اصلاح بند (۶) تصویب‌نامه شماره ۱۵۹۴۶۷/ت۵۲۱۶۶هـ مورخ ۱۳۹۵/۱۲/۱۵

تاریخ تصویب: ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۱۰

شماره ۱۲۸۰۶۴/ت۵۵۰۳۹هـ –  ۱۳۹۷/۹/۲۸

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۷/۹/۲۵ به پیشنهاد شماره ۰۲۰/۲۶۹۱۱ مورخ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶ وزارت جهادکشاورزی و به استناد ماده (۱) قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب فنی، اقتصادی ـ مصوب ۱۳۸۵ ـ تصویب کرد:


بند (۶) تصویب‏نامه شماره ۱۵۹۴۶۷/ت۵۲۱۶۶هـ مورخ ۱۳۹۵/۱۲/۱۵ به شرح زیر اصلاح می­شود:

۶ ـ حد نصاب فنی و اقتصادی اراضی موضوع فعالیت‏های کشاورزی اعم از گلخانه، دامداری، مرغداری، پرورش ماهی و سایر تولیدات کشاورزی و کارگاه­ها و واحدهای صنایع تبدیلی، تکمیلی و غذایی کشاورزی که با رعایت قوانین و مقررات مربوط برای آنها موافقت اصولی و جواز تأسیس از سوی مراجع ذی­ربط صادر می‏گردد، تابع حدنصاب‏های مقرر در آیین‏نامه نصاب اراضی قابل واگذاری به فعالیت‏های مختلف در خارج از حریم شهرها و روستاها موضوع تصویب­نامه شماره ۷۹۲۵۹/ت۴۲۸۴۹هـ مورخ ۱۳۹۰/۴/۱۵ و اصلاحات بعدی آن است.

تبصره ۱ـ وزارت جهادکشاورزی پس از اجرای حداقل سی درصد (۳۰%) طرح، براساس دستورالعملی که توسط وزیر جهادکشاورزی ابلاغ می‏شود، دارنده جواز تأسیس را برای تفکیک و افراز و اخذ سند معرفی می­کند.

تبصره ۲ـ مرجع صدور موافقت اصولی و جواز تأسیس مکلف است تعهد رسمی لازم (تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی) را از دارنده جواز تأسیس اخذ کند تا در صورت امتناع وی از اجرای کامل طرح در مهلت تعیین­شده و بهره ‏برداری از آن، نسبت به ابطال موافقت اصولی و جواز صادرشده و اعلام موضوع به ادارات ثبت اسناد و املاک و سایر مراجع ذی­ربط اقدام نماید. همچنین مرجع صدور موافقت اصولی مکلف است اقدامات قانونی لازم را جهت ابطال سند مالکیت تفکیکی و اعاده به وضع سابق و اخذ خسارات مربوط به عمل آورد. ارایه هرگونه خدمات ثبتی از قبیل صدور سند مالکیت تفکیکی یا افرازی به این قبیل اراضی ممنوع است.

تبصره ۳ـ حد نصاب فنی و اقتصادی اراضی موضوع این بند که با رعایت قوانین و مقررات مربوط تا تاریخ لازم ­الاجرا شدن تصویب‏نامه شماره ۱۵۹۴۶۷/ت۵۲۱۶۶هـ مورخ ۱۳۹۵/۱۲/۱۵ به مرحله بهره ‏‏برداری رسیده ‏‏اند، تابع مساحت مندرج در پروانه بهره‏‏برداری آنها می‏‏باشد، ولو اینکه فاقد نصاب‏های مذکور باشند.

معاون اول رئیس ‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری