شماره ۹۷۰۵۹/ت۵۶۸۹۶هـ – ۱۳۹۸/۸/۱
هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۸/۷/۳ به پیشنهاد مشترک وزارت نفت و سازمان اداری و استخدامی کشور و به استناد ماده (۱۴) قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت ـ مصوب ۱۳۹۱ـ، اساسنامه صندوقهای بازنشستگی، پسانداز و رفاه کارکنان صنعت نفت را به شرح زیر تصویب کرد:
ماده ۱ـ صندوق های بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت که از این پس در این اساسنامه «صندوق» نامیده می شود، مؤسسه دارای شخصیت حقوقی، مالی و اداری مستقل بوده و طبق مفاد این اساسنامه اداره می شود.
ماده ۲ـ هدف صندوق، پرداخت مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی، غرامت تأمین آتیه، تأمین رفاه، بیمه درمان و سلامت کارمندان و بازنشستگان عضو صندوق و ارایه سایر خدمات وفق مقررات و آییننامه های مربوط، مصوبات هیأت امنا و ضوابط داخلی صندوق از طریق به کار انداختن و بهره برداری از وجوه بازنشستگی، پس انداز و تأمین آتیه کارمندان صنعت نفت و سایر منابع و وجوه با حفظ و افزایش توان مالی صندوق می باشد.
خدمات و فعالیت های صندوق شامل موارد زیر است:
۱ـ دریافت کسور بازنشستگی کارمندان (سهم کارمند و کارفرما)، کسور پس انداز و تأمین آتیه کارمندان (سهم کارمندان و کارفرما)، دریافت سرانه خدمات درمانی و رفاهی از واحدهای تابعه صنعت نفت و شرکت های واگذار شده و یا در حال واگذاری آن به بخش غیردولتی که مایل به حفظ ارتباط خود با صندوق میباشند براساس مقررات و آییننامه های مربوط.
۲ـ دریافت کسور بازنشستگی افرادی که عضویت آنها طبق قانون و مقررات و آییننامه های مربوط و با تصویب هیأت امنا در صندوق پذیرفته شده باشد.
۳ـ کسر و دریافت کسور تأمین آتیه کارمندان و بازنشستگان (سهم کارمند و کارفرما).
۴ـ پرداخت مستمری به کارمندان بازنشسته و بازماندگان کارمندان متوفی براساس مقررات موضوعه.
۵ ـ ارایه خدمات درمانی، معیشتی و رفاهی کارمندان بازنشسته و افراد تحت تکفل آنان و همچنین بازماندگان کارمندان متوفی براساس ضوابط و دستورالعمل های مربوط به هزینه کارفرمای ذیربط.
۶ ـ پرداخت وام و تسهیلات به کارمندان شاغل و بازنشسته از طریق بانکهای عامل و همچنین مطالبات صندوق پس انداز آنان براساس مصوبات مربوط.
۷ـ پرداخت غرامت و هرگونه مزایای صندوق تأمین آتیه به کارمندان بازنشسته و شاغل.
۸ ـ پرداخت وام و تسهیلات مسکن و وام های ضروری به کارمندان و بازنشستگان از طریق بانکهای عامل.
۹ـ خرید، فروش، اجاره، استجاره و رهن اموال منقول و غیرمنقول در داخل و خارج کشور.
۱۰ـ تملک، احداث، تجهیز، توسعه، تکمیل، تعمیر، اداره و بهره برداری از تأسیسات و اماکنی که صندوق جزئاً یا کلاً در آن سرمایه گذاری کرده است.
۱۱ـ انجام فعالیت های بازرگانی و اقتصادی و مالی از جمله سرمایه گذاری و بهره گیری از منابع و وجوه در اختیار صندوق به منظور کسب درآمد در داخل و خارج کشور.
۱۲ـ ایجاد، تأسیس و اداره مؤسسات و شرکت های خدماتی، پیمانکاری، ساختمانی، تولیدی، بازرگانی و نظایر آن در داخل و خارج از کشور به منظور کسب درآمد.
۱۳ـ ادغام یا انحلال مؤسسات و شرکت های زیرمجموعه صندوق.
۱۴ـ افتتاح هر نوع حساب و سپرده گذاری نزد بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری خارجی و یا داخلی دارای مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
۱۵ـ عقد هرگونه قرارداد خدماتی، مشاوره ای، فنی، مالی، حقوقی، پیمانکاری، تأسیساتی، ساختمانی و تأمین کالا و مواد با اشخاص و مؤسسات و شرکت ها.
۱۶ـ انجام سایر خدماتی که به موجب ضوابط، مقررات و دستورالعمل های مصوب و یا حسب توافقات و قراردادهای منعقده با اشخاص حقیقی و حقوقی به عهده صندوق گذارده شده یا می شود.
۱۷ـ مشارکت با اشخاص و نهادها، مؤسسات و سازمان های دولتی، غیردولتی و عمومی در موضوع فعالیت صندوق.
۱۸ـ خرید و فروش اوراق مشتقه مالی بهادار و اوراق مشارکت مؤسسات و شرکت ها.
۱۹ـ دریافت هر نوع کمک، اعتبار و وام از شرکت های تابعه وزارت نفت و سایر بخش ها، قبول صلح و هبه و پذیرش سهام.
۲۰ـ ارایه تسهیلات مالی از طریق بانکهای عامل و در چهارچوب ضوابط، مقررات و مصوبات.
۲۱ـ اخذ تسهیلات اعتباری و مالی اعم از ریالی و ارزی.
۲۲ـ سایر اموری که برای نیل به هدف صندوق و انجام وظایف فوق و اداره وجوه امانی نزد صندوق ها و اداره صندوق لازم و ضروری باشد.
ماده ۳ـ مدت فعالیت صندوق نامحدود است.
ماده ۴ـ مرکز اصلی صندوق در تهران است و در صورت لزوم در هریک از نقاط داخل کشور نسبت به ایجاد و یا انحلال دفتر و یا نمایندگی اقدام می گردد.
ماده ۵ ـ اموال، وجوه، درآمدها و دارایی های صندوق متعلق به شخصیت حقوقی صندوق بوده و مطلقاً جزو اموال، وجوه، درآمدها و دارایی های دولت و وزارت نفت و شرکت های اصلی و فرعی تابعه آن و یا سایر اشخاص نمی باشد. کلیه اموال، وجوه، درآمدها و دارایی های صندوق به هر مبلغ و به هر صورت و کیفیت به هیأت امنای صندوق به عنوان امین سپرده شده تا با مراعات کامل منافع و مصالح صندوق نگاهداری و صرفاً برای تحقق اهداف صندوق به کار گرفته شود. این اموال، وجوه، درآمدها و دارایی ها از جمله عبارتند از:
۱ـ دارایی های غیرجاری منقول و غیرمنقول استهلاک پذیر، استهلاک ناپذیر، مشهود و نامشهود و همچنین دارایی های جاری، حقوق و امتیازات متعلق به صندوق ها.
۲ـ وجوه دریافتی بابت کسور بازنشستگی، پس انداز و تأمین آتیه اعم از سهم کارمندان و کارفرما.
۳ـ وجوهی که شرکت های تابعه وزارت نفت و کارمندان آنها براساس مقررات صنعت نفت به صندوق پرداخت نموده و یا ملزم به پرداخت می باشند.
۴ـ وجوه حاصل از اخذ خسارات و جرائم مالی برابر قوانین و مقررات.
۵ ـ وجوهی را که شرکت های خصوصی شده، براساس مقررات صنعت نفت و تعهد خود به صندوق پرداخت نموده یا ملزم به آن می باشند.
ماده ۶ ـ اعضای صندوق عبارتند از:
۱ـ کلیه کارمندان شاغل شرکت های تابعه وزارت نفت و شرکت های واگذار شده که کسور بازنشستگی آنان به صندوق واریز می شود.
۲ـ کلیه افراد واجد شرایط که عضویت یا انتقال سوابق آنان براساس قوانین و مقررات و آییننامه های موضوعه، مورد قبول صندوق قرار گرفته و وجوه مربوط را به صندوق پرداخت نموده اند.
۳ـ کلیه بازنشستگان و از کارافتادگان موضوع بندهای (۱) و (۲) این ماده.
۴ـ کلیه کارمندان صنعت نفت و یا سایر افراد واجد شرایط که کسور پس انداز و تأمین آتیه را به صندوق می پردازند.
تبصره ـ بازماندگان اعضای مذکور در بندهای (۱)، (۲) و (۳) این ماده حسب مقررات، آییننامه ها و مصوبات صندوق از امتیازات ذیربط بهره مند می گردند.
ماده ۷ـ ارکان صندوق عبارتند از:
۱ـ هیأت امنا.
۲ـ هیأت رییسه.
۳ـ حسابرس مستقل و بازرس قانونی.
ماده ۸ ـ اعضای هیأت امنای صندوق به شرح زیر است:
۱ـ وزیرنفت (رییس).
۲ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی.
۳ـ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
۴ـ اعضای اصلی هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران (در غیاب اعضای اصلی، اعضای علیالبدل).
۵ ـ مدیران عامل سه شرکت اصلی دیگر تابعه وزارت نفت.
۶ ـ دو تن از بازنشستگان صنعت نفت به انتخاب وزیر نفت.
تبصره ۱ـ دبیرخانه هیأت امنا، مستقر در امور مجامع شرکت ملی نفت ایران خواهد بود.
تبصره ۲ـ جلسات عادی هیأت امنا سالی دو بار جهت رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به عملیات و صورت های مالی سال قبل و گزارش فعالیت های هیأت رییسه همراه با گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی صندوق و همچنین تصویب بودجه سال بعد و انجام سایر اقدامات مذکور در این اساسنامه با دعوت رییس هیأت امنا تشکیل می گردد. هیأت امنا در صورت ضرورت، به دعوت رییس هیأت مذکور یا به درخواست حداقل دو نفر از اعضای هیأت امنا و یا حداقل سه نفر از اعضای هیأت رییسه و یا حسابرس مستقل و بازرس قانونی صندوق به صورت فوق العاده نیز تشکیل جلسه می دهد. حضور رییس هیأت رییسه که از این پس «رییس هیأت» نامیده می شود و اعضای هیأت رییسه در جلسات هیأت امنا بدون حق رأی بلامانع است.
ماده ۹ـ اختیارات و وظایف هیأت امنا به شرح زیر است:
۱ـ راهبری، تعیین سیاست ها و خط مشی های کلان صندوق.
۲ـ انتخاب و عزل اعضای هیأت رییسه.
۳ـ انتخاب و عزل حسابرس مستقل و بازرس قانونی و تعیین حق الزحمه آنها.
۴ـ تصویب ضوابط و مقررات صندوق درخصوص امور مالی، معاملاتی، سرمایه گذاری، اداری و استخدامی و نظایر آن.
۵ ـ تصویب تشکیلات کلان و نظامنامه ها و برنامه های راهبردی، بودجه سالانه، صورت های مالی و گزارش عملکرد صندوق.
۶ ـ تصویب شرایط و نحوه اخذ و اعطای هرگونه تسهیلات اعم از داخلی و خارجی.
۷ـ اتخاذ تصمیم نسبت به هر موضوعی که در دستور جلسه هیأت امنا قرار گیرد در چهارچوب مصوبات قانونی.
۸ ـ بررسی و اظهارنظر نسبت به نتایج حاصل از گزارش های مربوط به ارزیابی و محاسبه خالص ارزش فعلی دارایی های صندوق و مقایسه آن با خالص ارزش فعلی تعهدات صندوق مبتنی بر محاسبات بیمه ای.
۹ـ اتخاذ تصمیم درباره صلح دعاوی، تعیین داور و ارجاع دعاوی به داوری.
۱۰ـ تعیین حداقل نرخ بازده داخلی مورد انتظار از منابع صندوق و همچنین نرخ بازده مورد قبول طرحهای تولیدی و سرمایه گذاری.
ماده۱۰ـ هرگونه تغییر و یا اصلاح مواد این اساسنامه به پیشنهاد هیأت امنا و پس از تأیید وزیر نفت، با تصویب هیأت وزیران می باشد.
ماده ۱۱ـ هیأت رییسه صندوق مرکب از یک نفر رییس هیأت و شش نفر عضو اصلی دیگر میباشد. دو نفر نیز به عنوان عضو علی البدل انتخاب می شوند که در غیاب اعضای اصلی به جای آنان در جلسات شرکت می نمایند. کلیه اعضای هیأت رییسه از بین کارکنان و بازنشستگان صنعت نفت و درصورت لزوم، متخصصین خارج از صنعت نفت توسط هیأت امنا انتخاب و با حکم وزیر نفت منصوب می شوند. رییس هیأت نیز از میان اعضای اصلی توسط هیأت امنا انتخاب و با حکم وزیر نفت منصوب می شود.
تبصره ۱ـ کلیه اعضای هیأت رییسه باید حداقل دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در یکی از رشته های مالی، حسابداری، اقتصاد، حقوق، علوم بانکی، بیمه، مدیریت، گروه پزشکی و یا فنی و مهندسی بوده و حداقل دوسوم آنها دارای پانزده سال سابقه فعالیت در صنعت نفت باشند. رییس هیأت به صورت موظف انجام وظیفه می نماید.
تبصره ۲ـ اعضای هیأت رییسه در اولین جلسه، از میان خود یک نفر را به عنوان نایب رییس انتخاب میکنند. نایب رییس در غیاب رییس هیأت رییسه، اداره جلسات را برعهده دارد.
تبصره ۳ـ در غیاب اعضای اصلی، اعضای علی البدل حق رأی خواهند داشت.
تبصره ۴ـ تمامی اعضای هیأت رییسه، به استثنای کارکنان وزارت نفت و شرکت های اصلی و فرعی تابعه آن، در زمان تصدی نباید هیچ شغل و یا سمتی در خارج از صندوق اعم از دولتی و غیردولتی و یا مشاوره ای یا عضویت در هیأت مدیره شرکت های دیگر که فعالیت مشابه یا مرتبط با فعالیت های صندوق دارند، داشته باشند.
ماده ۱۲ـ اداره جلسات هیأت رییسه با رییس هیأت و در غیاب وی با نایب رییس هیأت می باشد. دبیر هیأت رییسه نیز از میان اعضا یا خارج از آن توسط هیأت رییسه انتخاب میشود.
تبصره ـ هر یک از اعضای هیأت رییسه در صورت عدم حضور در جلسات هیأت رییسه به مدت دو ماه متوالی یا چهار ماه متناوب بدون عذر موجه به تشخیص رییس هیأت و تصویب هیأت امنا مستعفی شناخته میشود.
ماده ۱۳ـ مدت عضویت اعضای هیأت رییسه سه سال می باشد که پس از انقضای دوره تصدی و تا زمان تعیین و انتصاب اعضای جدید هیأت رییسه عهده دار انجام وظایف مقرر در این اساسنامه خواهند بود. در صورت استعفا، عزل، فوت و حجر هر یک از اعضای هیأت رییسه، به ترتیب مقرر در این اساسنامه ظرف یک ماه نسبت به تعیین جانشین وی اقدام خواهد شد. انتخاب مجدد اعضا برای دوره های بعدی بلامانع است.
ماده ۱۴ـ جلسات هیأت رییسه حداقل ماهی یک بار با دعوت رییس هیأت یانایب رییس هیأت تشکیل می گردد. در صورت ضرورت، تشکیل جلسات به درخواست دو نفر از اعضای هیأت رییسه و یا بازرس قانونی نیز امکان پذیر میباشد.
ماده ۱۵ـ جلسات هیأت رییسه با حضور رییس هیأت و در غیاب وی با حضورنایب رییس هیأت رسمیت می یابد. تعداد اعضای حاضر در هر یک از جلسات هیأت رییسه نباید کمتر از پنج نفر باشد. تصمیمات هیأت رییسه با رای موافق حداقل چهار نفر از اعضا معتبر می باشد.
تبصره ـ رییس هیأت رییسه موظف است پس از هر جلسه یک نسخه از کلیه مصوبات هیأت رییسه از جمله مصوباتی که در مقام مجمع عمومی شرکت های تابعه صادر می شود را برای وزیر نفت ارسال نماید. مصوبات مذکور در صورتی لازم الاجرا خواهد بود که به تشخیص وزیر با قوانین و مقررات و سیاست ها و راهبردهای وزارت نفت و اهداف صندوق مغایرت نداشته باشد.
ماده ۱۶ـ به جز مواردی که جزو اختیارات هیأت امنا است، هیأت رییسه در حدود مقررات و مفاد این اساسنامه دارای همه گونه اختیارات برای اداره امور صندوق می باشد و می تواند در حدود موضوع و در چهارچوب ضوابط و مقررات با رعایت صرفه و صلاح صندوق اتخاذ تصمیم نماید. از جمله وظایف و اختیارات هیأت رییسه به شرح زیر است:
۱ـ حفظ و صیانت از منابع و وجوه در اختیار و افزایش توان مالی صندوق.
۲ـ اجرای تصمیمات هیأت امنا.
۳ـ تهیه و تنظیم خط مشی و برنامه های کلان صندوق و ارایه آن به هیأت امنا جهت بررسی و تصویب.
۴ـ اخذ تصمیم در مورد نحوه بکارگیری و سرمایه گذاری وجوه و منابع صندوق از طریق تأسیس شرکت ها و یا مشارکت در شرکت های خصوصی، عمومی و دولتی و اتخاذ کلیه تصمیمات و اقدام مقتضی در این مورد.
۵ ـ تهیه و تأیید برنامه و بودجه، گزارش عملکرد و صورت های مالی سالانه صندوق و ارایه آن به هیأت امنا جهت تصویب.
۶ ـ ارایه وام و تسهیلات مالی به اشخاص حقیقی و حقوقی از طریق بانکهای عامل در چهارچوب ضوابط و مقررات مربوط با رعایت صرفه و صلاح صندوق.
۷ـ تأسیس دفتر یا نمایندگی در داخل یا خارج کشور.
۸ ـ پیشنهاد اخذ هرگونه وام و اعتبار از منابع داخلی و خارجی از طریق بانکهای عامل به هیأت امنا.
۹ـ بررسی و تصویب شیوه نامه های داخلی مورد نیاز صندوق در کلیه زمینه ها در چهارچوب خط مشی های تعیین شده از سوی هیأت امنا.
۱۰ـ اخذ تصمیم در مورد عقد هر نوع قرارداد، تغییر و یا فسخ آن و هرگونه اقدام حقوقی و قانونی اعم از سلبی و یا ایجابی که در ارتباط با موضوع فعالیت صندوق و برای اداره امور و تحقق اهداف و بکارگیری بهینه امکانات آن ضروری باشد در چهارچوب ضوابط و مقررات صندوق.
۱۱ـ اعمال نظارت مالی و محاسباتی نسبت به کلیه عملیات و معاملات صندوق و واحدهای زیرمجموعه آن از طریق برقراری نظام حسابرسی داخلی و استقرار واپایش (کنترل) های داخلی مناسب، به نحوی که لزوم بررسی و ارزیابی مستمر و مؤثر فعالیت های مالی و عملیاتی به منظور حصول اطمینان از تحقق کارایی مورد انتظار و اثربخشی فعالیت های موردنظر و رعایت کامل صرفه های اقتصادی و اجرای صحیح مقررات در صندوق و همه شرکت ها و مؤسسات زیر مجموعه آن نهادینه شود.
۱۲ـ پیشنهاد صلح دعاوی، تعیین داور و ارجاع دعاوی به داوری به هیأت امنا.
ماده ۱۷ـ رییس هیأت بالاترین مقام اجرایی صندوق و مسئول حسن اداره و هماهنگی امور به منظور حفظ حقوق، منافع، اموال، منابع و وجوه در اختیار صندوق است که مسئولیت برنامهریزی و نظارت بر اجرای صحیح برنامه های مصوب در دو بعد اصلی زیر را به عهده دارد:
۱ـ انجام کامل تکالیف صندوق نسبت به کارمندان شاغل و بازنشسته در مواردی مانند دریافت کسور بازنشستگی، پس انداز و تأمین آتیه و پرداخت وام و تسهیلات، غرامت، مستمری و هرگونه مزایای متعلق به بازنشستگان و بازماندگان آنها و ارایه خدمات معیشتی و رفاهی در بالاترین سطح ممکن که مسئولیت انجام این وظایف عمدتاً در بخش ستادی صندوق متمرکز می باشد.
۲ـ استفاده و بکارگیری مطلوب از وجوه بازنشستگی، پس انداز و تأمین آتیه کارمندان شاغل و بازنشسته عضو صندوق و کلیه منابع مالی صندوق از طریق سرمایه گذاری آنها در زمینه هایی که متضمن حداکثر منافع با کمترین خطرپذیری (ریسک) بوده و ضمن سودآوری و درآمدزایی کافی، واجد ظرفیت ها و شرایط لازم برای حذف آثار تخریبی تورم در ارزش مجموعه های اقتصادی باشد و از محل منافع سرمایه گذاری های مزبور، تأمین وجوه مورد نیاز جهت انجام تکالیف معیشتی و رفاهی صندوق در قبال اعضای آن به سهولت امکانپذیر گردد.
تبصره ـ رییس هیأت دارای وظایف و اختیارات زیر می باشد:
۱ـ اجرای مصوبات هیأت رییسه.
۲ـ تعیین وظایف و حدود اختیارات و مسئولیت های واحدهای مختلف صندوق در چهارچوب مقررات و آییننامه های مربوط و مصوبات صندوق.
۳ـ تدوین و ارایه برنامه راهبردی صندوق در بخش خدمات به بازنشستگان و چگونگی سرمایه گذاری منابع، تأمین مالی و ایجاد درآمد و تصویب آن در هیأت رییسه.
۴ـ ارایه پیشنهاد تشکیلات تفصیلی و تغییرات و اصلاحات آن به هیأت رییسه.
۵ ـ تقویت و پشتیبانی حسابرسی داخلی صندوق و استقرار و توسعه نظام واپایشی (کنترلی) مناسب جهت انجام حسابرسی ها توسط واحد مذکور در کلیه واحدها و شرکت های زیر مجموعه صندوق.
۶ ـ ارزیابی عملکرد و پایش عملکرد واحدها و شرکت های تحت پوشش صندوق براساس برنامه های منظم.
۷ـ امضای کلیه مکاتبات صندوق.
۸ ـ افتتاح حساب ریالی نزد بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری معتبر داخلی یا خارجی به نام صندوق.
۹ـ نمایندگی صندوق در مقابل کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله دستگاه های دولتی کشوری و لشگری اعم از وزارتخانه ها، سازمان ها و مؤسسات و کلیه مراجع قضایی، دیوان عدالت اداری و مؤسسات و سازمان های خصوصی و عمومی غیردولتی، شهرداری ها، کمیسیون ها، انجمن ها، نهادها، کمیته ها با حق تعیین نماینده و حق توکیل غیر.
۱۰ـ رییس هیأت می تواند برخی از اختیارات خود را به تشخیص و مسئولیت خویش به هر یک از اعضای هیأت رییسه یا کارمندان صندوق تفویض نماید تا زیر نظر و مسئولیت مستقیم وی انجام وظیفه نمایند.
ماده ۱۸ـ واحد حسابرسی داخلی مستقیماً زیر نظر رییس هیأت امنا انجام وظیفه می نماید. شرح وظایف و حدود اختیارات واحد حسابرسی داخلی و چگونگی نصب یا عزل رییس آن با تصویب هیأت رییسه میباشد.
ماده ۱۹ـ صاحبان امضای مجاز به شرح زیر میباشند:
۱ـ کلیه قراردادها و اسناد مالی با امضای رییس هیأت و یکی از اعضای هیأت رییسه که حسب مورد از طرف هیأت یادشده تعیین میشود، معتبر است. اعضای صاحب امضا هر یک می توانند به تشخیص و مسئولیت خود و پس از تصویب هیأت رییسه، حق امضای خود را با مسئولیت خود به مدیران صندوق واگذار نمایند.
۲ـ مکاتبات و سایر اوراق مربوط به امور اداری، مالی، کارگزینی (پرسنلی) و جاری صندوق با امضای رییس هیأت معتبر می باشد. رییس هیأت می تواند حق امضای خود در این امور را به تشخیص و مسئولیت خویش به هر یک از کارمندان صندوق واگذار نماید.
تبصره ۱ـ نوع قراردادها و اسناد و مکاتبات و اوراقی که طبق بندهای (۱) و (۲) این ماده باید به امضا برسند به موجب مقررات و دستورالعمل های مصوب هیأت رییسه تعیین میشود.
تبصره ۲ـ پرداخت وام و سایر اسناد اداری و جاری صندوق می تواند با تفویض اختیار از طرف رییس صندوق به وسیله رؤسای واحدهای ذیربط انجام شود.
ماده ۲۰ـ هیأت امنا هر سال یک شخص حقوقی را برای یک سال مالی به عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی از بین سازمان حسابرسی یا مؤسسات عضو جامعه حسابداران رسمی ایران انتخاب می نماید. هیأت امنا می تواند یک شخص حقوقی دیگر را نیز به عنوان بازرس علیالبدل برای همان سال مالی تعیین نماید تا در صورت انحلال، استعفا، کناره گیری یا سلب شرایط حسابرس مستقل و بازرس قانونی، به جای آنان انجام وظیفه نماید. وظایف حسابرس مستقل و بازرس قانونی صندوق شامل موارد زیر است:
۱ـ رسیدگی به صورت های مالی سالانه و اظهارنظر در مورد وضعیت مالی و نتیجه عملیات صندوق و صحت و انطباق ارقام و اطلاعات مندرج در صورت های مالی با دفاتر، اجرای صحیح مقررات و رعایت استانداردهای حسابداری و ارائه گزارش به هیأت امنا.
۲ـ بررسی و اظهارنظر در مورد گزارش سالانه هیأت رییسه درخصوص صحت و کفایت اطلاعات اظهار شده در گزارش مزبور و انطباق عملکرد با بودجه سالانه، همچنین حصول اطمینان از اینکه حقوق و منافع مالکان اصلی منابع صندوق به نحو مطلوب رعایت شده است و ارایه گزارش آن به هیأت امنا.
۳ـ اعلام هرگونه موارد تفسیر و تخلف احتمالی که ممکن است در جریان اجرای وظایف خود با آن برخورد کنند، به هیأت رییسه و همزمان با هیأت امنا.
۴ـ رسیدگی و اعلام نظر در مورد موضوعاتی که ممکن است به صورت خاص از سوی هیأت امنا یا هیأت رییسه به حسابرس مستقل و بازرس قانونی ارجاع شود.
تبصره ۱ـ حسابرس مستقل و بازرس قانونی از طریق هماهنگی با رییس هیئت، حق مراجعه به کلیه اطلاعات، اسناد و مدارک صندوق و واحدهای زیر مجموعه آن برای اجرای وظایف خود را دارد.
تبصره ۲ـ مداخله حسابرس مستقل و بازرس قانونی در امور اجرایی صندوق مجاز نبوده و وظایف آنها باید به نحوی انجام شود که در جریان عادی امور اختلال ایجاد ننماید.
تبصره ۳ـ حضور حسابرس مستقل و بازرس قانونی در جلسات هیأت امنا بدون حق رأی مجاز است.
تبصره ۴ـ حسابرس مستقل و بازرس قانونی می تواند به مسئولیت خود، در انجام وظایفی که بر عهده دارد در صورت نیاز از نظر کارشناسان حرفه ای و مستقل استفاده نماید، مشروط بر آنکه قبلاً آنان را به رییس هیأت معرفی کرده باشد. این کارشناسان در مواردی که حسابرس مستقل و بازرس قانونی تعیین می کند مانند شخص وی حق مراجعه به کلیه اسناد و مدارک صندوق را در جهت اجرای وظایف خود خواهند داشت.
ماده ۲۱ـ هیأت رییسه موظف است حداقل هر سه سال یک بار یا بر حسب ضرورت در فواصل زمانی کوتاهتر و همچنین به تشخیص هیأت امنا نسبت به انجام بررسی های لازم جهت مقایسه خالص ارزش فعلی دارایی ها با خالص ارزش تعهدات کوتاه مدت و بلند مدت آتی صندوق بر مبنای اصول محاسبات بیمه ای اقدام نموده و نتیجه امر را همراه با گزارش عملکرد سالانه (صورت های مالی) به هیأت امنا ارایه نماید.
ماده ۲۲ـ سال مالی صندوق از اول خرداد ماه هر سال شروع و در پایان اردیبهشت ماه سال بعد خاتمه می یابد.
ماده ۲۳ـ فعالیت های مالی صندوق براساس استانداردهای حسابرسی ایران در دفاتر مالی صندوق ثبت میشود. صورت های مالی و گزارش عملکرد صندوق در آخر اردیبهشت ماه بر مبنای مانده دفاتر کل و پس از تهیه تراز آزمایشی توسط رییس هیأت حداکثر تا پایان مرداد ماه همان سال برای حسابرس مستقل و بازرس قانونی ارسال می گردد. جلسه هیأت امنا باید حداکثر تا پایان شهریور ماه همان سال تشکیل شود. تصویب صورت های مالی صندوق از طرف هیأت امنا به منزله تأیید عملکرد سالانه هیأت رییسه می باشد.
ماده ۲۴ـ مازاد درآمدها از جمله درآمد حاصل از وام ها و تسهیلات پرداختی، بهره سپرده ها و سود اوراق بهادار و درآمد حاصل از فروش یا واگذاری دارایی ها و سرمایه گذاری و بهره برداری از وجوه و اموال صندوق پس از وضع مخارج سالانه به حساب ذخایر صندوق منظور خواهد شد.
ماده ۲۵ـ از حیث معاملات، حکم ماده (۱۲۹) لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت ـ مصوب ۱۳۴۷ـ بر صندوق جاری است.
معاون اول رئیس جمهور ـ اسحاق جهانگیری