آیین‌نامه نحوه اداره مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان

تاریخ تصویب: ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۵/۰۹

شماره ۳۳۱۳/۴۵۸/۳۶۷  – ۱۳۹۸/۵/۶

مدیرعامل محترم روزنامه رسمی کشور
برابر بند «د» ماده ۳ اساسنامه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مصوب مقام معظم رهبری و فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی)، یک نسخه از «آیین‌نامه نحوه اداره مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان» مشتمل بر ۴ فصل و ۱۷ ماده و ۱۶ تبصره که در تاریخ ۱۳۹۷/۱۱/۷ به تصویب هیأت امنای بنیاد مذکور رسیده است، برای درج در روزنامه رسمی کشور ارسال می گردد.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح ـ سرلشکر پاسدار محمد باقری


 بیانات مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا (مدظله العالی) در تاریخ ۱۳۹۶/۱۰/۱۷ آثار و برکات دوران دفاع مقدس باید در ذهن های مجموعه ی جامعه ما و جامعه اسلامی سال های متمادی باقی بماند؛ این هم بسته به کار های شماست.

فصل اول: کلیات

مقدمه:

حفاظت و بهره برداری از آثار و ارزش های دفاع مقدس و مقاومت و ثبت حماسه های جاودانه امت اسلام بخشی از هدف تعیین شده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش­های دفاع مقدس می­باشد که ماده (۲) اساسنامه بنیاد مصوب ۱۳۸۳/۱۲/۲۲ مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا مورد توجه قرار گرفته است. در راستای تحقق چنین هدفی، ایجاد مراکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در وظایف کلی بنیاد تعریف و در بند «د» ماده (۳) اساسنامه بنیاد به آن اشاره گردیده است. بر این اساس در هر یک از استان های کشور «مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان» احداث و راه اندازی گردیده تا در آن بخشی از رشادت­ها و سلحشوری مردم، سازمان­های لشکری و کشوری مستقر در استان در دوران دفاع مقدس و مقاومت نگهداری و به نمایش گذاشته شود. اداره و بهره برداری از این مراکز استانی، مستلزم ایجاد سازوکار مناسبی است که در آن، تمام دستگاه ها و نهادهای دولتی، غیردولتی و مردمی در استان همانند دوران پرافتخار دفاع مقدس ایفای نقش نمایند. این آیین‌نامه با چنین هدفی تهیه و تدوین گردیده است.

ماده ۱) شخصیت حقوقی: مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان با داشتن شخصیت حقوقی و استقلالی مالی و اداری در تابعیت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس قرار داشته و به مدت نامحدود مطابق با مفاد این آیین‌نامه اداره خواهند شد.

ماده ۲) مأموریت: حفظ، نگهداری، به نمایش گذاردن و تبیین فداکاری، استقامت، دلاوری، ایثار و از خود گذشتگی رزمندگان و مردم هر استان در طول سال­های انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت.

ماده ۳) هدف:

۱ـ ثبت و انعکاس حماسه های جاودانه سازمان های لشکری،کشوری و مردمی استان های کشور در دفاع مقدس و مقاومت.

۲ـ آگاهی بخشی، توسعه، ترویج و زنده نگه داشتن فرهنگ ایثار، شهادت و استقامت و انتقال آن به نسل­های آینده.

۳ـ جلوگیری از نابودی و تحریف و یا به فراموشی سپرده شدن میراث گران بهای خون پاک ایثارگران اسلام و دستاوردهای دفاع  مقدس و مقاومت در سطح استان.

ماده ۴) وظایف کلی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان (موضوع فعالیت)

۱ـ تبیین و معرفی مفاهیم و معارف عمیق و اصیل دفاع مقدس و محور مقاومت ازطریق به نمایش گذاردن جانفشانی ها و رشادت های مردم و رزمندگان استان با بهره‌­گیری از ابزارها و شیوه های مختلف هنری به منظور القا حس حضور در فضای معنوی دفاع مقدس و مقاومت.

۲ـ معرفی نقش و عملکرد هر یک از ادارات، سازمان ها، نهادها و مؤسسات عمومی دولتی و غیردولتی استان در دوران دفاع مقدس و مقاومت.

۳ ـ بازشناسی و شناساندن دفاع مقدس به عنوان الگویی عملی جهت مقابله با مشکلات و چالش های پیش رو.

۴ ـ فراهم ساختن زمینه های لازم جهت نقش آفرینی و مشارکت داوطلبانه هرچه بیشتر مردم استان به ویژه پیشکسوتان جهاد و مقاومت در اداره امور مرکز فرهنگی.

۵ ـ ایجاد بستر لازم برای جلب زمینه های حمایت، پشتیبانی، همکاری و مشارکت بین کلیه دستگاه های اجرایی و فرهنگی و نیروهای مسلح استان در جهت پیشبرد اهداف مرکز فرهنگی.

۶ ـ بهره برداری، تأمین و تجهیز محتوایی بخش های مختلف مرکز فرهنگی و تولیدات نمایشگاهی و فضای مجازی.

۷ـ تشکیل و راه اندازی مرکز اسناد، مدارک و کتابخانه تخصصی دفاع مقدس.

۸ ـ معرفی شهدا، ایثارگران، فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس و محور مقاومت.

۹ـ تهیه، تولید و انعکاس آثار و محصولات فرهنگی در جهت معرفی نقش استان در دفاع مقدس و مقاومت.

۱۰ـ چیدمان موزه و آماده سازی سناریو مفهومی مرکز فرهنگی.

۱۱ـ برگزاری نمایشگاه­های موضوعی و اجرای دوره­های مختلف آموزشی مرتبط با اهداف و مأموریت مرکز فرهنگی با همکاری نهادهای ذیربط.

۱۲ـ برگزاری همایش­ها، جشنواره­ها و یادواره‌­های و برنامه های مختلف فرهنگی هنری در مناسب­های مرتبط با دفاع  مقدس و محور مقاومت.

۱۳ـ بهره‌­گیری از فضای مجازی در راستای تحقق اهداف و مأموریت های محوله.

۱۴ـ ارتباط و تعامل مستمر با موزه­ها، مؤسسات و مراکز فرهنگی مشابه داخل کشور.