مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون تهیه طرح ویژه راهبردی توسعه پایدار و یکپارچه جزایر جنوب کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۲/۱۰

شماره ۵۰۵۰/۳۰۰  – ۱۳۹۹/۱/۲۷

شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسة مورخ ۱۳۹۸/۱۱/۲۸ با استناد به بند ۱۰ مادة ۱ فصل یکم آیین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه وعمران محلی، ناحیه ای، منطقه ای و ملی و مقررات شهرسازی کشور ضرورت «تهیه طرح ویژه راهبردی توسعه پایدار و یکپارچه جزایر جنوب کشور» را به جهت تحقق نگرش برنامه‌ریزی توسعه فضایی یکپارچه در کل سرزمین اعم از خشکی و دریا و ایفای نقش موثر و هماهنگ جزایر خلیج فارس در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و نظامی تصویب و مقرر نمود طرح مذکور توسط سازمان بنادر و دریانوردی و با اخذ نظرات کارگروه تخصصی ساماندهی سواحل، بنادر و جزایر کشور تحت نظارت و راهبری معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی ظرف مدت ۹ ماه و با رعایت ملاحظات زیرتهیه و جهت تصویب به شورای عالی ارائه گردد.


۱ـ طرح با رویکرد برنامه‌ریزی توسعه فضایی و با هدف برنامه‌ریزی هماهنگ توسعه نواحی ساحلی و جزایر تهیه خواهد شد و جنبه راهبردی دارد و بر اساس آن نقش و مأموریت های هریک از جزایر تعیین می گردد. فلذا رعایت نتایج آن برای کلیه دستگاههای دولتی، عمومی و نظامی الزامی خواهد بود. تبعا نحوه هماهنگی طرح‌های موجود و آتی جزایر و دستگاه های متولی هریک از آن ها از خروجی های اصلی آن خواهد بود.


۲ـ اتخاذ رویکرد منظومه ای و شبکه ای در مواجهه با جزایر و در عین حال تنظیم روابط و تعاملات هر یک از آنها  با سرزمین اصلی ضروری خواهد بود .


۳ـ کلیه مراحل تهیه طرح (تدوین شرح خدمات، انتخاب مشاور و مجری طرح، تهیه طرح و بررسی های فنی و تخصصی آن) با نظارت و هماهنگی معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی انجام خواهد شد. دستورالعمل اجرایی این نظارت و هماهنگی به صورت مشترک توسط معاونت مذکور و سازمان بنادر و دریانوردی تدوین و به مورد اجرا گذاشته خواهد شد .


۴ـ شرح خدمات تهیه طرح ظرف مدت حداکثر یک ماه به تأیید معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی رسیده و بر همین اساس مشارکت موثر کلیه دستگاه های اجرایی و ذی نفعان کلیدی در فرآیند تهیه طرح ضروری است.مراتب جهت استحضار و صدور دستور اقدام اعلام می شود.

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق مالواجرد