اساسنامه صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران [موضوع ماده (۳۲) قانون جامع خدمات‌­رسانی به ایثارگران]

تاریخ تصویب: ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۰۸/۲۶

شماره ۱۰۶۴۰۵/ت۴۹۴۵۸هـ – ۱۳۹۴/۸/۱۶

هیأت وزیران در جلسات ۱۳۹۳/۸/۲۸ و ۱۳۹۴/۶/۱ به پیشنهاد شماره ۱۲۸۲/۸۲۰/۴۰۰ مورخ ۲۶/۴/۱۳۹۲ بنیاد شهید و امور ایثارگران و به استناد ماده (۳۲) قانون جامع خدمات‌‌رسانی به ایثارگران ـ مصوب ۱۳۹۱ ـ اساسنامه صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران را به شرح زیر تصویب کرد:


فصل اول – کلیات

ماده ۱ – به منظور ایجاد، توسعه و تقویت اشتغال و کارآفرینی و حمایت از فرصت‌ های شغلی ایثارگران شامل خانواده شاهد (پدر، مادر، همسر و فرزند)، جانبازان و آزادگان و همسر و فرزندان آنان، صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران که در این اساسنامه به اختصار «صندوق» نامیده می ‌شود به عنوان مؤسسه عمومی غیردولتی وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران با شخصیت حقوقی، مالی و اداری مستقل تشکیل و بر اساس مفاد این اساسنامه فعالیت می‌ کند.

تبصره- [الحاقی ۱۳۹۹/۱/۱۳]
خواهر و برادر شهدا در اولویت بعدی برای استفاده از خدمات موضوع این اساسنامه می باشند.


ماده ۲ – مرکز اصلی صندوق در تهران است و در مراکز استان‌ ها با تصویب هیأت امنا می ‌تواند شعبه یا نمایندگی ایجاد نماید.


ماده ۳- وظایف و اختیارات صندوق به شرح زیر تعیین می‌شود:

الف – اعطای تسهیلات خوداشتغالی و حمایت از کارآفرینان در راستای توانمندسازی و ایجاد اشتغال برای ایثارگران.

ب – اعطای تسهیلات اعتباری به صورت قرض ‌الحسنه و کم سود به اشخاص حقیقی و حقوقی جهت ایجاد فرصتهای شغلی جدید برای ایثارگران.

ج – کمک به تأمین منابع مالی جهت فعالیت‌ های زیرساخت اشتغال و اجرای برنامه‌ های حمایت از مجریان طرح‌ های خوداشتغالی و کارآفرینی برای ایثارگران.

د – کمک به تأمین و پرداخت یارانه سود و کارمزد به مجریان طرح‌ های اشتغال‌ زا و کارآفرینی ایثارگران واجد شرایط.

تبصره – اجرای وظایف و اختیارات فوق با رعایت سیاست‌ های شورای‌ عالی اشتغال صورت خواهد گرفت.


ماده ۴- منابع مالی صندوق عبارت است از:

الف – بودجه عمومی دولت

ب – وجوه برگشتی از محل اقساط وام‌ های اشتغال پرداختی به ایثارگران (وجوه اداره شده)

ج – سایر منابع بنیاد شهید و امور ایثارگران (منابع داخلی بنیاد شهید و امور ایثارگران)

د – هدایا و کمک‌ های نقدی و غیرنقدی اشخاص حقیقی و حقوقی


فصل دوم – ارکان صندوق

ماده ۵ – ارکان صندوق به شرح زیر تعیین می‌ شود:
الف – هیأت امنا
ب – هیأت مدیره
ج – مدیرعامل
د – بازرس


ماده ۶- اعضای هیأت امنای صندوق به شرح زیر تعیین می‌شود:

الف – رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران (رئیس)

ب – وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یا معاون ذی ‌ربط وی

ج – وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یا معاون ذی‌ ربط وی

د – وزیر امور اقتصادی و دارایی یا معاون ذی‌ ربط وی

هـ – رئیس سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی کشور یا معاون ذی ‌ربط وی

و – رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یا معاون ذی‌ربط وی

ز – یک نفر از ایثارگران متخصص و آشنا به موضوع اشتغال و کارآفرینی به انتخاب مرکز تشکل ‌های ایثارگران

تبصره – یکی از معاونان رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به انتخاب ایشان به عنوان دبیر هیئت امنا تعیین می ‌شود.


ماده ۷ – جلسات هیأت امنای صندوق حداقل سالی دو بار با دعوت رییس هیأت امنا و یا با تقاضای مدیرعامل تشکیل خواهد شد.


ماده ۸- وظایف و اختیارات هیأت امنا به شرح زیر تعیین می‌شود:

الف – نظارت بر فعالیتهای صندوق و سیاستگذاری و تعیین خط مشی صندوق.

ب – بررسی و تصویب برنامه‌ های اجرایی سالانه صندوق به پیشنهاد هیأت مدیره.

ج – تصویب بودجه سالانه و متمم و اصلاحیه آن، صورت‌ های مالی و تشکیلات صندوق.

د – تأیید پیشنهاد اصلاح اساسنامه و ارایه آن به هیأت وزیران جهت طی مراحل قانونی تصویب.

هـ – تأیید پیشنهاد انحلال صندوق و ارایه آن به مراجع قانونی.

و – تصویب ایجاد شعبه و نمایندگی و تغییر اقامتگاه قانونی صندوق.

ز – انتخاب و عزل و قبول استعفای اعضای هیأت مدیره.

ح – بررسی گزارش ‌های سالانه هیأت مدیره.

ط – تصویب آیین‌ نامه‌ های مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی و سایر آیین ‌نامه‌ های مورد نیاز صندوق، با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

ی – بررسی و تصویب سایر مواردی که از طرف هیأت مدیره پیشنهاد می ‌گردد.

ک – سایر وظایف و اختیاراتی که طبق این اساسنامه و قوانین و مقررات مربوط به عهده هیأت امنا می ‌باشد.


ماده ۹ – در موارد ضروری جلسات هیأت امنا به طور فوق ‌العاده به پیشنهاد رئیس هیأت امنا یا به درخواست هیأت مدیره تشکیل خواهد شد.


ماده ۱۰ – جلسات هیأت امنا با حضور رئیس و چهار نفر از اعضا رسمیت یافته و تصمیمات آن با اکثریت آرای حاضرین معتبر خواهد بود.


ماده ۱۱- هیأت مدیره مرکب از پنج نفر عضو است که دو نفر آن عضو علی البدل می‌باشد و از میان افراد دارای شرط وثاقت و امانت به پیشنهاد رئیس هیأت امنا و تصویب هیأت امنا برای مدت سه سال انتخاب و با حکم رئیس هیأت امنا منصوب می‌شوند. هیأت مدیره در اولین جلسه از بین اعضای خود یک نفر را به عنوان رئیس هیأت مدیره انتخاب می‌نماید.

تبصره ۱- انتخاب مجدد اعضای هیأت مدیره برای دوره یا دوره‌های بعد بلامانع است.

تبصره ۲ – جلسات هیأت مدیره حداقل هر ماه یکبار با دعوت کتبی رئیس هیأت مدیره تشکیل و با حضور حداقل سه نفر از اعضا رسمیت می ‌یابد و تصمیمات آن با اکثریت آرا معتبر خواهد بود.

تبصره ۳ – شرکت اعضای هیأت مدیره در جلسات الزامی است و غیبت هر یک از اعضا بدون عذر موجه به تشخیص هیأت مدیره و بدون اطلاع قبلی، تا سه جلسه متوالی و پنج جلسه غیرمتوالی (در طول یک سال) در حکم استعفای عضو غایب خواهد بود.

تبصره ۴ – در صورت فوت، استعفا، عزل، حجر و یا هرگونه ممنوعیت قانونی هر یک از اعضای هیأت مدیره، هیأت امنا مطابق مقررات این اساسنامه تصمیم‌ گیری خواهد نمود.


ماده ۱۲- وظایف و اختیارات هیأت مدیره به شرح زیر تعیین می‌شود:

الف – پیگیری و اجرای مصوبات و امور محوله از سوی هیأت امنا.

ب – انتخاب و پیشنهاد مدیرعامل به رئیس هیأت امنا به منظور انتصاب.

ج – پیشنهاد آیین‌نامه اجرایی و دستورالعمل نحوه پرداخت تسهیلات اشتغال، به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت تصویب.

د – تهیه و تنظیم برنامه و بودجه و خط‌ مشی سالانه صندوق و ارایه به هیأت امنا برای تصویب.

هـ – ارایه پیشنهاد اصلاح اساسنامه به هیأت امنا.

و – ارایه پیشنهاد انحلال صندوق به هیأت امنا.

ز – تصویب گزارش‌ های مربوط به عملکرد و صورت‌ های مالی صندوق که توسط مدیرعامل به صورت سالانه یا فوق ‌العاده ارایه می‌ شود.

ح – ارایه گزارش سالانه به هیأت امنا و گزارش مالی به حسابرس مستقل و بازرس.

ط – اتخاذ تصمیم نسبت به عقد قرارداد با سازمان‌ ها، مؤسسات دولتی و نهادهای عمومی، بانک‌ ها و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی و تغییر، تبدیل، فسخ و اقاله آن در چارچوب قوانین و مقررات مربوط.

ی – اتخاذ تصمیم و پیگیری در مورد وصول مطالبات صندوق.


ماده ۱۳ – مدیرعامل از بین اعضای هیأت مدیره یا خارج از آن برای مدت سه سال از میان افراد دارای شرط وثاقت و امانت به پیشنهاد و انتخاب هیأت مدیره و توسط رئیس هیأت امنا منصوب می‌ گردد و انتصاب مجدد وی برای دوره‌ های بعد بلامانع است.


ماده ۱۴- مدیر عامل در حدود اختیاراتی که از طرف هیأت مدیره و در چارچوب اساسنامه به وی تفویض می‌گردد نماینده صندوق محسوب شده و دارای وظایف و اختیارات زیر می‌باشد:

الف – اجرای مصوبات هیأت مدیره و انجام امور اجرایی صندوق.

ب – نمایندگی صندوق در مقابل اشخاص حقیقی یا حقوقی و مراجع قضایی و قانونی و دستگاه‌ های دولتی و غیردولتی و نیز اقامه هرگونه دعاوی حقوقی و جزایی و دفاع از دعاوی مطروحه در محاکم در خصوص حقوق و منافع صندوق با حق توکیل مکرر به غیر.

ج – ارایه پیشنهاد صلح و سازش و ارجاع دعوا به داوری و استرداد دعوا به هیأت مدیره با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

د – تهیه و تنظیم بودجه سالانه و صورتهای مالی و گزارش عملکرد سالانه برای ارایه به هیأت مدیره.

هـ – افتتاح و بستن حساب در بانک‌ ها و مؤسسات اعتباری دارای مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با انجام تشریفات قانونی و رسیدگی به حسابهای مالی و وصول مطالبات با تصویب هیأت مدیره.

و – انعقاد هرگونه قرارداد به نام صندوق با رعایت ماده (۱۶) این اساسنامه و سایر قوانین و مقررات مربوط.


ماده ۱۵ – هیأت امنا، سازمان حسابرسی و یا یکی از مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی را به عنوان حسابرس مستقل و بازرس اصلی و یک مؤسسه دیگر را به عنوان حسابرس و بازرس علی ‌البدل برای مدت یک سال انتخاب می نماید.


فصل سوم – سایر مقررات

ماده ۱۶ – کلیه قراردادها، چک‌ ها، اسناد و اوراق مالی و اعتباری و اسناد تعهدآور صندوق با امضای ثابت مدیرعامل و یکی دیگر از اعضای هیأت مدیره به تعیین هیأت مدیره همراه با مهر صندوق معتبر خواهد بود و سایر اسناد و مکاتبات با امضای مدیرعامل، معتبر است.


ماده ۱۷ – سال مالی صندوق از اول فروردین هر سال تا پایان اسفند همان سال می ‌باشد. اولین سال مالی از بدو تأسیس تا پایان اسفندماه همان سال می‌ باشد.


این اساسنامه به موجب نامه شماره ۴۲۷۶ /۱۰۲ /۹۴ مورخ ۶ /۸ /۱۳۹۴ شورای نگهبان تأیید شده است.

معاون اول رئیس‌جمهور- اسحاق جهانگیری