تصویب‌نامه در خصوص تعیین بسته اجرایی وزارت آموزش و پرورش

تاریخ تصویب: ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۱/۰۸/۲۷

شماره ۱۵۵۷۶۰/ت۴۸۵۲۷هـ –  ۹/۸/۱۳۹۱

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۳/۷/۱۳۹۱ بنا به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و تأیید معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و به استناد ماده (۲۱۷) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۹ـ تصویب نمود:

بسته اجرایی وزارت آموزش و پرورش موضوع ماده (۲۱۷) قانون یاد شده به شرح پیوست که تأیید شده به مهر «دفتر هیئت دولت» است، تعیین می شود.

معاون اول رئیس‎ جمهور ـ محمدرضا رحیمی


بسته اجرایی وزارت آموزش و پرورش (۱۳۹۴ ـ ۱۳۹۰)موضوع ماده (۲۱۷) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران

بسمه تعالی

مقدمه

وزارت آموزش و پرورش به عنوان یکی از اصلی ترین نهادهای تربیت رسمی و عمومی کشور و نهادی تحول آفرین و انسان ساز مأموریت دارد با تأکید بر شایستگی های پایه، زمینه دستیابی متربیان در سنین لازم التعلیم به مرتبه ای از آمادگی برای تحقق حیات طیبه را در ساختاری کارآمد و اثربخش فراهم سازد که این امر از ابزارهای زمینه ساز تحقق پرورش انسانهایی فعال، مسئولیت پذیر، ایثارگر، مؤمن، رضایتمند، برخوردار از وجدان کاری، انضباط، روحیه تعاون و سازگاری اجتماعی، متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانی بودن و برخوردار از دانش پیشرفته و توانا در تولید علم و فناوری، به منظور دستیابی کشور به جایگاه اول علمی و فناوری منطقه براساس سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی خواهد بود. براین اساس در سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه، به تحول در نظام آموزش و پرورش با هدف ارتقاء کیفی آن براساس نیازها و اولویت های کشور در سه حوزه دانش، مهارت و تربیت و نیز افزایش سلامت روحی و جسمی دانش آموزان تأکید شده است. به منظور تحقق سیاستهای مذکور و براساس ماده (۱۹) قانون برنامه پنجم توسعه، به دولت اجازه داده شده است تا ضمن تدوین و اجرای برنامه تحول بنیادین آموزش و پرورش، زمینه تحقق موارد ذیل را فراهم نماید:

تحول در برنامه  های آموزشی و پرورشی و درسی برای کسب شایستگی های مورد نیاز دانش آموختگان دوره آموزش عمومی مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، هدایت تحصیلی دانش آموزان، اصلاح نظام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، بسترسازی و ایجاد انگیزه لازم برای ورود دانش آموزان مستعد به رشته های علوم انسانی، برنامه‌ریزی برای برقراری توازن بین تعداد دانش آموزان در رشته های مختلف تحصیلی، بسترسازی مناسب برای کسب حداقل یک شایستگی و مهارت با توجه به نیاز بازار کار، استقرار نظام تضمین کیفیت جهت پایش، ارزشیابی، سنجش و ارتقاء صلاحیتهای حرفه ای نیروی انسانی موجود و مورد نیاز آموزش و پرورش، ارائه برنامه جامع آموزش، برنامه‌ریزی جهت تدوین برنامه های آموزشی ارتقاء سلامت جسمانی و روانی مبتنی بر آموزه های دینی و قرآنی، تقویت و گسترش نظام مشاوره دانش آموز و خانواده جهت تحقق سلامت روحی دانش آموزان، افزایش سرانه فضاهای ورزشی دانش آموزان، به کارگیری فناوری ارتباطات و اطلاعات در کلیه فرآیندها جهت تحقق عدالت آموزشی، تعامل آموزشی سازنده با دیگر کشورها و مراکز بین المللی، منعطف سازی مدارس و گسترش اجرای برنامه های تلفیقی و فراگیر، توسعه مدارس استثنایی و کودکان با نیازهای خاص و فراهم آوردن شرایط و امکانات خاص لازم جهت توانمندسازی و افزایش مهارتهای مورد نیاز این گونه آموزش پذیران.با توجه به هدف اساسی آموزش و پرورش در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز کشور و گستردگی فعالیت های آموزش و پرورش و کثرت نیروی انسانی شاغل در آن وزارتخانه، مهمترین مشکلات و مسایل محوری مورد توجه آموزش و پرورش در برنامه پنجم عبارتند از:

دسترسی عادلانه به آموزش، ریشه کنی بیسوادی، تضمین کیفیت در تمامی شئون آموزش و پرورش، تحقق سلامت جسمی و روانی دانش آموزان، تربیت و آموزش نیروی انسانی با صلاحیت و متخصص و مبتنی نمودن برنامه های آموزشی و درسی بر بنیادها و ارزش های اسلامی و ایرانی.با عنایت به موارد مطروحه، مهمترین راهبردهای مورد نظر وزارت آموزش و پرورش برای تحقق امور فوق عبارتند از: شناسایی برای جذب و نگهداشت همه کودکان لازم التعلیم، زمینه سازی تحقق عدالت آموزشی در ابعاد کمی و کیفی با رعایت تفاوت های فرهنگی و منطقه ای، زمینه سازی برای تحقق کامل باسوادی در جمعیت کشور، توسعه و بهبود فضاها و تجهیزات آموزشی، پرورشی و ورزشی، ارتقای کیفیت و افزایش بهره‌وری آموزشی در مدارس، تحول در برنامه های آموزشی، پرورشی و درسی با رویکرد فرهنگی تربیتی مبتنی بر برنامه درسی ملی، گسترش و تعمیق فرهنگ پژوهش، خلاقیت، نوآوری و مستندسازی تجارب علمی بومی، ارتقای کیفیت فرآیند یاددهی و یادگیری با تکیه بر فناوری های روز و ارتقاء منزلت اجتماعی و شغلی معلمان.

به منظور اجرایی کردن اهداف مندرج در سند چشم انداز، سیاست ها و قانون برنامه پنجساله پنجم در حوزه آموزش و پرورش، بسته  اجرایی وزارت آموزش و پرورش با رویکرد مسئله محوری شامل پنج بسته اجرایی فرعی به شرح زیر می باشد:

۱.   ایجاد فرصت های عادلانه برای دسترسی به آموزش و پرورش،

۲.   ارتقاء کیفیت آموزشی،

۳.   توسعه امور پرورشی، تربیت بدنی و سلامت دانش آموزان،

۴.   توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش،

۵.   تأمین، تربیت، بهسازی و اعتلای منابع انسانی.