اصلاح آیین‌نامه تضمین معاملات دولتی [مصوب ۱۴۰۰/۱/۱۸]

تاریخ تصویب: ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۲/۰۱

شماره: ۵۲۱۱/ت۵۷۵۹۲هـ – ۱۴۰۰/۱/۲۲

هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۰/۱/۱۸ به پیشنهاد شماره 38064 مورخ 1 /4 /1399 وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

آیین‌نامه تضمین معاملات دولتی، موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۲۳۴۰۲/ت۵۰۶۵۹هـ مورخ ۱۳۹۴/۹/۲۲ به شرح زیر اصلاح می شود:

1 – بند (ذ) ماده (2) به شرح زیر اصلاح می شود:
ذ – سپرده حسن اجرای کار: مبلغی که بابت تضمین حسن اجرای کار از هر پرداخت کارفرما به طرف قرارداد در قالب وجه نقد یا اوراق مالی اسلامی دولت کسر و پس از دوره مقرر تعیین شده در قرارداد توسط کارفرما نگهداری و پس از حصول شرایط مندرج در قرارداد (از حیث زمان و کم و کیف اجرای تعهدات قراردادی) آزاد می شود.

2 – متن زیر به عنوان بند (ن) به ماده (2) الحاق می شود:
ن – اوراق مالی اسلامی دولت: اوراق بهادار اسلامی با نام منتشرشده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی به نیابت از دولت نظیر اوراق مشارکت، انواع صکوک اسلامی (از جمله اجاره، وکالت و منفعت) و اسناد خزانه اسلامی که در چهارچوب عقود اسلامی و به موجب قانون و مقررات مربوط، به قیمت اسمی مشخص برای مدت معین به صورت ریالی یا ارزی منتشر می شود.

3 – بند (ج) ماده (4) به شرح زیر اصلاح می شود:
ج – اوراق مالی اسلامی دولت.

4 – بند (خ) ماده (4) به شرح زیر اصلاح می شود:
خ – ضمانت نامه‌ های صادرشده توسط صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق های پژوهش و فناوری غیردولتی موضوع ماده (100) قانون برنامه سوم توسعه و ماده (45) قانون برنامه چهارم توسعه و ماده (44) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور – مصوب 1394 – و در چهارچوب اساسنامه های نمونه، موضوع تصویب ‌نامه‌ شماره 125186 /ت57421هـ مورخ 1 /11 /1399 و برای تضامین موضوع مواد (5)، (6) و (7) این آیین‌نامه در چهارچوب دستورالعملی که با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور به تأیید رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، رییس‌ کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و معاون علمی و فناوری رییس ‌جمهور می ‌رسد.

5 – تبصره های (3) و (4) بند (خ) ماده (4) به شرح زیر اصلاح می شود:
تبصره 3 – دستگاه‌ های اجرایی باید ضمن ارایه مدارک و مستندات مورد نیاز، از طریق شرکت سپرده ‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه نسبت به توثیق اوراق مالی اسلامی دولت مورد تضمین که نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شده‌ اند، به نفع دستگاه اجرایی اقدام و حسب مورد عملیات حسابداری مربوط را در دفاتر مالی ثبت کنند. دستگاه‌ های اجرایی می‌ توانند از طریق شرکت مذکور، حسب مورد و به تشخیص خود نسبت به فروش اوراق وثیقه شده معادل مبلغ تضمین و آزادسازی باقی مانده آن اقدام کنند.
تبصره 4 – اوراق مالی اسلامی دولت وثیقه شده به مبلغ هشتاد و پنج درصد ارزش معاملاتی روز قبل به عنوان تضمین پذیرفته می شود. ارزش معاملاتی اوراق مالی اسلامی عبارت است از قیمت پایانی معامله که از طریق مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران به نشانی www.tsetmc.ir تعیین می شود.

6- [لغو ۱۴۰۱/۵/۹]
[در بند (ت) ماده (6) عبارت “و به حساب سپرده واریز” حذف می شود.]

7 – در قسمت نوع تضمین جداول شماره (1)، (2)، (3)، (4)، (5) و (6) موضوع مواد (5) و (6)، عبارت “و (خ)” بعد از عبارت “(ح)” اضافه می شود.

معاون اول رئیس جمهور – اسحاق جهانگیری