانمندسازی کشورهای عضو در دستیابی به حداکثر منافع ناشی از مزیتهای اقتصادی که عمل به استانداردها را به ارمغان می آورند.
ـ تشویق به کاربرد استانداردهای بین المللی ارائه شده از سوی سازمانهای بین المللی همچون ایزو، آی ای سی و غیره و فراگیر نمودن استانداردهای مذکور
ـ تضمین اجرای هر چه بیشتر استانداردهای بین المللی به عنوان استانداردهای منطقه ای و ملی و نیز استفاده از آنها در داد و ستد و صنعت
ـ تضمین همکاری نهادهای ملی ذیربط در کشورهای عضو در حوزه های استانداردسازی، ارزیابی انطباق، تأیید صلاحیت و اندازه شناسی
ـ تأمین و ارائه آموزش به کارکنان فنی کشورهای عضو در زمینه استانداردسازی، ارزیابی انطـباق، تأیید صلاحیـت و اندازه شـناسی از طریق کاربـرد هر چـه مؤثـرتر روشهای موجود و تبادل اطلاعات و تجارب کسب شده و نیز از طریق سازماندهی دورههای آموزشی
ـ برگزاری هم اندیشی ها، فراهمایی ها، نمایشگاه ها، بازارهای مکاره و غیره با هدف معرفی محصولات و خدمات ملی کشورهای عضو
ـ ارائه کمک فنی در مورد استانداردسازی، ارزیابی انطباق، تأیید صلاحیت و اندازه شناسی و موضوعات مربوط به نیازهای کشورهای عضو در حوزه های یاد شده
ـ ایجاد همکاریهای ثمربخش متقابل با سازمانهای بین المللی و منطقه ای ذیربط
ـ تضمین شناخت متقابل نتایج فعالیتهای انجام شده از سوی سازمانهای ارزیابی انطباق نظیر سازمانهای صدورگواهینامه و بازرسی و آزمایشگاه های بررسی و درجه بندی و نیز سازمانهای تأیید صلاحیت در کشورهای عضو
ـ از میان برداشتن موانع فنی در امر تجارت در منطقه اکو از طریق هماهنگ سازی استانداردها و نیز روشهای تأیید صلاحیت، ارزیابی انطباق و اندازه شناسی
ماده ۱ـ عنوان
نام مؤسسه عبارت خواهد بود از «مؤسسه منطقه ای استانداردسازی، ارزیابی انطباق، تأیید صلاحیت و اندازه شناسی» که از این پس «مؤسسه» نامیده خواهد شد. عنوان مخفف آن «ریسکام» می باشد.
ماده ۲ـ مقر و جایگاه قانونی
مقر مؤسسه در تهران، جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. ریسکام به صورت مستقل عمل می نماید اما به اکو، به عنوان یکی از مؤسسات منطقه ای آن وابسته خواهد بود.
مؤسسه امور جاری خود را مطابق با مفاد این اساسنامه انجام خواهد داد، همچنین آیین کار و مقررات اداری، مالی و کارگزینی کارکنان براساس این اساسنامه تدوین خواهد شد. مؤسسه در قلمرو هر یک از کشورهای عضو واجد صلاحیت ها، مزیتها و مصونیت های قانــونی می باشد که برای انجام وظایف و تحقق اهداف آن به موجب شرایط مصرح در «موافقتنامه وضعیت حقوقی ریسکام نمایندگان کشورهای عضو و کارکنان بین المللی» که به تصویب شورای عمومی خواهد رسید، ضروری می باشد.
ماده ۳ـ عضویت
۳ـ۱ـ هر کشور عضو اکو، عضو ریسکام خواهد بود مشروط بر اینکه مفاد این اساسنامه را به طور رسمی اعمال کند، تعهد نماید که به طور کامل به آن احترام بگذارد و از آن پیروی نماید و آن را طبق رویه ها و قواعد قانون اساسی خود تصویب نماید.
۳ـ۲ـ هر کشور عضو با در نظر گرفتن میزان مشارکت در فعالیتهای گوناگون ارکان مؤسسه بر اساس مفاد این اساسنامه، تنها دارای یک حق رأی در رکن تصمیم گیری مؤسسه می باشد.
۳ـ۳ـ تصمیم مربوط به عزل هر کشور عضو، توسط شورای عمومی اتخاذ می شود.
۳ـ۴ـ سند تصویب اساسنامه توسط کشور متقاضی در اولین زمان ممکن نزد دبیرکل یا دبیرخانه اکو تودیع خواهد شد که نسخه تأیید شده آن را برای تمامی کشورهای عضو ارسال خواهد کرد.
۳ـ ۵ ـ تا زمان تکمیل این تصویب،کشور عضو جدید می تواند با موافقت شورای عمومی به عنوان عضو دائم در فعالیتهای تمامی ارکان ریسکام براساس میزان حق عضویت برآورد شده آن در بودجه ریسکام شرکت نماید.
۳ـ۶ ـ هر کشور عضو می تواند با ارائه یادداشت رسمی مبنی بر قصد خروج از عضویت به مدیر اجرائی از مؤسسه کناره گیری نماید. مدیر اجرائی این یادداشت را برای کلیه اعضاء ارسال خواهد کرد. خروج، شش ماه بعد از اینکه مدیر اجرائی یادداشت مذکور را دریافت نماید و تمام تعهدات مالی و فنی کشور عضو متقاضی خروج تسویه شود، نافذ می شود.
۳ـ۷ـ مفاد این اساسنامه و تشریفات (پروتکلها) و پیوستهای مربوط آن نباید به گونه ای تفسیر شود که به عنوان هرگونه اعمال تغییر در حقوق یا تعهدات کشور عضو به موجب هر پیمان بین المللی موجود تلقی گردد. در هر حال اینگونه تعهدات نباید به گونهای تعبیر شوند که اهمیت و نقش ریسکام در پرورش و ترویج همکاریهای منطقه ای مذکور در اساسنامه را تضعیف نماید.
ماده ۴ـ تصمیم گیری
۴ـ۱ـ تصمیم گیری در موارد مهم مربوط به انحلال مؤسسه، پذیرش ناظرین، طرفهای مذاکره، ترتیبات بودجهای، نصب رئیس و رؤسای هیأتهای مدیریت فنی و مدیر اجرائی، اتخاذ راهبردها، اصلاح اساسنامه، روابط خارجی یا هر موضوع دیگری که شورای عمومی آن را برای مؤسسه دارای اهمیت حیاتی تلقی کند، به اتفاق آراء انجام خواهد شد.
۴ـ۲ـ تصمیم گیری در مورد سایر موضوعات با اکثریت دو سوم کل اعضای حاضر و رأی دهنده انجام خواهد شد.
ماده ۵ ـ ساختار
۵ ـ۱ـ ارکان
ارکان مؤسسه عبارتند از: شورای عمومی، هیأت اجرائی و هیأتهای مدیریت فنی متشکل از هیأت استانداردسازی، هیأت ارزیابی انطباق، هیأت تأیید صلاحیت و هیأت اندازه شناسی و نیز دبیرخانه مرکزی
۵ ـ۲ـ شورای عمومی
۵ ـ۲ـ۱ـ شورای عمومی بالاترین رکن سیاست گذاری و تصمیم گیری مؤسسه خواهد بود.
۵ ـ۲ـ۲ـ شورای عمومی سیاست مؤسسه را جهت تحقق چشم انداز، مأموریت و اهداف مندرج در این اساسنامه تبیین می نماید.
۵ ـ۲ـ۳ـ هر کشور عضو باید در ترکیب هیأت نمایندگی شرکت کننده خود دارای یک نماینده منصوب از سوی نهادهای ملی مربوط برای هر یک از چهار زمینه فنی فعالیت مؤسسه در شورای عمومی باشد. رئیس هیأت نمایندگی، مسؤول رأی دادن از سوی کشور عضو متبوع خواهد بود. نمایندگان می توانند در جلسات شورای عمومی همراه با نمایندگان جانشین و مشاوران حضور بهم رسانند.
اعتبارنامه های نمایندگان منصوب هر کشور عضو و جانشین های آنها و اطلاعیه تعیین مشاوران مربوط باید برای مدیر اجرائی ارسال شود.
۵ ـ۲ـ۴ـ شورای عمومی سالی یکبار تشکیل جلسه خواهد داد. نشست سالانه شورای عمومی در تاریخ مقرر در آخرین نشست شورای عمومی به صورت چرخشی در قلمرو کشورهای عضو برگزار خواهد شد. چنانچه تاریخی از سوی شورای عمومی مشخص نشود، تاریخ اجلاس از سوی هیأت اجرائی تعیین خواهد شد. نشستهای فوق العاده شورای عمومی با دستور هیأت اجرائی یا بنا به درخواست تعداد نصف به علاوه یک کشورهای عضو برگزار می شود.
۵ ـ۲ـ ۵ ـ شورای عمومی رئیس مؤسسه را انتخاب می کند. رئیس و نایب رئیس هیأتهای مدیریت فنی توسط هیأتهای مربوط برای مدت سه سال و با تأیید شورای عمومی طبق مفاد این اساسنامه انتخاب می شوند.
۵ ـ۲ـ۶ ـ شورای عمومی، مدیراجرائی دبیرخانه را بر اساس پیشنهاد هیأت اجرائی نصب و عزل می نماید.
۵ ـ۲ـ۷ـ نشستهای شورای عمومی، به ریاست رئیس آن برگزار می شود. در غیاب وی، نایب رئیس، ریاست جلسات را عهده دار خواهد شد.
۵ ـ۲ـ ۸ ـ دستور کار و اسناد لازم برای جلسات شورای عمومی از سوی مدیر اجرائی حداقل دو ماه قبل از برپایی جلسات در بین کشورهای عضو توزیع می شود.
۵ ـ۲ـ ۹ـ شورای عمومی، قطعنامه ها و تصمیمات خود را طبق مفاد این اساسنامه تصویب می نماید.
۵ ـ۲ـ۱۰ـ شورای عمومی، گزارش سالانه ریسکام را که از سوی مدیر اجرائی تهیه و به تصویب هیأت اجرائی رسیده است، بررسی و تأیید می نماید.
۵ ـ۲ـ۱۱ـ شورای عمومی گزارش سالانه مالی و گزارش حسابرسی مؤسسه و نیز بودجه سالانه آن را برای سال مالی آینده بررسی و تصویب می نماید.
۵ ـ۲ـ۱۲ـ شورای عمومی هرگاه لازم باشد می تواند در مورد ایجاد هیأتهای فنی، کارگروه های تخصصی و گروه های کاری برای حل و فصل مشکلات خاص موردی، تصمیم گیری نماید.
۵ ـ۳ ـ هیأت اجرائی
۵ ـ۳ـ۱ـ فعالیتهای مؤسسه زیر نظر هیأت اجرائی طبق سیاست های تعیین شده از سوی کشورهای عضو در شورای عمومی مدیریت خواهد شد.
۵ ـ۳ـ۲ـ هیأت اجرائی متشکل از رئیس مؤسسه و چهار رئیس هیأتهای مدیریت فنی می باشد. نائب رئیس و مدیر اجرائی، اعضاء بدون حق رأی هیأت اجرائی می باشند.
۵ ـ۳ـ۳ـ هیأت اجرائی بهطور معمول دو بار در سال برگزار می شود. هیأت اجرائی، تاریخ این نشستها را تعیین می نماید. نشستهای فوق العاده هیأت اجرائی به دستور رئیس و به درخواست مدیر اجرائی یا به درخواست نصف به علاوه یک اعضای هیأت اجرائی برگزار می شود. نشستهای هیأت اجرائی در مقر مؤسسه یا محل دیگر مورد توافق هیأت اجرائی تشکیل خواهد شد.
۵ ـ۳ـ۴ـ نشستهای هیأت اجرائی به ریاست رئیس برگزار می گردد. در غیاب وی، نائب رئیس ریاست جلسات را عهده دار خواهد بود.
۵ ـ۳ـ ۵ ـ هیأت اجرائی، قطعنامه ها و تصمیمات خود را طبق سیاستهای تدوین شده از سوی شورای عمومی و نیز مفاد این اساسنامه و آیین کار مؤسسه تصویب می نماید.
۵ ـ۳ـ۶ـ هیأت اجرائی، برنامهریزی راهبردی چند ساله مؤسسه را انجام می دهد و بر این اساس، طرحهای کاری مؤسسه را تهیه می نماید و به صورت سالانه میزان پیشرفت کار و دستاوردهای آنها را به شورای عمومی گزارش می دهد.
۵ ـ۳ـ۷ـ هیأت اجرائی، گزارش سالانه ارائه شده از سوی مدیر اجرائی را بررسی و هرگونه اصلاحات ضروری را در آن اعمال می نماید و آن را جهت تأیید نهائی به شورای عمومی تسلیم می نماید.
۵ ـ۳ـ ۸ ـ هیأت اجرائی به طور منظم فعالیتهای مدیر اجرائی و عملکرد عمومی دبیرخانه مرکزی را طبق آیین کار مؤسسه بررسی می نماید.
۵ ـ۳ـ ۹ـ هیأت اجرائی روابط بین هیأتهای مدیریت فنی و دبیرخانه مرکزی را هماهنگ می کند.
۵ ـ۴ ـ هیأتهای مدیریت فنی
۵ ـ۴ـ۱ـ کلیات
۵ ـ۴ـ۱ـ۱ـ هیأتهای مدیریت فنی مؤسسه عبارتند از: هیأت استانداردسازی، هیأت ارزیابی انطباق، هیأت تأیید صلاحیت و هیأت اندازه شناسی که تحت نظارت هیأت اجرائی فعالیت می نمایند و به ترتیب مسؤولیت مدیریت امور فنی مؤسسه در حوزه استانداردسازی، ارزیابی انطباق، تأیید صلاحیت و اندازه شناسی را عهده دار می باشند.
۵ ـ۴ـ۱ـ۲ـ حوزه و برنامه فعالیت هر هیأت مدیریت فنی از سوی هیأت مربوط تهیه و توسط شورای عمومی تصویب خواهد شد. هر هیأت مدیریت فنی رویه های عملیاتی خود را نیز طبق مفاد این اساسنامه و رهنمودهای بین المللی تهیه خواهد نمود.
۵ ـ۴ـ۱ـ۳ـ هر هیأت مدیریت فنی از رئیس و نایب رئیس و یک نماینده منصوب از سوی نهاد ملی مربوط هر کشور عضوی که به طور رسمی مدیر اجرائی را از تمایل خود برای مشارکت در کار هیأت آگاه نموده است، تشکیل می شود. دبیر هیأتهای مدیریت فنی، اعضاء بدون حق رأی هیأتهای مزبور خواهند بود.
اعتبارنامه های نماینده مجاز هر یک از کشورهای عضو و جانشین وی برای مدیر اجرائی ارسال خواهد شد.
۵ ـ۴ـ۱ـ۴ـ نماینده های منصوب کشورهای عضو شرکت کننده می توانند در جلسات هر هیأت مدیریت فنی، نماینده جانشین و مشاورانی از حوزه ذیربط فعالیت هیأت مدیریت فنی مربوط را به همراه داشته باشد.
۵ ـ۴ـ۱ـ ۵ ـ هیأتهای مدیریت فنی حداقل سالی یکبار تشکیل جلسه می دهند. نشستها حداکثر دو ماه قبل از تاریخ نشست سالانه شورای عمومی برگزار می شود.
۵ ـ۴ـ۱ـ۶ ـ نشستهای هیأتهای مدیریت فنی در تاریخ مقرر در آخرین نشست به صورت چرخشی در قلمرو کشورهای عضو شرکت کننده به شرط پذیرش قبلی آنها برگزار می شود. نشستهای فوق العاده به دستور هیأت اجرائی یا به درخواست رؤسای هیأتهای مدیریت فنی یا تعداد نصف بعلاوه یک کشورهای عضو شرکت کننده تشکیل می شود. کشورهای عضو میزبان نشستهای هیأتهای مدیریت فنی مسؤولیت تدارکات لازم برای برپایی موفق نشستها را عهده دار می باشند.
۵ ـ۴ـ۱ـ۷ـ رئیس و نایب رئیس هیأتهای مدیریت فنی باید تابعیت یکی از کشورهای عضو شرکت کننده در مؤسسه را داشته باشد اما هر دو نباید از اتباع یک کشور عضو باشند. ۵ ـ۴ـ۱ـ ۸ ـ رؤسای هیأتهای مدیریت فنی، گزارش سالانه فعالیتهای هیأتهای مدیریت فنی را به هیأت اجرائی و شورای عمومی ارائه می نمایند.
۵ ـ۴ـ۱ـ۹ـ رؤسای هیأتهای مدیریت فنی مجاز هستند در حوزه های متبوع فعالیتهای خود در سازمانهای منطقه ای و بین المللی مربوط از طرف مؤسسه و به گونه ای که رئیس تفویض نموده است شرکت کنند.
۵ ـ۴ـ۱ـ۱۰ـ دبیرخانه های هیأتهای مدیریت فنی در کشورهای عضو زیر قرار خواهد داشت هیأت استانداردسازی در جمهوری ترکیه، هیأت ارزیابی انطباق در جمهوری اسلامی ایران، هیأت تأییـد صلاحیت در جمهوری ترکـیه و هیأت اندازه شناسی در جمهوری قزاقستان
۵ ـ۴ـ۱ـ۱۱ـ دبیرخانه هر هیأت مدیریت فنی، تحت مدیریت دبیر آن هیأت طبقآیین کار مؤسسه عمل می نماید. دبیر هر هیأت مدیریت فنی از سوی کشور عضو اداره کننده دبیرخانه هیأت مزبور انتخاب و از سوی هیأت اداری تأیید می شود. دبیر، فعالیتهای دبیرخانه هیأت مدیریت فنی مربوط را تحت نظارت رئیس آن هیأت اداره می نماید.
۵ ـ۴ـ۱ـ۱۲ـ وظایف و مسؤولیت های دبیرخانه های هیأتهای مدیریت فنی در آیین کار مؤسسه شرح داده خواهند شد.
۵ ـ۴ـ۱ـ۱۳ـ کارگروه های فنی و گروه های کاری در صورت لزوم ممکن است توسط هیأتهای مدیریت فنی برای انجام امور فنی مؤسسه که در حوزه و دامنه کاری خاصی به آنها محول شده تأسیس شوند.
۵ ـ۴ـ۲ـ هیأت استانداردسازی
۵ ـ۴ـ۲ـ۱ـ هیأت استانداردسازی مسؤول هماهنگ سازی استانداردهای ملی کشورهای عضو، توسعه استاندارهای ریسکام و هماهنگی مشارکت کارشناسان و نمایندگان کشورهای عضو در فعالیتهای استانداردسازی انجام شده در سطح بین المللی می باشد.
۵ ـ۴ـ۲ـ۲ـ هیأت استانداردسازی، استانداردهای مورد نظر کشورهای عضو را در صورت عدم ارائه چنین استانداردهایی از سوی سازمانهای بین المللی یا عدم تطابق آن استانداردها با نیازهای خاص آنان تدوین می نماید.
۵ ـ۴ـ۲ـ۳ـ استانداردهای ریسکام نتیجه اجماع بین کشورهای عضو می باشد و از سوی کار گروه های فنی، کارگروه های فرعی و گروه های کاری تدوین می شود که ممکن است از سوی هیأت استانداردسازی ایجاد شوند و زیر نظر هیأت عمل نمایند.
۵ ـ۴ـ۲ـ۴ـ استانداردهای ریسکام از سوی هیأت استانداردسازی طبق سامانه (سیستم) بین المللی ایزو یا آی.ای.سی برای توسعه استانداردها تدوین و ارائه می شود.
۵ ـ۴ـ۲ـ ۵ ـ هیأت استاندارد در حین تدوین استانداردهای ریسکام، استانداردهای بین المللی ارائه شده از سوی سازمان های بین المللی استاندارد از جمله سازمان بین المللی استاندارد (ایزو)، کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک (آی.ای.سی)، اتحادیه بین المللی مخابرات (آی.تی.یو) و استانداردهای منتشر شده از سوی دیگر سازمان های منطقه ای یا ملی استاندارد که مورد پذیرش هیأت استانداردسازی می باشد را مد نظر قرار می دهد.
۵ ـ۴ـ۳ـ هیأت ارزیابی انطباق
۵ ـ۴ـ۳ـ۱ـ هیأت ارزیابی انطباق، مسؤول هماهنگ سازی روشهای ارزیابی انطباق در جهت منافع تولیدکنندگان، ارائه کنندگان خدمات، مصرف کنندگان و ناظران فنی دولتی در کشورهای عضو می باشد.
۵ ـ۴ـ۳ـ۲ـ هیأت ارزیابی انطباق فعالیتهای حوزه های صدور گواهی محصولات، سامانه (سیستم)های مدیریت و اشخاص، بازرسی و نیز آزمایش و درجه بندی را در منطقه اکو هماهنگ خواهد کرد و عرضه علائم مشترک ریسکام را طبق مفاد این اساسنامه بررسی خواهد نمود.
۵ ـ۴ـ۳ـ۳ـ هیأت ارزیابی انطباق کاربرد مناسب استانداردهای بین المللی در حوزه های گوناگون ارزیابی انطباق را ترویج می نماید.
۵ ـ۴ـ۳ـ۴ـ هیأت ارزیابی انطباق، مشارکت مؤثر کشورهای عضو در کارهای مربوط به کارگروه های بین المللی ذیربط ازجمله ایزو، کاسکو (کارگروه ارزیابی انطباق)، کارگروه فنی ـ۱۷۶ـ ایزو (مدیریت کیفیت و تضمین کیفیت)، کارگروه فنی ـ۲۰۷ـ ایزو (مدیریت محیط زیست) و غیره را تسهیل و هماهنگ می نماید.
۵ ـ۴ـ۳ـ ۵ ـ هیأت ارزیابی انطباق، برگزاری دوره ها و کارگاههای آموزشی را در حوزه ارزیابی انطباق به منظور ارتقای ظرفیت فنی کشورهای عضو هماهنگ می نماید.
۵ ـ۴ـ۴ـ هیأت تأیید صلاحیت
۵ ـ۴ـ۴ـ۱ـ هیأت تأیید صلاحیت، مسؤول هماهنگی روشهای تأیید صلاحیت در منطقه اکو از طریق برقراری ترتیبات شناسایی متقابل، در حوزه های مختلف فعالیتهای ارزیابی انطباق می باشد.
۵ ـ۴ـ۴ـ۲ـ هیأت تأیید صلاحیت به هیأتهای تأیید صلاحیت کشورهای عضو کمک می کند تا در ترتیبات شناسایی چندجانبه سازمانهای بین المللی مانند مجمع تأیید صلاحیت بین المللی و اتحادیه آزمایشگاه تأیید صلاحیت بین المللی عضو شوند.
۵ ـ۴ـ۴ـ۳ـ هیأت تأیید صلاحیت از طرف ریسکام درخواست شناسایی متقابل یا چندجانبه را از سازمانهای اتحادیه تأیید صلاحیت بین المللی می کند.
۵ ـ۴ـ۴ـ۴ـ هیأت تأیید صلاحیت، برنامه های مؤثری را برای تبادل اطلاعات بین کارشناسان کشورهای عضو در زمینه تهیه و توسعه اسناد مربوط به راهنماییهای فنی، مقایسه های بین آزمایشگاهی، برنامه های آزمایش کارایی، آموزش ارزیابان تأیید صلاحیت و بهبود روش ها سازماندهی می کند.
۵ ـ۴ـ۴ـ ۵ ـ هیأت تأیید صلاحیت با دیگر سازمانهای بین المللی و منطقه ای تأیید صلاحیت از جمله مجمع بین المللی تأیید صلاحیت، اتحادیه بین المللی تأیید صلاحیت آزمایشگاه ها، هیأت تأیید صلاحیت اروپایی، اتحادیه تأیید صلاحیت آسیا و اقیانوسیه و اتحادیه تأیید صلاحیت اقیانوسیه، همکاری می کند.
۵ ـ۴ـ ۵ ـ هیأت اندازه شناسی
۵ ـ۴ـ ۵ ـ۱ـ هیأت اندازه شناسی، هماهنگی و انسجام فعالیتها و خدمات اندازه شناسی در کشورهای عضو را به منظور دستیابی هرچه بیشتر به پذیرش مشترک نتایج درجهبندی، اندازه گیری و آزمایش انجام شده در این کشور ارتقاء می بخشد و در این خصوص در بین کشورهای عضو اعتماد سازی متقابل می نماید.
۵ ـ۴ـ۵ ـ۲ـ هیأت اندازه شناسی تبادل اطلاعات در زمینه های اندازه شناسی علمی، حقوقی و صنعتی را در بین کشورهای عضو امکانپذیر می سازد.
۵ ـ۴ـ۵ ـ۳ـ هیأت اندازه شناسی، برگزاری دوره های آموزشی و هم اندیشی های فنی را در حوزه اندازه شناسی علمی، حقوقی و صنعتی برای کارشناسان کشورهای عضو با هدف برجسته نمودن دستاوردها و پیشرفتها در زمینه ایجاد ابزارهای اندازه گیری و روشهای اندازه شناسی هماهنگ می نماید.
۵ ـ۴ـ۵ ـ۴ـ هیأت اندازه شناسی با دیگر سازمانها اندازه شناسی بین المللی و منطقه ای از جمله سازمان بین المللی اندازه شناسی قانونی، دفتر بین المللی اندازه ها و مقیاسها، سازمان همکاری اروپایی اندازه شناسی قانونی، سازمان همکاری اروپایی استانداردهای اندازه گیری، مؤسسه های ملی اندازه شناسی همکاری اروپا و آسیا و همایش اندازه شناسی قانونی آسیا و اقیانوسیه همکاری می نماید و از فعالیتها، نشریات و روند درون مقایسهای استانداردهای ملی اندازه گیری آنها بهره مند می شود.
۵ ـ ۵ ـ دبیرخانه مرکزی
۵ ـ ۵ ـ۱ـ دبیرخانه مرکزی، مسؤول فعالیتهای اجرائی مؤسسه می باشد و تحت نظر هیأت اجرائی فعالیت می نماید.
۵ ـ ۵ ـ۲ـ دبیرخانه مرکزی متشکل از مدیر اجرائی و کارکنان مورد نیاز مؤسسه می باشد.
۵ ـ ۵ ـ۳ـ دبیرخانه مرکزی در همان محل مقر مؤسسه قرار خواهد داشت.
۵ ـ ۵ ـ۴ـ نقش دبیرخانه مرکزی کمک به هیأت اجرائی و شورای عمومی در اجراء، هماهنگی و نظارت بر فعالیتهای ریسکام می باشد.
۵ ـ ۵ ـ ۵ ـ دبیرخانه مرکزی با هیأتهای مدیریت فنی از طریق دبیرخانه های مربوط ارتباط برقرار خواهد کرد و به عنوان رابط بین آنها و هیأت اجرائی و شورای عمومی عمل خواهد کرد.
۵ ـ ۵ ـ۶ ـ سایر وظایف و مسؤولیت های دبیرخانه مرکزی و قواعد حاکم بر فعالیتهای آن در آیین کار مؤسسه مشخص خواهد شد.
ماده ۶ ـ مقامات و کارکنان
۶ ـ۱ـ کلیات
۶ ـ۱ـ۱ـ مقامات و کارکنان مؤسسه شامل یک رئیس، رئیس منتخب، و رئیس پیشین به عنوان معاون رئیس، رؤسا و معاونین رؤسا و دبیرهای هیأتهای مدیریت فنی، مدیر اجرائی، کارکنان دبیرخانه و سایر مقام هایی می باشند که شورای عمومی ممکن است تعیین کند.
۶ ـ۱ـ۲ـ مقامها و کارکنان مؤسسه در انجام وظایف خود نباید به دنبال دستوراتی از سوی هر دولت یا هر مرجع خارج از مؤسسه باشند یا دستوراتی را از آنها دریافت نمایند. مقامات و کارکنان مؤسسه همچنین باید از انجام هرعمل تأثیرگذار بر موقعیت آنها بهعنوان مقامات و کارکنان بین المللی که تنها در برابر مؤسسه مسؤول هستند، خودداری ورزند.
۶ ـ۱ـ۳ـ هر کشور عضو مؤسسه، مسؤولیتهای مقامهای مؤسسه و کارکنان دبیرخانه مرکزی را محترم خواهد شمرد و در پی اعمال نفوذ بر آنها در انجام وظایف محوله نخواهد بود.
۶ ـ۲ـ رئیس، رئیس منتخب و رئیس پیشین
۶ ـ۲ـ۱ـ رئیس مؤسسه، تبعه یکی از کشورهای عضو مؤسسه خواهد بود و از میان کشورهای عضو به صورت چرخشی انتخاب خواهد شد.
۶ ـ۲ـ۲ـ رئیس آتی مؤسسه باید توسط شورای عمومی از میان نامزدهای کشورهای عضو برای مدت دو سال انتخاب خواهد شد. انتخاب رئیس در طی اولین سال اشتغال به کار رئیس فعلی صورت خواهد گرفت. رئیس منتخب پس از طی یک دوره یکساله که در طی آن به عنوان معاون رئیس انجام وظیفه می نماید، به عنوان رئیس مشغول به کار خواهد گردید.
۶ ـ۲ـ۳ـ پس از انقضاء دوره ریاست رئیس، وی که به عنوان رئیس پیشین مؤسسه شناخته می شود مجدداً وظایف و عملکردهای مربوط به معاون رئیس را برای یک دوره یکساله عهده دار خواهد شد.
۶ ـ۲ـ۴ـ شش ماه پس از آغاز دوره ریاست رئیس جدید، مدیر اجرائی از کشورهای عضو دعوت می کند که نامزدهای خود را برای مقام رئیس منتخب معرفی کنند. موارد نامزدی مربوط باید شامل اعلامیه مکتوب مبنی بر پذیرش نامزدی اعلام شده از سوی فرد نامزد شده، باشد.
۶ ـ۲ـ ۵ ـ رئیس وظیفه اداره اجلاسهای عادی، فوق العاده شورای عمومی و هیأت اجرائی را بر عهده خواهد داشت.
۶ ـ۲ـ۶ ـ رئیس، وظیفه نمایندگی مؤسسه در صحنه های منطقه ای و بین المللی را بر عهده خواهد داشت.
۶ ـ۲ـ۷ـ رئیس منتخب و رئیس پیشین، رئیس را در خصوص بررسی پیشنهادها و تصمیمات مربوط به سیاستهای اساسی مؤسسه یاری خواهند داد و وظیفه معاونت وی را در هر زمان که رئیس تشخیص دهد بر عهده خواهند گرفت در صورت غیبت موقت رئیس، افراد یاد شده مسؤولیتها و وظایف وی را عهده دار می شوند.
۶ ـ۲ـ ۸ ـ در صورت غیبت دائم، استعفاء یا ناتوانی رئیس، مقام تعیین شده برای معاونت وی در سال جاری وظایف و مسؤولیتهای رئیس را تا پایان سال جاری عهده دار خواهد شد. در صورت غیبت دائم رئیس و نیز معاون وی، مدیر اجرائی، اجلاس فوق العاده شورای عمومی را به منظور انتخاب رئیس جدید برگزار خواهد کرد.
۶ ـ۳ـ مدیر اجرائی
۶ ـ۳ـ ۱ـ مدیر اجرائی، بالاترین مقام اجرائی مؤسسه و رئیس دبیرخانه مرکزی خواهد بود. وی در برابر هیأت اجرائی و شورای عمومی مسؤول خواهد بود.
۶ ـ۳ـ ۲ـ مدیر اجرائی توسط شورای عمومی و بنا به توصیه هیأت اجرائی از میان نامزدهای صلاحیتدار کشورهای عضو برای یک دوره سه ساله انتخاب می گردد. مدیر اجرائی پس از پایان دوره تصدی خود، تنها برای یک دوره سه ساله دیگر می تواند مجدداً منصوب شود. روش انتصاب مدیر اجرائی توسط شورای عمومی تعیین خواهد شد.
۶ ـ۳ـ ۳ـ مدیر اجرائی تبعه یکی از کشورهای عضو مؤسسه خواهد بود.
۶ ـ۳ـ ۴ـ در صورت غیبت دائم، استعفاء و یا ناتوانی مدیر اجرائی، هیأت اجرائی نسبت به تعیین یک نایب مدیر اجرائی از میان نامزدهای صلاحیتدار کشورهای عضو جهت عهده دار شدن وظایف و مسؤولیتهای مدیر اجرائی تا زمان تعیین مدیر اجرائی جدید در طی اجلاس آتی شورای عمومی اقدام می نماید.
۶ ـ۳ـ ۵ ـ مدیر اجرائی از حق نمایندگی مؤسسه در صحنه های منطقه ای و بین المللی بر اساس تصمیم رئیس مؤسسه برخوردار می باشد.
۶ ـ۳ـ ۶ ـ مدیر اجرائی در انجام وظایف خود به دنبال دستوراتی از سوی هر کشور عضو و یا مرجع خارج از مؤسسه به جز موارد مشخص قید شده در این اساسنامه باشد یا دستوراتی را از آنها دریافت نماید.
۶ ـ۳ـ ۷ـ مدیر اجرائی از حق شرکت در کلیه اجلاسهای مؤسسه شخصاًً یا از طریق اعزام نماینده خود برخوردار می باشد. مدیر اجرائی یا نماینده وی می تواند دیدگاه های خود را ابراز نماید اما فاقد حق رأی می باشد.
۶ ـ۳ـ ۸ ـ مدیر اجرائی گزارشهای سالیانه مربوط به فعالیتهای مؤسسه را با مشورت رؤسای هیأتهای مدیریت فنی تهیه و آنها را به هیأت اجرائی برای بررسی و تصویب و نیز تأیید نهائی شورای عمومی تسلیم خواهد نمود.
۶ ـ۳ـ ۹ـ مدیر اجرائی مسؤول حمایت از فعالیتهای هیأتهای مدیریت فنی و هرگونه وظایف مربوط دیگر مورد درخواست این هیأتها در چهارچوب تعیین شده توسط هیأت اجرائی خواهد بود.
۶ ـ۳ـ۱۰ـ مدیر اجرائی پیش نویس بودجه را با مشورت رؤسای هیأتهای مدیریت فنی تهیه و آن را به کشورهای عضو حداقل دوماه پیش از ارائه آن به شورای عمومی جهت تصویب ارائه خواهد کرد.
۶ ـ۳ـ۱۱ـ محل اقامت مدیر اجرائی در همان محل استقرار دبیرخانه مرکزی به منظور تسهیل در تداوم فعالیتهای مؤسسه خواهد بود.
۶ ـ۳ـ۱۲ـ شایستگیها، شرایط مالی و شرایط استخدام مدیر اجرائی توسط شورای اجرائی بنا به توصیه هیأت اجرائی تعیین خواهد شد.
۶ ـ۴ـ کارکنان دبیرخانه
۶ ـ۴ـ۱ـ کارکنان دبیرخانه با پیشنهاد مدیر اجرائی و تصویب هیأت اجرائی و دبیرهای هیأت مدیریت فنی مربوط و تصویب هیأت اجرائی استخدام می گردند. ساختار و اختیار دبیرخانه مرکزی و دبیرخانه های هیأتهای مدیریت فنی از جمله شرایط استخدامی توسط مقررات استخدامی مؤسسه تعیین خواهد شد که در راستای مقررات استخدامی فعلی اکو تهیه خواهد شد و به تصویب شورای عمومی خواهد رسید.
۶ ـ۴ـ۲ـ کارکنان دبیرخانه برای انجام وظایف خاص در مقر مؤسسه یا دبیرخانه های هیأتهای مدیریت فنی طبق مقررات استخدامی مؤسسه منصوب خواهند شد.
۶ ـ۴ـ۳ـ کارکنان دبیرخانه مسؤول اجرای ترتیبات مربوط به برگزاری جلسات ارکان ریسکام با هماهنگی کشور میزبان خواهند بود و اسناد مربوط و قطعنامه های صادره در طی اجلاسها را برای توزیع میان کشورهای عضو تهیه خواهند نمود.
ماده ۷ـ روابط با ارکان اکو
۷ـ۱ـ مؤسسه گزارشهای سالیانه مربوط به فعالیتهای جاری و برنامه های آتی مؤسسه را جهت بررسی به شورای وزیران اکو و جهت اطلاع دبیر کل اکو ارائه خواهد نمود. ۷ـ۲ـ مؤسسه می تواند با سایر سازمانهای تخصصی و مؤسسات منطقه ای اکو رابطه برقرار نماید.
ماده ۸ ـ روابط خارجی
۸ ـ۱ـ مؤسسه می تواند نسبت به برقراری روابط همکاری با سایر کشورهای غیرعضو، سازمانهای منطقه ای و بین المللی و مؤسسات علاقمند به همکاری جامع یا بخشی در زمینه استانداردسازی، ارزیابی انطباق، تأیید صلاحیت و اندازه شناسی اقدام کند. ماهیت، شرایط و حدود همکاریهای مزبور از سوی شورای عمومی تعیین می شود.
۸ ـ۲ـ شورای عمومی می تواند وضعیت عضو ناظر یا طرف گفتگو را به سایر کشورها و سازمانها و مؤسسات منطقه ای یا بین المللی اعطاء نماید. ماهیت، شرایط و حدود همکاری مزبور از سوی شورای عمومی تعیین می گردد.
ماده ۹ـ بودجه و امور مالی
۹ـ۱ـ منابع مالی مورد نیاز مؤسسه از محل پرداختهای حق عضویت سالیانه، کمکهای داوطلبانه کشورهای عضو، فروش نشریات، درآمدهای کسب شده از طریق ارائه خدمات و سایر منابع تأمین می شود. پذیرش وجوه ارائه شده از سوی منابع دیگر از جمله هدایا و مساعدتهای مالی و غیره براساس صلاحدید شورای عمومی صورت خواهد پذیرفت.
۹ـ۲ـ مقیاس ارزیابی حق السهم کشورهای عضو به بودجه مؤسسه، به عنوان پرداختهای حق عضویت سالیانه، از سوی شورای عمومی، باتوجه به حدود مشارکت هر کشور عضو در فعالیتهای مؤسسه و نیز هیأت مدیریت فنی آن، درآمد ناخالص ملی آن کشور عضو و مقیاس حاکم در مورد ارزیابی سازمان ملل متحد مشخص خواهد گردید.
۹ـ۳ـ مسؤولیت های مالی هریک از کشورهای عضو در رابطه با تعهدات مؤسسه به میزان پرداختهای حق عضویت سالیانه آنها محدود خواهد بود. در هر حال هزینه های انجام شده توسط دبیرخانه هر هیأت مدیریت فنی، به جز پرداختهای انجام شده به کارکنان رسمی که مشمول مفاد ماده (۴ـ۶) اساسنامه می شوند، توسط کشور عضو محل دبیرخانه هیأت طبق آیین کار و مقررات مالی و استخدامی مؤسسه تقبل خواهد شد.
۹ـ۴ـ سال مالی مؤسسه سال تقویمی از اول ژانویه تا ۳۱ دسامبر همان سال (۱۱ دی ماه تا ۱۰ دی ماه سال بعد) می باشد.
۹ـ ۵ ـ بودجه سالانه مؤسسه که شامل هزینه های برآورد شدهاست که دبیرخانه های هیأتهای مدیریت فنی برای سال مالی آتی انجام خواهند داد توسط مدیر اجرائی با مشورت رؤسای هیأتهای مدیریت فنی تهیه و حداقل دو ماه پیش از آغاز اجلاس شورای عمومی به کشورهای عضو ارائه خواهد شد.
۹ـ۶ ـ بودجه سالیانه مؤسسه پس از تصویب شورای عمومی قابل اجراء خواهد بود.
۹ـ۷ـ مدیر اجرائی تدابیر لازم را جهت نگهداری و مدیریت صحیح وجوه مؤسسه طبق مقررات مالی مؤسسه اتخاذ خواهد کرد.
۹ـ ۸ ـ حسابهای مؤسسه که توسط دبیرخانه مرکزی و دبیرخانه های هیأتهای مدیریت فنی نگهداری می شود، از سوی هیأت حسابرسی شامل سه نفر حسابرس حرفه ای و مستقل که از سوی شورای عمومی برای دوره های سه ساله از میان نامزدهای اعلام شده از طرف کشورهای عضو تعیین خواهند شد، مورد بررسی قرار می گیرد. انتخاب مجدد آنها برای دوره های بعدی از سوی شورای عمومی امکانپذیر می باشد.
ماده ۱۰ـ زبانهای رسمی
۱۰ـ۱ـ زبانهای انگلیسی و روسی، زبانهای رسمی مؤسسه خواهند بود.
۱۰ـ۲ـ رهنمودها، استانداردها، گزارشهای فنی، مکاتبات و سایر اسناد صادره از سوی مؤسسه و نیز قطعنامه ها و صورتجلسات شورای عمومی، هیأت اجرائی و هیأتهای مدیریت فنی به زبانهای روسی و انگلیسی با اعتبار یکسان تنظیم خواهند شد.
۱۰ـ۳ـ زبانهای مورد استفاده در طی جلسات شورای عمومی، هیأت اجرائی و هیأتهای مدیریت فنی انگلیسی و روسی خواهد بود. کشور میزبان اجلاس مؤسسه، نهایت تلاش خود را جهت برگزاری مطلوب اجلاس و فراهم ساختن ابزارهای ترجمه در ارتباط با زبانهای رسمی به کار خواهد گرفت.
ماده ۱۱ـ نشریات، اسناد و حقوق مالکیت معنوی
۱۱ـ۱ـ کلیه حقوق مالکیت معنوی مؤسسه در هر زمینه به ریسکام تعلق خواهد داشت. مالکیت معنوی مزبور می تواند شامل اسناد، نرم افزارها و غیره باشد اما محدود به آنها نمی گردد.
۱۱ـ۲ـ مؤسسه می تواند انواع اسناد زیر را صادر نماید:
۱۱ـ۲ـ۱ـ استانداردهای ریسکام
۱۱ـ۲ـ۲ـ گزارشها و راهنمای فنی و نیز اسناد فنی جهت مقاصد مطالعاتی
۱۱ـ۲ـ۳ـ گزارشهای مربوط به پیشرفت کارهای محوله به هیأتهای مدیریت فنی
۱۱ـ۲ـ۴ـ پروتکلها، قطعنامه ها و صورتجلسات اجلاسهای شورای عمومی، هیأت اجرائی و هیأتهای مدیریت فنی، بیانیه های مالی و اقتصادی و گزارشهای خاص دیگر
۱۱ـ۲ـ ۵ ـ نشریات و اسناد مختلف مربوط به فعالیت مؤسسه و اعضای آن (گزارشهای سالیانه، اساسنامه، خبرنامه ها، کارنماها (کاتالوگها)، گزارشهای مربوط به اسلوب شناسی، گواهینامه ها، مجوزها، رویه ها، و غیره)
۱۱ـ۳ـ هیأت اجرائی اختیارات لازم را به کشورهای عضو جهت انجام اقدامات ضروری از طرف مؤسسه نزد مراجع اداری و قضائی کشورهای عضو به منظور تضمین حفاظت از حقوق مالکیت معنوی مؤسسه در کشورهای متبوع آنها تفویض خواهد نمود.
۱۱ـ۴ـ انتشار و توزیع هر نوع سند، مستلزم تصویب هیأت اجرائی می باشد. هیأت اجرائی مختار است نسبت به اعطای اختیارات و مجوزهای مربوط اقدام نماید و مدیریت عمومی را درخصوص مالکیت معنوی مؤسسه به اجراء گذارد.
۱۱ـ ۵ ـ دبیرخانه مرکزی مسؤول صدور و توزیع اسناد مورد اشاره در ماده (۱۱ـ۲) می باشد.
۱۱ـ۶ ـ نشریات و اسناد مؤسسه باید از طریق حق نسخه برداری حمایت گردد و تکثیر یا توزیع آنها تنها از سوی کشورهای عضو تحت شرایط تعیین شده از طرف هیأت اجرائی امکانپذیر می باشد.
ماده ۱۲ـ اصلاحیه های اساسنامه
۱۲ـ۱ـ هر کشور عضو حق دارد نسبت به ارائه پیشنهاد اصلاح اساسنامه به شرط برخورداری پیشنهاد مربوط از حمایت حداقل نصف بعلاوه یک اعضای مؤسسه اقدام نماید. مدیر اجرائی پیشنهادهای مربوط را به شورای عمومی ارائه خواهد داد.
۱۲ـ۲ـ مدیر اجرائی اصلاحات پیشنهادی را طبق ماده (۱۲ـ۱) این اساسنامه دریافت خواهد کرد و آنها را به شورای عمومی ارائه و میان کشورهای عضو حداقل شصت روز قبل از اجلاس شورای عمومی توزیع خواهد نمود.
۱۲ـ۳ـ اصلاحیه ها در صورت تصویب شورای عمومی پس از طی تشریفات موضوع ماده (۱۷) این اساسنامه لازم الاجراء خواهند شد.
ماده ۱۳ـ آیین کار
۱۳ـ۱ـ جزئیات مربوط به فعالیتهای مؤسسه در آیین کار مشخص می شود. آیین کار توسط شورای عمومی تصویب خواهد شد.
۱۳ـ۲ـ آیین کار، مندرجات و حدود اساسنامه را بدون تغییر ماهیت و مفهوم مفاد آن توصیف خواهد کرد.
ماده ۱۴ـ حل و فصل اختلافات
۱۴ـ۱ـ مقررات مربوط به حل و فصل اختلافات از سوی دبیرخانه مرکزی در راستای تشریفات و قواعد اکو تهیه و از سوی شورای عمومی با در نظر گرفتن قواعد و مقررات داخلی کشورهای عضو تصویب می شود.
۱۴ـ۲ـ در صورت اختلاف در تفسیر این اساسنامه و آیین کار مؤسسه، اساسنامه ارجحیت خواهد داشت.
ماده ۱۵ـ انحلال مؤسسه
۱۵ ـ۱ـ پیشنهاد انحلال مؤسسه باید از حمایت حداقل سه چهارم کشورهای عضو، به صـورت مکتـوب، در اجلاس شـورای عمومی قبـل از رأی گیـری برخوردار گردد. درغیر این صورت این پیشنهاد جهت رأی گیری از سوی شورای عمومی قابل طرح نخواهد بود.
۱۵ ـ۲ـ در صورت انحلال مؤسسه، نحوه مدیریت وجوه و دارایی های تحت تملک آن از سوی شورای عمومی تعیین خواهد شد.
ماده ۱۶ـ موارد پیش بینی نشده
مواردی که در این اساسنامه و آیین کار پیش بینی نشده است از سوی شورای عمومی در صورت اقتضاء بر اساس ماهیت و حوزه های مربوط به آنها حل و فصل خواهد شد.
ماده ۱۷ـ لازم الاجراء شدن اساسنامه
این اساسنامه پس از تصویب آن از سوی شورای وزیران اکو، طبق رویه ها و قواعد قانون اساسی متبوع کشورهای عضو تصویب خواهد شد. این اساسنامه پس از آنکه چهار کشور عضو اکو که آن را امضاء کرده اند، اسناد تصویب خود را نزد دبیرکل یا دبیرخانه اکو تودیع نمایند، لازم الاجراء خواهد شد.
در تأیید مطالب فوق نمایندگان تام الاختیار امضاءکننده زیر، نسبت به امضاء این اساسنامه اقدام نموده اند:
تنظیم شده در تهران به تاریخ ۹ مارس ۲۰۰۹ میلادی (۱۸/۱۲/۱۳۸۷ هجری شمسی)
از طرف جمهوری اسلامی افغانستان
از طرف جمهوری آذربایجان
از طرف جمهوری اسلامی ایران
از طرف جمهوری قزاقستان
از طرف جمهوری قرقیزستان
از طرف جمهوری اسلامی پاکستان
از طرف جمهوری تاجیکستان
از طرف جمهوری ترکیه
از طرف ترکمنستان
از طرف جمهوری ازبکستان
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضـم به متن اساسنامه شامل مقـدمه و هفده ماده در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ چهاردهم تیرماه یکهزار و سیصد و نود و یک مجلس شورای اسلامی تصـویب شـد و در تاریـخ ۲۸/۴/۱۳۹۱ به تأییـد شورای نگهبان رسید.
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی