سیاست های اجرایی اقدام ملی ۱۴ از راهبرد کلان ۶ مربوط به تنظیم ظرفیت مؤسسات آموزش عالی (با رعایت ملاحظات آمایش سرزمین)

تاریخ تصویب: ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۰۵/۱۱

شماره ۵۵۰۱/۹۳/دش  –  ۲۵/۴/۱۳۹۳

مصوبه «سیاست های اجرایی اقدام ملی ۱۴ از راهبرد کلان ۶ مربوط به تنظیم ظرفیت مؤسسات آموزش عالی ( با رعایت ملاحظات آمایش سرزمین )» که در جلسه ۴۷ مورخ ۳۰/۲/۱۳۹۳ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به تصویب رسیده است، به استناد بند ۲ ماده ۵ آیین­نامه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور مصوب جلسه ۷۰۰ مورخ ۱۷/۸/۱۳۹۰ شورای­ عالی انقلاب فرهنگی به شرح ذیل برای تدوین برنامه­ های اجرایی، اصلاح قوانین و آیین­ نامه­ ها ابلاغ می شود:


سیاست ۱:

بازنگری و تعیین ظرفیت های آموزش عالی و میزان جذب دانشجو در هر رشته و مقطع تحصیلی با توجه به:الف) نرخ فارغ­التحصیلان بیکار در هر رشته­، نرخ اشتغال فارغ­التحصیلان یک رشته در مشاغل غیر مرتبط با آن رشته تحصیلی، نرخ اشتغال فارغ­ التحصیلان رشته­ های دیگر در مشاغل مرتبط با آن رشته تحصیلی (به صورت ملی و استانی)ب) نرخ افزایش یا کاهش فرصت­ های شغلی و کارآفرینی دانش آموختگانج) برآورد میزان نیاز ملی ناشی از برنامه های توسعه کشور، برنامه­ های توسعه استانی ، اولویت­ های نقشه جامع علمی کشور، علوم و فناوری­ های نوین و آینده­ پژوهی علمی و فناورید) میزان مهاجرت دانش­ آموختگان و اعزام نیروی متخصص به خارج از کشوره) تعداد دانشجویان و تعداد فارغ­ التحصیلان شاغل هر رشته تحصیلی

سیاست ۲: توزیع مأموریت آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز، منتج از سیاست ۱، در رشته ­ها و مقاطع مختلف تحصیلی بین مؤسسات آموزش عالی ملی و استانی با توجه به:الف) نیازهای محلی و مزیت­ های نسبی استان­ ها و مناطق مرتبط با مؤسسه موردنظر در رشته­ های مختلف تحصیلی به ویژه در رشته­ های مهارتیب) قابلیت هیأت علمی، امکانات و استانداردهای آموزشی مؤسسه مربوطه در رشته مورد نظرج) رتبه و عملکرد مؤسسه و یا واحد­های تابعه آن در نظام رتبه­ بندی مؤسسات آموزش عالید) مأموریت­ های تعیین شده برخی از مؤسسات آموزش عالی به منظور پرداختن به مسائل جدید علم و فناوری و کمک به اجرای برنامه ­های ملی پیشرفت علمی و فناوری

سیاست ۳: توجه به اقتضائات جنسیتی نیروی انسانی متخصص مورد نیاز در تعیین ظرفیت جذب دانشجو در رشته­­ ها، محل­ ها و مقاطع مختلف تحصیلی.

سیاست ۴: هما هنگی و توازن در میزان جذب دانشجو در مقاطع مختلف آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی به نحوی که هرم نیروی انسانی در زمینه های مورد نیاز کشور به صورت متعادل شکل گیرد.

سیاست ۵: توزیع مأموریت و هماهنگی میان بخش غیردولتی و دولتی آموزش عالی در گسترش مقاطع آموزش عالی و رشته های دانشگاهی به منظور متناسب­سازی سهم هر کدام از زیرنظام ­های آموزشی (دولتی، پیام نور، آزاد اسلامی، علمی ـ کاربردی، غیرانتفاعی و غیره).

سیاست ۶: ساماندهی تقاضای اجتماعی آموزش عالی مازاد بر سقف نیاز کشور، منتج از سیاست ۱، از طریق افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه­ های مجازی و سایر دانشگاه­ ها در رشته­ های متناسب با نیازهای زندگی فردی و اجتماعی اقشار مختلف جامعه با رعایت استانداردهای آموزشی.

سیاست ۷: استفاده از نهادهای ملی و استانی به منظور احصا سقف نیاز کشور به رشته های مختلف تحصیلی و تعیین میزان عرضه آموزش عالی به صورت مستمر.

سیاست ۸: افزایش ظرفیت جذب دانشجو از کشورهای دیگر به خصوص جهان اسلام توسط دانشگاه های واجد شرایط در راستای اثربخشی علمی، فناوری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در آن کشورها، تحقق مرجعیت علمی و ارتقای توان مالی مؤسسات آموزش عالی.

سیاست ۹: ایجاد تناسب و هماهنگی میان هدایت تحصیلی دانش آموزان در زمینه های مختلف در نظام آموزش و پرورش و میزان پذیرش دانشجوی مرتبط با حوزه های تحصیلی در رشته های آموزش عالی.

سیاست ۱۰: تأمیـن استاد از خارج از کـشور یا اعزام دانشجو به خارج از کشور در موضوعات مورد نیاز، جدید و اولویت دار فاقد منابع انسانی یا امکانات لازم برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز در داخل کشور.سیاست ۱۱: بازنگری در میزان عرضه  آموزش عالی به منظور کاهش تدریجی ظرفیت های مازاد.

سیاست ۱۲: شفاف سازی و اطلاع رسانی وضعیت اشتغال و بیکاری در هر یک از رشته ­های تحصیلی برای داوطلبین ورود به دانشگاه ها.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور
دکتر محمدرضا مخبردزفولی