نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه در خصوص مقررات احوال شخصیه مسیحیان و کلیمیان و زرتشتیان ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۰۲

نظریه مشورتی شماره: ۷/۹۹/۹۲۷ – ۱۳۹۹/۱۱/۲۶

۱-
اولاً، مقررات احوال شخصیه مسیحیان کاتولیک ایران، تابع نظر شورای اسقفان کاتولیک ایران است و قواعد آن در ۶۰ ماده به تصویب این شورا رسیده است.

ثانیاً، در مورد مسیحیان پروتستان ایران، به موجب ماده ۲۹۵ مقررات احوال شخصیه مسیحیان پروتستان ایران مصوب ۱۳۸۷/۷/۳ تفسیر مواد این مقررات با اظهار نظر در موارد خاص بر عهده کلیسا یا کمیته منتخب کلیساهای پروتستان است.

ثالثاً، هر چند مقررات احوال شخصیه ارامنه گریگوری در سال ۱۳۱۷ به تصویب رسیده و متعاقباً با اصلاحاتی مواجه شده است، اما رئیس شورای خلیفه‌گری تهران به موجب نامه شماره 1034/77 مورخ ۱۳۸۲/۴/۲ به اداره کل تدوین و تنقیح قوانین و مقررات ریاست جمهوری اعلام داشته است که تفسیر این مقررات در صلاحیت انحصاری مراجع دینی کلیسای ارمنی است، لذا مرجع استعلام در خصوص این مقررات، خلیفه‌گری ارامنه گریگوری تهران است.

۲- در حال حاضر انجمن کلیمیان تهران، مرجع عالی دینی کلیمیان ایران است که برابر اساسنامه مربوط مجاز به اظهار نظر و پاسخ‌گویی راجع به پرسش‌های مربوط به احوال شخصیه است که با جلب نظر دارالشرع صورت می‌گیرد.

۳- با توجه به تبصره ماده ۴ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ و آیین‌نامه احوال شخصیه زرتشتیان ایران، مصوب ۱۳۸۶/۱۲/۲۷، انجمن موبدان تهران به عنوان مرجع عالی دینی زرتشتیان تعیین شده است، و مرجع رسمی استعلامات در امور حسبی و احوال شخصیه است.


[انجمن کلیمیان تهران طی نامه شماره ۱۳۷۸/۹/۲۷ – ۸۳۵۵ به اداره کل حقوقی و تدوین قوانین قوه قضاییه اعلام کرده است:

«هیچ کتاب و یا متن ترجمه شده به زبان فارسی، در احوال شخصیه و حقوق ارثیه کلیمیان در ایران وجود ندارد، و به فرض وجود نیز دارای اعتبار شرعی نیست. در مواردی که به موجب اصل سیزده قانون اساسی، اعلام نظر مرجع دینی کلیمیان در احوال شخصیه به موجب قوانین فقهی کلیمیان ضرورت پیدا کند، از طرف دادگاه در آن مورد خاص سوال می‌شود و مرجع دینی کلیمیان با مراجعه و استناد به کتب فقهی هالاخا، جواب برای دادگاه ارسال می‌نماید.»]