شماره ۱۰۱۵۳۰/ت۵۵۷۰۸هـ – ۱۳۹۸/۸/۱۴
هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۸/۸/۸ به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان بهزیستی کشور و به استناد تبصره (۴) ماده (۱۲) قانون حمایت از حقوق معلولان ـ مصوب ۱۳۹۶ـ آییننامه اجرایی ماده یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:
ماده۱ـ در این آییننامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
۱ـ قانون: قانون حمایت از حقوق معلولان ـ مصوب ۱۳۹۶ـ .
۲ـ وزارت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
۳ـ سازمان: سازمان بهزیستی کشور.
۴ـ فرد دارای معلولیت: افراد موضوع بند (الف) ماده (۱) قانون.
۵ ـ فرد دارای معلولیت جویای کار: افراد موضوع تبصره (۱) ماده (۱۲) قانون با تأیید سازمان.
۶ ـ کارفرما: اشخاص حقیقی یا حقوقی که در ماده (۳) قانون کار ـ مصوب ۱۳۶۹ ـ و بند (۴) ماده (۲) قانون تأمین اجتماعی ـ مصوب ۱۳۵۴ـ تعریف شده و اداره کارگاهها و مؤسسات بخش خصوصی یا تعاونی را بر عهده دارند.
۷ـ کمک هزینه ارتقای کارایی فرد دارای معلولیت: کمک هزینه موضوع تبصره (۲)ماده (۱۲) قانون.
ماده ۲ـ به کارفرمایانی که افراد دارای معلولیت جویای کار را در مراکز کسب و کار خود جذب و به کارگیری کنند، در طول دوران اشتغال افراد مذکور، کمکهزینه ارتقای کارایی فرد دارای معلولیت با رعایت شرایط مندرج در این آییننامه پرداخت خواهد شد.
تبصره ۱ـ میزان شدت معلولیت فرد دارای معلولیت جویای کار برای تعیین میزان کمکهزینه ارتقای کارایی فرد دارای معلولیت بر اساس طبقهبندی عملکرد، ناتوانی و سلامت و تغییرات آن در کمیسیون پزشکی ـ توانبخشی تعیین نوع و شدت معلولیت و کمیته تخصصی توانبخشی حرفهای و اشتغال افراد دارای معلولیت سازمان انجام میشود.
تبصره ۲ـ تطبیق نوع معلولیت و عملکرد فرد دارای معلولیت جویای کار با ویژگیهای فنی مشاغل پیشنهادی، براساس دستورالعمل تخصصی ابلاغی سازمان انجام میشود.تبصره۳ـ کمکهزینه ارتقای کارایی فرد دارای معلولیت برای هر فرد دارای معلولیت شاغل تا پنج سال قابل پرداخت است.
ماده ۳ـ کارفرما موظف است به منظور بهرهمندی از کمکهزینه ارتقای کارایی فرددارای معلولیت، موارد زیر را رعایت کند:
۱ـ ثبت نام به عنوان متقاضی به کارگیری فرد دارای معلولیت در سامانه اشتغال سازمان و بانک اطلاعاتی کارفرمایان وزارت.
۲ـ انعقاد قرارداد به کارگیری حداقل یکساله با فرد دارای معلولیت جویای کار.۳ـ پرداخت حقوق و دستمزد فرد دارای معلولیت شاغل براساس مصوبات شورایعالی کار و سایر قوانین و مقررات مربوط.
۴ـ پرداخت سایر مزایای قانونی تصریحشده در قانون کار (مزایای رفاهی کارگران) به فرد دارای معلولیت شاغل.
ماده ۴ـ نحوه تخصیص و پرداخت کمکهزینه ارتقای کارایی افراد دارای معلولیت به کارفرمایان، پس از انطباق شغل با شدت معلولیت افراد و حسب اعتبار ابلاغی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور به سازمان، متناسب با اقدامات و اولویتهای زیر است:
۱ـ به کارگیری افراد دارای معلولیتهای شدید ذهنی و روانی مزمن.
۲ـ به کارگیری افراد دارای معلولیتهای شدید و خیلی شدید.
۳ـ به کارگیری افراد دارای معلولیتهای متوسط.
۴ـ به کارگیری افراد دارای معلولیتهای خفیف.
۵ ـ انجام اقدامات منجر به افزایش کارایی افراد دارای معلولیت از قبیل مناسب سازی محیط کار (ارگونومی) و به کارگیری تجهیزات و فناوریهای کمکی متناسب با توانمندیها و محدودیتهای شاغلین دارای معلولیت.
۶ ـ انطباق شغل پیشنهادی فرد دارای معلولیت جویای کار با نوع و شدت معلولیت و تحصیلات وی به جهت پایداری شغلی.
تبصره ـ میزان پرداخت کمکهزینه ارتقای کارآیی فرد دارای معلولیت و تعداد افراد تحت پوشش، هر سال با رعایت ماده (۱۲) قانون، توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان بهزیستی کشور تعیین میشود.
ماده ۵ ـ سازمان موظف است نسبت به واریز کمکهزینه ارتقای کارایی فرد دارای معلولیت پس از ارسال یک نسخه از فهرست و پرداخت کامل حق بیمه توسط کارفرما و بر اساس اولویتهای موضوع ماده (۴) این آییننامه در حسابی که کارفرما نزد یکی از بانکهای عامل تعیین کرده است، اقدام کند.
ماده ۶ ـ سازمان موظف است به استناد بند (ج) ماده (۷) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۹۵ ـ ، اعتبارات سالانه مورد نیاز برای اجرای این آییننامه را بر اساس اطلاعات و آمار، محاسبه و به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال کند. سازمان برنامه و بودجه کشور در چهارچوب ضوابط مندرج در بخشنامه بودجه سنواتی، نسبت به پیشبینی اعتبار در لوایح بودجه سنواتی اقدام میکند.
معاون اول رئیس جمهور ـ اسحاق جهانگیری