شماره: ۵۴۵۹۴/ت۵۵۱۳۲هـ – ۱۳۹۸/۵/۶
هیأت وزیران در جلسات ۱۳۹۷/۹/۱۴ و ۱۳۹۸/۴/۲ به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی (با هماهنگی وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور) و به استناد بند (۱) ماده (۴۸) قانون احکام دایمی برنامه های توسعه کشور – مصوب ۱۳۹۵ – اساسنامه صندوق توسعه حمل و نقل کشور را به شرح زیر تصویب کرد:
فصل اول – کلیات
ماده ۱ – صندوق توسعه حمل و نقل کشور که از این پس در این اساسنامه «صندوق» نامیده می شود، با هدف ایجاد ساز و کار تجهیز و تأمین منابع مالی پایدار برای توسعه زیرساخت و ناوگان حمل و نقل کشور، ارتقای ایمنی و افزایش سطح خدمات حمل و نقل کالا و مسافر تأسیس و به صورت شرکت دولتی اداره می شود.
ماده ۲ – موضوع فعالیت صندوق با رعایت قوانین و مقررات مربوط به شرح زیر است:
الف – تشویق، حمایت و مشارکت در تأمین مالی و سرمایه گذاری داخلی و خارجی در ساخت، توسعه، تجهیز، بهسازی، نوسازی، نگهداری، بهره برداری زیرساخت های شبکه و ناوگان حمل و نقل کشور.
ب – اعطای تسهیلات به متقاضیان سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل از طریق بانک های عامل.
پ – بررسی بازار و وضعیت فنی، اقتصادی و مالی پروژه های پیشنهادی متقاضیان استفاده از منابع مالی صندوق.
ت – حمایت و تشویق از صنایع و شرکت های دانش بنیان مرتبط با حوزه حمل و نقل.
ث – بیمه سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل و ارایه تضامین به متقاضیان.
ج – حمایت از تهیه و ارایه بسته های سرمایه گذاری.
چ – ارایه خدمات از طریق بانک های عامل به شرکت های واسپاری (لیزینگ) جهت فروش اقساطی ناوگان حمل و نقل عمومی به منظور نوسازی ناوگان.
ح – مشارکت در شرکت پروژه های زیرساختی حمل و نقل.
خ – همکاری با سازمان ها و شرکت های تابع وزارت راه و شهرسازی به منظور مدیریت بهینه منابع در اختیار از جمله وجوه اداره شده.
د – جلب مشارکت بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی و نهادهای مالی داخلی و خارجی برای ارایه تسهیلات و استفاده از سایر ابزارهای مالی اعم از اوراق بهادار اسلامی برای شرکت پروژه، به نحوی که تعهدات ایجاد شده بدهی صندوق محسوب نشود و بازپرداخت آن بر عهده شرکت پروژه باشد.
ماده ۳ – صندوق با دارا بودن شخصیت حقوقی مستقل، استقلال اداری و مالی و وابسته به وزارت راه و شهرسازی به مدت نامحدود تشکیل و با رعایت این اساسنامه و قوانین و مقررات حاکم بر شرکت های دولتی اداره می شود.
ماده ۴ – سرمایه اولیه صندوق به میزان یکصد و نود هزار میلیارد (۰۰۰ /۰۰۰ /۰۰۰ /۰۰۰ /۱۹۰) ریال از طریق ساز و کار بودجه سنواتی از محل دارایی های دولت که در اختیار وزارت راه و شهرسازی، سازمان ها و شرکت های تابع و وابسته به آن و صد درصد آن متعلق به دولت است، تأمین می شود.
ماده ۵ – مرکز اصلی استقرار صندوق در تهران و حوزه عملیات آن سراسر کشور است.
فصل دوم – ارکان صندوق
ماده ۶ – ارکان صندوق عبارتند از:
الف – هیئت امنا.
ب – هیئت عامل.
پ – حسابرس و بازرس قانونی.
ماده ۷ – ترکیب اعضای هیئت امنا به شرح زیر است:
الف – وزیر راه و شهرسازی (رییس هیئت امنا).
ب – وزیر امور اقتصادی و دارایی.
پ – رییس سازمان برنامه و بودجه کشور.
ماده ۸ – هیئت امنا به عنوان بالاترین رکن صندوق، دارای وظایف و اختیارات زیر است:
الف – راهبری و تعیین سیاست ها و خط مشی و اولویت های صندوق.
ب – بررسی و اتخاذ تصمیم در خصوص عملکرد سالانه هیئت عامل و صورت های مالی سالانه.
پ – بررسی و اتخاذ تصمیم در خصوص برنامه های راهبردی و بودجه سالانه در چهارچوب برنامه های توسعه ای کشور و طرح جامع حمل و نقل.
ت – تصویب ساختار، تشکیلات و آییننامه های مالی، استخدامی، اداری و معاملاتی صندوق به پیشنهاد هیئت عامل در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط و حسب مورد تأیید مراجع ذی صلاح.
ث – نصب، قبول استعفا و عزل اعضای هیئت عامل به پیشنهاد رییس هیئت امنا و تعیین حقوق و مزایا و پاداش اعضای هیئت عامل با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
ج – انتخاب حسابرس و بازرس قانونی با رعایت قوانین و مقررات مربوط و تعیین حق الزحمه وی.
چ – اتخاذ تصمیم در مورد مطالبات مشکوک الوصول و لاوصول.
ح – پیشنهاد تغییر و اصلاح اساسنامه صندوق و اتخاذ تصمیم در خصوص انحلال صندوق و ارایه آن به هیئت وزیران.
خ – اتخاذ تصمیم برای افزایش یا کاهش سرمایه صندوق و پیشنهاد به هیئت وزیران جهت تصویب.
د – صلح و سازش و ارجاع به داوری و استرداد دعوی با رعایت اصل (۱۳۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
ذ – تصویب نظام نامه اعطای تسهیلات برای سرمایه گذاری ها، مطابق با اهداف و موضوع فعالیت های صندوق.
ر – تعیین ضوابط و مقررات نحوه مشارکت در طرحهای سرمایه گذاری با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
ز – سایر موارد مندرج در متن اساسنامه و در راستای اهداف صندوق.
ژ – سایر وظایفی که مطابق قانون تجارت (در موارد که به تشخیص فقهای شورای نگهبان مغایر شرع نباشد) به عهده مجامع شرکت های سهامی است.
ماده ۹ – رییس هیئت عامل به عنوان دبیر هیئت امنا، مسئول تنظیم دستور کار، تاریخ جلسه و تعیین محل تشکیل جلسات و همچنین پیگیری مصوبات جلسات است و می تواند بدون حق رأی در جلسات هیئت امنا شرکت کند. دعوتنامه جلسات به امضای رییس هیئت امنا و حداقل پانزده روز قبل از تشکیل جلسه برای اعضا ارسال می شود.
تبصره – جلسات هیئت امنا با حضور کلیه اعضا و حداقل دو بار در سال تشکیل می شود و با حداقل دو رأی اتخاذ تصمیم می نماید.
ماده ۱۰ – به منظور اداره صندوق در چهارچوب مفاد اساسنامه و مصوبات هیئت امنا، هیئت عامل مرکب از پنج نفر از افراد مورد وثوق، امین و صاحبنظر و با تجربه در امور اقتصادی، بانکی، حمل و نقل و حقوقی با حداقل هفت سال سابقه مدیریتی مرتبط و همچنین حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد مرتبط، به پیشنهاد رییس هیئت امنا و تصویب هیئت امنا با حکم رییس هیئت امنا منصوب می شوند و انتخاب مجدد ایشان نیز بلامانع است.
تبصره ۱ – برکناری و قبول استعفای اعضای هیئت عامل با تأیید حداقل دو عضو از اعضای هیئت امنا خواهد بود.
تبصره ۲ – اعضای هیئت عامل برای مدت سه سال و به صورت تمام وقت منصوب می شوند که در صورت انقضای مدت تصدی مدیریت هر یک از اعضای هیئت عامل تا تعیین اعضای جدید، مسئولیت آنان به قوت خود باقی خواهد بود. انتخاب مجدد اعضای هیئت عامل بلامانع است.
ماده ۱۱ – هیئت عامل دارای وظایف و اختیارات زیر است:
الف – اجرای مصوبات هیئت امنا در چهارچوب قوانین و مقررات.
ب – تهیه و تنظیم سیاست های کلی و خط مشی عمومی صندوق و پیشنهاد به هیئت امنا.
پ – تهیه بودجه سالانه و تنظیم گزارش های عملکرد و صورت های مالی صندوق برای ارایه به هیئت امنا، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور.
ت – ارایه گزارش عملکرد فعالیت صندوق به اعضای هیئت امنا هر شش ماه یکبار .
ث – تصویب دستورالعمل های مورد نیاز بر اساس پیشنهاد رییس هیئت عامل.
ج – تهیه آییننامه های مربوط بر اساس مفاد اساسنامه و پیشنهاد به هیئت امنا.
چ – تهیه ساختار و تشکیلات صندوق و ارایه آن به هیئت امنا.
ح – اتخاذ تصمیم در مورد خرید، فروش و اجاره، قبول ضمانت یا ظهرنویسی تضمینات، توثیق یا رهن اموال غیرمنقول صندوق، سرمایه گذاری، مشارکت در چهارچوب آییننامه های مصوب هیئت امنا.
خ – تعیین چهارچوب قراردادهای عاملیت با بانک های عامل.
د – برقراری نظام حسابرسی داخلی و استقرار نظام پایش (کنترل) مناسب.
ذ – تهیه نظام نامه نحوه اعطای تسهیلات و بیمه سرمایه گذاری ها و ارایه تضامین لازم به بخش خصوصی و پیشنهاد به هیئت امنا.
ر – ارایه پیشنهادهای مربوط به تغییر و اصلاح اساسنامه و نیز کاهش یا افزایش سرمایه صندوق به هیئت امنا.
ز – پیشنهاد صلح، سازش و ارجاع امر داوری به هیئت امنا.
ژ – اتخاذ تصمیم نسبت به هرگونه اقدامی به نام صندوق در محدوده وظایف و اهداف، به جز آنچه صراحتاً در صلاحیت هیئت امنا یا رییس هیئت عامل است.
س – افتتاح یا بستن حساب های ریالی یا ارزی در حساب های بانکی داخلی و خارجی و استفاده از آنها به نام صندوق و انسداد حساب های یاد شده حسب مورد با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
ش – انعقاد قرارداد مشاوره ای با شرکت ها و مؤسسات معتبر در امور سرمایه گذاری و مهندسی مالی برای ارزیابی، بهبود و ارتقای عملکرد صندوق.
ص – اتخاذ تصمیم راجع به کلیه اموری که توسط رییس هیئت عامل در محدوده اختیارات خود در دستور کار هیئت عامل قرار می گیرد.
ص – اتخاذ تصمیم راجع به کلیه اموری که توسط رییس هیئت عامل در محدوده اختیارات خود در دستور کار هیئت عامل قرار می گیرد.
ماده ۱۲ – رییس هیئت عامل بالاترین مقام اجرایی صندوق است که از بین اعضای هیئت عامل و با حکم رییس هیئت امنا انتخاب و منصوب می شود و دارای وظایف و اختیاراتی به شرح زیر است:
الف – اداره کلیه امور صندوق از جمله انجام امور اداری، استخدامی، مالی و معاملاتی، انجام عملیات موضوع صندوق و اجرای تصمیمات هیئت عامل و مصوبات هیئت امنا.
ب – اقدام در مورد وصول مطالبات صندوق و گزارش مشکلات به هیئت عامل.
پ – ابلاغ و صدور دستور اجرایی تصمیمات هیئت عامل و نظارت بر حسن اجرای آن.
ت – تنظیم دستور جلسه و اداره جلسات هیئت عامل.
ث – نمایندگی صندوق در برابر اشخاص ثالث و کلیه مراجع داخلی و خارجی اعم از قضایی، اداری، ثبتی و سایر مراجع با حق تعیین وکیل، تعیین حق الوکاله، توکیل به غیر برای طرح یا دفاع از دعاوی له و علیه و شکایات در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط.
ج – سایر امور ارجاعی از سوی هیئت عامل.
چ – سایر وظایف و اختیاراتی که طبق این اساسنامه یا اهداف صندوق بر عهده رییس هیئت عامل است.
ماده ۱۳ – اسناد و اوراق مالی با امضای رییس و ذی حساب یا مقام مجاز از سوی آنها و مهر صندوق معتبر است و سایر مکاتبات با امضای رییس هیئت عامل خواهد بود.
تبصره – اسناد تعهدآور و قراردادهای صندوق با امضای رییس و یکی از اعضای هیئت عامل معتبر است.
ماده ۱۴ – نیروهای انسانی مورد نیاز جهت تشکیل صندوق از نیروهای انسانی موجود وزارت راه و شهرسازی تأمین می شود.
فصل سوم – شرایط و مقررات فعالیت
ماده ۱۵ – افزایش یا کاهش سرمایه صندوق با پیشنهاد هیئت امنا به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.
ماده ۱۶ – انجام کلیه عملیات پولی صندوق صرفاً از طریق بانک های دولتی و غیردولتی طرف قرارداد عاملیت با صندوق صورت می گیرد.
تبصره – صندوق موظف است منابع مالی خود را صرفاً در بانک های طرف قرارداد، سپرده گذاری کند و اعطای تسهیلات متناسب با سپرده گذاری صندوق نزد بانک های عامل صورت می پذیرد.
ماده ۱۷ – فعالیت های صندوق از هرگونه مالیات و عوارض معاف است.
ماده ۱۸ – انحلال صندوق به پیشنهاد هیئت امنا و با تصویب هیئت وزیران امکان پذیر است.
ماده ۱۹ – در صورت انحلال صندوق، کلیه اموال و دارایی ها پس از کسر تعهدات و بدهی ها به دولت تعلق دارد.
ماده ۲۰ – منابع صندوق عبارتند از:
الف – سرمایه اولیه دولت که از طریق بودجه های سنواتی تأمین می شود.
ب – بخشی از عوارض خودرو، جاده و سوخت که هر ساله در قوانین بودجه سنواتی تعیین می شود.
پ – کلیه درآمدهای حاصل از واگذاری بهره برداری و نگهداری از طرحهای دولتی به بخش غیردولتی.
ت – درآمدهای حاصل از پروژه های مشارکتی که استهلاک اصل و فرع سرمایه گذاری آن پایان یافته و به دولت منتقل شده است.
ث – درآمد حاصل از واگذاری املاک و اراضی مازاد وزارت راه و شهرسازی.
ج – کمک ها و هدایای اعطایی از سوی نهادهای مختلف و دولت.
تبصره – منابع صندوق پس از گردش خزانه صرفاً در جهت تحقق اهداف صندوق و در راستای فعالیت های موضوع ماده (۲) این اساسنامه مورد بهره برداری قرار می گیرد و استفاده از منابع صندوق برای اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای و بازپرداخت بدهی های دولت به هر شکل ممنوع است.
فصل چهارم – سایر مقررات
ماده ۲۱ – پرداخت تسهیلات از محل منابع صندوق بدون توجیه فنی، اقتصادی و مالی ممنوع است.
ماده ۲۲ – قراردادهای عاملیت باید به نحوی تنظیم شود که نافی مسئولیت بانک های عامل در وصول مطالبات صندوق از متقاضیان نباشد.
ماده ۲۳ – سال مالی صندوق از اول فروردین ماه هر سال تا پایان اسفندماه همان سال است؛ به جز سال اول که از تاریخ تأسیس شروع می شود.
این اساسنامه به موجب نامه شماره ۱۱۱۲۹ /۱۰۲ /۹۸ مورخ ۳۰ /۴ /۱۳۹۸ شورای نگهبان تأیید شده است.
معاون اول رئیس جمهور – اسحاق جهانگیری