آیین‌نامه نحوه و مرجع صدور مجوز تولید، عرضه یا حمل ادوات موضوع تبصره (۲) الحاقی ماده (۶۱۷) قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم – تعزیرات و مجازات های بازدارنده)

تاریخ تصویب: ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۲/۱۲

شماره: 11399/ت56507هـ – ۱۴۰۰/۲/۵

هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۰/۲/۱ به پیشنهاد وزارتخانه های دادگستری و کشور (با همکاری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران) و به استناد تبصره (2) ماده واحده قانون الحاق دو تبصره به ماده (۶۱۷) قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم – تعزیرات و مجازات های بازدارنده) – مصوب 1396 -،‌ آیین‌نامه نحوه و مرجع صدور مجوز تولید، عرضه یا حمل ادوات موضوع تبصره (2) الحاقی ماده مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده 1 – ادوات مشمول این آیین‌نامه عبارتند از قمه، شمشیر، قداره و پنجه بوکس که در موارد ورزشی، نمایشی، آموزشی و نیاز ضروری اشخاص (استفاده شغلی یا دفاع شخصی) به کار گرفته می شوند.

ماده 2 – کلیه اشخاصی که در امر تولید و عرضه ادوات مشمول این آیین‌نامه فعالیت داشته و یا متقاضی فعالیت در این حوزه ها می باشند، مکلفند علاوه بر اخذ پروانه کسب برابر ضوابط و مقررات مربوط، قبل از هرگونه فعالیت حسب مورد نسبت به اخذ مجوز از ادارات ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اقدام نمایند.

تبصره – صاحبان واحدهای صنفی موجود که در امر تولید و عرضه ادوات مشمول این آیین‌نامه فعالیت داشته و فاقد مجوز موضوع این ماده هستند، مکلفند ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه حسب مورد به دستگاه های فوق مراجعه و با تسلیم تقاضای کتبی و ارایه مدارک لازم نسبت به اخذ مجوز مذکور اقدام نمایند. در غیر این صورت، پس از پایان مهلت مقرر و عدم اخذ مجوز مذکور مطابق مقررات مربوط نسبت به تعطیلی واحد صنفی متخلف اقدام خواهد شد.

ماده 3 – مرجع صدور مجوز حمل ادوات مشمول این آیین‌نامه برای استفاده شغلی یا دفاع شخصی،‌ نیروی انتظامی شهرستان مربوط می باشد.

ماده 4 – مرجع صدور مجوز حمل ادوات مشمول این آیین‌نامه در موارد ورزشی اعم از آموزش دفاع شخصی و حرکات نمایشی ورزشی، اداره ورزش و جوانان شهرستان مربوط می باشد.

ماده 5 – مرجع صدور مجوز حمل ادوات مشمول این آیین‌نامه برای امور نمایشی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مربوط می باشد.

ماده 6 – افراد دارای شرایط زیر از دریافت مجوز حمل ادوات مشمول این آیین‌نامه محرومند:

1 – سابقه محکومیت کیفری موثر مرتبط؛

2 – اختلال روحی و روانی؛

3 – اشتهار به شرارت و درگیری؛

4 – محکومیت به سوء استفاده از تجهیزات دفاع شخصی.

ماده 7 – مراجع صدور مجوز حمل ادوات مشمول این آیین‌نامه، ضمن صدور مجوز یاد شده نسبت به تعیین نوع وسیله، مدت زمان اعتبار و محدوده جغرافیایی برای حمل آن اقدام خواهند کرد.

ماده 8 – مجوزهای حمل موضوع این آیین‌نامه به اعتبار اشخاص صادر می شود و قابل انتقال به غیر نیست.

ماده 9 – تصمیم صادره از سوی مراجع ذی صلاح موضوع این آیین‌نامه قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری است.

معاون اول رئیس جمهور – اسحاق جهانگیری