تصویب‌نامه در خصوص توسعه تولید و کاربرد نرم افزارهای بومی در کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۲/۰۱/۱۷

شماره ۹۵۹/ت۴۷۷۸۹ک  – ۶/۱/۱۳۹۲

وزیران عضـو کارگروه مدیـریت فناوری اطلاعات و ارتباطات و امنیت آن (فاوا) به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویب‌نامه شماره ۱۸۹۳۷۸/ت۴۳۵۰۵هـ مورخ ۲۵/۹/۱۳۸۸ تصویب نمودند:


۱ـ بـه منظـور توسعـه تـولیـد و کاربـرد نـرم افـزارهـای بـومـی در کشور، وزارتخانه های ارتباطات و فناوری اطلاعات (سازمان فناوری اطلاعات)، صنعت، معدن و تجارت، آمـوزش و پرورش و علوم، تحقـیقات و فنـاوری و معاونت علمی و فناوری رییس جمهور موظفند از طرح‌های پژوهشی و تولیدات دانشگاه ها، مؤسسات و مراکز پژوهشی و شرکت ها و مؤسسات غیردولتی فعال در زمینه تولید نرم افزارهای بومی در چارچوب ضوابط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حمایت نمایند.

تبصره ـ فهرست نرم افزارهای بومی مورد نیاز کشور ظرف شش ماه پس از ابلاغ این تصویب‌نامه توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه و ابلاغ می شود.


۲ـ شاخص های امنیتی نرم افزارهای بومی توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری وزارت اطلاعات تعیین می شود.


۳ـ دستگاه های اجرایی موظفند اقدامات زیر را به عمل آورند:الف ـ پس از ابلاغ فهرست نرم افزارهای بومی مورد تأیید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ظرف یک سال نسبت به جایگزینی نرم افزارهای پایه در سامانه کارساز عملیاتی خود با نرم افزارهای بومی و سامانه های تکمیلی اقدام نمایند.

ب ـ پس از ابلاغ این تصویب‌نامه، ظرف پنج سال تمامی نرم افزارهای کاربردی در سامانه های عملیاتی را از نرم افزارهای مبتنی بر زیرساخت های انحصاری، وابسته و تحدید شده به نرم افزارهای مبتنی بر زیرساخت های بومی تغییر دهند.

پ ـ پس از ابلاغ این تصویب‌نامه، ظرف یک ماه، قراردادهای جدید مربوط به تهیه، بکارگیری و نگهداشت نرم افزارهای پایه و کاربردی را منعقد نمایند.

تبصره ـ ضوابط موضوع این بند توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه و ابلاغ می شود.


این تصویب‌نامه در تاریخ ۱۹/۱۲/۱۳۹۱ به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.

معاون اول رئیس‎ جمهور ـ محمدرضا رحیمی