اصلاحیه مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران درباره مناطق نمونه گردشگری

تاریخ تصویب: ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۱۱/۰۸

[به موجب بند ۲ مصوبه شماره ۳۰۰/۳۸۲۱۰  – ۱۳۹۴/۷/۱۱ لغو شده است.]

شماره ۳۰۰/۵۵۹۷۴  – ۱۳۹۳/۱۰/۲۳

شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۳۹۳/۱۰/۲۲ با توجه به پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مبنی بر لزوم تغییر رویکرد و ایجاد اصلاحات برای استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های موجود گردشگری و با توجه به بند ۱ ماده ۱ و قسمت د بند ۱ ماده ۳ قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی مصوبه ۱۳/۳/۱۳۸۷ خود را به شرح زیر اصلاح و تکمیل می نماید:


۱. کلیه پیشنهادات جدید در خصوص ایجاد مناطق نمونه گردشگری ارائه شده توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قبل از تصویب در هیأت محترم دولت به منظور بررسی اثرات کالبدی ناشی از آنها به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برسد.

۲. در اجرای مصوبه های شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مورخ ۲۹/۱۱/۱۳۸۶ موضوع گردش کار و زمان‌بندی مربوط به دستورالعمل ترویج شهرک سازی در کشور و مورخ ۲۷/۱۲/۱۳۸۶ موضوع تصویب دستورالعمل ترویج شهرک سازی در کشور و نحوه صدور پروانه تأسیس شهرک و پروانه بهره‌برداری از آن و همچنین مورخ ۱۳/۳/۱۳۸۷ موضوع لزوم تصویب طرح‌های جامع گردشگری در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، کمیته ای متشکل از دبیرخانه شورای عالی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل و گردش کار، شاخص ها، شیوه نامه امکان سنجی و مکان یابی و زمان‌بندی رسیدگی به کلیه مصوبه های کلی مناطق نمونه گردشگری را مشخص نماید.

۳. سازمان جنگل ها و مراتع و امور اراضی وزارت جهاد کشاورزی و همچنین سازمان ملی زمین و مسکن، پیش از طی مراحل امکان سنجی و مکان یابی فوق از تخصیص هرگونه زمین خودداری نمایند.

۴. استانداری ها و ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی موظفند بر اجرای مصوبه در استان نظارت نمایند.

۵. به منظور ایجاد هماهنگی و تدقیق تصمیمات متخذه در خصوص ایجاد مناطق گردشگری، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بازنگری انواع مناطق گردشگری و آیین‌نامه های مرتبط با آن را به منظور هماهنگی در شورای عالی ارائه و سپس جهت تصویب نهایی با استناد به بند ۱ ماده ۲ قانون تأسیس شورای عالی به هیأت دولت پیشنهاد نماید.

۶. کلیه طرح‌های مصوب گردشگری ـ در هر مرحله ای که هستند ـ در کمیته بند ۲ این مصوبه و براساس ملاک هایی چون وجود یا فقدان ارزیابی های جامع زیست محیطی، نوع و نحوه مالکیت اراضی، نوع و میزان و تناسب بارگذاری ها، نوع و میزان سرمایه گذاری، انطباق با طرح‌های فرادست، ارزیابی تأثیرات طرح بر عامل جاذبه گردشگری و افق طرح مصوب و … دسته بندی گردد. بر این اساس کمیته مذکور شیوه نامه اجرایی را به منظور اتخاذ تصمیم درباره نحوه ادامه کار این طرح‌ها تهیه و جهت تصویب نهایی به شورای عالی ارائه نماید.

بدیهی است هر گونه اقدام در خصوص این طرح‌ها موکول به تهیه و تصویب آنها در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران خواهد بود.

دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری موظف است پیگیری لازم جهت تدوین این شیوه نامه را حداکثر ظرف مدت دو ماه اعمال نماید.

معاون معماری و شهرسازی و دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی ـ پیروز حناچی