آیین‌ نامه اجرایی مؤسسات خدمات حفاظتی و مراقبتی و دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی

تاریخ تصویب: ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۳۰

شماره: ۲۶۱۲/۱/۴۰۱/۷۱۵ – ۱۳۹۹/۱۰/۱۸

مقدمه
موضوع مشارکت مردم در عرصه‌ های مختلف زندگی اجتماعی، سابقه ‌ای طولانی دارد. انسان در طول تاریخ همواره به صورت جمعی زندگی کرده است و در قالب گروه‌ های مختلف حیات اجتماعی متفاوتی از خود به نمایش گذاشته است.
از مصادیق بارز این مشارکت در کشور ما حضور آگاهانه مردم ایران در پیروزی انقلاب اسلامی و صحنه‌ های اجتماعی و سیاسی مانند هشت سال دفاع مقدس می ‌باشد.
با توجه به این واقعیت، نیروی انتظامی به عنوان متولی نظم و امنیت می ‌تواند از این انرژی بالقوه مردمی استفاده نماید و رویکرد امنیت پایدار و مردمی و افزایش نقش ارزنده مشارکت مردم در تقویت امنیت عمومی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
سند چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران بر تحقق جامعه امن تأکید کرده است.
ماده ۱۲۲ قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران نیز اجازه واگذاری بخشی از خدمات انتظامی و حفاظتی را به مؤسسات با حفظ کنترل و نظارت دقیق پلیس و مدیریت بر نحوه فعالیت ‌های بخش خصوصی داده است که در زمینه‌ های مختلف از حضور شبگردان و نگهبانان در محلات و مجتمع‌ های مسکونی، تجاری و صنعتی تا طراحی، نصب و پشتیبانی سیستم‌ های حفاظتی و واردات، تولید، توزیع و نصب سیستم‌ های حفاظتی الکترونیکی هشداردهنده در کشور را ساماندهی نماید و این فعالیت‌ ها را به عنوان یکی از اقدامات اساسی پلیس در پیشگیری از وقوع جرم در دستور کار قرار دهد.
در این راستا آیین ‌نامه اجرایی ماده ۱۲۲ قانون برنامه چهارم توسعه (مشتمل بر مقدمه، ۵ فصل، ۴۰ ماده و ۵۲ تبصره تنظیم شده) برابر مستندات قانونی و نظرات کارشناسان امنیتی، انتظامی، قضایی و حقوقی و به استناد ماده ۳۹ آیین‌ نامه مذکور (مصوب ۱۷ /۸ /۸۸) بنا به پیشنهاد ناجا و اخذ نظریه از وزارت کشور، مورد بازنگری (اصلاح) قرار گرفت.

فصل اول «کلیات»

ماده ۱: در اجرای ماده ۱۲۲ قانون برنامه چهارم توسعه که مقرر می‌ دارد: «پس از موافقت فرماندهی کل نیروهای مسلح، به وزارت کشور اجازه داده می ‌شود از طریق نیروی انتظامی نسبت به اعطای مجوز فعالیت به متقاضیان تشکیل مؤسسات غیردولتی خدمات حفاظتی و مراقبتی و واگذاری بخشی از خدمات انتظامی و حفاظتی به مؤسسات مذکور با حفظ کنترل و نظارت دقیق بر اساس آیین‌ نامه اجرایی که به پیشنهاد وزارت کشور و تأیید فرماندهی کل نیروهای مسلح به تصویب شورای امنیت کشور می‌ رسد، اقدام نماید»

تبصره- ضوابط و مقررات تشکیل مؤسسات و دفاتر موضوع این آیین ‌نامه و چگونگی تعامل آنها با ناجا، سازمانها، ادارات و ارگانهای ذیربط برابر مفاد این آیین‌ نامه خواهد بود.

ماده ۲: هدف
ارتقاء ظرفیت و توان ناجا در پیشگیری از وقوع جرایم و ارائه خدمات انتظامی، حفاظتی و مراقبتی به مردم.

ماده ۳: منظور

۱) تقویت امنیت عمومی و پیشگیری از وقوع جرایم با بهره‌ گیری از ارائه مشاوره تخصصی، تجهیزات و فناوری ‌های نوین و نیروی مردمی.

۲) جلب مشارکت مردم در برقراری امنیت عمومی.

۳) افزایش احساس امنیت در جامعه با گسترش حضور عوامل حفاظتی و انتظامی و بهره‌ گیری از متخصصان و صاحب نظران با تجربه نیروهای مسلح و دستگاههای امنیتی.

۴) بهره‌ گیری از ظرفیت‌ های بخش خصوصی در بخشی از امور اجرایی خدمات انتظامی و حفاظتی و مراقبتی.

۵) تسهیل و تسریع در ارائه خدمات اداری، انتظامی، حفاظتی و مراقبتی به مردم.

۶) زمینه ‌سازی در جهت تحقق پلیس الکترونیک.

ماده ۴: اختصارات

۱) ستاد کل: ستاد کل نیروهای مسلح

۲) شاک: شورای امنیت کشور

۳) ناجا: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

۴) ساحفاناجا: سازمان حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی ج.ا.ا

۵) فاوا: معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات ناجا

۶) فا.استان: فرماندهی انتظامی استان

۷) مرکز انتظام: مرکز خدمات حفاظتی و مراقبتی ناجا

۸) فا شهرستان: فرماندهی انتظامی شهرستان

۹) مؤسسه: مؤسسه خدمات حفاظتی و مراقبتی

۱۰) دفتر: دفتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس + ۱۰)

۱۱) پلیس یاران: عوامل اجرایی و مراقبان آموزش دیده مؤسسات خدمات حفاظتی و مراقبتی

تبصره- در صورت تغییر عناوین و ساختارهای مراجع فوق از نام‌ های جدید و جایگزین استفاده خواهد شد.

ماده ۵: تعاریف

۱) خدمات الکترونیک انتظامی:
خدماتی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات است که با ارائه آنها بخشی از انضباط عمومی در جامعه و استقرار نظم یا تسهیل امور از طریق دفاتر با فضای مجازی محقق می ‌شود مانند گذرنامه، گواهینامه، اجرائیات راهنمایی و رانندگی، شماره گذاری، وظیفه عمومی و تشخیص هویت و سایر خدمات پلیس‌ های تخصصی که پس از طی مراحل قانونی، برون سپاری می ‌شود.

۲) خدمات حفاظتی و مراقبتی:
حفاظت و مراقبت فیزیکی و الکترونیکی از اماکن، تأسیسات فاقد رده حفاظتی و کنترل تردد در این گونه مراکز و تأمین امنیت جابجایی اموال و اسناد بهادار و سایر فعالیتهایی که صرفاً جنبه حفاظت فیزیکی و پیشگیری از جرم دارد.

۳) مرکز انتظام:
بخشی از (یکی از رده ‌های ستادی راهبری) پلیس پیشگیری ناجا است که صدور مجوز فعالیت و بستر‌سازی و تسهیل‌ گری در فعالیت مؤسسات خدمات حفاظتی و مراقبتی مندرج در این آیین ‌نامه و اعمال کنترل و نظارت دقیق بر فعالیت آنها را (در استانها و شهرستانها توسط رده مربوط) بر عهده دارد.

۴) اداره خدمات الکترونیک انتظامی و اینترنت:
یکی از رده ‌های ستادی معاونت فاوا ناجا می ‌باشد، که مدیریت خدمات الکترونیک انتظامی، کنترل و نظارت بر آن را بر عهده دارد.

۵) مؤسسات خدمات حفاظتی و مراقبتی:
به مؤسساتی اطلاق می ‌شود که برابر قوانین و مقررات جاری و ضوابط مندرج در این آیین ‌نامه تشکیل و پس از ثبت، تحت نظارت و کنترل ناجا، مجاز به فعالیت حفاظتی و مراقبتی خواهند بود.

۶) دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس + ۱۰):
واحدی است با ماهیت خصوصی که به منظور انجام بخشی از خدمات الکترونیک انتظامی برابر قوانین و مقررات جاری و ضوابط مندرج در این آیین ‌نامه با مجوز ناجا تشکیل و تحت نظارت و کنترل ناجا، فعالیت می ‌نماید.

۷) کارفرما: اشخاص حقیقی و حقوقی که در قالب قرارداد منعقده با مؤسسات موضوع این آیین ‌نامه خدمات حفاظتی و مراقبتی دریافت خواهند کرد.

۸) کارکنان: به افرادی اطلاق می‌ شود که در امور اداری و اجرایی مؤسسات و دفاتر شاغل خواهند شد.

۹) پلیس یاران: عوامل اجرایی و مراقبان آموزش دیده که برابر ضوابط مندرج در این آیین ‌نامه توسط مؤسسات بکارگیری شده و بر اساس قرارداد منعقده وظیفه برقراری امور حفاظتی و مراقبتی را عهده دار هستند.

۱۰) تأیید صلاحیت:
به فرآیند مستمر بررسی و احراز صلاحیت‌ های(تخصصی، حرفه‌ ای، امنیتی و…) مدیرعامل و اعضاء هیئت ‌مدیره، مدیران مؤسسات خدمات حفاظتی و مراقبتی و مدیران دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی برای تصدی مسئولیت‌ های محوله که از طریق مبادی ذیصلاح در ناجا انجام می ‌پذیرد، گفته می ‌شود.

۱۱) پروانه فعالیت: مجوزی است برای فعالیت و ارائه خدمات مؤسسات و دفاتر برابر ضوابط مندرج در این آیین ‌نامه که توسط ناجا صادر می ‌گردد.

فصل دوم «شرایط تشکیل مؤسسات و دفاتر»

ماده ۶: مؤسسات در امور خدمات حفاظتی و مراقبت از اماکن و تأسیسات فاقد طبقه ‌بندی حفاظتی، نصب و توزیع و واردات و صادرات تجهیزات ایمنی و امنیتی، مشاوره و آموزش عوامل اجرایی، حمل پول و اوراق بهادار فعالیت می‌ نمایند.

تبصره- واردات و صادرات تجهیزات ایمنی و امنیتی در چارچوب ضوابط و با مجوز مراجع ذیربط انجام می ‌شود.

ماده ۷: مؤسسات خدمات حفاظتی و مراقبتی مشمول این آیین‌ نامه با شخصیت حقوقی غیردولتی در چارچوب قانون تجارت تشکیل می ‌شوند و باید دارای هیئت‌ مدیره، مدیرعامل و سایر عوامل مربوط باشند.

تبصره- نمونه اساسنامه مؤسسات توسط ناجا در چارچوب قوانین کشور و مفاد این آیین ‌نامه تهیه و به تأیید وزیر کشور خواهد رسید. ثبت و تغییرات ثبتی این مؤسسات مطابق اساسنامه نمونه و با رعایت ضوابط این آیین‌ نامه خواهد بود.

ماده ۸: شرایط مؤسسین و اعضای هیئت‌ مدیره، مدیران، کارکنان و پلیس یاران:
مؤسسین، روسا، مدیران، اعضاء هیئت ‌مدیره، پلیس یاران و کارکنان مؤسسات و دفاتر موضوع این آیین ‌نامه، باید واجد شرایط زیر باشند:

الف : شرایط عمومی:

۱) نداشتن تابعیت مضاعف و داشتن تابعیت ایرانی

۲) اعتقاد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی.

۳) نداشتن سابقه عضویت و وابستگی به احزاب و گروه ‌های سیاسی ضد انقلاب، معاند و غیرقانونی و نداشتن سابقه سوء امنیتی (با تأیید مراجع ذیصلاح)

۴) نداشتن سوء شهرت به تشخیص ناجا.

۵) نداشتن سوء پیشینه کیفری موثر بر اساس اسناد موجود در مبادی ذیربط ناجا.

۶) نداشتن اعتیاد به مواد مخدر و مواد روانگردان با تأیید واحدهای بهداشتی و درمانی تعیین شده توسط ناجا.

۷) داشتن سلامت جسمی و روانی برابر تأیید واحد‌های درمانی تعیین شده توسط ناجا (به نحوی که توانایی انجام وظایف محوله را داشته باشد)

۸) داشتن کارت پایان خدمت و یا معافیت برای افراد ذکور (مؤسسات نمی ‌توانند از پلیس یارانی که دارای کارت معافیت از خدمت وظیفه عمومی«معافیت پزشکی» می‌ باشند در امور حفاظتی و مراقبتی استفاده نمایند)

۹) داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم برای کارکنان و پلیس یاران و سایر نیروهای شاغل در مؤسسات و دفاتر

۱۰) اخراج شدگان از دستگاه‌ های کشوری و لشکری نمی‌ توانند عضو هیئت‌ مدیره یا مدیرعامل و پلیس یاران مؤسسات و مدیر دفاتر باشند.

ب : اعضاء هیئت ‌مدیره و مدیرعامل علاوه بر شرایط عمومی فوق باید دارای شرایط اختصاصی زیر نیز باشند:

۱) داشتن حداقل ۱۵ سال سابقه کار در نیروهای مسلح برای مدیرعامل یا رئیس هیئت‌ مدیره مؤسسات ضروری است.

۲) مدیرعامل و اعضای هیئت ‌مدیره مؤسسات فقط می ‌توانند در یک مؤسسه عضویت داشته باشند.

۳) داشتن حداقل ۳۵ سال سن (یک نفر از اعضای هیئت ‌مدیره۳۰ سال سن)، متاهل و مدرک تحصیلی فوق دیپلم (یا معادل آن در نیروهای مسلح)

۴) داشتن صلاحیت‌ های حرفه ‌ای، تخصصی و امنیتی برای مدیرعامل مؤسسات با تأیید مرکز انتظام یا رده انتظامی مربوط به تناسب نوع و محدوده کار مؤسسه و مدیران دفاتر با تأیید اداره خدمات الکترونیک انتظامی و اینترنت معاونت فاوای ناجا.

۵) اعضاء هیئت مدیره و مدیرعامل مؤسسات و مدیران دفاتر نباید در دستگاه‌ ها، مؤسسات و نهادهای دولتی (کشوری، لشکری) و نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی اشتغال داشته باشند و مدیران دفاتر می ‌بایست حضور مستمر در دفاتر داشته باشند.
ثبت مؤسسات صرفاً برای اشخاص حقیقی امکان‌ پذیر بوده و هر یک از اعضاء و سهامداران نمی‌ توانند بیش از ۵۰ % سهم داشته باشند.

تبصره ۱: تعداد اعضای هیئت ‌مدیره حداقل ۳ و حداکثر ۵ نفر بوده و عضویت بیش از دو نفر از اعضای درجه یک خانواده در هیئت ‌مدیره مؤسسه ممنوع است.

تبصره ۲: در شرایط مساوی، ایثارگران، رزمندگان، بسیجیان فعال و بازنشستگان انتظامی، نظامی و امنیتی حسب مورد برای تأسیس مؤسسات یا دفاتر و همچنین فرزندان آنها برای اشتغال و بکارگیری در مؤسسات و دفاتر اولویت دارند.

تبصره ۳: مدیران دفاتر علاوه بر داشتن شرایط عمومی بالا، باید دارای حداقل ۳۰ و حداکثر ۶۵ سال سن، متاهل و دارای مدرک تحصیلی لیسانس (یا معادل آن در نیروهای مسلح) باشند.

ماده ۹: پیگیری احراز صلاحیتهای مذکور در ماده ۸ برای مؤسسین، رؤسا و اعضای هیئت‌ مدیره و مدیرعامل مؤسسات یا مدیران دفاتر حسب مورد بر عهده‌ ی مرکز انتظام و اداره خدمات الکترونیک انتظامی یا واحدهای ذیربط در استانها یا شهرستانها خواهد بود و در مورد سایر کارکنان مؤسسه در چارچوب مقرراتی که ناجا ابلاغ می ‌نماید بر عهده مدیر مؤسسه یا مدیر دفتر مربوطه می‌‌باشد و ناجا بر حسن اجرای آن نظارت می‌ کند.

تبصره ۱: مرکز انتظام و اداره خدمات الکترونیک انتظامی یا واحدهای ذیربط در استانها و شهرستانها حسب مورد موظفند در خصوص تأیید صلاحیت امنیتی مؤسسین، رؤسا، اعضای هیئت ‌مدیره، مدیرعامل و مدیر و کارکنان دفاتر، نظریه ساحفا ناجا را اخذ و ملاک عمل قرار دهند.

تبصره ۲: چنانچه هر یک از مؤسسین، رؤسا و اعضای هیئت‌ مدیره، مدیرعامل، مدیر دفتر و کارکنان مؤسسات و دفاتر بنا به نظر ساحفاناجا فاقد هر یک از شرایط مندرج در ماده ۸ تشخیص داده شوند مجاز به ادامه فعالیت در مؤسسات و دفاتر نخواهند بود.

تبصره ۳: صلاحیت تخصصی، حرفه ‌ای و امنیتی رؤسا، اعضای هیئت‌ مدیره و مدیرعامل و همچنین عملکرد مؤسسات از بدو تأسیس و تا زمان فعالیت آنان، توسط ناجا (مبادی ذیصلاح) مورد پایش و نظارت قرار می ‌گیرد، بنابراین مؤسسات برای عقد قراردادها نیازی به اخذ گواهی بهداشت، ایمنی و محیط کار و تأیید صلاحیت از سایر وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، نهادها و اتحادیه‌ ها نخواهند داشت.

ماده ۱۰: اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی و ادارات تابعه آن در استانها و مناطق آزاد در صورتی می‌ توانند نسبت به ثبت مؤسسات موضوع این آیین ‌نامه اقدام کنند که این مؤسسات قبلاً از ناجا (مرکز انتظام یا رده‌ های مربوط در استان و شهرستان) مجوز مربوط را دریافت کرده باشند و اساسنامه مؤسسات به تأیید رده مربوط ناجا رسیده باشد.

ماده ۱۱: به مؤسسات با توجه به نوع فعالیت و توانمندی آنها و بر اساس ضوابط و استانداردهای مصوب و دستورالعملی که توسط ناجا تهیه و به تصویب وزیر کشور می‌ رسد، پروانه فعالیت در سه رتبه به شرح ذیل اعطاء می‌ گردد:
رتبه سوم: حفاظت و مراقبت از اماکن و تأسیسات خصوصی و دولتی فاقد طبقه ‌بندی حفاظتی از قبیل محلات، مراکز، مجتمع‌ های مسکونی، تجاری، صنعتی، شعب غیرمادر بانکهای خصوصی، مؤسسات مالی و اعتباری، صندوقهای قرض ‌الحسنه، اماکن تفریحی، فرهنگی، آموزشی، ورزشی، بهداشتی و درمانی، مزارع و املاک و تأسیسات کشاورزی و دامداری، سیلوها، انبارهای کالا، پروژه‌ های عمرانی و پایانه‌ های مسافربری.
رتبه دوم: علاوه بر موارد مندرج در رتبه سوم، حفاظت و مراقبت از شعب غیرمادر بانکهای دولتی، نمایشگاههای بین‌ المللی، اجلاس ‌ها، جشنواره‌ ها، بازارچه‌ های مرزی، تأسیسات ریلی، هوایی، دریایی، انتقال نیرو و انرژی (آب، برق، گاز) ایستگاه‌ های رادیویی و مخابرات، توزیع تجهیزات دفاع شخصی، توزیع و نصب و پشتیبانی سامانه‌ های حفاظتی و مراقبتی الکترونیکی، حمل و نقل پول و اوراق بهادار مربوط به شعب غیرمادر بانکها (دولتی و خصوصی) و مؤسسات مالی و اعتباری و صندوق ‌های قرض‌ الحسنه و اسناد و اشیاء بهادار.
رتبه یکم: علاوه بر موارد مندرج در رتبه سوم و دوم، مراقبت از گردشگران، طراحی و مشاوره در زمینه طرح‌های حفاظتی و مراقبتی، تولید، واردات و صادرات اقلام، تجهیزات و سامانه‌ های حفاظتی و مراقبتی الکترونیکی و آموزش نیروی انسانی مرتبط با موضوع این آیین ‌نامه.

تبصره ۱: در کلیه امور مذکور در رتبه ‌های سه‌ گانه، از کارکنان غیر مسلح استفاده می‌ شود و در صورت نیاز به نیرو‌ی مسلح بر اساس ماده ۲۶ این آیین ‌نامه اقدام می ‌شود.

تبصره ۲: با توجه به وظایف قانونی ناجا، محدوده‌ ی وظایف و تعاملات مؤسسات با ناجا در انجام فعالیتهای مذکور در رتبه ‌های فوق بر اساس کلیاتی که در دستورالعمل صدر این ماده تعیین می ‌شود و بنا به مقتضیات زمانی و مکانی و در قالب طرح‌های انتظامی (با رعایت ملاحظات امنیتی و حفاظتی) توسط ناجا تهیه به مؤسسات ابلاغ می‌ شود.

تبصره ۳: راه‌ اندازی محافظین شخصی (بادی گارد) و کارآگاه خصوصی مجاز نمی‌ باشند و مؤسسات نیز اجازه راه‌ اندازی این گونه امور را ندارند.

تبصره ۴: اگر مؤسسات و دفاتر بدون هماهنگی ناجا اقدام به تعطیلی، انتقال، صلح و واگذاری کلی یا جزئی و یا اجاره بصورت موقت یا دائم، مجوز و اختیارات خود را به اشخاص ثالث حقوقی یا حقیقی نمایند، مجوز آنها باطل می‌ گردد.

تبصره ۵: مؤسسات موظفند قراردادهای خود را راساً انجام داده و حق واگذاری به‌ غیر را ندارند.

فصل سوم «تکالیف مؤسسات و دفاتر»

ماده ۱۲: مؤسسات و دفاتر مشمول این آیین‌ نامه موظفند حقوق و مزایای کارکنان و پلیس یاران خود را مطابق قوانین موضوعه و از جمله قانون کار یا نظام نامه خاص حقوق و دستمزد، پرداخت و نیز نسبت به بیمه نمودن آنان وفق قوانین مربوط اقدام نمایند.

ماده ۱۳: معاضدت حقوقی از کارکنان و پلیس یاران در رابطه با کلیه دعاوی و شکایاتی که به سبب انجام وظیفه آنان ناشی می‌ شود یا به نحوی با وظایفشان مرتبط است بر عهده‌ ی مؤسسه و دفتر مربوط می‌‌باشد.

تبصره ۱: در صورتی که کارکنان یا پلیس یاران در حین انجام وظیفه دچار صدمه جسمی و مالی یا هر نوع خسارت دیگر ناشی از انجام وظیفه شوند پرداخت آن بخش از هزینه ‌ها (درمان یا خسارت) که توسط بیمه یا ضارب به هر دلیل پرداخت نشود بر عهده مؤسسه و دفتر خواهد بود.

تبصره ۲: چنانچه کارکنان یا پلیس یاران درحین انجام وظیفه از طرف عناصر ضد انقلاب یا اشرار مورد تعرض واقع شوند که منجر به شهادت یا مجروحیت آنان شود برابر قوانین و مقررات جاری کشور در این خصوص اقدام خواهد شد.

تبصره ۳: ناجا می ‌تواند در صورت تشخیص و ضرورت به منظور حضور و دفاع از حقوق دفاتر و مؤسسات در هیئت‌ های تشخیص و حل اختلاف سازمانهای مالیاتی، اداره کار و تأمین اجتماعی، یک نفر نماینده تعیین و معرفی نماید.

ماده ۱۴: مؤسسات و دفاتر به ترتیب در قبال قرارداد منعقده و همچنین خدمات ارائه شده، مسئولیت دارند و بر اساس قوانین و مقررات جاری کشور پاسخگوی خسارات وارده ناشی از قصور و تخلفات کارکنان و عوامل مؤسسه و دفاتر در برابر کارفرما و زیان دیده می‌باشند.

تبصره ۱: نمونه و الگوی قراردادهای مؤسسات با کارفرمایان توسط ناجا تهیه و در اختیار مؤسسات قرار خواهد گرفت. در زمینه انعقاد قراردادها با مؤسسات فقط این الگو ملاک عمل خواهد بود و ناجا بر اجرای صحیح قراردادهای منعقده نظارت خواهد کرد.

تبصره ۲: مؤسسات موظفند مطابق مقررات کشور نسبت به بیمه نمودن موضوع قراردادها اقدام نمایند.

تبصره ۳: مرجع رسیدگی به اختلافات کارفرمایان با مؤسسات، مراجع قضایی خواهند بود. در صورت رضایت طرفین، رده‌ ی ذیربط ناجا می‌ تواند به عنوان داور، طبق قوانین جاری کشور داوری و حکمیت نماید.

ماده ۱۵: مدیرعامل مؤسسات و مدیران دفاتر متصدیان ارائه دهنده خدمات حفاظتی و مراقبتی و خدمات الکترونیک انتظامی موظفند به صورت مستمر و روزانه سایت‌ های خدمات الکترونیکی، سامانه‌ های مرتبط و صندوق پست الکترونیک خود را رویت کنند و از آخرین اطلاعیه‌ ها و دستورالعملهای صادره از ناجا مطلع شوند و آنها را اجرا نمایند. ناجا موظف است ظرف حداکثر ۷۲ ساعت اینگونه موارد را رسماً و کتباً به مؤسسات و دفاتر ابلاغ نماید.

تبصره- ناجا موظف است در ایجاد بسترهای ارتباطی و تبادل اطلاعات مربوط ضوابط و مقررات مندرج در آیین ‌نامه امنیت جامع فاوا و آیین ‌نامه حفاظت اسناد و مدارک نیروهای مسلح را رعایت نماید.

ماده ۱۶: مؤسسات و دفاتر حق دخالت و پیگیری امور امنیتی، سیاسی و اطلاعاتی، انتظامی، قضایی و فعالیت‌ های خارج از مفاد این آیین ‌نامه را ندارند و هر گاه در حین انجام وظیفه به این امور برخورد نمایند موظفند مراتب را بدون فوت وقت به رده‌ های ذی‌ربط ناجا گزارش نمایند.

تبصره- تخطی از این ماده موجب طرح موضوع در کمیسیون رسیدگی به تخلفات خواهد بود و در صورت وقوع جرم به مراجع قضایی ارجاع خواهد شد.

ماده ۱۷: هیئت‌ مدیره، مدیرعامل، مدیران دفاتر، کارکنان و پلیس یاران مؤسسات و دفاتر موظفند علاوه بر اجرای دقیق قوانین و مقررات کشور، طرح تکریم ارباب رجوع و رعایت شئون اسلامی در محیط کار، ضوابط و دستورالعملهای انضباطی و اجرایی را که ناجا در چارچوب این آیین ‌نامه تهیه و ابلاغ می ‌کند اجرا نمایند مسئولیت این امور مستقیماً به ‌عهده مدیرعامل و اعضای هیئت ‌مدیره و مدیران دفاتر خواهد بود.

ماده ۱۸: مؤسسات موظفند نسبت به تأمین لباس، تجهیزات انفرادی، خودرویی و موتوری و کارت شناسایی پلیس یاران اقدام نمایند.

تبصره ۱: نوع، شکل، رنگ، علائم لباس، کارت شناسایی کارکنان، پلیس یاران توسط ناجا تعیین و ابلاغ خواهد شد. همچنین تجهیزات دفاع شخصی پلیس یاران در چارچوب خط مشی‌ های مصوب شاک، توسط ناجا تعیین می ‌گردد.

تبصره ۲: کارت شناسایی مدیرعامل، اعضای هیئت‌ مدیره، کارکنان و پلیس یاران مؤسسات، توسط مرکز انتظام صادر خواهد شد و در صورت انفکاک از مسئولیت کارت شناسایی باید به مرکز مزبور عودت شود.

تبصره ۳: مؤسسات موظفند به محض قطع همکاری هر یک از کارکنان و پلیس یاران نسبت به دریافت و استرداد کارتهای شناسایی صادره و تجهیزات انفرادی اقدام نمایند.

تبصره ۴: استفاده از لباس و تجهیزات خاص، توسط کارکنان، پلیس یاران فقط به هنگام انجام وظیفه مجاز خواهد بود.

تبصره ۵: کلیه کارت‌ های شناسایی مورد استفاده در مؤسسات توسط ساحفا ناجا طراحی و چاپ خواهد شد و در اختیار مرکز انتظام برای صدور و یا تحویل به مؤسسات قرار می ‌گیرد و تأمین هزینه آن بر عهده مؤسسه مربوط می ‌باشد.

ماده ۱۹: مدیران عامل، اعضای هیئت ‌مدیره، مدیران دفاتر، کارکنان و پلیس یاران مؤسسات و دفاتر پس از احراز شرایط جذب، موظفند حسب مورد متناسب با رتبه ابلاغی ناجا یا وظایف محوله، دوره‌ های آموزشی مورد نیاز را در مراکز آموزشی مورد تأیید ناجا طی نمایند و بکارگیری آنان منوط به ارائه گواهینامه طی دوره آموزشی یا کفایت آموزش از سوی (پلیس پیشگیری) ناجا خواهد بود.

تبصره ۱: دستورالعمل دوره‌ های آموزشی توسط ناجا تهیه و ابلاغ می‌ گردد و هزینه برگزاری آموزشها به عهده مؤسسات و دفاتر خواهد بود.

تبصره ۲: در صورتی که مؤسسات رتبه یکم قادر به ارائه آموزش‌ های مورد نیاز کارکنان و پلیس یاران نباشند، ناجا مجاز است دوره‌ های آموزشهای لازم را ارائه و هزینه‌ های تمام شده را دریافت نماید.

ماده ۲۰: مؤسسات موظفند موارد ذیل را مستمراً به مرکز انتظام یا واحدهای ذیربط ناجا در استانها یا شهرستانها گزارش نمایند:

۱) قراردادهای منعقده، تمدید شده، فسخ شده و یا خاتمه یافته با کارفرمایان.

۲) فهرست اسامی کارکنان و پلیس یاران جذب شده و یا منفک شده.

۳) عناوین آموزشهای ارائه شده به پلیس یاران و کارکنان به همراه ساعات آموزش.

۴) گزارش وقایع اتفاقیه در حوزه مسئولیت (مصادیق مربوط توسط ناجا تهیه و ابلاغ خواهد شد)

۵) هرگونه تغییر در اعضاء هیئت‌ مدیره و مدیرعامل (قبل از انجام تغییرات)

تبصره- سایر گزارش ‌های لازم در زمینه وظایف محوله به مؤسسات، مطابق مقرراتی که ناجا ابلاغ می ‌نماید تهیه و به مراجع ذیربط ارائه می‌ شود.

ماده ۲۱: تعیین تعرفه حق‌ الزحمه و ضوابط کلی هزینه‌ های قابل دریافت مؤسسات و دفاتر بابت ارائه خدمات مورد نظر این آیین ‌نامه و ضوابط کنترل و نظارت بر کار آنها بر عهده ناجا می‌‌باشد. دستورالعمل اجرایی این ماده بر اساس معیارهای مرکز (سازمان) حسابرسی ستادکل نیروهای مسلح تنظیم می‌ گردد.

فصل چهارم «رسیدگی به تخلفات»

ماده ۲۲: عدم رعایت مفاد این آیین ‌نامه، اساسنامه و دستورالعمل و ضوابط ابلاغی ناجا توسط مؤسسات و دفاتر، تخلف محسوب می‌ شود و بمنظور رسیدگی به آن کمیسیونهای رسیدگی به تخلفات به شرح مواد آتی تشکیل و اقدامات لازم را بعمل خواهند آورد.

تبصره- عناوین و مصادیق تخلفات و چگونگی برخورد با هر یک از آنها و اختیارات کمیسیونهای رسیدگی در محدوده مقررات عمومی کشور در قالب یک دستورالعمل توسط ناجا تهیه و پس از تأیید فرمانده ناجا ابلاغ و اجرا خواهد شد.

ماده ۲۳: کمیسیون بدوی رسیدگی به تخلفات مؤسسات و دفاتر در استان مرکب از افراد ذیل می ‌باشد:

۱) فا. استان یا جانشین وی (رئیس کمیسیون)

۲) رئیس حفاظت اطلاعات فا. استان یا جانشین وی (عضو کمیسیون)

۳) رئیس پلیس پیشگیری فا. استان یا معاون فاوا استان حسب مورد (عضو و دبیر کمیسیون)

۴) حقوقی فا. استان (بدون حق رای)

تبصره ۱: درمواردی که موضوع کمیسیون نیاز به حضور کارشناسان تخصصی (نظیر نماینده معتمد مؤسسات و دفاتر مورد تأیید مرکز انتظام یا اداره خدمات الکترونیک انتظامی) یا سایر مسئولین ذیربط داشته باشد، از آنان بعنوان مشاور دعوت بعمل خواهدآمد.

تبصره ۲: در شهرستان‌ هایی که دارای چندین مؤسسه یا دفاتر هستند با تشخیص کمیسیون تجدید نظر، کمیسیون مستقل بدوی، قابل تشکیل می ‌باشد که با ترکیب و وظایف مشابه کمیسیون استان فعالیت خواهند نمود.

ماده ۲۴: کمیسیون بدوی حسب مورد با حضور مدیرعامل مؤسسه یا مدیر دفتر یا نماینده قانونی آنها تشکیل جلسه داده و پس از استماع اظهارات وی و بررسی ‌های لازم چنانچه وقوع تخلف را محرز دانست می ‌تواند در چارچوب دستورالعمل ماده ۲۲ نسبت به صدور رای در موارد ذیل اقدام نماید:

۱) تذکر کتبی با درج در پرونده.

۲) اعمال محدودیت و یا ممنوعیت در عقد قراردادهای جدید و یا ارائه خدمات.

۳) تنزیل موقت رتبه فعالیت مؤسسه.
۴) تنزیل دائم، عدم تمدید، ابطال و لغو موقت یا دائم پروانه فعالیت مؤسسه یا دفاتر.

تبصره ۱: مدت و میزان اعمال تنبیهات مذکور در چارچوب دستورالعمل ماده ۲۲ توسط کمیسیون تعیین می ‌گردد.

تبصره ۲: رای صادره در مورد بندهای (۱ ـ ۲ ـ ۳) قطعی و لازم الاجرا است ولی در مورد بند (۴) متخلف می ‌تواند ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ از کمیسیون تجدید نظر تقاضای رسیدگی نماید. کمیسیون مذکور موظف است حداکثر ظرف دو ماه تشکیل جلسه دهد و موضوع را بررسی و رأی نهایی را صادر و ابلاغ نماید.

تبصره ۳: در صورتی که مدیرعامل و مدیر دفتر یا نماینده قانونی آنها پس از ۲ بار دعوت در کمیسیون بدوی شرکت ننماید، کمیسیون بدوی غیاباً موارد را بررسی و مبادرت به صدور رای خواهد کرد. این رای پس از ابلاغ ظرف ۱۰ روز قابل واخواهی در کمیسیون بدوی می ‌باشد.

ماده ۲۵: کمیسیون تجدید نظر رسیدگی به تخلفات مؤسسات یا دفاتر با عضویت اشخاص ذیل تشکیل و وظیفه آن رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به آراء قابل تجدید نظر کمیسیون‌ های بدوی خواهد بود:

۱) معاون هماهنگ کننده ناجا (رئیس کمیسیون)

۲) رئیس پلیس پیشگیری ناجا یاجانشین وی (عضو کمیسیون)

۳) نماینده معاونت امنیتی و انتظامی وزارت کشور(عضو کمیسیون)

۴) معاون فاوا ناجا یاجانشین وی (عضو و دبیرکمیسیون)

۵) معاون هماهنگ کننده ساحفاناجا (عضو کمیسیون)

۶) نماینده حقوقی ناجا(عضو کمیسیون)

۷) رئیس مرکز انتظام ناجا یا رئیس اداره خدمات الکترونیک انتظامی (عضو کمیسیون)

تبصره ۱: کمیسیون تجدید نظر حسب مورد از مدیرعامل (مؤسسه) یا مدیر دفتر و یا نماینده قانونی آنها برای استماع اظهارات آنان دعوت بعمل آورده و سپس اعلام نظر نماید.

تبصره ۲: رای صادره توسط کمیسیون تجدید نظر قطعی و لازم الاجرا می ‌باشد. کمیسیون ‌های بدوی و تجدید نظر با حضور اکثریت اعضاء رسمیت یافته و ملاک تصمیم گیری اکثریت آراء حاضرین در جلسه خواهد بود.

تبصره ۳: کمیسیونهای بدوی و تجدید نظر می‌توانند حسب مورد از نماینده اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی یا نمایندگان سایر دستگاهها و پلیس‌ های تخصصی و معاونتهای ناجا یا سایر مراجع استانی و کشوری یا نماینده معتمد مؤسسات و دفاتر مورد تأیید مرکز انتظام یا اداره خدمات الکترونیک انتظامی به عنوان مشاور، بدون حق رای دعوت بعمل آورند.

فصل پنجم «سایر مقررات»

ماده ۲۶: نظر به اینکه حفاظت از اماکن و تأسیسات طبقه ‌بندی شده و همچنین اماکنی که مطابق قوانین و مقررات خاص حفاظت می ‌شوند، ایجاد امنیت در نگهداری و جابجایی وجوه و اوراق بهادار، نظارت بر نگهداری و مصرف، حمل و جا به جایی مواد ناریه، جزء وظایف و مأموریت‌ های ناجا و یگان‌ های حفاظت دستگاه‌ های اجرایی است که بنا به ضرورت به موجب ماده ۱۲۲ قانون برنامه چهارم توسعه، به مؤسسات موضوع این آیین ‌نامه اجازه داده شده است بخشی از این وظایف را انجام دهند، لذا ناجا ضمن نظارت و کنترل دقیق بر عملکرد مؤسساتی که امر حفاظت و نگهبانی را بر عهده دارند، مکلف است سلاح کارکنان مورد نیاز و واجد شرایط این قبیل مأموریت ‌ها را در مواقع ضروری در چارچوب ضوابط مربوط تأمین نماید.

تبصره ۱: کارکنان بکارگیری شده، در مأموریت ‌های موضوع این ماده، تحت امر ناجا اجرای مأموریت خواهند کرد. نحوه ارتباط کاری این نیروها با مؤسسه و چگونگی بکارگیری آنها، میزان حق‌ الزحمه و سایر هزینه‌ های پشتیبانی تخصصی و انتظامی که توسط مؤسسه به کارکنان پرداخت خواهد شد بر اساس دستورالعملی است که توسط پلیس پیشگیری ناجا تهیه و ابلاغ می ‌شود. در صورت بروز هرگونه حادثه ناشی از مأموریت برای کارکنان مسلح، مشمول مقررات مربوط در نیروی انتظامی خواهند بود.

تبصره ۲: چگونگی و مقررات واگذاری سلاح توسط ناجا به افراد واجد شرایط معرفی شده از سوی مؤسسات، بر اساس دستورالعملی است که درچارچوب سیاست‌ های ستاد کل، توسط ناجا تهیه و ابلاغ می ‌شود. همچنین در صورت واگذاری سلاح این امر نباید موجب تضعیف توان رزمی یگان انتظامی واگذارکننده گردد.

تبصره ۳: تسلیح بسیجیانی که آموزش نظامی دیده اند، بازنشسته‌ های نیروهای مسلح و همچنین کارکنان شیفت استراحت نیروهای مسلح (منوط به موافقت سازمان مربوطه) با رعایت سیاستهای ابلاغی ستاد کل نیروهای مسلح و ملاحظات حفاظتی و امنیتی در این زمینه، توسط رده انتظامی مربوط به ترتیب اولویت برای بکارگیری در مأموریت موضوع این ماده اقدام می ‌گردد و کارکنان مذکور نیز مشمول مقررات این آیین ‌نامه خواهند بود.

تبصره ۴: بکارگیری کارکنان نیروهای مسلح در شیفت استراحت در مؤسسات مذکور، اولاً بایستی با مجوز لازم از فرماندهان و مسئولان مربوط باشد، ثانیاً نبایستی به آمادگی آنها در اجرای مأموریت ‌های محوله در شیفت کاری لطمه‌ ای وارد نماید لذا در تأمین نیروی انسانی مورد نیاز، مؤسسات مزبور با رعایت اولویت‌ بندی ذکر شده در بند فوق، در صورت نیاز به استفاده از نیروهای شیفت استراحت، پس از کسب مجوزهای لازم از فرماندهان و مسئولین مربوط، مجاز به استفاده در مؤسسات مورد نظر می‌باشند.

تبصره ۵: ضرورت تشخیص حفاظت مسلحانه از مصادیق ذکر شده در بند فوق، بنا بر درخواست مؤسسه یا کارفرما مبنی بر نیاز به استفاده از کارکنان مسلح، بر عهده پلیس پیشگیری انتظامی استان و تأیید پلیس پیشگیری ناجا می ‌باشد.

ماده ۲۷: وظایف پلیس ‌های تخصصی در قبال مؤسسات و دفاتر مربوط:

۱) تهیه و تدوین شرح وظایف مؤسسات و دفاتر مربوط به هر پلیس.

۲) راه‌ اندازی سامانه‌ های ارتباطی برای ارائه خدمات الکترونیکی با رعایت ضوابط و مقررات مندرج در آیین‌ نامه جامع امنیت فاوای نیروهای مسلح ج.ا.ا.

۳) حمایت و پشتیبانی‌ های آموزشی و فنی واحدهای مرتبط بر اساس مفاد این آیین‌ نامه.

۴) نظارت بر نحوه ارتباط و انجام وظایف محوله.

ماده ۲۸: وظایف فا شهرستان (سرکلانتری‌ ها، کلانتری ‌ها و پاسگاه‌ های انتظامی ناجا) در قبال مؤسسات:

۱) تهیه و ابلاغ کد شناسایی پلیس یاران برای ارتباط با مراکز پلیسی.

۲) نظارت بر وضعیت و عملکرد پلیس یاران و تشکیل جلسات تعاملی با مدیران.

۳) امضاء دفتر ثبت وقایع و تعرفه خدمتی پلیس یاران توسط رئیس واحد گشت در صورت لزوم.

۴) تنظیم صورت جلسات و تحویل گرفتن و انتقال متهمین یا مظنونین به همراه لوازم و اموال همراهان آنان و اخذ گزارش اولیه از پلیس یاران.

۵) اعزام واحد گشتی به محل استقرار پلیس یاران بنا به ضرورت و درخواست پلیس یاران یا مؤسسه مربوط.

۶) حمایت و پشتیبانی انتظامی از پلیس یاران در راستای مأموریتهای محوله به آنان.

ماده ۲۹: ناجا موظف است ترتیبی اتخاذ نماید حتی المقدور گسترش جغرافیایی مؤسسات و دفاتر در کشور بر مبنای نیاز مناطق (به گونه‌ای که رقابت سالم ایجاد شود) صورت پذیرد.

ماده ۳۰: تعیین سیاستها و خط مشی‌ های کلی با پیشنهاد ناجا و تصویب ستاد کل ن.م صورت می ‌گیرد و نظارت بر اجرای آیین ‌نامه و دستورالعملهای مربوطه به عهده ناجا است. در همین چارچوب ناجا مسئول ارائه پاسخ به دستگاهها و سازمانها و سایر مبادی ذیربط می ‌باشد.

تبصره- ناجا می ‌تواند با پیش ‌بینی و تهیه ساز و کارهای لازم، از ظرفیت و توانمندی مؤسسات (نیروی انسانی، تجهیزات و….) برای کنترل دقیق بر عملکرد آنها اقدام نماید.

ماده ۳۱: چنانچه ناجا تجهیزات و بستر‌های ارتباطی مورد نیاز مؤسسات یا دفاتر را تأمین کند مجاز است هزینه‌ های آن را بر مبنای قیمت تمام شده دریافت نماید.

تبصره- تجهیزات سامانه ‌های امنیتی مورد نیاز در مؤسسات و دفاتر بر اساس ابلاغ ناجا تهیه و هزینه تأمین و پشتیبانی آن بر عهده مؤسسات و دفاتر می ‌باشد.

ماده ۳۲: مؤسسات و دفاتر مشمول این آیین ‌نامه مجاز به تشکیل شرکت تعاونی، اتحادیه، انجمن صنفی و مشابه آن نمی‌ باشند و ناجا نیز مجاز به ایجاد رده‌ ای واسط بین مؤسسات، دفاتر، مرکز انتظام و فاوا نمی‌‌باشد.

ماده ۳۳: با توجه به سیاست کلی در واگذاری امور اجرایی برخی از خدمات انتظامی و امور حفاظتی، مراقبتی و مرتبط با پیشگیری از وقوع جرایم و خدمات الکترونیک انتظامی به بخش خصوصی با حفظ سیاست گذاری و کنترل و نظارت ناجا، به ناجا اجازه داده می ‌شود با رعایت موارد زیر نسبت به صدور مجوز ایجاد مؤسسات و دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی اقدام نماید.
شرح فعالیت، ساز و کار و نحوه تعامل آنها با ناجا، پس از هماهنگی با ساحفاناجا، توسط نیروی انتظامی تهیه و با تأیید ستاد کل ن.م ابلاغ خواهد شد.

تبصره ۱: کنترل و تأیید صحت و اصالت اقدامات و فعالیت‌ های نهایی (واگذاری به ‌مؤسسات و دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی) که منجر به صدور اسناد و مدارک و اوراق بهادار از قبیل: گذرنامه، گواهینامه، پایان خدمت، گواهی عدم سوء پیشینه می ‌گردد صرفاً توسط کارکنان ناجا انجام پذیرد.

تبصره ۲: درخصوص واگذاری انجام هر نوع خدمات انتظامی جدید و امورحفاظتی، مراقبتی و پیشگیری از وقوع جرایم به مؤسسات و دفاترخدمات الکترونیک انتظامی، ناجا موظف است پس از کسب مجوزهای لازم از ستاد کل ن.م، الزامات و ملاحظات امنیتی و حفاظتی را از ساحفاناجا استعلام و آنها را در فرآیندها و ساز و کارهای ابلاغی ملاک عمل قرار دهد و تا تحقق شرایط و الزامات امنیتی و حفاظتی از واگذاری امور به مؤسسات و دفاتر مزبور خودداری نماید.

تبصره ۳: فعالیت‌ هایی که بر اساس این آیین‌ نامه به مؤسسات و دفاتر محول گردیده است، واگذاری آن به شرکت‌ های در تابعیت بنیاد تعاون و یا رده‌ های در تابعیت ناجا، که تحت عنوان خدمات منابع و یا هر عنوان دیگری فعالیت اقتصادی می‌ کنند، مجاز نمی ‌باشد.

ماده ۳۴: امور و فعالیتهای واگذار شده بشرح زیر که هم اکنون در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی و مؤسسات، جاری و در حال اجرا می ‌باشد کماکان تداوم خواهد داشت.

۱) حوزه راهنمایی و رانندگی از قبیل: (دریافت مدارک و اسناد مربوط به تمدید و یا تعویض و یا صدور المثنی گواهینامه رانندگی، صدور صورت وضعیت خلافی خودروها و موتورسیکلت و موارد مربوط به معاینه و شماره گذاری و اصالت خودرو و موتورسیکلت، رسیدگی به شکایات صورت وضعیت خلافی خودرو)

۲) حوزه آگاهی و امنیت عمومی از قبیل: (دریافت مدارک و انجام اقدامات مقدماتی «تکمیل فرمهای مربوط و ثبت اثر انگشت متقاضی» به منظور صدور گواهی عدم سوء پیشینه، دریافت مدارک و اسناد مربوط به صدور گذرنامه، دریافت مدارک و اسناد مربوط به درخواست پروانه کسب)

۳) حوزه وظیفه عمومی(دریافت مدارک و اسناد مربوط به کارت پایان خدمت یا معافیت وظیفه «صدوراولیه ـ المثنی»)

تبصره ۱: مواردی که در آینده قرار است علاوه بر موارد ذکر شده در بالا به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی و مؤسسات واگذار شود باید متناسب و منطبق با ساز و کارها و ضوابط و مقررات معین در این آیین‌ نامه بوده و واگذاری آنها باید پس از سیر مراحل تصویب ستاد کل ن.م انجام پذیرد.

تبصره ۲: دفاتر اجازه فعالیت خدمات غیرانتظامی را ندارند، لکن در صورت ضرورت می ‌بایست، ناجا مجوز لازم را از ستاد کل ن.م اخذ نماید.

ماده ۳۵: مسئولیت نظارت و کنترل بر رعایت کلیه امور حفاظت اطلاعاتی در این مؤسسات و دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی بر عهده ساحفاناجا (درچارچوب اساسنامه مصوب سازمان و دستورالعملهای ابلاغی) می ‌باشد.

ماده ۳۶: ناجا موظف است وضعیت و فعالیت دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی، مؤسسات و شرکت ‌هایی که قبل از تصویب این آیین ‌نامه در زمینه امور خدمات انتظامی، حفاظتی، مراقبتی و امثال آن تشکیل شده اند و در حال حاضر فعال می‌باشند را حداکثر ظرف مدت ۶ ماه از زمان انتشار رسمی این آیین‌ نامه، با ضوابط و مقررات آن تطبیق داده و نسبت به اصلاح موارد اقدام و درصورت عدم تطابق در مهلت مناسب تعیین شده، از ادامه فعالیت مؤسسه، شرکت یا دفتر ذیربط جلوگیری نماید.

ماده ۳۷: پلیس پیشگیری ناجا از طریق مرکز انتظام می ‌تواند با استفاده از ظرفیت مؤسسات و برای سهولت و تسریع در کار آنان با ایجاد دبیرخانه و تشکیل کارگروه‌ های تخصصی برای هماهنگی، پیگیری، تصمیم‌ سازی امور مربوط به مؤسسات (نظیر نیازمندی‌ های آموزشی و برگزاری دوره‌ های تخصصی، نحوه تعامل و انجام مکاتبات با وزارتخانه‌ها، سازمانها، نهادها، تنظیم روابط کاری و تهیه و تنظیم آیین ‌نامه انضباطی، منشور اخلاقی) اقدام نماید.

تبصره- شرایط و نحوه تشکیل دبیرخانه و کارگروه‌ های تخصصی و هزینه‌های مربوط مطابق دستورالعملی خواهد بود که توسط پلیس پیشگیری ناجا تهیه و با تصویب فرمانده ناجا، ابلاغ خواهد شد.

ماده ۳۸: ناجا موظف است از طریق پلیس‌ های تخصصی از فعالیت شرکت ‌ها، مؤسسات، وب گاه‌ های اینترنتی و اشخاص حقیقی و حقوقی که بدون اخذ مجوز اقدام به فعالیت و ارائه خدمات حفاظتی و مراقبتی و سایر فعالیت‌ های ذکر شده در این آیین ‌نامه می‌ کنند، ممانعت نموده و با تشکیل پرونده مراتب را به مراجع قضایی ذیصلاح ارائه نمایند.

ماده ۳۹: دستورالعمل ‌ها و ابلاغیه‌ های مندرج در این آیین ‌نامه باید حداکثر ظرف مدت سه ماه توسط ناجا تهیه و ابلاغ گردد.

ماده ۴۰: اصلاح این آیین ‌نامه به پیشنهاد وزارت کشور یا ناجا، پس از تأیید ستاد کل نیروهای مسلح به تصویب فرماندهی معظم کل قوا خواهد رسید. همچنین تفسیر و نظارت عالیه بر حسن اجرای مفاد آن با ستادکل ن.م می ‌باشد

این آیین‌ نامه مشتمل بر مقدمه، ۵ فصل، ۴۰ ماده و ۵۲ تبصره طی گردشکار شماره ۷۹۷۹۰ ستاد کل نیروهای مسلح به محضر مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا تقدیم و در تاریخ ۱۹ /۹ /۹۹ مورد تصویب قرار گرفت.