مصوبه در خصوص بهینه سازی مصرف آب و تشویق مشترکان کم مصرف خانگی

تاریخ تصویب: ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۰۵

شماره: 581604 – ۱۳۹۹/۱۱/۱

اعضای شورای اقتصاد عضو هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۹۹/۹/۱۹، به استناد تبصره (8) ماده (12) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور (مصوب 1/ 2/ 1394 مجلس شورای اسلامی)، پیشنهاد آن وزارت را به شرح ذیل مورد تصویب قرار دادند:


1- با هدف بهینه سازی مصرف آب و تشویق مشترکان کم مصرف خانگی، به وزارت نیرو اجازه داده می شود:

الف – صورتحساب آب و فاضلاب مشترکان با مصرف تا یک سوم الگوی تعیین شده (موضوع تبصره (4) ماده (1) قانون توسعه و بهینه سازی آب شهری و روستایی در کشور – مصوب 1394) را با تخفیف صد درصد (100%) محاسبه کند.

تبصره – این تخفیف صرفاً شامل سکونتگاه های دایمی در حال بهره برداری شهری و روستایی می شود. واحدهای خالی از سکنه و سکونتگاه های غیردایم نظیر باغ ویلاها و خانه باغ ها مشمول این تخفیف نمی شوند.

ب – آب بهای سایر مشترکان تا الگوی تعیین شده تغییری نخواهد کرد.

2- مشترکان با مصرف ماهانه بیش از الگوی مصرف، شش ماه فرصت دارند تا نسبت به اصلاح رفتار مصرفی و کاهش مصرف آب اقدام کنند. در پایان این دوره، بهای آب آن دسته از مشترکینی که مصرف آنان بیش از الگوی تعیین شده باشد، به پیشنهاد وزارت نیرو و تصویب شورای اقتصاد افزایش می یابد.

3- وزارت نیرو (شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور) موظف است ضمن اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی، مشترکین پرمصرف را نسبت به استفاده از وسایل کاهنده مصرف با هدف اصلاح رفتار و کاهش مصارف غیرضروری ترغیب کند.

4- دستورالعمل اجرایی این مصوبه (شامل بازنگری در طبقات مصرف و اصلاح ضرایب شهری) ظرف (10) روز توسط وزارت نیرو تدوین و ابلاغ می شود.

محمدباقر نوبخت