اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون بیمه عمر و حوادث پرسنل نیروهای مسلح، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان های تابع یا وابسته به آنها

تاریخ تصویب: ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۱۰

شماره ۱۲۶۷۴۱/ت۵۴۳۱۰هـ   –  ۱۳۹۷/۹/۲۷

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۷/۹/۲۱ به پیشنهاد شماره ۲۴۲۰۶/۱۰۸/۰۳/۲۹ مورخ ۱۳۹۶/۲/۲۳ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:


آیین‌نامه اجرایی قانون بیمه عمر و حوادث پرسنل نیروهای مسلح، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان های تابع یا وابسته به آنها موضوع تصویب‌نامه شماره ۵۹۸۹۷/ت۲۱۴۷۵هـ مورخ ۱۳۷۹/۱۲/۲۸ به شرح زیر اصلاح می‌شود:


۱ـ در انتهای عنوان آیین‌نامه، عبارت «و بازنشستگان و وظیفه بگیران نیروهای مسلح» اضافه می شود.


۲ـ ماده (۱) به شرح زیر اصلاح می شود:

الف ـ در انتهای بند (الف) عبارت «و اصلاحات بعدی آن ـ مصوب ۱۳۹۵ـ» اضافه می شود.

ب ـ در انتهای بند (ح) عبارت «نیروهای مسلح (آجا، سپاه، ناجا و ودجا)» اضافه می شود.

پ ـ بند (ز) حذف می شود.

ت ـ متون زیر به عنوان بندهای (ز) و (ژ) به ماده مذکور اضافه می شود:

ز ـ ذی نفع: اشخاص حقیقی یا حقوقی که بیمه شده در آخرین اظهارنامه تعیین نموده و حق استفاده از مزایای بیمه نامه را دارند و در صورت مشخص نشدن ذی نفع توسط بیمه شده براساس مندرجات گواهی حصر وراثت و با سهم مساوی سرمایه تقسیم می شود.

ژ ـ حادثه: عبارت از هر پیشامد ناگهانی ناشی از یک عامل خارجی که بدون اراده بیمه شده در طول شبانه روز اتفاق می افتد و موجب نقص عضو و ازکارافتادگی شود.


۳ـ متن زیر به عنوان بند (ح) به ماده (۳) اضافه می شود:

ح ـ سهم دولت بابت بازنشستگان و وظیفه بگیران معادل یک درصد (۱%) حقوق بازنشسته.

۴ـ متن زیر به عنوان بند (ت) به ماده (۴) اضافه می شود:

ت ـ در صورتی که بیمه شده بازنشسته یا وظیفه بگیر فوت نماید میزان سرمایه قابل پرداخت برابر است با چهار برابر آخرین حق بیمه کامل واریزی به صندوق بیمه ضربدر عدد سیصد و شصت. چنانچه بیمه شده با تأیید بنیاد شهید و امور ایثارگران یا کمیسیون های موضوع قوانین نیروهای مسلح به افتخار شهادت برسد میزان سرمایه قابل پرداخت (۱/۵) برابر فوت عادی به وراث قانونی یا ذی نفعان پرداخت می شود.

۵ ـ عبارت زیر به انتهای تبصره (۷) ماده (۵) اضافه می شود:

برای بازنشستگان و وظیفه بگیران حسب مورد به نسبت درصد سرمایه شهادت و فوت عادی (مندرج در بند (ت) ماده (۴) این آیین‌نامه) تعیین می شود.

۶ ـ متن زیر به عنوان تبصره به ماده (۸) اضافه می شود:

تبصره ـ میزان هزینه های درمانی وابستگان نظامی و مأمورین ثابت نیروهای مسلح و عایله تحت تکفل همراه آنان در خارج از کشور از محل صندوق بیمه به موجب دستورالعملی است که توسط وزارت تهیه و ابلاغ می شود.

معاون اول رئیس ‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری