اصلاح ماده (۱۶) آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی ها (موضوع ماده (۲) قانون هوای پاک)

تاریخ تصویب: ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۵/۲۰

شماره: 51015/ت57184هـ – ۱۳۹۹/۵/۱۱


هیئت وزیران در جلسه ۱۳۹۹/۵/۵ به پیشنهاد شماره 32264 /100 /98 مورخ 19 /8 /1398 سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

ماده (16) آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی ها (موضوع ماده (2) قانون هوای پاک) موضوع تصویب‌نامه شماره 100602 /ت55072هـ مورخ 30 /7 /1397 به شرح زیر اصلاح می شود:

ماده 16- وزارت نفت از طریق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران موظف است با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و با رعایت قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی – مصوب 1398- نسبت به تکمیل طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین) در کلیه مبادی مربوط، اعم از انبارهای نفت، جایگاه های عرضه سوخت بنزین و نفتکش ها با رعایت بندهای زیر اقدام کند:
1- کلیه جایگاه های بنزین باید نسبت به نصب تجهیزات و بهره برداری کامل از طرح کهاب بر اساس زمان بندی زیر اقدام کنند:
الف- جایگاه های تازه تأسیس در زمان بهره برداری از ابتدای مهر ماه سال 1399.
ب- جایگاه های داخل محدوده شهری کلانشهرها و مراکز استان ها تا پایان سال 1400.
پ- سایر جایگاه ها تا پایان سال 1401.
تبصره 1- جایگاه های داخل محدوده شهری (خصوصاً جایگاه های مجاور مناطق مسکونی، مراکز آموزشی، مراکز درمانی، اداری، نظامی و مانند آن) و همچنین جایگاه های دارای بالاترین میزان فروش روزانه، در اولویت اجرای طرح خواهند بود.
تبصره 2- در صورت عدم اجرای هر یک از بندهای فوق در زمان های مقرر، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران مجاز به عدم پرداخت پنجاه درصد (50%) حق کسری مجاز (چهل و پنج لیتر در ده هزار لیتر) به جایگاه داران خواهد بود.
2- بازپرداخت سرمایه گذاری بخش خصوصی در اجرای بند (1) این ماده، از محل حق اجرای طرح کهاب به ازای هر لیتر فروش بنزین، متناسب با میزان سرمایه گذاری و بدون احتساب عوارض و مالیات بر ارزش افزوده با توجه به نکات زیر انجام می شود:
الف- شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران مجاز است در چهارچوب مصوبات شورای پول و اعتبار نسبت به تفاهم با بانک های عامل جهت پرداخت تسهیلات انجام طرح کهاب اقدام کند.
ب- شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران موظف است، منابع لازم برای بازپرداخت را در چهارچوب قوانین بودجه سنواتی تا سقف چهار سال متناسب با مجموع میزان سرمایه گذاری اجرای طرح با لحاظ عدم النفع ناشی از عدم دریافت کارمزد جایگاه داران در دوران تعطیلی بابت نصب تجهیزات که براساس متوسط فروش یک سال قبل جایگاه پرداخت خواهد شد، منظور کند.
تبصره – حق اجرای طرح کهاب از محل فروش هر لیتر فرآورده بنزین براساس توافق سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت نفت به صورت خالص و بدون احتساب عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، تعیین می شود.
3- شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران موظف است انبارهای نگهداری و توزیع فرآورده های نفتی را به تجهیزات مورد نیاز طرح کهاب از محل بودجه مصوب طرح یاد شده به شرح زیر مجهز کند:
الف- انبارهای تازه تأسیس از ابتدای مهرماه سال 1399.
ب- انبارهای داخل محدوده شهری کلانشهرها تا پایان سال 1400.
پ- انبارهای محدوده شهری با اولویت مراکز استان ها تا پایان سال 1401.
4- تجهیز کلیه نفتکش هایی که اقدام به حمل بنزین به جایگاه ها می کنند، تا پایان سال 1399 به تجهیزات طرح کهاب الزامی است.
5- جابه جایی سوخت بنزین در سراسر کشور از ابتدای سال 1400، صرفاً توسط نفتکش های مجهز به تجهیزات طرح کهاب انجام می شود.
6- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است بر رعایت حدود مواجهه شغلی با ترکیبات آلی فرار برای شاغلان جایگاه‌های بنزین نظارت کند و در صورت بالاتر بودن مفاد پایش از حدود مجاز، وفق ضوابط و مقررات اقدام نماید.
7- وزارت نفت موظف است با همکاری سازمان ملی استاندارد ایران، پیش‌نویس استانداردهای لازم مرتبط با طرح کهاب را ظرف شش ماه تهیه و برای تصویب به عنوان استاندارد ملی به سازمان ملی استاندارد ایران ارایه کند.
8- وزارت نفت موظف است گزارش پیشرفت طرح کهاب را در مقاطع زمانی شش ماهه به سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان حفاظت محیط زیست ارایه کند.
9- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی استاندارد ایران موظفند گزارش عملکرد خود را در مقاطع زمانی شش ماهه به سازمان حفاظت محیط زیست ارایه کنند.

اسحاق جهانگیری
معاون اول رییس جمهور