آیین ‌‌نامه اجرایی جزء (۴) بند (ب) ماده (۴۶) قانون احکام دایمی برنامه توسعه کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۸/۰۱

شماره: ۸۴۳۰۲/ت۵۵۳۱۰هـ – ۱۳۹۹/۷/۲۳

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۹/۷/۱۶ به پیشنهاد شماره ۲۱۹۸۰۲ مورخ ۲۷ /۱۲ /۱۳۹۶ وزارت کشور و به استناد جزء (۴) بند (ب) ماده (۴۶) قانون احکام دایمی برنامه توسعه کشور – مصوب ۱۳۹۵ -، آیین‌نامه اجرایی جزء یاد شده را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ۱ – در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

۱ – ایمنی راه: تأمین زیرساخت های ایمن در طراحی و آمایش سرزمینی با در نظر گرفتن نیازهای کلیه کاربران راه ها به منظور پیشگیری از آسیب ها و خسارت های جسمی، روانی، اجتماعی، فرهنگی، مادی و اقتصادی.

۲ – انضباط اجتماعی: نظم پذیری و استاندارد نمودن رفتارها به گونه ‌ای که همه امور در چهارچوب قانون و مقررات انجام گیرد و در جامعه نمود عینی و ملموس یابد.

۳ – فرهنگ عمومی: مجموعه ای از عقاید، ارزش ها، هنجارها و نمادهای جمعی که ضمن ایجاد احساس تعهد، پایبندی و وفاداری در شهروندان، در رفتار اعضای جامعه تجلی یافته و برای آحاد جامعه بر اساس اقناع و پذیرش به کار بسته می‌ شود.

۴ – راه: تمامی سطح جاده، خیابان،کوچه و کلیه معابری که برای آمد و شد عموم اختصاص داده می‌ شود.

۵ – دستگاه ‌های ذی ‌ربط: وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان بهزیستی کشور، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان ملی استاندارد ایران، پلیس راهور.

ماده ۲ – هدف این آیین‌نامه، افزایش و ارتقای سطح اطلاعات، دانش، مهارت و اصلاح نگرش شهروندان و دستگاه های ذی‌ربط به منظور تقویت انضباط اجتماعی و ارتقای ایمنی راه‌ ها و رفتار تردد (ترافیکی)، ترویج و نهادینه سازی الگوی رفتار اجتماعی قانونمند می باشد.

ماده ۳ – دستگاه های ذی ‌ربط مکلفند برای انضباط بخشی اجتماعی و ایمنی راه‌ های کشور با ایفای نقش فعال در امر فرهنگ سازی و نهادینه کردن الگوی رفتار اجتماعی و تردد (ترافیکی) قانونمند، اقدامات مرتبط به شرح جدول زیر را انجام دهند:

ردیف
شرح اقدامات
دستگاه مسئول
دستگاه همکار
الف
۱ – گنجاندن محتوای مورد نیاز آموزه های تردد (ترافیکی) در   تمامی دوره های تحصیلی متناسب با سنین دانش آموزان در کتب درسی و در تعامل با نیاز   خانواده و دانش آموزان.
وزارت
آموزش و پرورش
وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت بهداشت، درمان   و آموزش پزشکی، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، پلیس راهور
۲ – ارتقای آموزه های فرهنگ تردد (ترافیک) بر اساس تدوین   محتوا و پیش بینی برنامه های انگیزشی در تعامل با رسانه های هر استان و همکاری   مدارس توسط کارگروه موضوع ماده (۱۸) آیین‌نامه اجرایی حمل و نقل دانش آموزان   مدارس موضوع تصویب‌نامه شماره ۸۹۳۷۰ /ت۳۲۶۸۰ک مورخ ۳ /۶ /۱۳۸۷
وزارت
آموزش و پرورش
وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت راه و   شهرسازی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، پلیس راهور
ب
۱ – تهیه و تولید برنامه های رادیویی و تلویزیونی در راستای   تحقق اهداف این آیین‌نامه
سازمان
صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
پلیس راهور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت راه و   شهرسازی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران
۲ – ارتقای کمی و کیفی پخش برنامه ‌های فرهنگی پلیس راهور   در صدا و سیما متناسب مخاطبین
سازمان
صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
پلیس راهور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت بهداشت،   درمان و آموزش پزشکی، وزارت راه و شهرسازی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران،   جمعیت هلال احمرجمهوری اسلامی ایران
پ
۱ – حمایت از تولید و پخش فیلم ‌های کوتاه، با موضوعات نظم   و امنیت اجتماعی، ایمنی راه‌ ها و حمایت از انتشار مطالب مرتبط در مطبوعات و   خبرگزاری ها.
وزارت
فرهنگ و ارشاد اسلامی
وزارت راه و شهرسازی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،   وزارت آموزش و پرورش، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، پلیس راهور
۲ – استفاده بهینه از ظرفیت مردمی ستاد عالی کانون‌ های   فرهنگی و هنری مساجد‌ در شناسایی، ساماندهی و بکارگیری سرمایه‌ های اجتماعی محور   در ترویج نشاط اجتماعی، قانون گرایی، انضباط اجتماعی و الگوسازی رفتار اجتماعی و   فرهنگ تردد (ترافیک) و عبور و مرور در بین کودکان، نوجوانان و جوانان
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
وزارت راه و شهرسازی، وزارت آموزش و پرورش، جمعیت هلال   احمر جمهوری اسلامی ایران، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، پلیس راهور
ت
۱ – برجسته سازی نگرش فرهنگی در نهادهای بالادستی به عنوان   نهاد راهبر از طریق:
۱ – ۱ – ارایه حمایت های قانونی   و مالی برای کمپین ‌های حوزه ایمنی
۲ – ۱ – برگزاری نشست‌ های تخصصی   میان کارشناسان فرهنگی و اجتماعی و کارشناسان فنی در حوزه انضباط اجتماعی و ایمنی   راه‌ ها
۳ – ۱ – تهیه پیوست فرهنگی   مربوط به سیاست گذاری و اعمال قانون در پروژه‌ های حوزه انضباط اجتماعی و ایمنی   راه ‌ها
۴ – ۱ – اختصاص سهم به پویش‌ های ایمنی از بودجه فرهنگی
وزارت راه و شهرسازی
وزارت کشور
۲ – هدفگذاری جهت توسعه پویش های ایمنی راه ها با توجه به:
۱ – ۲ – تدوین الزامات طراحی برنامه‌ ها و پویش ‌های ملی و هدایت   آنها به سوی برگزاری منطقه‌ ای و محلی با هدف بومی سازی ایمنی راه بر اساس عامل   (پارامتر) های اجتماعی
۲ – ۲ – الزام به هدف ‌گذاری بر   اساس یافته ‌های موثق محلی و منطقه ‌ای و ملی و همچنین نتیجه افکارسنجی ‌های ملی،   آمار تصادفات و کشته ‌ها و یا مطالعات اکتشافی برآمده از گفتگو با جوامع محلی.
۳ – ۲ – الزام به پرهیز از موازی   کاری و یکپارچه کردن برنامه‌ ها و پویش‌ های همزمان و هم‌ موضوع
۴ – ۲ – مستندسازی برنامه ‌ها و   پویش ‌های پیشین، فعلی و پیش ‌رو در سامانه‌ ای یکپارچه با هدف انباشت تجربه ایجاد   شده درون سامانه ای و کمک به طراحی کمپین‌ های پیش‌ رو با استفاده از ظرفیت های   موجود.
وزارت
راه و شهرسازی
وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و   سیمای جمهوری اسلامی ایران، پلیس راهور
۳ – حساس سازی بدنه جامعه نسبت به مساله انضباط اجتماعی و ایمنی   راه ها از طریق طراحی پویش های اطلاع رسانی و آگاهی بخشی ملی
۱ – ۳ – تولید محتوای مرتبط با این حوزه توسط سازمان صدا و سیمای   جمهوری اسلامی ایران، نهادهای جامعه مدنی، رسانه های مکتوب و آنلاین و سایر   نهادهای ذی نفع از جمله بیمه ها.
۲ – ۳ – برگزاری کارگاه ‌ها و نشست‌ های منطقه ‌ای و محلی در   اماکن عمومی.
۳ – ۳ – تشویق کاربران به مشارکت   در تولید و توزیع محتوای اشتراکی بر بستر رایانه (سایبر) در حوزه انضباط اجتماعی   و ایمنی راه ‌ها
۴ – ۳ – توانمندسازی جوامع محلی   با مشارکت مؤثر آنها
۵ – ۳ – ساخت برنامه ‌های مشترک   تلویزیونی و فیلم ‌های با مضمون هشدار سوانح ترافیکی
۶ – ۳ – اطلاع رسانی از طریق   چاپ و توزیع دفترک (بروشور) و نصب تابلوهای تبلیغ ایمنی تردد (ترافیک)
وزارت
راه و شهرسازی
وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و   سیمای جمهوری اسلامی ایران، پلیس راهور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت   آموزش و پرورش
۴ – راه‌اندازی پایگاه مرکزی و پایگاه‌ های استانی ثبت تجربیات   و داده‌ های اجتماعی مربوط به ایمنی با هدف:
۱ – ۴ – آگاهی بخشی به جامعه
۲ – ۴ – تحریک تقاضا برای   انضباط اجتماعی و ایمنی راه بعنوان یک کالای ضروری
۳ – ۴ – فراهم آوری داده های   اولیه برای کنشگری و حساس سازی جامعه
وزارت راه و شهرسازی
وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پلیس راهور
۵ – جمع ‌آوری و ارایه آمار و تحلیل از حوادث جاده ای و   تصادفات و علل وقوع آن به منظور ارایه راهکارهای قابل اجرا در بازه زمانی کوتاه   مدت، میان مدت و بلند مدت دستگاه ‌های ذی ‌ربط جهت برنامه ‌ریزی و بهره ‌برداری   در راستای کاهش تصادفات
وزارت راه و شهرسازی
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پلیس راهور، سازمان   صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، سازمان   پزشکی قانونی کشور
ث
۱ – برگزاری دوره های آموزشی اصول فوریت های پزشکی برای کارکنان   (پرسنل) دستگاه های امدادی و انتظامی متولی حوادث تردد (ترافیکی) شامل جمعت هلال   احمر جمهوری اسلامی ایران، پلیس راهور، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و   آتش نشانی و خدمات ایمنی و تهیه و تدوین و تولید برنامه آموزشی ویژه کارکنان و   فن ورز (تکنیسین‌) های اعزامی به صحنه ‌های تصادف به منظور خدمات امدادی و پیش بیمارستانی
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
وزارت آموزش و پرورش، وزارت راه و شهرسازی، جمعیت هلال   احمر جمهوری اسلامی ایران،پلیس راهور
۲ – آموزش اصول فوریت ‌های پزشکی در حوادث تردد (ترافیکی) و   رانندگی در مدارس و دانشگاه ‌ها و آموزش عمومی شهروندان به منظور ارتقای سطح   آگاهی جامعه در جهت کاهش آمار مصدومان و متوفیان
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری،   جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، پلیس راهور
ج
۱ – تدوین و ابلاغ دستورالعمل اجرایی وظایف شهرداری ها و دهیاری   ها در زمینه ارتقای نظم و امنیت اجتماعی و ایمنی معابر با فرهنگ سازی و نهادینه   سازی رفتارهای اجتماعی قانونمند ظرف سه ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه و نظارت   بر اجرای آن.
وزارت کشور
شورای عالی استان ها و پلیس راهور
۲ – اطلاع ‌رسانی درباره استانداردهای ایمنی وسایل نقلیه   عمومی و آگاهی بخشی درباره پیامدها و فواید استفاده از این وسایل
وزارت کشور
وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان   صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، پلیس راهور
۳ – پویش تشویق به استفاده از وسایل نقلیه عمومی درون شهری
وزارت کشور
وزارت راه و شهرسازی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی   ایران، پلیس راهور
چ
حمایت از برگزاری دوره های آموزش مدرسان و متخصصان رشته   ایمنی و ترافیک مورد نیاز نهادها و سازمان‌ های مربوط توسط دانشگاه ها
وزارت‌ علوم، تحقیقات و فناوری
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت راه و شهرسازی،   پلیس راهور
ح
۱ – آموزش و تربیت افسران آموزش همگانی و مدرسان ایمنی و   فرهنگ تردد (ترافیک) برای حضور در جلسات، نشست ها و کارگاه های آموزشی برون   سازمانی
پلیس راهور
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت راه و شهرسازی،   وزارت آموزش و پرورش، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، وزارت علوم، تحقیقات   و فناوری
۲ – تولید و پخش برنامه‌ های آموزشی، خبری، تحلیلی، اطلاع   رسانی و آگاه سازی تردد (ترافیکی) از طریق رسانه‌ های دیداری، شنیداری و مکتوب
پلیس راهور
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت بهداشت، درمان و   آموزش پزشکی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت آموزش و پرورش، سازمان صدا و سیمای   جمهوری اسلامی ایران، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران
۳ – ارایه آموزش‌ های عملی و نظری ویژه دانش ‌آموزان در   مدارس، مراکز آموزشی و پارک‌ های آموزش ترافیک در قالب طرح همیاران پلیس و پلیس یاران   نوجوان
پلیس راهور
وزارت آموزش و پرورش، سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور
۴ – استفاده از ظرفیت فضای مجازی به منظور آموزش و اطلاع‌   رسانی به آحاد مردم
پلیس راهور
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت راه و شهرسازی،   وزارت آموزش و پرورش، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان بهزیستی کشور،   جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۵ – آموزش عمومی و اطلاع رسانی درباره عواقب عدم رعایت   مقررات راهنمایی و رانندگی و تقویت رویکرد تعهد اجتماعی به رانندگی مطابق مقررات
پلیس راهور
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت راه و شهرسازی،   وزارت آموزش و پرورش، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان بهزیستی کشور،   جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران
۶ – آموزش گروه‌ های امدادی و فوریتی در خصوص ایمنی و مدیریت   حادثه در صحنه تصادف
پلیس راهور
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت راه و شهرسازی،   سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، جمعت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران
۷ – اجرای گام به گام ارتقای ایمنی کودکان داخل خودرو (پیگیری   تصویب لایحه اصلاح ماده (۱۹) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی به منظور الزامی   شدن استفاده از کمربند ایمنی و صندلی برای کودکان در مجلس شورای اسلامی) آموزش و   پویش همگانی
پلیس راهور
وزارت کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت   راه و شهرسازی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
خ
۱ – برگزاری دوره‌ های آموزشی تخصصی امداد و نجات، کمک های   اولیه و حوادث جاده ای برای کارکنان (پرسنل) امداد و نجات و نمایندگان داوطلب   هلال احمر و کمک های اولیه برای همکاری در زمینه حوادث جاده ای
جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، وزارت راه و   شهرسازی، پلیس راهور
۲ – آموزش امداد و کمک های اولیه در زمینه حوادث جاده ای در   مدارس و دانشگاه ها و رانندگان ناوگان عمومی و تجاری شهری و برون شهری
جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت راه و شهرسازی،   پلیس راهور، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت کشور
۳ – تشکیل تیم های امداد و نجات روستایی و راه ‌اندازی خانه‌   های هلال در جهت آموزش امداد و نجات و ارتقای ایمنی
جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت راه و شهرسازی،   سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان بهزیستی کشور، پلیس راهور،   سازمان بسیج مستضعفین
د
بکارگیری ظرفیت شبکه‌ های تبلیغی کشور (از جمله مبلغین   حوزوی، ائمه جماعات و روحانیون) در ارتقای نظم و امنیت اجتماعی و نیز نهادینه   سازی رفتارهای اجتماعی قانونمند
سازمان تبلیغات اسلامی
وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت فرهنگ و ارشاد   اسلامی، پلیس راهور، وزارت آموزش و پرورش ، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران،   سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
ذ
الزام خودروسازان داخلی به رعایت کامل استانداردهای   داخلی و تشویق آنها در اجرای استانداردهای بین المللی و برخورد قانونی با   خودروسازانی که استانداردهای داخلی را رعایت نمی ‌کنند.
سازمان ملی استاندارد ایران
وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان برنامه و بودجه کشور،   پلیس راهور

ماده ۴ – دستگاه های مسئول مکلفند در چهارچوب شرح اقدامات یاد شده، گزارش عملکرد را در بازه زمانی یک ساله به وزارت راه و شهرسازی ارسال نمایند و وزارت یاد شده موظف است گزارش نحوه اجرای این آیین‌نامه را به صورت سالانه به هیأت وزیران ارایه کند. مسئول حسن اجرای این آیین‌ نامه وزارت راه و شهرسازی است.

ماده ۵ – دستگاه های موضوع این آیین‌نامه موظفند اعتبارات مورد نیاز اجرای آیین‌نامه توسط دستگاه متبوع خود را در پیشنهاد بودجه سالانه خود به سازمان برنامه و بودجه کشور ارایه نمایند.

معاون اول رئیس‌ جمهور – اسحاق جهانگیری