تصویب‌نامه در خصوص تشکیل کارگروه ملی «سازگاری با کم آبی»

تاریخ تصویب: ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۰

شماره: 158969/ت55092هـ – ۱۳۹۶/۱۲/۱۲

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۶/۱۲/۶ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های نیرو، جهاد کشاورزی، کشور و صنعت، معدن و تجارت و سازمان های حفاظت محیط زیست و برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:


1- [اصلاحی ۱۳۹۷/۳/۱۳]
به منظور هماهنگی، انسجام و پیگیری اجرای قوانین و مقررات مؤثر در تحقق سازگاری با کم آبی و تعادل منابع و مصارف آب در مناطق مختلف کشور، پایداری سرزمین و اتخاذ تصمیمات مناسب در این زمینه از طریق پیگیری امور زیر در چهارچوب قوانین مربوط و اسناد آمایش سرزمین، کارگروه ملی “سازگاری با کم آبی” با مسئولیت وزیر نیرو و عضویت وزیران جهاد کشاورزی، کشور و صنعت، معدن و تجارت و رؤسای سازمان های هواشناسی کشور، زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور (بدون حق رأی) حفاظت محیط زیست و برنامه و بودجه کشور تشکیل می‌شود. هر یک از دستگاه های اجرایی نیز بر اساس قوانین و مقررات مربوط تکالیف قانونی خود را در این زمینه انجام می دهند و تشکیل کارگروه مذکور برای هماهنگی بین دستگاه های اجرایی بوده و نافی مسئولیت آنها در انجام وظایف ذاتی و قانونی نیست:

الف- [اصلاحی ۱۴۰۰/۱۰/۲۹]
تعیین چگونگی توزیع کمبود آب بین مصارف مختلف (شامل شرب و بهداشت، صنعت، کشاورزی، فضای سبز و محیط زیست) از طریق بررسی و تعیین اولویت مصارف در قالب منابع آب در دسترس در سال آبی در چهارچوب منابع آب تخصیص یافته توسط وزارت نیرو در هر حوضه / استان با تأکید بر تأمین نیاز آبی تالاب ها.

ب – برنامه‌ریزی و هماهنگی های لازم برای انطباق الگوی کشت مناسب هر منطقه متناسب با شرایط کم آبی و با توجه به سهم کاهش منابع آب در اختیار بخش کشاورزی بر اساس بند (الف) و در چهارچوب الگوهای کشت مصوب وزارت جهاد کشاورزی در هر حوضه / استان.

پ – پشتیبانی از تدابیر استان ها درخصوص جلوگیری از بروز مشکلات و تعارضات اجتماعی ناشی از کاهش منابع آب در دسترس تعیین شده برای هر استان / منطقه.

ت- [اصلاحی ۱۴۰۰/۱۰/۲۹]
پیگیری و هماهنگی های لازم برای رفع موانع اجرای برنامه های سازگاری با کم آبی استان ها و نظارت بر عملکرد و پیشرفت برنامه ها در کارگروه های استانی موضوع بند (2).

ث- [الحاقی ۱۴۰۰/۱۰/۲۹]
برنامه‌ریزی، یکپارچه سازی و پیگیری به روزرسانی بانک های اطلاعاتی مرتبط با برنامه های سازگاری با کم آبی در بخش های مختلف کشور و برنامه‌ریزی برای تسهیل دسترسی به آنها برای تدوین و پایش عملکرد برنامه های سازگاری با کم آبی و حسابداری آب.

ج- [الحاقی ۱۴۰۰/۱۰/۲۹]
برنامه‌ریزی استفاده از ظرفیت های اعتباری و تسهیلاتی در اختیار دستگاه های اجرایی و استان ها برای تنوع بخشی معیشتی بهره برداران مجازی که در اجرای برنامه های سازگاری با کم آبی دچار مشکل معیشتی می شوند با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

چ- [الحاقی ۱۴۰۰/۱۰/۲۹]
بررسی علل و راهکارهای مواجهه با پدیده فرونشست زمین و پیگیری و هماهنگی اقدامات مرتبط.

ح- [الحاقی ۱۴۰۰/۱۰/۲۹]
هماهنگی و هم افزایی برای ارتقای بهره‌وری آب در تمامی بخش های مصرف.

خ- [الحاقی ۱۴۰۰/۱۰/۲۹]
هماهنگی تهیه و اجرای پیوست های اجتماعی – فرهنگی، ترویجی و آموزشی برنامه های سازگاری با کم آبی.

د [الحاقی ۱۴۰۰/۱۰/۲۹]
هماهنگی و پیگیری برنامه‌ریزی تأمین شمارشگر (کنتور)های هوشمند حجمی مورد نیاز متناسب با برنامه سازگاری با کم آبی استان ها.

ذ- [الحاقی ۱۴۰۰/۱۰/۲۹]
بررسی و تصویب شاخص های ارزیابی اثربخشی برنامه های سازگاری با کم آبی در ارتقای پایداری منابع آب و ارایه گزارشات سالانه عملکرد برنامه ها در سطوح استانی و ملی به هیئت وزیران.

2-
[اصلاحی ۱۳۹۷/۳/۱۳]
[اصلاحی ۱۴۰۰/۱۰/۲۹]
رییس سازمان برنامه و بودجه استان و مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان و مدیرکل هواشناسی استان به ترکیب شورای حفاظت از منابع آب زیرزمینی موضوع ماده (6) تصویب‌نامه شماره 85166/ت35378هـ مورخ ۱۳۸۷/۵/۲۹ اضافه می شوند و شورای مذکور به عنوان کارگروه استانی علاوه بر وظایف مندرج در تصویب‌نامه یاد شده، برای سیاست گذاری و برنامه‌ریزی اجرایی در زمینه سازگاری با کم آبی از جمله تعیین سهم کمبود بخش های مختلف مصرف متناسب با شرایط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و محیط زیستی مناطق مختلف و بر اساس سهم آب تعیین شده برای استان در هر حوضه آبریز در چهارچوب تصمیمات کارگروه ملی با رعایت قوانین مربوط اقدام می نماید. همچنین رییس کارگروه استانی می تواند حسب دستور جلسه، از دستگاه های اجرایی ذی‌ربط بدون حق رأی در جلسات دعوت به عمل آورد.

3- [اصلاحی ۱۴۰۰/۱۰/۲۹]
اجرای سیاست های واپایی (کنترل) سطح زیرکشت و اعمال محدودیت یا ممنوعیت کشت برنج (خارج از استان های گیلان و مازندران) با توجه به محدودیت های منابع آبی در استان های مختلف در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی استان ها هماهنگ می شود.

4- [اصلاحی ۱۴۰۰/۱۰/۲۹]
تحویل حجمی آب برای کلیه مصارف از جمله کشاورزی با رعایت کارکرد مجاز انجام می شود. در صورت عدم رعایت سقف ساعت کارکرد در خصوص منابع آب زیرزمینی و مصرف برق بیش از میزان مندرج در پروانه بهره‌برداری، بهای برق اضافی بر اساس مصارف تجاری محاسبه و دریافت می گردد.

5- [اصلاحی ۱۴۰۰/۱۰/۲۹]
استانداران مکلفند پس از تصویب شورای برنامه‌ریزی توسعه استان، منابع مالی موردنیاز تحقق اجرای این تصویب‌نامه را از محل منابع مصوب مربوط در اختیار استان تأمین نمایند و در صورت عدم کفایت، نحوه تأمین منابع مالی مورد نیاز با پیشنهاد کارگروه ملی در هیأت وزیران تصمیم گیری می شود.

6- [اصلاحی ۱۴۰۰/۱۰/۲۹]
در مواردی که برای جبران کمبود آب شرب در سقف الگوی مصرف بازنگری شده متناسب با شرایط کم آبی، جابه جایی حقابه های کشاورزی موضوع تبصره (1) ماده (18) قانون توزیع عادلانه آب ضروری باشد، منابع مالی مورد نیاز برای پرداخت مابه ازای حقابه جابه جا شده، مطابق ساز و کار بند (م) ماده (28) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) – مصوب 1393 – تأمین می شود.

7- [اصلاحی ۱۴۰۰/۱۰/۲۹]
در اجرای بند (الف) ماده (39) قانون برنامه ششم توسعه، تعرفه مصارف مازاد بر الگوی مصرف آب شرب و بهداشت، به صورت پلکانی و با رعایت اصل بازدارندگی و متناسب با شرایط آبی توسط وزارت نیرو جهت تصویب به هیأت وزیران ارایه می شود.

8- [اصلاحی ۱۴۰۰/۱۰/۲۹]
سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت نیرو برای اطلاع رسانی و برنامه سازی مناسب همگانی از وضعیت منابع آب به طور مستمر، متناسب با سیاست های اتخاذ شده در کارگروه ملی اقدام کند.

معاون اول رئیس جمهور – اسحاق جهانگیری