سند راهبردی توسعه گردشگری

تاریخ تصویب: ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۶/۱۹

شماره: ۶۶۶۳۴/ت۵۵۲۹۳هـ – ۱۳۹۹/۶/۱۶

هیئت وزیران در جلسه ۱۳۹۹/۴/۲۹ به پیشنهاد شماره ۴۶۳۲۲ /۹۶۲۱۰۰ مورخ ۲۸ /۱۲ /۱۳۹۶ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و به استناد بند (الف) ماده (۱۰۰) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

کلیه دستگاه ‌های مقرر در سند راهبردی توسعه گردشگری به شرح پیوست که تأییدشده به مهر دفتر هیئت دولت است، موظف به اجرای اقدامات مربوط به سند مذکور هستند.

اسحاق جهانگیری
معاون اول رییس جمهور


سند راهبردی توسعه گردشگری

۱ – مقدمه
سند راهبردی توسعه گردشگری با مشخص نمودن خطوط کلان سیاستی بر اساس حوزه مداخلات اصلی حوزه گردشگری، پایه و مبنای اجرایی شدن برنامه ملی توسعه گردشگری خواهد بود. در این راستا، این سند به منظور ایجاد زمینه تدوین برنامه ملی گردشگری و پیاده سازی اهداف آن در پویاترین حالت ممکن و منطبق با رویکرد افزایش بهره ‌وری و همچنین دستیابی به شاخص های توسعه پایدار گردشگری تدوین شده است.

۲ – در این سند، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌ روند:
الف – گردشگری: مجموعه فعالیت‌ هایی که فرد یا افراد در مسافرت های داخلی یا خارجی و به صورت فردی یا گروهی که بیش از (۲۴) ساعت باشد و به منظور کسب و کار نباشد، انجام می ‌دهند.
ب – سند: سند راهبردی توسعه گردشگری.
پ – برنامه‌ریزی راهبردی: ابزاری که سازمان ها را قادر می سازد ضمن شناخت محیط و پیگیری مداوم آن، مسیر مناسبی را جهت ادامه فعالیت و رشد و گسترش در پیش گیرند.
ت – مقصد گردشگری: هر کشور، شهر، ناحیه یا محدوده جغرافیایی که از لحاظ جاذبه‌ های گردشگری و امکانات، قابلیت و توان لازم برای پذیرش گردشگر را داشته باشد.
ث – توسعه پایدار: توسعه به نحوی که نیازهای نسل کنونی را بدون به مخاطره انداختن توانایی نسل های بعدی برای برآوردن نیازهایشان، تأمین کند.
ج – گردشگری پایدار: نوعی از گردشگری که آثار اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی فعلی و آتی خود را کاملاً مد نظر قرار می دهد و در قبال این اثرات مسئول و متعهد است و به تأمین نیازهای بازدیدکنندگان، صنعت گردشگری، محیط زیست و جامعه میزبان می پردازد.
چ – برنامه ملی: برنامه ملی توسعه گردشگری، به عنوان برنامه اجرایی این سند، شامل تنظیم و تدوین چهارچوب توسعه بلندمدت برای گردشگری و یک برنامه اقدام کوتاه مدت برای فعالیت‌ ها و اقدامات اولویت ‌دار می شود.

۳ – چشم انداز سند
ایران به سبب برخورداری از منابع غنی جاذبه های طبیعی و فرهنگی، با تمرکز بر گردشگری می تواند با راهبردها و برنامه های منظم و منسجم، وابستگی خود را به منابع نفتی کاهش دهد و به عنوان یک منبع پایدار از حوزه گردشگری بهره ‌مند شود. بنابراین گردشگری باید به سمت توسعه پایدار (اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی) حرکت کند و در راستای توسعه ظرفیت ها و ارتقای قابلیت های موجود در زمینه های میراث فرهنگی (ملموس و غیرملموس)، میراث طبیعی، دانش ‌ها و هنرهای سنتی، فناوری بومی و صنایع دستی گام بردارد. از سوی دیگر، با در نظر داشتن سیاست ‌های کلی برنامه ششم توسعه ابلاغی مقام معظم رهبری و لزوم حرکت کشور به سمت اقتصاد بدون اتکا به نفت، صنعت گردشگری می تواند نقش اساسی را در تنوع بخشی اقتصادی ایفا کند. جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ بر اساس ارزش های حاکم بر کشور، با اتخاذ رویکرد توسعه پایدار، همه جانبه و متوازن، استفاده منطقی از میراث تاریخی، فرهنگی و طبیعی و استفاده حداکثری از مشارکت بخش خصوصی به عنوان یکی از پیشران های توسعه کشور، از نظر توسعه ‌یافتگی صنعت گردشگری جزء کشورهای برتر منطقه خواهد بود.

۴ – بیانیه مأموریت
فراهم ساختن زمینه توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران به گونه ‌ای که به موجب آن حفظ، تقویت و عرضه هویت فرهنگی و ارزش ‌های حاکم بر جامعه، ارتقای آگاهی و فرهنگ سازی در زمینه گردشگری، بهبود رقابت ‌پذیری کشور در این حوزه، ارتقای کیفیت تجربه گردشگر از طریق نوآوری و تنوع بخشی به محصولات گردشگری، توزیع متوازن زمانی و مکانی سفر در کشور، تسهیل ورود به فضای کسب و کار گردشگری، اشتغال زایی، ارزآوری و درآمدزایی و هدایت ذی نفعان اصلی در توسعه صنعت گردشگری در راستای رویکرد گردشگری پایدار حاصل شود.

۵ – ارزش‌ ها
الف – توسعه گردشگری در راستای تقویت هویت دینی – ملی.
ب – صیانت از ارزش های ایرانی – اسلامی، تنوع قومی، میراث فرهنگی و طبیعی و احیا، ترویج و توسعه هنرهای سنتی و صنایع دستی.
پ – رعایت منشور (کد) اخلاق گردشگری.
ت – تأکید بر الگوی توسعه گردشگری جامعه‌ محور.
ث – بهره ‌مندی و دسترسی عادلانه همگانی به سفر.
ج – رعایت اصول توسعه پایدار در گردشگری.

۶ – اهداف کلان
الف – اهتمام به تحکیم هویت فرهنگی، حفظ ارزش ها، میراث طبیعی، فرهنگی و صنایع دستی.
ب – معرفی کشور به عنوان مقصد گردشگری و معرفی آثار میراث فرهنگی و طبیعی ایران به سایر ملل.
پ – بهبود فضای کسب و کار و افزایش اشتغال کارآمد با تأکید بر جوامع محلی، جوانان و زنان در صنعت گردشگری از طریق فرهنگ سازی.
ت – ارتقای سطح رفاه و نشاط اجتماعی.
ث – تقویت همکاری‌ های نهادی و بین بخشی در راستای توسعه صنعت گردشگری.
ج – تقویت مشارکت بخش عمومی – خصوصی در راستای افزایش رقابت‌پذیری گردشگری.
چ – ارتقای کیفیت تجربه گردشگران.
ح – همکاری در توسعه متوازن منطقه ای کشور.
خ – افزایش سهم خدمات گردشگری از درآمدهای ملی.
د – تلاش در راستای تحقق اهداف دیپلماسی عمومی و دیپلماسی فرهنگی کشور با بهبود تصویر ذهنی از ایران در سطح بین المللی.

۷ – حوزه همکاری دستگاه ‌های مرتبط با گردشگری
با توجه به نیاز مبرم گردشگری کشور به وجود نقشه راهی به‌ عنوان تعیین کننده خط مشی اصلی توسعه گردشگری، سند بر اساس اسناد بالادستی حوزه گردشگری تهیه و تدوین شده است. بدیهی است سند مذکور به دلیل ماهیت فرابخشی گردشگری، باید با همکاری نهادهای مختلف اجرا و پیاده ‌سازی شود. بر همین اساس تمامی دستگاه ‌ها و نهادهای دولتی ذی‌ربط در سطوح ملی، استانی، شهرستانی و محلی و بخش خصوصی مربوط، ملزم به همکاری و هماهنگی در برنامه ‌های کاری خود با رویکردهای سند هستند و در این راستا ضروری است از تخصیص بودجه برای پیاده‌ سازی برنامه‌ ها اطمینان حاصل کنند. بنابراین موارد زیر به عنوان زمینه های همکاری بین دستگاهی از میان وظایف ذاتی دستگاه ها احصا (جدول شماره (۱)) و بر اساس راهبردهای کلان سند حاضر، در قالب احکام (جدول شماره (۲)) آمده است. در جدول مربوط به احکام، مقصود از وزارتخانه، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

جدول شماره (۱)

ردیف
دستگاه همکار اصلی
حوزه همکاری
۱
وزارت امور خارجه
الف – تهیه بسته اجرایی دیپلماسی گردشگری
ب – تسهیل و تسریع صدور و لغو روادید
پ – تنظیم موافقتنامه ها برای لغو روادید
۲
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
الف – شناساندن فرهنگ و هنر ایرانی به جهانیان از طریق فعالیت های فرهنگی – تبلیغاتی در داخل و خارج از کشور
ب – بهره‌ گیری از ابزار و امکانات به منظور ترویج و معرفی میراث فرهنگی و قابلیت   های گردشگری کشور در سطح بین المللی و داخلی
۳
وزارت راه و شهرسازی
الف – اثرگذاری بر توسعه گردشگری با تهیه و ارایه پیشنهادهای مؤثر بر گردشگری و   طرح‌های توسعه شهری و منطقه ای به مراجع ذی‌ربط
ب – توسعه و گسترش زیرساخت های حمل و نقل گردشگری
پ – ارایه پیشنهادهای لازم جهت به روزرسانی، بازنگری یا تکمیل قوانین و مقررات   ناظر بر نحوه بهره برداری از حمل و نقل هوایی، زمینی و ریلی
۴
وزارت اطلاعات
الف – تسهیل روند تأیید و اعطای روادید به گردشگران خارجی
ب – بررسی مسایل امنیتی در ارتباط با متقاضیان روادید ورود به کشور
پ – واپایش (کنترل) مسایل امنیتی در ارتباط با گردشگران خارجی در زمان اقامت در کشور
ت – مشارکت در سیاست گذاری و توافقات مربوط به لغو روادید با سایر دولت ها
ث – تسریع و تسهیل در پاسخ به استعلامات امنیتی متقاضیان تأسیس مؤسسات گردشگری و   مراکز اقامتی
۵
وزارت کشور
الف – فراهم کردن موجبات حفظ امنیت گردشگران
ب – ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ های اطلاعاتی، انتظامی و نظامی
پ – سیاستگذاری، راهبری و نظارت بر امور مربوط به اتباع خارجی
ت – تشکیل و مدیریت کمیسیون ارتقای امنیت گردشگران خارجی
ث – زمینه سازی برای فعالیت مطلوب تشکل های غیردولتی
۶
نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
الف – تأمین امنیت گردشگران
ب – واپایش (کنترل) مدارک گذرنامه ای گردشگران در مرزهای ورودی به منظور تنظیم   آمارهای گردشگری
پ – نظارت بر اماکن اقامتی و تأسیسات گردشگری
۷
مرکز آمار ایران
احصا و جمع آوری داده‌ ها و اطلاعات صنعت گردشگری و ارایه آن به دستگاه های ذی   ربط در حوزه گردشگری
۸
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
توسعه و همگام سازی آموزش های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در حوزه گردشگری   با سیاست های وزارتخانه
۹
وزارت صنعت، معدن و تجارت
سیاست گذاری و تخصیص جوایز صادراتی، شرکت در نمایشگاه ها و نظایر آن
۱۰
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
الف – برگزاری رویدادهای آموزشی و هم‌ اندیشی‌ ها (سمینارها)
ب – برنامه ‌ریزی و اجرای دوره ‌های آموزشی مرتبط با گردشگری در مقاطع مختلف   دانشگاهی
پ – برقراری تعامل با مراکز آموزشی و دانشگاهی سایر کشورها
۱۱
وزارت آموزش و پرورش
آموزش مفاهیم و ارتقای سواد گردشگری در برنامه‌ های آموزشی مدارس
۱۲
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
الف – توسعه زیرساخت های گردشگری سلامت
ب – توسعه و ترویج گردشگری طب سنتی
پ – تهیه و ارایه داده و اطلاعات مرتبط با حوزه گردشگری
ت – نظارت مؤثر بهداشتی برای ارتقای کیفی خدمات گردشگری
۱۳
وزارت امور اقتصادی و دارایی
تهیه بسته مشوق های رونق اقتصاد گردشگری با همکاری دستگاه های ذی‌ربط
۱۴
وزارت جهاد کشاورزی
واگذاری اراضی برای طرح‌های سرمایه گذاری گردشگری با در نظر داشتن ملاحظات زیست   محیطی
۱۵
سازمان صدا و سیما
الف – تهیه و پخش محصولات رسانه ای با موضوعات میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی   در سطح داخلی و بین المللی
ب – آگاه سازی و ترویج فرهنگ سفر و گردشگری
۱۶
سازمان حفاظت محیط زیست
مدیریت فعالیت های گردشگری در مناطق تحت مدیریت سازمان
۱۷
بنیاد شهید و امور ایثارگران
الف – شناساندن فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت به عنوان جاذبه فرهنگی گردشگری کشور   برای گردشگران داخلی و خارجی
ب – برقراری تعامل با نهادها و مؤسسات مرتبط سایر کشورها در جهت توسعه گردشگری   صلح و جنگ
۱۸
وزارت نیرو
بهره گیری از ظرفیت پهنه های اطراف سدها و تأسیسات آبی برای توسعه گردشگری
۱۹
معاونت علمی و فناوری رییس جمهور
همکاری در زمینه توسعه گردشگری در فضای مجازی و گردشگری مجازی

پاورقی ۱: بسته اجرایی، مجموعه ‌ای از چندین پروژه به هم پیوسته یا خوشه ‌ای از پروژه های متجانس و به هم مرتبط اولویت ‌دار است که به منظور حل یک مشکل اقتصادی، اجتماعی یا فرهنگی در چهارچوب اهداف برنامه به اجرا در می ‌آید.

جدول شماره (۲)

ردیف
احکام
مجری
۱
الف – وزارت امور خارجه با همکاری وزارتخانه و با هدف افزایش ورود گردشگران خارجی   به کشور، بسته دیپلماسی گردشگری را به گونه‌ ای تهیه کند که به ایجاد و ترویج   تصویر ذهنی مثبت از ایران در کشورهای بازار هدف گردشگری مورد نظر وزارتخانه منجر   شود.
ب – وزارت امور خارجه با همکاری وزارتخانه و وزارت اطلاعات، پیشنهادهای لازم را   جهت لغو روادید دوجانبه یا یک ‌جانبه بر اساس بازارهای هدف مورد نظر وزارتخانه   بررسی، تنظیم و به هیئت وزیران ارایه کند.
وزارت امور خارجه
۲
الف – وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بخشی از سیاست های تولید آثار فرهنگی را به   شناساندن موضوعات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران به جهانیان اختصاص   دهد و زمینه نشر آن را در رسانه های بین المللی فراهم سازد.
ب – سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با ارتقای سطح دانش و بینش رایزنان فرهنگی   نسبت به موضوعات میراث فرهنگی و گردشگری، از ظرفیت آنان به عنوان رایزنان گردشگری   در سایر کشورها استفاده کند.
پ – سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن اعلام تقویم برگزاری رویدادها و هفته های   فرهنگی به وزارتخانه، از ظرفیت این برنامه ها در کشورهای بازار هدف گردشگری به   منظور معرفی قابلیت های گردشگری ایران بهره ‌برداری کند.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
۳
الف – وزارت راه و شهرسازی در جهت توسعه مقاصد گردشگری، سیاست های حمایتی را در   حوزه قیمت گذاری حمل و نقل هوایی تنظیم کند.
ب – سازمان ملی زمین و مسکن در اجرای ماده (۲۲) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم   بخشی از مقررات مالی دولت (۱) – مصوب ۱۳۸۰ – ، با مشارکت وزارتخانه، نسبت به   معرفی زمین های مناسب برای تأسیسات گردشگری اقدام کند.
پ – شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران   و مطابق با مطالعات انجام شده، پهنه های مناسب استقرار کاربری های گردشگری را در   نظر بگیرد.
ت – وزارت راه و شهرسازی سیاست های توسعه زیرساخت های حمل و نقل مسافری خود را   با لحاظ سیاست های توسعه صنعت گردشگری تعیین و اجرا کند.
تبصره – برنامه اجرایی این جزء به صورت سالانه توسط وزرات راه و شهرسازی و   وزارتخانه تدوین و اعلام خواهد شد.
ث – وزارت راه و شهرسازی به منظور صدور مجوز تأسیسات گردشگری بر اساس ضوابط   وزارتخانه برای بخش خصوصی، در چهارچوب ماده (۱۷) قانونی ایمنی راه ها و راه آهن   – مصوب ۱۳۴۹- با اصلاحات بعدی آن، نسبت به معرفی و جانمایی عرصه های دارای قابلیت   ایجاد مجتمع های تفریحی و گردشگری در محورهای مواصلاتی، آزادراه ها و بزرگراه ها   اقدام کند.
وزارت راه و شهرسازی
۴
الف – طرح‌های مربوط به احداث و بهره برداری از تأسیسات گردشگری در مقیاس استانی،   صرفاً در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان طرح، بررسی و تصویب شود.
ب – شوراهای اسلامی شهر و بخش نسبت به اعمال حداکثری تخفیفات و معافیت های مورد   نیاز در نحوه محاسبه عوارض، هزینه های صدور پروانه ساختمانی و تغییر کاربری در   چهارچوب مصوبات مربوط اقدام کنند.
پ – استانداران از ظرفیت همه کارگروه‌ های استان در راستای دستیابی به اهداف   توسعه گردشگری استان و نیز تسهیل و تسریع در سرمایه‌گذاری‌ ها و صدور مجوز در   حوزه گردشگری بهره‌ برداری کنند.
وزارت کشور
۵
الف – نیروی انتظامی دسترسی به آمار و اطلاعات روزانه مربوط به ورود و خروج   گردشگران و اماکن اقامتی را برای وزارتخانه برقرار کند.
ب – نیروی انتظامی با همکاری وزارتخانه در خصوص نحوه برخورد با گردشگران در مبادی   ورودی و خروجی و اعمال واپایش (کنترل) های نامحسوس در مقصدهای گردشگری نیروهای   خود را آموزش دهد.
پ – نیروی انتظامی نقاط ناامن و حادثه ‌خیز مشخص ‌شده برای گردشگران را به   وزارتخانه اعلام کند تا نسبت به اطلاع رسانی در خصوص آنها اقدام شود.
ت – نیروی انتظامی شرایط تردد تورها در مسیرهای گردشگری مجاز را تسهیل و امنیت   آنها را فراهم کند.
ث – نیروی انتظامی با رعایت ضوابط و استانداردهای مورد نظر وزارتخانه نسبت به   اجرای برنامه های آموزشی نیروهای انتظامی پلیس شهری در امر خدمات دهی به   گردشگران اقدام کند.
ج – نیروی انتظامی امنیت اجرای جشنواره های فرهنگی، سنتی، هنری و موسیقی زنده در   تأسیسات گردشگری دارای مجوز از نهادهای ذی ‌ربط را تأمین و موارد مربوط به   تخلفات و پیشنهادهای خود را به نهادهای مسئول منعکس کند.
نیروی انتظامی
جمهوری اسلامی ایران
۶
مرکز آمار ایران با همکاری وزارتخانه، طرح حساب های اقماری گردشگری را اجرا کند.
سازمان برنامه و بودجه کشور
۷
سازمان آموزش فنی و حرفه ‌ای کشور، سرفصل‌ های دروس مربوط به رشته‌ های زیرمجموعه   گردشگری را متناسب با نیازهای بخش گردشگری و با همکاری وزارتخانه بازبینی کند.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
۸
الف – وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری و هماهنگی وزارتخانه، برنامه‌ های ترویج   و معرفی قابلیت ‌های گردشگری را از طریق رایزنان بازرگانی اجرا کند.
ب – وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به تهیه دستورالعمل تخصیص جوایز صادراتی و شرکت   در نمایشگاه ها با همکاری وزارتخانه و بر اساس اولویت بازارها و محصولات گردشگری   اقدام کند.
پ – وزارت صنعت، معدن و تجارت، نسبت به ساماندهی و ارتقای بازارهای موجود و راه   اندازی بازارچه های خوداشتغالی در شهرها، به ویژه محوطه ها و مسیرهای گردشگری،   به صورت دایمی و موقت اقدام کند.
وزارت صنعت، معدن و تجارت
۹
الف – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سرفصل های مربوط به رشته های گردشگری در   تمام دانشگاه های زیرمجموعه خود را متناسب با نیازهای احصاشده بخش گردشگری کشور،   با همکاری وزارتخانه بازبینی کند.
ب – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری وزارتخانه، عهده‌ دار آموزش و تربیت   نیروی انسانی پژوهشگر، متعهد و خلاق است که بتواند صنعت گردشگری را راهبری کند و   تنگناهای اجرایی آن را برطرف سازد.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
۱۰
الف – وزارت آموزش و پرورش، مفاهیم برنامه های آموزشی و تربیتی مرتبط با میراث   فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را با همکاری وزارتخانه تدوین و اجرا کند.
ب – وزارت آموزش و پرورش برنامه های مرتبط با ارتقای آگاهی های عمومی گردشگری را   با همکاری وزارتخانه تدوین و اجرا کند.
وزارت آموزش و پرورش
۱۱
الف – وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمار و اطلاعات مرتبط با گردشگری سلامت   را در اختیار دستگاه های ذی‌ربط قرار دهد.
ب – امور تشخیص، درمان و پیگیری درمان گردشگران سلامت به عهده وزارت بهداشت،   درمان و آموزش پزشکی است. به منظور تمشیت امور گردشگری سلامت، تعیین ضوابط تخصصی   و اطلاعات مربوط به توانمندی های کشور در زمینه پزشکی و بهداشتی بر عهده وزارت   بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و صدور و تمدید مجوز تسهیل گری در این خصوص به عهده   وزارتخانه است.
پ – وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای ارایه خدمات تشخیص، درمان و آمور   پزشکی به گردشگران سلامت، با شرکت های خدمات مسافرتی و جهانگردی دارای مجوز از   وزارتخانه همکاری کند.
ت – وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نظارت های بهداشتی خود را با هدف حمایت   از صنعت گردشگری اعمال کند.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
۱۲
وزارت امور اقتصادی و دارایی، بسته رونق اقتصاد گردشگری را به صورت سالانه با همکاری   وزارتخانه و سایر دستگاه های ذی‌ربط، متناسب با تغییر و تحولات اقتصادی تنظیم کند.
وزارت امور اقتصادی و دارایی
۱۳
وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور) با همکاری   وزارتخانه، ساز و کارهای مناسب جهت بهره برداری مطلوب از عرصه های جنگلی دارای   ظرفیت اجرای طرح‌های گردشگری را تدوین کند.
وزارت جهاد کشاورزی
۱۴
معاونت حقوقی رییس جمهور با همکاری وزارتخانه، منشور حقوق گردشگران، ارایه کنندگان   خدمات و جامعه محلی را هم‌ راستا با منشور (کدهای) اخلاق گردشگری تدوین کند و به   تصویب برساند.
معاونت حقوقی رییس جمهور
۱۵
الف – سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در راستای ترویج و توسعه گردشگری،   اقدامات زیر را با همکاری وزارتخانه اجرا کند:
– تهیه و پخش برنامه های آموزش و ترویج فرهنگ سفر در جامعه به منظور توسعه   گردشگری داخلی و پذیرش گردشگران خارجی.
– پوشش رویدادهای گردشگری در سطح استانی، ملی و برون مرزی.
– تولید و پخش برنامه، فیلم و مستندهای مرتبط با موضوع گردشگری به منظور توسعه   گردشگری داخلی و جذب گردشگران خارجی.
– همکاری در بهره برداری از آرشیوهای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و   وزارتخانه برای تولید محتوای گردشگری.
ب – سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در راستای ارتقای فرهنگ عمومی   گردشگری، با همکاری وزارتخانه نسبت به تهیه و اجرای برنامه با موضوع گردشگری به   صورت مستمر در شبکه های رادیویی و تلویزیونی پرمخاطب در چهارچوب قوانین اقدام کند.
تبصره – تهیه محتوا بر عهده وزارتخانه است.
سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
۱۶
الف – سازمان حفاظت محیط زیست با مشارکت وزارتخانه، دستورالعمل ها و ضوابط طبیعت   گردی در مناطق تحت مدیریت را تدوین کند.
ب – اجرای طرح‌های طبیعت گردی در محدوده پهنه های تفرجی مناطق تحت مدیریت سازمان   حفاظت محیط زیست با اولویت مشارکت جامعه محلی و بخش غیردولتی، پس از طرح و تصویب   در کمیته ملی طبیعت گردی بر اساس دستورالعمل مشترک انجام خواهد شد.
تبصره – دستورالعمل ها و ضوابط طبیعت گردی در مناطق حفاظت شده چهارگانه با محوریت   کمیته ملی طبیعت گردی در صورت لزوم بازبینی و ابلاغ خواهد شد.
پ – کلیه طرح‌های گردشگری کشور که مشمول انجام مطالعات ارزیابی زیست محیطی   هستند، قبل از صدور مجوز اجرا، مکلف به ارایه گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی و   اخذ تأییدیه از سازمان حفاظت محیط زیست هستند.
تبصره – سازمان حفاظت محیط زیست به منظور تسریع فرایندهای سرمایه گذاری در بخش   گردشگری، حداکثر ظرف دو ماه نسبت به بررسی گزارش و پاسخگویی به متقاضی اقدام کند.
سازمان حفاظت محیط زیست
۱۷
الف – وزارت اطلاعات پاسخ به استعلام های تعیین صلاحیت امنیتی متقاضیان تأسیس   مراکز گردشگری و تأسیسات گردشگری را تسریع و تسهیل کند.
ب – وزارت اطلاعات در راستای جذب بیشتر گردشگران خارجی، پاسخ به استعلام های   صدور روادید از سوی وزارت امور خارجه را تسریع کند.
پ – وزارت اطلاعات با هدف جلوگیری از نفوذ عوامل و جاسوس ‌های تشکیلات (سرویس های)   اطلاعاتی بیگانه، نسبت به اشراف اطلاعاتی بر گردشگران خارجی و اماکن و تأسیسات   گردشگری اقدام کند.
ت – وزارت اطلاعات از طریق وزارتخانه نسبت به آموزش راهنمایان گردشگری و مالکان،   مدیران و کارکنان تأسیسات گردشگری در زمینه مسایل امنیتی اقدام کند.
ث – وزارت اطلاعات به منظور مدیریت مسایل امنیتی مرتبط با گردشگری و ایجاد هم   افزایی در رسیدگی به موضوعات امنیتی گردشگران، نسبت به تشکیل کارگروه امنیت   گردشگری با مشارکت نیروی انتظامی و وزارتخانه‌ های امور خارجه و کشور و   وزراتخانه اقدام کند.
ج – وزارت اطلاعات تحت عنوان دفتر بررسی و همکاری نسبت به هم افزایی با   وزارتخانه، همچنین ایجاد شرایط و بستر مساعد جهت افزایش گردشگران خارجی و تسهیل   در فرایندهای اداری و نظارت بر تأسیسات گردشگری بدون توسعه ساختار اداری اقدام کند.
وزارت اطلاعات
۱۸
الف – وزارت ورزش و جوانان به منظور ارتقای امور گردشگری ورزشی، آموزش و   توانمندسازی و مدیریت تسهیل گری در این حوزه، ضوابط فنی مراکز و جایگاه (سایت)   های ورزشی را تدوین و تعیین کند. صدور مجوز فعالیت های گردشگری ورزشی بر عهده   وزارتخانه است.
ب – وزارت ورزش و جوانان برای امور گردشگری ورزشی با شرکت های مسافرتی و جهانگردی   دارای مجوز از وزارتخانه همکاری کند.
پ – وزارت ورزش و جوانان نسبت به معرفی سازمان های مردم ‌نهاد جوانان علاقه مند   به فعالیت و همکاری در حوزه گردشگری به وزارتخانه و سایر دستگاه ‌ها و نهادهای ذی   ربط اقدام کند.
ت – وزارت ورزش و جوانان اقدامات لازم برای احیا و توسعه ورزش های سنتی و بازی   های بومی محلی را در راستای توسعه گردشگری ورزشی انجام دهد.
وزارت ورزش و جوانان
۱۹
در اجرای بند (ب) ماده (۹۷) قانون برنامه ششم توسعه، تولیت آستان ها و اماکن زیارتی   با همکاری وزارتخانه نسبت به توسعه زیرساخت های گردشگری مذهبی و زیارتی کشور با   توجه به استانداردهای گردشگری اقدام کنند.
تولیت آستان قدس رضوی، تولیت حرم حضرت معصومه (س)، تولیت آستان مقدس شاهچراغ
۲۰
معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با همکاری وزارتخانه، بسته حمایتی   توسعه اشتغال گردشگری پایدار در مناطق روستایی را تهیه کند.
معاونت توسعه روستایی ومناطق محروم کشور
۲۱
الف – سازمان اسناد و کتابخانه ملی کلیه اطلاعات دیداری و شنیداری موجود در آرشیو   خود را با رعایت مقررات در قالب رقومی (دیجیتال) و به منظور بهره‌ برداری در اختیار   وزارتخانه و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.
ب – سازمان اسناد و کتابخانه ملی منابع نوشتاری قابل ثبت در حافظه ملی یا حافظه   جهانی را کارشناسی و احصا کند و پس از ثبت، جهت بهره برداری و اطلاع رسانی و   قرارگرفتن در فهرست منابع مکتوب گردشگری به وزارتخانه اعلام کند.
پ – سازمان اسناد و کتابخانه ملی نسبت به ایجاد فرصت برای تورهای گردشگری به   منظور بازدید از کتابخانه ملی و آرشیو سازمان اسناد و کتابخانه ملی اقدام کند.
سازمان اسناد و کتابخانه ملی
۲۲
الف – وزارت نیرو در راستای استفاده از دریاچه‌ ها، سدها و منابع و مجاری آبی   برای فعالیت‌ های گردشگری نظیر ماهی ‌گیری تفریحی، ورزش‌ های آبی و سایر فعالیت ‌های   گردشگری در چهارچوب قوانین و مقررات همکاری کند.
ب – وزارت نیرو زمینه استقرار تأسیسات گردشگری در حریم پهنه ‌ها، منابع، مجاری و   تأسیسات آبی را در چهارچوب قوانین و مقررات فراهم آورد.
پ – وزارت نیرو تعرفه آب و برق تأسیسات گردشگری را که دارای مجوز یا پروانه بهره‌   برداری معتبر هستند، فارغ از میزان مصرف و نوع کاربری، بر اساس تعرفه‌ های بخش   صنعت محاسبه و دریافت کند.
ت – وزارت نیرو در جهت معرفی و واگذاری اراضی همجوار منابع، مجاری و تأسیسات آبی   دارای قابلیت گردشگری در چهارچوب قوانین و مقررات همکاری کند.
وزارت نیرو
۲۳
معاونت علمی و فناوری رییس جمهور با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و   وزارتخانه، ضوابط و دستورالعمل‌ های لازم برای تسهیل فعالیت در کسب و کارهای   مجازی و ارایه خدمات پشتیبان به گردشگران و شرکت‌ های گردشگری را تدوین و متقاضیان   فعالیت در حوزه گردشگری در فضای مجازی را برای اخذ مجوز تخصصی از وزارتخانه   دلالت کند.
معاونت علمی و فناوری رییس جمهور
۲۴
الف – وزارتخانه به منظور رفع مشکلات رفاهی گردشگران و ساماندهی واحدهای غیرمجاز   و ارتقای کیفیت خدمات واحدهای بین راهی در مجاورت راه های کشور، نسبت به ساماندهی،   صدور و تمدید مجوز ایجاد، اصلاح، تکمیل و بهره برداری واحدهای پذیرایی منفرد بین   راهی در چهارچوب قوانین و مقررات موجود اقدام کند.
ب – تعیین و تأیید صلاحیت علمی و فنی برای صدور مجوز فعالیت مشاوران حقیقی و   حقوقی در حوزه فعالیت های گردشگری بر عهده وزارتخانه است.
پ – وزارتخانه نسبت به تدوین ضوابط و استانداردهای آموزشی حرفه ای نیروی انسانی   مشاغل مرتبط با حوزه گردشگری و نظارت بر اجرای آنها اقدام کند.
ت – وزارتخانه با همکاری دستگاه های ذی‌ربط، ساعات فعالیت محوطه ها، بناها و اماکن   تاریخی – فرهنگی و تفریحی شهر را متناسب با نیاز   و حضور گردشگران، به ویژه در ساعات غیراداری، تعیین کند. نیروی انتظامی در   هماهنگی با وزارت کشور نسبت به تأمین امنیت این‌ گونه فضاها اقدام لازم را انجام   دهد.
ث – وزارتخانه در راستای توسعه حقوق جامعه میزبان نسبت به مدیریت تأثیرات گردشگری   اقدام کند.
ج – وزارتخانه نسبت به تعریف و ایجاد مسیرهای گردشگری شهری روزانه و شبانه اقدام   و همه ساله به دیگر نهادها اعلام کند تا تأمین امنیت و تقویت زیرساخت های مسیرهای   فوق به عنوان یکی از اهداف مهم در برنامه‌ریزی توسعه ای این نهادها مد نظر قرار   گیرد.
چ – وزارتخانه ذی نفعان حوزه گردشگری را برای بهره مندی از ظرفیت های گردشگری   سازمان اسناد و کتابخانه ملی تشویق و ترغیب کند.
ح – وزارتخانه به منظور اثرگذاری دستاوردهای دوران دفاع مقدس و ترویج فرهنگ   جهاد، ایثار و شهادت با همکاری دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی مرتبط، نسبت به   معرفی و بهره مندی از ایثارگران توانمند به منظور خدمات رسانی، اشتغال و کارآفرینی   ایشان در حوزه فعالیت های گردشگری اقدام کند.
خ – وزارتخانه با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و بنیاد شهید   و امورایثارگران و به منظور ارتقای جایگاه گردشگری صلح و جنگ در صنعت گردشگری کشور،   در خصوص ایجاد هم افزایی بین زیرساخت های گردشگری کشور و آثار و یادمان های باقی   مانده از دفاع مقدس (در موزه های دفاع مقدس و مناطق جنگی غرب کشور و موارد   مشابه) اقدام لازم را به عمل آورد.
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

پاورقی ۲: حساب اقماری گردشگری، روشی برای اندازه‌ گیری سهم مستقیم اقتصادی مصارف گردشگری در یک اقتصاد ملی است.

۸ – الزامات تحقق و پیاده‌ سازی سند
الف – تکمیل و به روزآوری برنامه ملی گردشگری کشور توسط وزارتخانه حداکثر یک سال پس از ابلاغ سند.
ب – پایش و ارزیابی پیاده سازی احکام مصوب در سند به صورت سالانه توسط سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری وزارتخانه.
پ – انتشار گزارش پیشرفت اقدامات انجام شده وفق سند راهبردی توسعه گردشگری به صورت دو سالانه توسط وزارتخانه.
ت – ایجاد هماهنگی و هم افزایی بین دستگاهی در توسعه گردشگری از طریق تشکیل شورای راهبری و نظارت بر تحقق سند راهبردی توسعه گردشگری با محوریت وزارتخانه و با حضور دستگاه های ذی‌ربط.

۹ – راهبردهای کلان و سیاست‌ های توسعه گردشگری و اقدامات اساسی برای حل چالش های مربوط به صنعت گردشگری به شرح زیر است:

ردیف
راهبردهای کلان
سیاست های اجرایی
۱
توسعه مدیریت گردشگری
الف – سیاست‌ گذاری و تصمیم‌ گیری منطقه ‌ای به کمک کارگروه‌ های منطقه‌ ای   (چنداستانی) بین ذی ‌نفعان کلیدی (دولتی، خصوصی و عمومی)
ب – ارتقای جایگاه و نقش راهبردی وزارتخانه در ساختار حاکمیتی کشور
پ – اتخاذ الگوی مدیریت منطقه ‌ای مقصدهای گردشگری
ت – اتخاذ شیوه مدیریت یکپارچه صنعت گردشگری در سطوح فرابخشی و بین بخشی
ث – واگذاری امور تصدی‌ گری به تشکل‌ های حرفه‌ ای و تخصصی گردشگری با رویکرد   مشارکت عمومی – خصوصی (PPP)
ج – کاهش تمرکزگرایی در حوزه گردشگری از طریق توان بخش خصوصی و سازمان‌ های مردم   ‌نهاد (NGO ها)
چ – اصلاح ساختار قوانین و مقررات به منظور تسهیل فرایندهای بخش گردشگری
ح – اتخاذ الگوی توسعه گردشگری جامعه‌ محور و به صورت درون ‌زاد با تکیه بر   توانمندسازی جوامع محلی
۲
توسعه سرمایه‌ گذاری در بخش گردشگری
الف – هدایت و مدیریت سرمایه گذاری منابع در گردشگری متناسب با اهداف، اولویت ها   و نظام سلسله مراتبی توسعه مقصدها
ب – تسهیل فرایندهای موجود در محیط کسب و کارهای گردشگری و افزایش زمینه‌ های   مشارکت بخش خصوصی
پ – تدقیق، بسترسازی و آماده‌ سازی فرصت های سرمایه‌ گذاری خارجی برای مناطق   دارای اولویت
۳
توسعه زیرساخت ‌های گردشگری
الف – ایجاد امکان دسترسی همگان به منابع و امکانات گردشگری
ب – تسهیل دسترسی به خدمات حمل و نقل (هوایی، ریلی، جاده ای و دریایی) در مقصدهای   گردشگری داخلی و بازارهای هدف گردشگری
پ – توسعه زیرساخت‌ های فناوری نوین و اطلاعاتی در مقصدهای گردشگری
ت – اعمال ملاحظات زیست‌ محیطی در توسعه زیرساخت‌ ها و امکانات گردشگری
ث – ایجاد زیرساخت‌ های مورد نیاز مناطق گردشگری از قبیل راه، خدمات رفاهی و   اقامتی با استفاده از سرمایه ‌گذری [گذاری] بخش خصوصی
۴
توسعه تسهیلات و
خدمات گردشگری
الف – بهبود کیفیت محصولات و خدمات گردشگری
ب – استفاده از فناوری ‌های نوین در توسعه تأسیسات، خدمات، بازاریابی، مدیریت و   سایر بخش‌ های مرتبط با صنعت گردشگری
پ – استفاده از ظرفیت مشارکت جوامع محلی در ارایه خدمات و تسهیلات به گردشگران
ت – تنوع‌ بخشی به خدمات و تسهیلات گردشگری
۵
توسعه منابع و جاذبه‌ های گردشگری
الف – تنوع‌ بخشی به محصولات گردشگری مبتنی بر اهداف، سیاست‌ ها، ارزش‌ها و قابلیت   ‌های مناطق با مشارکت بخش عمومی و خصوصی (PPP)
ب – تنوع‌ بخشی به فعالیت‌ های گردشگری در مقصدهای گردشگری و افزایش مدت ماندگاری   و هزینه ‌کرد آنها
پ – توسعه فعالیت‌ های گردشگری بر اساس ساختار نظام سلسله مراتبی قطب ها، محورها   و کانون ‌های گردشگری
ت – توسعه محصول گردشگری برای علایق ویژه با بهره ‏برداری از جاذبه‌ های منحصر   به‏ فرد
ث – توسعه محورهای گردشگری فرهنگی با تکیه بر منابع تاریخی و فرهنگی منحصر به‌   فرد
ج – توسعه گردشگری مذهبی در سطح داخلی و بین ‌المللی با جذب گردشگران مسلمان و غیرمسلمان   و معرفی فرهنگی اسلامی و شیعی به جهان
چ – توسعه محصولات گردشگری مکمل، سازگار با هویت و ویژگی منابع اصلی
ح – توسعه گردشگری علمی در سطوح ملی و بین ‌المللی با تکیه بر جاذبه‌ های طبیعی   و تاریخی در حوزه‌ های زمین‌ گردشگری (ژئوتوریسم) و موارد مشابه
۶
توسعه منابع انسانی
الف – آموزش نیروی انسانی از دو بعد دانشی و مهارتی
ب – ترویج فرهنگ سفر و گردشگری از طریق آموزش ‌های اجتماعی و عمومی
پ – ارتقای سطح مهارت ‌های کاربردی نیروی انسانی صنعت گردشگری و آگاه‌ سازی عمومی   لازم به گردشگران و جامعه
۷
توسعه برنامه‌ های بازاریابی
الف – ورود به بازارهای نوظهور و افزایش سهم بازارهای موجود گردشگری
ب – تمرکز بر جذب تقاضاهای بازارهای هدف با قدرت هزینه‌ کرد بالاتر
پ – ورود به بازارهای خاص (Niche Market) مبتنی بر   ارزش ‌های حاکم بر جمهوری اسلامی ایران
ت – تطبیق عرضه و تقاضای گردشگری در طراحی محصول و برنامه‌ ریزی بازاریابی
ث – تقویت دیپلماسی گردشگری کشور
ج – توسعه و ترویج گردشگری داخلی به منظور تقویت شناخت، تحکیم همبستگی، توزیع   ثروت و نشاط اجتماعی

اقدامات اساسی

۱ – یکپارچه‌ سازی نظام آماری گردشگری.

۲ – ارزیابی ظرفیت‌ های گردشگری مناطق و اجرای طرح‌های توسعه بر مبنای مزیت رقابتی آن ها.

۳ – استفاده از ظرفیت ‏های محلی در قالب شرکت ‏های خصوصی و تعاونی ‌های محلی جهت سرمایه گذاری در بخش گردشگری.

۴ – اعطای مشوق به سرمایه ‏گذاران، جهت توسعه زیرساخت‏ها و تسهیلات نوین همساز با محیط زیست و مصالح بومی.

۵ – ایجاد پنجره واحد صدور مجوزها و کاهش دیوان ‌سالاری.

۶ – اولویت دهی به سرمایه گذاران محلی و منطقه ای در طرح‌ های توسعه گردشگری.

۷ – تسهیل فرایند صدور روادید و تشریفات ورود اتباع خارجه.

۸ – پیشنهاد بازنگری قوانین و مقررات جهت افزایش امکان دسترسی همگان به منابع گردشگری عمومی و جلوگیری از بهره برداری خصوصی از منابع مانند سواحل و رودخانه ها.

۹ – مدیریت عرضه و تقاضای ناوگان حمل و نقل.

۱۰ – توسعه زیرساخت ‌ها در مقصدهای دارای اولویت گردشگری با همکاری ‌های بین دستگاهی.

۱۱ – ارتقای استانداردها و کیفیت شبکه و ناوگان خدمات حمل و نقل در مقصدهای گردشگری.

۱۲ – تنوع‌ بخشی به خدمات و تسهیلات گردشگری به‏ ویژه در زمینه اقامت و پذیرایی جهت تأمین نیازهای گروه‏ های مختلف گردشگران.

۱۳ – استفاده از روش های الکترونیکی و افزایش زمینه‌ های مشارکت گردشگران و ذی ‌نفعان در ارزیابی و اطلاع‌ رسانی کیفیت خدمات گردشگری.

۱۴ – طراحی و توسعه تسهیلات و خدمات اقامتی و پذیرایی با بهره گیری از دانش بومی در سطح منطقه ای و محلی.

۱۵ – استفاده از تجارب و استانداردهای خدمات گردشگری زنجیره‌ های بین ‌المللی.

۱۶ – یکپارچه‌ سازی زنجیره تأمین خدمات گردشگری در بستر اینترنت به منظور مدیریت بهینه عرضه و تقاضا.

۱۷ – استفاده از روش های نوین مدیریت، عملیات و ارایه خدمات در کسب و کارهای گردشگری به منظور ارتقای بهره‌وری و کاهش قیمت تمام‌ شده خدمات گردشگری.

۱۸ – بسترسازی، تسهیل فرایندها و تقویت زمینه فعالیت شرکت‌ های نوآفرین (استارت آپ‌ ها) در ارایه خدمات گردشگری.

۱۹ – ارزیابی و درجه‌ بندی، کیفیت‌ سنجی و اعطای گواهینامه‌ های مربوط به کیفیت برای انواع خدمات گردشگری.

۲۰ – نیازسنجی، طراحی و بازنگری دوره های کوتاه‌ مدت آموزش گردشگری، با هدف تربیت نیروی انسانی مورد نیاز صنعت گردشگری و بازآموزی شاغلین این صنعت.

۲۱ – برقراری پیوند بین صنعت اعم از بخش دولتی و خصوصی، انجمن‌ ها، گروه‌های مردم ‌نهاد و دانشگاه.

۲۲ – برقراری ارتباط با سازمان‌ های بین ‌المللی در زمینه آموزش ‌های گردشگری.

۲۳ – طراحی و اجرای دوره ها و کارگاه های آموزشی توانمندسازی نیروی انسانی مرتبط با بخش گردشگری، با مشارکت بخش خصوصی.

۲۴ – افزایش سطح آگاهی عمومی و فرهنگ‌ سازی در زمینه سفر و گردشگری، از طریق تعامل با دستگاه ها و نهادهای مرتبط از قبیل وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.

۲۵ – بخش‌ بندی بازار و بهنگام‌ سازی فهرست کشورهای بازار هدف گردشگری جمهوری اسلامی ایران.

۲۶ – توسعه انواع رویدادهای مکمل و متنوع در ارتباط با محصول گردشگری اصلی مقصدها.

۲۷ – اجرای برنامه‌ های بازاریابی به منظور جذب بازار هدف منطقه ‌ای با قدرت هزینه‌ کرد بالا.

۲۸ – تهیه و اجرای برنامه یکپارچه بازاریابی و تبلیغات گردشگری.

۲۹ – طراحی و اجرای بسته دیپلماسی گردشگری جمهوری اسلامی ایران در محیط بین‌ الملل.

۳۰ – توزیع مطلوب زمانی و مکانی سفرها در مقصدهای گردشگری.

۳۱ – توسعه انواع فعالیت‌ های گردشگری سلامت بر اساس قابلیت‌ ها، مزیت‌ ها و بازارهای هدفمند.