آیین‌نامه اجرایی بند (ب) تبصره (۸) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور (آیین‌نامه نحوه شناسایی خانوارهای مشمول دریافت کمک حمایت معیشتی)

تاریخ تصویب: ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۳/۲۶

شماره: 27251/ت57710هـ – ۱۳۹۹/۳/۱۹

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۹/۳/۱۱ به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی (با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه کشور) و به استناد بند (ب) تبصره (8) ماده واحده قانون بودجه سال 1399 کل کشور، آیین ‌نامه اجرایی بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده 1- در این آیین ‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌ روند:

1 – قانون: بند (ب) تبصره (8) ماده ‌واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور.

2 – وزارت: وزارت راه و شهرسازی.

3 – سازمان: سازمان ملی زمین و مسکن.

4 – شرکت: شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید.

5 – آماده‌سازی: تهیه نقشه ‌های اولیه که حسب مورد شامل جانمایی مجموعه، روابط بلوک‌ ها و واحدها، نمای ساختمان ‌هـا و مصالح مورد استفاده و به‌ کارگیری فرهنگ معماری غنی ایرانی – اسلامی با رعایت عدم اشراف به فضاهای داخلی واحدها می‌ باشد.

6 – آماده‌سازی زمین: فعالیت‌ های ضروری به ‌منظور بهره‌ برداری از اراضی خام برای آماده ‌سازی جهت احداث و بهره‌ برداری شامل تسطیح زمین، جمع ‌آوری آب‌ های سطحی، جدول ‌بندی، زیرسازی، آسفالت، معابر و شبکه ‌های تأسیسات زیربنایی و احداث مساجد.

7 – بانک عامل: تمامی بانک‌ های دولتی و غیردولتی که به حکم قانون یا با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تأسیس شده است.

8 – صندوق تأمین مالی: صندوق‌ هایی که به ‌حکم قانون یا مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار تأسیس شده است.

9 – قرارداد: قرارداد ارایه تسهیلات و تأمین مالی که بین شرکت/ سازمان و بانک عامل /صندوق تأمین مالی منعقد می‌ گردد و در آن چگونگی انجام تعهدات طرفین بر اساس قوانین و مقررات جاری مشخص می ‌شود.

10 – طرح ‌های جامع و تفصیلی: به ترتیب مطابق تعاریف مندرج در بندهای (2) و (3) از ماده (1) قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی و تعیین وظایف آن – مصوب 1353 –

ماده 2 – در اجرای جزء (1) قانون، سهم شرکت به میزان ده هزار و پانصد میلیارد (000 /000 /000 /500 /10) ریال و سهم سازمان به میزان چهارهزار و پانصد میلیارد (000 /000 /000 /500 /4) ریال تعیین می‌ گردد تا از محل منابع داخلی و یا تهاتر اراضی و املاک متعلق به خود با اولویت فروش از طریق مزایده یا به قیمت کارشناسی روز مشروط به حفظ کاربری تأمین و با رعایت ساز و کار خزانه به حساب شرکت و سازمان نزد خزانه‌ داری کل کشور واریز و منابع حاصل را صرف عملیات آماده‌ سازی، محوطه‌ سازی، تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی مسکن مهر، تکمیل واحدهای مسکن مهر و طرح اقدام ملی مسکن نمایند.

تبصره 1 – شرکت و سازمان موظفند ارزش ریالی کارشناسی اراضی تهاتر شده را در دفاتر مالی ثبت نمایند.

تبصره 2 – اجرای طرح ‌های فوق نافی وظایف و تکالیف دستگاه ‌های خدمات‌ رسان در تأمین خدمات زیربنایـی و روبنایی نمی ‌باشد.

تبصره 3 – شرط لزوم حفظ کاربری و ضوابط مصوب باید در تمام اسناد اعم از مزایده، قرارداد واگذاری، اسناد انتـقال و اسناد مالکیت قید گردد.

تبصره 4 – وزارت مکلف است سی‌ و پنج درصد (35 %) از منابع حاصل از اجرای این ماده را برای تکمیل پروژه ‌های زیربنایی آب، برق و فاضلاب مسکن مهر باقی‌ مانده که نیازمند تأمین خدمات هستند و طرح اقدام ملی مسکن به وزارت نیرو اختصاص و متناسب با کارکرد به شرکت‌ های ذی‌ ربط وزارت نیرو پرداخت نماید.

ماده 3- شرکت و سازمان مکلفند در صورت درخواسـت مالکان اعیانی واحدهای مسکونی مهر در هر مجتمع و یا بلوک مسکونی به صورت جمعی یا انفرادی، نسبت به واگذاری قطعی عرصه زمین ‌های اجاره‌ ای (99) ساله متعلق به خود به قیمت کارشناسی روز، به صورت نقد و یا نقد و اقساط اقدام نمایند.

تبصره 1 – در صورت آماده نبودن صورت‌ مجلس تفکیکی عرصه مربوط به بلوک‌ های مسکونی، شرکت و سازمان می ‌توانند در قالب قرارداد نسبت به فروش قدرالسهم عرصه هر واحد با رعایت قوانین و مقررات مربوط اقدام نمایند. انتقال قطعی عرصه منوط به تسویه‌ حساب آن است.

تبصره 2 – منابع حاصل از اجرای این ماده حسب مورد توسط شرکت و سازمان پس از واریز به حساب آن ‌ها نزد خزانه ‌داری کل کشور صرف اجرای عملیات آماده ‌سازی، محوطه ‌سازی، تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی و تکمیل واحدهای مسکن مهر و طرح اقدام ملی مسکن خواهد شد.

ماده 4 – وزارت مجاز است از طریق شرکت و سازمان برای اجرای پروژه‌ های منطبق با طرح ‌های جامع، تفصیلی و آماده‌ سازی مصوب موضوع جزء (4) قانون، در چهارچوب ضوابط مصوب شورای پول و اعتبار و سایر قوانیـن و مقـررات، تسهیلات لازم تا سقف سی هزار میلیارد (000 /000 /000 /000 /30) ریال را از بانک‌ های عامل و صندوق‌ های تأمین مالی اخذ و معادل آن، زمین‌ های متعلق به خود را در چهارچوب قرارداد در رهن بانک‌ های عامل و صندوق‌ های تامین مالی قرار دهند. صد درصد وجوه حاصل از فروش عرصه و اعیان سهم شرکت و سازمان در طرح‌ های تکمیل ‌شده موضوع این ماده، به‌ حساب متعلق به شرکت و سازمان نزد خزانه ‌داری کل کشور واریز و از محل آن تسهیلات دریافتی تسویه می ‌گردد.

تبصره 1 – باقیمانده وجوه فوق پس از تسویه تسهیلات دریافتی، به صورت کامل به اجرای طرح‌ های متـعلق به شرکت و سازمان مندرج در قانون، حسب مورد اختصاص می ‌یابد.

تبصره 2 – تسویه بدهی ‌های مربوط به تسهیلات دریافتی از محل سایر منابع داخـلی شرکت و سازمان نیز امکان‌ پذیر است.

ماده 5 – برنامه وزارت برای هزینه کرد اعتبارات این آیین ‌نامه (در صورت تأمین) به شرح جدول پیوست که تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت است، خواهد بود.

ماده 6 – در اجرای جزء (4) قانون، شرکت و سازمان مکلفند در صورت ارائه طرح مصوب از طرف دستگاه‌ های خدمات ‌رسان دولتی، زمین مورد نیاز برای احداث مدرسه، پاسگاه، پایگاه بسیج، مسجد، مراکز بهداشتی و درمانی، ورزشگاه و سایر اماکن اداری و خدماتی موردنیاز رابه‌ صورت رایگان در اختیار دستگاه‌ های دولتی ذی ‌ربط در طرح‌های مسکن مهر قرار دهد.

تبصره 1 – دستگاه‌ های دولتی گیرنده زمین حق واگذاری و تغییر کاربری زمین را ندارند و باید این امر در قراردادهای واگذاری، اسناد انتقالی، اسناد تک ‌برگی و دفاتر املاک ثبت‌ اسناد و املاک کشور قید گردد.

تبصره 2 – دستگاه‌ های دولتی گیرنده زمین مکلفند ظرف یک سال نسبت به شروع عملیات اجرایی اقدام نمایند، در غیر این صورت قرارداد منفسخ تلقی خواهد شد.

ماده 7 – وزارت مکلف است گزارش حسن اجرای این آیین ‌نامه را در مقاطع زمانی سه‌ ماهه به سازمان برنامه و بودجه کشور ارایه نماید.

معاون اول رئیس جمهور – اسحاق جهانگیری