اصلاح آیین‌نامه ورود کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از (۵۰۰) تن (لنج تجاری) و ساماندهی و نوسازی آن شناورها

تاریخ تصویب: ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۳/۲۶

شماره ۳۱۲۵۹/ت۵۵۴۰۰هـ   –  ۱۳۹۷/۳/۱۳

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۷/۳/۹ به پیشنهاد وزارتخانه‌­های کشور، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و به استناداصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

آیین‌­نامه ورود کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از (۵۰۰) تن (لنج تجاری) و ساماندهی و نوسازی آن شناورها موضوع تصویب­نامه شماره ۶۵۸۵۹ت۵۳۷۶۳هـ مورخ ۱۳۹۶/۵/۳۱ به شرح زیر اصلاح می­شود:


۱ـ تبصره ­های (۱) و (۳) ماده (۱) به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به عنوان تبصره (۴) به ماده مذکور اضافه می­شود:

تبصره ۱ـ سازمان بنادر و دریانوردی مکلف است با همکاری گمرک جمهوری اسلامی ایران و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ظرف سه ماه از تاریخ لازم­‌الاجراء شدن این آیین‌نامه، نسبت به تدوین شیوه‌­نامه اجرایی نحوه و چگونگی استقرار عوامل آن سازمان در مناطق مشمول این آیین­نامه برای ایفای کلیه تعهدات اقدام نماید.

تبصره ۳ـ معافیت کالای ملوانی مذکور در ماده (۷) این آیین‏نامه، شامل معافیت از پرداخت حقوق ورودی و سایر وجوهی که به موجب قانون و مقررات، گمرک مسئول وصول آن است تا سقف تعیین شده در ماده فوق­‌الذکر می­باشد.

تبصره ۴ـ سازمان بنادر و دریانوردی مکلف است با همکاری گمرک جمهوری اسلامی ایران، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت کشور، ظرف سه ماه نسبت به تدوین و تصویب طرح ساماندهی بنادر کوچک مشمول این آیین­نامه اقدام نماید.

۲ـ در ماده (۲)، بعد از عبارت «خلیج فارس» عبارت «و دریای عمان» اضافه می شود.

۳ـ متن زیر به عنوان تبصره (۲) به ماده (۵) اضافه و تبصره قبلی به عنوان تبصره (۱) تلقی می­شود:

تبصره ۲ـ نحوه و چگونگی تحویل و تحول کالاهای موضوع این آیین­نامه در بنادر و گمرکات مشمول، براساس شیوه­‌نامه­‌ای خواهد بود که با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی، گمرک جمهوری اسلامی ایران و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ظرف یک ماه تدوین و ابلاغ می­­شود.

۴ـ ماده (۷) به شرح زیر اصلاح می­شود:

الف ـ عبارت «تا سقف یکصد میلیون ( ۰۰۰ ر۰۰۰ ر۱۰۰) ریال» به عبارت «تا سقف یکصد و پنجاه میلیون ( ۰۰۰ ر۰۰۰ ر۱ ۵ ۰) ریال» اصلاح می­شود.

ب ـ در تبصره (۱)، عبارت «در هنگام ورود» به عبارت «در زمان تنظیم و ثبت اظهارنامه اجمالی و خروج شناور» اصلاح می­شود.

پ ـ متن زیر به عنوان تبصره (۴) اضافه می­شود:

تبصره ۴ـ حمل یا ترانشیپمنت کالا از مبدا بنادر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و دریای عمان به گمرکات مجاز به اعمال مقررات ملوانی صرفاً در خصوص شناورهای دریایی سنتی زیر (۵۰۰) تن مشمول تخفیف مجموع سود بازرگانی به میزان بیست درصد (۲۰%) می­باشند. فهرست گمرکات مشمول اجرای مقررات ملوانی و نحوه اعمال تخفیف سود بازرگانی مذکور توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین و اعلام می­شود.

۵ ـ ماده (۹) به شرح زیر اصلاح و تبصره آن حذف می­شود:

ماده ۹ـ شناورهای با ظرفیت کمتر از (۵۰۰) تن که تاریخ گواهینامه ثبت موقت آنها قبل از تاریخ لازم‌­الاجراء شدن این آیین­نامه به تأیید سازمان بنادر و دریانوردی رسیده باشد، مشمول مزایا و تسهیلات موضوع این آیین­نامه می­باشند.

۶  ـ در ماده (۱۲)، بعد از عبارت «در زمان خروج شناورها» عبارت «خارج از اماکن بندری و گمرکی» اضافه می­شود.

۷ـ ماده (۱۳) به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به آن اضافه می­شود:

ماده ۱۳ـ دریابانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است به هنگام ورود شناورها (خارج از اماکن بندری و گمرکی)، مشخصات شناور، ناخدا و ملوانان (اسناد مندرج درمواد (۲) و (۳) این آیین­نامه) را با اسناد و مشخصات ثبت شده در اظهارنامه اجمالی و فهرست کل بار(مانیفست) تطبیق و در صورت مطابقت، اسناد کالاهای وارده را ممهور به مهر ورودی یا ثبت سامانه­ای (سیستمی) نماید و در صورت عدم مطابقت اطلاعات با اظهارنامه، مراتب را به گمرک اعلام نماید.

تبصره ـ توزین، بارشماری و ارزیابی کمی و کیفی بار شناورها متناسب با اظهارنامه اجمالی و فهرست کل بار (مانیفست­)های ارایه شده توسط مالکان شناورها بر عهده گمرک است و در صورت وجود مغایرت­های احتمالی مطابق مواد (۱۰۴) و (۱۱۰) قانون امور گمرکی ـ مصوب ۱۳۹۰ـ اقدام خواهد شد.

۸ ـ متون زیر به عنوان مواد (۱۹) تا (۲۲) اضافه می­شوند:

ماده ۱۹ـ در اجرای بند (۱) تصویب­نامه شماره ۲۶۰۹۶/ت۵۱۹۲۰هـ مورخ ۱۳۹۴/۳/۴، نرخ فروش نفت گاز به شناورهای ایرانی زیر (۵۰۰) تن مشمول این آیین­نامه متناسب با مسافت طی شده در آب­های جمهوری اسلامی ایران به قیمت فروش برای مصارف داخلی تعیین می­شود.

تبصره ۱ـ به منظور اجرای بند (۱) تصویب­نامه یادشده، کارگروهی با مسئولیت وزارت نفت و عضویت وزارت کشور، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان بنادر و دریانوردی و نماینده استانداران استان­های ساحلی جنوبی تشکیل و نحوه محاسبه و تعیین میزان مسافت طی شده از هریک از بنادر و گمرکات مشمول اجرای مقررات ملوانی در آب­های جمهوری اسلامی ایران را ظرف یک ماه ابلاغ خواهند نمود.

تبصره ۲ـ مالکان شناورها موظفند طبق برنامه زمان­بندی اعلامی از سوی کارگروه متشکل از ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت نفت ، نسبت به نصب سامانه فنی ردیاب برای کنترل مصرف سوخت بر مبنای مسافت طی شده و نظارت بر ترددهای دریایی اقدام نمایند.

ماده ۲۰ـ گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان بنادر و دریانوردی مکلفند حداکثر تسهیلات گمرکی و بندری در هنگام پهلوگیری، تخلیه و بارگیری و انجام تشریفات گمرکی شناورهای مشمول این آیین­نامه را ارایه نمایند.

ماده ۲۱ـ گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است گزارش حجم واردات کالا از این طریق و میزان حقوق ورودی مأخوذه را به صورت ماهانه به ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت کشور و سازمان توسعه تجارت ایران اعلام نماید.

ماده ۲۲ـ مسئولیت پیگیری و نظارت بر حسن اجرای این آیین­نامه و تکالیف دستگاه­های اجرایی ذی­ربط، بر عهده ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز می­باشد و ستاد مذکور موظف است گزارش پیشرفت اجرای این آیین­نامه و عملکرد دستگاه­های اجرایی را در مقاطع زمانی سه‌ماهه به هیأت وزیران ارایه نماید.

معاون اول رئیس جمهور ـ اسحاق جهانگیری