تصویب‌نامه در خصوص تشکیل کارگروهی بر اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهرها

تاریخ تصویب: ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۰۴/۱۳

شماره: ۳۸۴۵۴/ت۵۳۱۷۲هـ – ۱۳۹۵/۴/۲

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۵/۳/۱۹ به پیشنهاد شماره 24805 مورخ ۱۳۹۵/۳/۱ معاونت اجرایی رییس جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

۱-
[اصلاحی ۱۳۹۵/۳/۱۹]
[اصلاحی ۱۳۹۵/۴/۱۵]
به منظور هماهنگی و نظارت بر اجرای مطلوب برنامه های مندرج در برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهرها موضوع این تصویبنامه و جداول پیوست کارگروهی به ریاست معاون اجرایی رئیس جمهور و عضویت وزارتخانه های کشور، راه و شهرسازی، نفت، صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، سازمان حفاظت محیط زیست، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و شهرداری کلانشهر ذی‌ربط تشکیل می گردد.

۲- تصمیمات کارگروه مذکور با رعایت قوانین و مقررات مربوط برای کلیه دستگاه های اجرایی ذی‌ربط و شهرداری های کشور لازم الاجرا است. در مواردی که تحقق تصمیمات کارگروه نیازمند تصمیم گیری سایر مراجع ذی‌ربط قانونی است، مراتب به مرجع مذکور برای تصمیم گیری نهایی ارسال می شود.

۳- محل استقرار دبیرخانه کارگروه مذکور در معاونت اجرایی رئیس جمهور تعیین می شود.

۴- دستگاه های اجرایی موظفند در راستای برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، اقدامات مندرج در جدول پیوست را که تأیید شده به مهر دفتر هیأت دولت است طی زمان بندی های تعیین شده اجرا و محقق نمایند.

۵-
[اصلاحی ۱۳۹۵/۸/۲۶]
[اصلاحی ۱۳۹۶/۲/۲۰]
[اصلاحی ۱۳۹۶/۴/۷]
در راستای اجرای برنامه جایگزینی خودروهای فرسوده حمل و نقل عمومی در برنامه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است با رعایت تشریفات و قوانین و مقررات مربوط مبلغ پنجاه هزار میلیارد (۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تسهیلات با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار را از طریق بانک های عامل (ملی، ملت، صادرات، تجارت، بانک شهر و توسعه تعاون) جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر کلانشهرها زیرنظر کارگروه کاهش آلودگی هوای کلان شهرها اختصاص دهد.

تبصره- [الحاقی ۱۳۹۶/۲/۲۰]
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است هر دو ماه یک بار گزارش عملکرد ارایه تسهیلات موضوع این تصویب‌نامه را به تفکیک هر یک از بانک های عامل به دفتر هیئت دولت برای طرح در هیئت وزیران ارایه کند.

۶- وزارت صنعت، معدن و تجارت انعقاد قرارداد خودروسازان را با بانک های عامل ذی‌ربط تعیین شده به نحوی تنظیم می نماید که ده واحد درصد از نرخ تسهیلات فوق الذکر از محل تخفیف قیمت خودروهای مورد نظر تأمین گردد.

۷- [اصلاحی ۱۳۹۶/۲/۲۰]
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است کمک بلاعوض دولت را در اجرای طرح نوسازی خودروهای فرسوده حمل و نقل عمومی از محل اعتبارات مصوب مربوط قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور تأمین نماید.

۸- وزارت امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران) موظف است نسبت به اجرای کامل استفاده از تخفیفات ترجیحی سود بازرگانی موضوع بند (4) تصویب‌نامه شماره 126653 /ت49208 هـ مورخ 14 /7 /1392 در مورد خودروهای فرسوده این برنامه اقدام نماید.

۹- وزارت نفت (سازمان بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی) موظف است منابع حاصل از صرفه جویی سوخت موضوع ماده (12) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور – مصوب 1394- را در فواصل سه ماهه با رعایت سایر قوانین و مقررات مربوط هزینه نماید.

معاون اول رئیس جمهور – اسحاق جهانگیری


جدول پیوست موضوع بند (۴)


1 – احکام منابع متحرک
ردیف
-عنوان
مجری /همکار
زمان اجرا
1
1 – 1 – وزارت کشور موظف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه، تصویب و اجرایی شدن طرح LEZ (محدوده کاهش آلودگی هوا) را با توجه به موارد زیر از طریق شورای عالی هماهنگی ترافیک   شهرهای کشور پیگیری نماید:
الف – ایجاد محدودیت های تردد در مناطق موضوع طرح LEZ با استفاده از ظرفیت ماده (18) قانون   رسیدگی به تخلفات رانندگی.
ب –   اعمال مقررات طرح LEZ برای تمام وسایل نقلیه اعم از شخصی،   عمومی و موتورسیکلت.
تبصره –   اعمال مقررات طرح LEZ برای اتوبوس های حمل و نقل عمومی و کامیون   های خدمات عمومی (دارای پلاک ع) بر اساس برنامه زمانبندی خواهد بود که با توجه   به سن این خودروها، به پیشنهاد وزارتخانه های راه و شهرسازی و کشور به تصویب   شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور می رسد.
وزارت کشور (همکاران؛ وزارت راه و شهرسازی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران)
۱۳۹۵/۸/۱
2 – 1 – وزارتخانه های کشور، راه و شهرسازی و دادگستری در چارچوب ماده (21) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، پیشنهاد مشترک خود مبنی بر تخصیص کد جریمه برای تردد خودروهای فرسوده در محدوده کلان   شهرها را به هیئت وزیران ارایه نمایند.
وزارت کشور (همکاران: وزارتخانه های راه و شهرسازی و دادگستری)
ظرف دو هفته پس از ابلاغ این تصویب‌نامه
3– 1 – وزارت امور اقتصادی و دارایی موضوع منوط کردن صدور بیمه نامه شخص ثالث به ارایه مفاصا حساب تخلفات رانندگی مالک خودروی متقاضی را از طریق مراجع ذی‌ربط پیگیری و نتیجه را به هیأت   وزیران گزارش نماید.
وزارت اموراقتصادی و دارایی
ظرف دو ماه پس از ابلاغ این تصویب‌نامه
2
وزارت کشور موظف است از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) را عملیاتی نماید.
وزارت کشور (همکار: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران)
از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه
3
بکارگیری وسایل نقلیه فرسوده (موضوع بند (ج) ماده (1) آیین نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، موضوع تصویب‌نامه شماره 61572/ت42596ک مورخ 2 /3 /1388) توسط دستگاه های موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری – مصوب 1386- و پیمانکاران طرف قراداد آنها در موضوع پیمان مربوط، ممنوع می باشد.
تمامی دستگاه های موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری
۱۳۹۵/۷/۱
4
1 – 4 – استفاده از موتورسیکلت های کاربراتوری توسط دستگاه های دولتی (به استثنای اورژانس)، شهرداری ها (به استثنای آتش نشانی) و پیمانکاران طرف قرارداد آنها در موضوع پیمان مربوط در کلانشهرها   ممنوع می باشد.
تمامی دستگاه های موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری
۱۳۹۵/۷/۱
2 – 4 – خرید موتورسیکلت های کاربراتوری توسط دستگاه های موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری – مصوب 1386- از تاریخ   ابلاغ این تصویب‌نامه ممنوع می باشد.
تمامی دستگاه های موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری
از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه
5
۵-۱- تولید و شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری از ۱۳۹۵/۷/۱ ممنوع است.
[اصلاحی ۱۳۹۹/۱۲/۲۷]
برنامه زمانی اعمال حداقل حدود مجاز آلایندگی موتورسیکلت به شرح جدول زیر تعیین می شود:
دوره زمانی
۱۳۹۷
۱۳۹۸
۱۴۰۱ به بعد
حداقل حد مجاز آلایندگی
یورو 3
یورو 4
استاندارد روز اتحادیه اروپا
تبصره ۱- [اصلاحی ۱۳۹۷/۴/۳]
دستورالعمل شماره گذاری موتورسیکلت های برقی ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه تهیه و ابلاغ می شود.
تبصره ۲- [الحاقی ۱۳۹۷/۴/۳]
موتورسیکلت انژکتوری بنزینی باید دارای پمپ سوخت و انژکتور جداگانه، سامانه واپایش   (کنترل) موتور و واکنش ساز (کاتالیست) در اگزوز باشد. واکنش ساز (کاتالیست) موضوع این تبصره در مورد تولیدات داخلی از ابتدای سال 1398 لازم الاجرا است.
تبصره ۳-
[الحاقی ۱۳۹۷/۴/۳]
[اصلاحی ۱۳۹۹/۴/۲۹]
استفاده از باتری اسید – سرب در موتورسیکلت های برقی با توان بیشتر از ۳ کیلووات ممنوع است.
تبصره ۴- [الحاقی ۱۳۹۹/۴/۲۹]
سازمان ملی استاندارد ایران مکلف است مشخصات عملکرد موتورسیکلت های برقی از قبیل میزان مصرف انرژی، میزان پیمایش، تعداد دفعات پرشدن (شارژ) و خالی شدن (دشارژ) باتری، مدت زمان پرشدن (شارژ) کامل و وزن موتورسیکلت را ظرف سه ماه ابلاغ نماید.
تبصره ۵- [الحاقی ۱۳۹۹/۴/۲۹]
وزارت نیرو مکلف است معیارها و مشخصات فنی و استاندارد اجباری انرژی موتورسیکلت های برقی را پس از طرح و تصویب در کارگروه  موضوع ماده (11) قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی – مصوب 1389-، ظرف شش ماه ابلاغ نماید.
تبصره ۶- [الحاقی ۱۳۹۹/۱۲/۲۷]
برای موتورسیکلت هایی که با اعلام سازمان حفاظت محیط زیست از قطعات سامانه پاشش بنزین (انژکتور)، سامانه واپایش الکترونیکی موتور (ECU) و واکنش ساز (کاتالیست) تولید داخل   استفاده می نمایند، موعد مذکور از ابتدای سال 1402 تعیین می گردد.
تبصره ۷- [الحاقی ۱۳۹۹/۱۲/۲۷]
از ابتدای سال ۱۴۰۱ نصب جاذب بخارات بنزین (کنیستر) برای کلیه موتورسیکلت های تولید داخل الزامی است.
وزارت صنعت، معدن و تجارت (همکار: پلیس راهور نیروی   انتظامی جمهوری اسلامی ایران)
۱۳۹۵/۷/۱
2–5- ثبت سفارش موتورسیکلت   های کاربراتوری از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه ممنوع می باشد.
تبصره- موتورسیکلت هایی که موتور آنها قبل از ابلاغ این   تصویب‌نامه ثبت سفارش شده باشند تا انتهای سال 1395 از شمول این حکم مستثنی می   باشند. وزارت صنعت، معدن و تجارت ظرف یک ماه پس از ابلاغ این تصویب‌نامه فهرست   شماره موتورهایی را که ثبت سفارش آنها قبل از ابلاغ این تصویب‌نامه بوده است به   پلیس راهور ناجا اعلام نماید.
وزارت صنعت، معدن و تجارت
از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه
6
وزارت نفت مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب   نامه، با همکاری وزارتخانه های کشور و راه و شهرسازی، جدول زمانبندی دو ساله حذف   سهمیه سوخت کامیون های فرسوده (موضوع بند (ج) ماده (1) آیین‌نامه از رده خارج کردن   خودروهای فرسوده، موضوع تصویب‌نامه شماره 61572 /ت 42596 ک مورخ 2 /3 /1388) را   تدوین و اجرا نماید.
وزارت نفت (همکاران: وزارتخانه های راه و شهرسازی و کشور)
یک ماه پس از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه
7
سازمان حفاظت محیط زیست ظرف یک ماه حدود مجاز معاینه فنی آلودگی خودروهای دیزل را براساس فناوری های موجود از قبیل فیلتر دوده و فیلتر SCR تهیه و ابلاغ نماید.
تبصره – مراکز معاینه فنی ملزم به رعایت حدود مجاز فوق در معاینه فنی خودروهای دیزل شهری می   باشند.
سازمان حفاظت محیط زیست (همکار: وزارت کشور)
یک ماه پس از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه
8
وزارت کشور با همکاری وزارت نفت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ظرف سه ماه طرح فاینانس واگن های مترو را با استفاده از ظرفیت   ماده (12) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و با رعایت   قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت   آنها در امر صادرات و اصلاح ماده (104) قانون مالیات های مستقیم – مصوب 1391- در   شورای اقتصاد مطرح تا تصمیم گیری شود.
وزارت کشور (همکاران: وزارت نفت و سازمان مدیریت و   برنامه‌ریزی کشور)
سه ماه پس از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه
9
1 – 9 وزارت کشور موظف است از   طریق مراجع ذیربط و با رعایت قوانین و مقررات مربوط ظرف دو ماه تاکسی های غیرفعال شهر تهران و سایر کلانشهرها را شناسایی و نسبت به تعیین تکلیف آنها اقدام   نماید.
جایگزینی تاکسی های مذکور از طریق ورود تاکسی های با فناوری هیبریدی و برقی منحصراً تحت نظارت شرکت های تاکسیرانی مجاز انجام می گیرد.
تبصره- جایگزینی مینی بوسهای درون شهری تحت مدیریت شهرداری های کلانشهرها با تاکسی با استفاده از تسهیلات تاکسی های موضوع این برنامه مجاز می باشد.
وزارت کشور (همکار: پلیس راهور نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران)
دو ماه پس از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه
2 – 9 عبارت “نداشتن مجوز فعالیت راننده وسیله نقلیه عمومی” ردیف (35) جدول جرایم تخلفات رانندگی   موضوع تصویب‌نامه شماره 169432 /ت 46748 ک مورخ 28 /8 /1390 به عبارت   “نداشتن مجوز فعالیت راننده وسیله نقلیه عمومی و یا انقضاء مهلت اعتبار   آن” تغییر می یابد.
پلیس راهور نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه
10
عبارت “توقف وسایل نقلیه با موتور روشن بدون حضور   راننده در راه ها” در ردیف (153) جدول جرایم تخلفات رانندگی موضوع تصویب   نامه شماره 169432 /ت 46748 ک مورخ 28 /8 /1390 به عبارت “توقف وسیله نقلیه   با موتور روشن بدون حضور راننده در خودرو در راه ها و پارک سوارها و ترمینالهای   مسافربری” تغییر می یابد.
پلیس راهور نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه
11
وزات کشور موظف است تا پایان شهریور ماه سال 1396 نسبت به ساماندهی ناوگان حمل بار و مسافر درون شهری از برون شهری اقدام کند.
از تاریخ فوق الذکر تردد ناوگان حمل بار و مسافر درون کلانشهرها منوط به اخذ پروانه فعالیت مربوط از وزارت کشور (شهرداری ها) می باشد.
وزارت کشور (همکار: وزارت راه و شهرسازی)
پایان شهریور ماه سال 1396
12
وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است تمهیدات قانونی و   اجرایی لازم را برای تضمین (گارانتی) تجهیزات کنترل آلایندگی خودروهای نو در مدت   زمان مشخص انجام دهد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت (همکار: سازمان حفاظت محیط زیست)
از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه
13
وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است ظرف سه ماه از تاریخ   ابلاغ این تصویب‌نامه با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست ضمن بررسی ملاحظات مربوط   به توسعه استفاده از موتورسیکلت های برقی از جمله مدیریت پسماند باتری های آنها،   ضوابط مربوط به واردات و تولید آنها را تدوین و جهت تصویب به هیأت وزیران ارایه   نماید.
وزارت صنعت، معدن و تجارت (همکار: سازمان حفاظت محیط زیست)
سه ماه پس از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه
14
وزات نفت موظف است ظرف یک ماه برنامه توزیع سوخت دیزل   با گوگرد کمتر از 50 ppm را بر اساس نقشه آمایش مصرف گازوییل   سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به نحوی تهیه و اجراء نماید که سوخت مذکور   از تاریخ 1 / 8 /1395 در تمام کشور برای خودروهای دیزل مجهز به فیلتر دوده در   دسترس باشد.
وزارت نفت (همکار: وزارت راه و شهرسازی)
1 /8 /1395
15
تهیه و تنظیم برنامه جایگزینی خودروهای فرسوده حمل و   نقل عمومی کلانشهرها با استفاده از تسهیلات موضوع این تصویب‌نامه
دبیرخانه کارگروه برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهرها
یک ماه پس از ابلاغ این تصویب‌نامه
2 – احکام منابع ساکن
ردیف
عنوان
مجری /همکار
زمان اجرا
1
وزارت نفت ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه برنامه یکساله تکمیل طرح کاهش،   هدایت، انتقال و بازیافت بخاربنزین (کهاب) در سراسر کشور با استفاده از مشارکت   شرکت های توزیع کننده و جایگاه های عرضه کننده بنزین را تهیه وجهت تصویب به هیأت   وزیران ارایه نماید
وزارت نفت (همکار: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور)
پایان سال 1395
2
تمامی دستگاه های دولتی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری -مصوب 1386-   موظفند ظرف شش ماه نسبت به اخذ معاینه فنی موتورخانه های خود (موضوع استاندارد   ملی شماره 16000 “1600 ISIRI ” ) از   شرکت های مورد تأیید سازمان ملی استاندارد ایران اقدام نمایند.
تبصره- وزارت نفت ظرف دو ماه سازوکار افزایش نرخ تعرفه گاز و قطع موقت گاز   واحدهای متخلف را تنظیم و ابلاغ نموده و پس از پایان مهلت شش ماهه فوق الذکر   اجرایی نماید
وزارت نفت
دو ماه پس از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه
3 – احکام عمومی
ردیف
عنوان
مجری /همکار
زمان اجرا
1
کارگروهی با مسئولیت سازمان حفاظت محیط زیست ظرف سه ماه و با همکاری وزارتخانه   های آموزش و پرورش، کشور، راه وشهرسازی، اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت، فرهنگ و   ارشاد اسلامی، علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و نیروی   انتظامی جمهوری اسلامی ایران نسبت به بررسی و ارائه بسته مدیریت تقاضای سفر از   قبیل تغییر ساعات شروع وپایان کار دستگاه های موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات   کشوری – مصوب 1386- و کاهش ایام و ساعات تحصیلی مدارس و ایام کاری آن دسته از   ادارات که امکانپذیر است و نیز تغییر زمان تعمیرات اساسی واحدهای صنعتی از   تابستان به زمستان اقدام و نتیجه را به هیأت وزیران ارایه نماید.
سازمان حفاظت محیط زیست (همکاران: وزارتخانه های آموزش و پرورش، کشور، راه و   شهرسازی، اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، تحقیقات و   فناوری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران)
سه ماه پس از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه
2
مجریان احکام این تصویب‌نامه موظفند با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست ضمن ثبت   پروژه های موضوع این برنامه در فهرست اقدامات جمهوری اسلامی ایران به منظور کاهش   انتشار گازهای گلخانه ای، میزان کاهش ناشی از اجرای احکام مربوط را محاسبه و در   حساب ملی کاهش داوطلبانه انتشار گازهای گلخانه ای جهت کسر از تعهدات بین المللی کشور   ثبت نمایند.
تبصره- سازمان حفاظت محیط زیست موظف است ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب   نامه روش محاسبه کاهش انتشار قابل قبول در مراجع بین المللی ذیربط را تعیین و   ابلاغ نماید.
دستگاه های مجری احکام این تصویب‌نامه
(همکار: سازمان حفاظت محیط زیست)
از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه
سازمان حفاظت محیط زیست
دو ماه پس از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه
3
سازمان ملی استاندارد ایران با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت راه و   شهرسازی و وزارت صنعت، معدن وتجارت ظرف شش ماه استاندارد آلایندگی موتورهای دیزل   زمینی و ماشین آلات سبک و سنگین ساخت و ساز دیزلی در شهرها را تدوین نماید.
سازمان ملی استاندارد ایران (همکاران: وزارتخانه های راه و شهرسازی، صنعت، معدن   و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست)
شش ماه پس از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه
4
وزارت راه و شهرسازی چگونگی استفاده از ماشین آلات ساختمانی دیزلی را در قالب   مقررات ملی ساختمان جهت جلوگیری از آلایندگی هوای کلانشهرها تدوین نماید.
وزارت راه و شهرسازی
شش ماه پس از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه
5
سازمان حفاظت محیط زیست موظف است ظرف دو سال با همکاری سازمان هواشناسی کشور   نسبت به انجام مطالعات منشأ یابی ذرات معلق در هشت کلان شهر و تولید مدل پیش بینی   آلودگی هوای آنها اقدام نماید.
سازمان حفاظت محیط زیست (همکار: سازمان هواشناسی کشور)
شش ماه پس از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه
6
سازمان حفاظت محیط زیست موظف است ضمن استمرار فعالیت کمیته ملی کاهش آلودگی هوا   و کمیته های استانی ذیل آن ظرف یک سال از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه نسبت به   تولید سیاهه انتشار آلودگی هوای کلانشهرهای کشور اقدام نماید.
سازمان حفاظت محیط زیست
یکسال پس از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه
7
وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است همه ساله کتابچه تعرفه های صادرات و واردات   را با رویکرد کاهش تعرفه وسایل حمل و نقل عمومی تنظیم و به هیئت وزیران ارایه   نماید.
وزارت صنعت، معدن و تجارت
از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه
8
سازمان حفاظت محیط زیست موظف است ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه با   همکاری معاونت حقوقی رییس جمهور، وزارتخانه های دادگستری، صنعت، معدن و تجارت، کشور،   سازمان ملی استاندارد ایران و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (معاونت راهنمایی   و رانندگی) لایحه برخورد با فعالیت های مجرمانه که منجر به آلودگی محیط زیست   (هوا) می گردد (از قبیل تخلف آزمایشگاه های معتمد، تخلف خودروسازان در بکارگیری   تجهیزات غیراستاندارد) را با تاکید بر حداکثر استفاده از ظرفیت های قانونی فعلی   تنظیم و به هیئت وزیران ارایه نماید.
سازمان حفاظت محیط زیست (همکاران: معاونت حقوقی رییس جمهور، وزارتخانه های   دادگستری، صنعت، معدن و تجارت، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران)
دو ماه پس از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه
9
وزارت کشور موظف است به محض وصول جرایم تخلفات رانندگی که در بازه های سه ماهه   توسط خزانه‌داری کل کشور تشخیص داده می شود، مبالغ مربوط به کلانشهرها را با رعایت   قوانین و مقررات مربوط (ماده (23) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی) از طریق   شهرداری ها و برای اجرای احکام این تصویب‌نامه با اولویت استقرار کامل سامانه سیمفا هزینه نماید.
وزارت کشور
از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه