دستورالعمل اجرایی پدافند غیرعامل استان‌ها

تاریخ تصویب: ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۴/۱۴

شماره: 160/1/2135 – 1400/02/20


پنجاه و یکمین جلسه کمیته دائمی (شورای عالی) پدافند غیرعامل کشور به استناد ماده ٨ اساسنامه سازمان پدافند غیرعامل کشور مصوب مقام معظّم رهبری و فرماندهی کل قوا (مدظله العالی) در تاریخ 26 /12 /1399 تشکیل و با پیشنهاد وزارت کشور و سازمان، دستورالعمل اجرایی پدافند غیرعامل استان ها موضوع بند ۴ مادّه ٩ اساسنامه، بازبینی و اصلاح و به شرح زیر تصویب گردید؛


مقدمه
دستورالعمل اجرایی پدافند غیرعامل استانها در سال ١٣٨٧ توسط کمیته دائمی پدافند غیرعامل ـ اعضای کارگروه دارای اختیارات اصل ١٢٧ و ١٣٨ قانون اساسی ـ تصویب و ابلاغ گردید و تا کنون مبنای اقدام در استانداری های کل کشور بوده است، با درخواست اصلاح و بازنگری دستورالعمل اجرایی پدافند غیرعامل استان ها از ناحیه وزارت کشور و استانداری ها و تاثیر نظامات و دستورالعمل های ابلاغی از کمیته ی دائمی بر این دستورالعمل از قبیل:
– نظام عملیاتی پدافند مردم محور (صیانت و حفاظت از مردم در شرایط اضطراری بحران ناشی از تهدید و جنگ)
– نظام آمادگی و رزمایش دستگاه های اجرایی در برابر تهدیدات
ـ سند راهبردی پدافند غیرعامل شهری
ـ آیین‌نامه اجرایی ماده ۵٨ قانون احکام دائمی و بند (پ) ماده ١٠۶ و ماده ١٠٩ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور
ـ آیین‌نامه اجرایی پدافند غیرعامل مرزبانی زیستی
و همچنین ارتقاء وظایف و ماموریت استانداری ها متناسب با نوع و سطح تهدیدات، دستورالعمل اجرایی پدافند غیرعامل استان ها بشرح زیر مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفت؛


ماده ١ ـ تعاریف و اختصارات

١) کمیته دائمی: کمیته دائمی (شورای عالی) پدافند غیرعامل کشور

٢) سازمان: سازمان پدافند غیرعامل کشور

٣) آمادگی: مجموعه تدابیر و اقدامات در حوزه نیروی انسانی، تجهیزات (آماده بکاری) و برنامه ها که ظرفیت جامعه، زیرساخت و اجرایی مسئول را برای پاسخ مؤثر به حوادث و سوانح در حداقل زمان، ناشی از تهدیدات سایبری، شیمیایی، زیستی، پرتوی، نظامی و ترکیبی افزایش می دهد بطوری که خسارات انسانی و مادی ناشی از آن را به حداقل می رساند.

۴) رزمایش: تمرین میدانی (با بکارگیری تجهیزات) یا ستادی (دورمیزی) است که بر اساس سناریوهای احتمالی شبیه سازی و با روش های گوناگون اجرا می گردد و باعث کشف آسیب پذیری و ارتقاء آمادگی های دستگاهی و انفرادی و ارزیابی کارآیی اقدامات برای مقابله با تهدیدات می شود.

۵) دستگاه اجرایی: کلیه وزارتخانه ها، مؤسسات دولتی، مؤسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت های دولتی و کلیه دستگاه هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم تصریح و یا ذکر نام است از قبیل شرکت ملی نفت ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی، بانک ها و بیمه های دولتی، دستگاه های اجرایی نامیده می شوند.


ماده ٢ ـ اسناد بالادستی

١) رهنمودها، احکام، منویات و تدابیر مقام معظّم رهبری (مدظله العالی)

٢) سیاست های کلی نظام در موضوع پدافند غیرعامل ابلاغی مقام معظّم رهبری (مدظله العالی)

٣) سیاست های کلی امنیت ملی در حوزه امنیت داخلی ابلاغی مقام معظّم رهبری (مدظله العالی)

۴) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور

۵) قوانین و سیاست های کلی برنامه های پنج ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران

۶ ) اساسنامه سازمان پدافند غیرعامل کشور


ماده ٣ ـ دامنه شمول
استانداری ها، فرمانداری ها و شهرداری های کل کشور و سایر دستگاه های اجرایی استانی و شهرستانی و نیز دستگاه های اجرایی ملی مستقر در استان ها مشمول این دستورالعمل قرار می گیرند.


ماده ۴ ـ هدف
استقرار و نهادینه سازی ـ روزآمدی، هدایت، راهبری، اجرا، نظارت، بازخورد و اصلاح ـ نظام پدافند غیرعامل در مقابل تهدیدات نظامی، زیستی، پرتوی، سایبری و الکترونیک، شیمیایی و ترکیبی و اقدامات خصمانه دشمن و کاهش آسیب پذیری و تداوم چرخه ارائه خدمات ضروری برای مردم در سطح استان و شهرستان،


ماده ۵ ـ منظور

١) برآورد و احصاء تهدیدات دشمن در مراکز و زیرساخت های حیاتی، حساس و مهم مستقر در استان و شهرستان

٢) ارتقاء آمادگی مردم قبل از بحران برای مواجهه با وضعیت اضطراری،

٣) افزایش آستانه مقاومت مردمی در برابر پیامدهای ناشی از وقوع تهدیدات دشمن،

۴) تداوم خدمات رسانی به مردم استان و شهرستان در وضعیت اضطراری ناشی از تهدیدات خصمانه دشمن،

۵) بهینه سازی، ایجاد هماهنگی وهم افزایی، یکپارچه سازی وایجاد وحدت رویه در امور پدافندغیرعامل استان ها و شهرستان ها،

6) ایجاد بستر مناسب برای پیاده سازی مصوبات کمیته دائمی و طرح‌های پدافند غیرعامل در استان ها و شهرستان‌ها،


ماده ۶ ـ ارکان پدافند غیرعامل استان
ـ شورای پدافندغیرعامل استان
ـ اداره کل پدافند غیرعامل استانداری
ـ کارگروه های تخصصی پدافند غیرعامل
ـ شورای پدافند غیرعامل شهرستان


ماده ٧ ـ مأموریت شورای پدافند غیرعامل استان
شورای پدافند غیرعامل استان مأموریت برنامه‌ریزی، هدایت، سازماندهی، راهبری و نظارت بر اقدامات پدافند غیرعامل شامل: فرهنگ سازی، ایجاد آمادگی، ارتقاء آستانه مقاومت و تحمل مردم، کاهش آسیب پذیری زیرساخت‌ها و سرمایه های استان، صیانت و اداره امور مردم، تسهیل مدیریت بحران در شرایط اضطراری، تدوین طرح‌های جابجایی و استقرار مردم، تداوم چرخه خدمات اساسی و تامین نیازهای ضروری مردم و نهادینه سازی اصول، الزامات و ملاحظات فنی مهندسی پدافند غیرعامل در طرح‌ها و پروژه های استانی از طریق دستگاه های اجرایی را برعهده دارد.


ماده ٨ ـ وظایف شورای پدافند غیرعامل استان

١) شناسایی دارائی ها و سرمایه های حیاتی و حساس استان و سطح بندی آنها،

2) بررسی و تأیید تهدیدات و آسیب پذیری های استان در حوزه های مردم محور،

٣) پیگیری و نظارت بر تهیه شناسنامه اماکن طبقه بندی شده در استان،

۴) بررسی و تصویب برنامه اجرایی پدافند غیرعامل استان در حوزه های مختلف و تعیین منابع مالی مورد نیاز از طریق مراجع ذی‌ربط در چارچوب قوانین و مقرّرات،

۵) نظارت بر رعایت استانداردها، آیین‌نامه ها و دستورالعمل های فنی و اجرایی پدافند غیرعامل استان،

۶) ایجاد و سازماندهی و راه اندازی کارگروه های تخصّصی و نظارت بر عملکرد آنها،

٧) بررسی و تائید طرح‌های اجرایی پدافند غیرعامل پیشنهادی کارگروه های تخصّصی و نظارت بر اجرای آنها،

٨) نظارت بر انجام آموزش، فرهنگ سازی و پژوهش های تخصصی به منظور نهادینه سازی پدافند غیرعامل در سطح استان با همکاری دستگاه های اجرایی ذی‌ربط،

٩) نظارت بر اجرای سیاست ها و راهبردهای کلان ابلاغی کمیته دائمی در استان،

١٠) هماهنگی و برقراری تعامل با وزارت کشور و سازمان در راستای اجرایی شدن اهداف و سیاست های ابلاغی پدافند غیرعامل،

١١) هماهنگی و نظارت بر تمرین ها و رزمایش های مختلف پدافند غیرعامل استان،

١٢) سازماندهی مناسب دستگاه ها و مدیریت صحنه عملیات امداد نجات و مردم یاری و استفاده از ظرفیت ها و قابلیت های بسیج در بحران ناشی از اقدامات دشمن،

١٣) بررسی میزان آمادگی دستگاه های اجرایی استان جهت اداره امور مردم و تأمین نیازهای ضروری در شرایط بحران ناشی از اقدامات دشمن،

١۴) اطلاع رسانی مناسب جهت ایجاد آرامش روحی و روانی برای مردم و مقابله با عملیات روانی دشمن،

١۵) ایجاد هماهنگی و ارتقای هم افزایی با شورای مدیریت بحران استان جهت تسهیل مدیریت شرایط اضطراری،

١۶) هماهنگی و تعامل با استان های همجوار جهت شناسایی ظرفیت ها و توانمندی های یکدیگر و اشراف بر تاثیر پیامدهای تهدیدات دشمن نسبت به مردم و زیرساخت های مشترک با هدف مساعدت و همکاری متقابل در شرایط اضطراری.


ماده ٩ ـ اعضاء شورای پدافند غیرعامل استان

١) استاندار (رئیس شورا)

٢) معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استان/ معاون امنیتی و انتظامی استان

٣) فرمانده ارشد آجا در استان

۴) فرمانده سپاه استان

۵) فرمانده ناحیه انتظامی استان

۶) دادستان مرکز استان

7) مدیرکل اطلاعات استان

٨) مدیرکل صدا و سیمای استان

٩) رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان

١٠) مدیرکل مدیریت بحران استان

١١) فرماندار شهرستان مرکز استان

١٢) شهردار شهر مرکز استان

١٣) رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان

١۴) مدیرکل ارتباطات و فناوری استان

١۵) رئیس دانشگاه اصلی استان (ارشد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)

١۶) مدیرکل پدافند غیرعامل استان (دبیر شورا)
معاونین استاندار، فرمانداران، رؤسای کارگروه های تخصّصی پدافند غیرعامل و سایر مدیران دستگاه های اجرایی، بنا به موضوع و ضرورت با نظر رئیس شورا در جلسه شرکت می کنند.

تبصره ١ ـ استاندار می تواند معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استان (یا معاون امنیتی ـ انتظامی) را با اختیارات کافی بعنوان جانشین رئیس شورا تعیین کند.

تبصره ٢ ـ حکم رئیس شورای پدافند غیرعامل استان توسط رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس کمیته دائمی و احکام سایر اعضای شورای پدافند غیرعامل استان، توسط استاندار صادر می شود.

تبصره ٣ ـ مدیرکل پدافند غیرعامل استان از بین مدیران مجرّب، باسابقه و آشنا با موضوعات پدافند غیرعامل با حکم استاندار منصوب می شود.

تبصره ۴ ـ استاندار با هماهنگی سازمان می تواند مدیرکل پدافند غیرعامل استان را از بین نظامیان دارای سابقه و آشنا با حوزه پدافند غیرعامل با حفظ شغل و جایگاه سازمانی در نیروهای مسلح منصوب کند.

تبصره ۵ ـ کلیه منصوبین در مشاغل پدافند غیرعامل استان ها بویژه مدیران کل پدافند غیرعامل موظّف به گذراندن دوره های آموزشی پدافند غیرعامل و تداوم آن، تحت نظر سازمان هستند.

تبصره ۶ ـ جلسات شورای پدافند غیرعامل استان ماهی یکبار با حضور دوسوم اعضاء برگزار می شود؛ مصوبات و تصمیمات شورا با تائید استاندار برای کلیه دستگاه های اجرایی استان لازم الاجراست.


ماده ١٠ ـ اداره کل پدافند غیرعامل استان
به منظور پیگیری و تحقق مأموریت های پدافند غیرعامل در استان، اداره کل پدافند غیرعامل استان زیر نظر معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی/ معاون امنیتی ـ انتظامی ایجاد می گردد؛ ساختار سازمانی و شرح وظایف تفصیلی اداره کل پدافند غیرعامل، توسط وزارت کشور با هماهنگی سازمان تهیه و ابلاغ می شود.

تبصره ١ ـ اداره کل پدافند غیرعامل استان می تواند در صورت نیاز برابر مقررات و دستورالعمل های مربوط از خدمات منابع انسانی دستگاه های اجرایی استان و نیروهای مسلّح استفاده کند.

تبصره ٢ ـ اداره کل پدافند غیرعامل می تواند از طریق سازمان و با تصویب ستاد کل نیروهای مسلّح، افسران وظیفه دارای مدرک تخصّصی مورد نیاز را ـ در سقف و سهمیه مشخص شده توسط ستاد کل بصورت اَمریه بکارگیری کند.

تبصره ٣ ـ ارتباطات اداری و مکاتبات اداره کل پدافند غیرعامل استان در حوزه های استانداری و وزارت کشور از طریق سلسله مراتب وزارت کشور و در سایر حوزه های زیرساختی در استان، بصورت مستقیم با سازمان و دستگاه اجرایی ذی‌ربط اقدام می شود.


ماده ١١ ـ وظایف اداره کل پدافند غیرعامل استان (دبیرخانه)

١) بررسی و تنظیم طرح‌ها و پیشنهادات و اولویت بندی موضوعات و طرح در جلسات شورای پدافند غیرعامل استان،

٢) تهیه و تدوین برنامه های سالانه پدافند غیرعامل در راستای اهداف و راهبردهای ابلاغی سالانه سازمان،

٣) پیگیری ابلاغ مصوبات شورای پدافند غیرعامل استان به سازمان های ذی‌ربط و نظارت بر روند اجرای آنها،

۴) تهیه گزارش های مستمر و ادواری از آخرین وضعیت پدافند غیرعامل استان و انعکاس نقایص، معایب و مشکلات به شورای پدافند غیرعامل استان و وزارت کشور،

۵) هماهنگی جهت تشکیل جلسات شورای پدافند غیرعامل استان،

۶) نظارت بر عملکرد کارگروه های تخصصی استان،

٧) مستند سازی گزارش ها، اسناد، اطلاعات، مذاکرات و صورتجلسات شورای پدافند غیرعامل استان،

٨) ارسال مصوبات، روند پیشرفت و اجرای مصوبات و ارزیابی مستمر اقدامات و جلسات به وزارت کشور و سازمان،

٩) نظارت بر عملکرد شورای پدافند غیرعامل شهرستان ها،


ماده ١٢ ـ شورای پدافند غیرعامل شهرستان

١) بمنظور هماهنگی، پیگیری و اجرایی نمودن اهداف پدافند غیرعامل و مصوبات کمیته دائمی در حوزه شهرستان از جمله: سند راهبردی پدافند غیرعامل شهری ـ مصوبه شماره 2022 /1 /160 ـ و نظام عملیاتی پدافند مردم محور ـ مصوبه شماره 2060 / 1 /160 ـ شورای پدافند غیرعامل شهرستان در فرمانداری هر شهرستان به ریاست فرماندار و با عضویت اعضای متناظر شورای پدافند غیرعامل استان تشکیل خواهد شد.

٢) فرماندار بعنوان رئیس شورای پدافند غیرعامل شهرستان با حکم استاندار و رئیس شورای پدافند غیرعامل استان منصوب می شود و سایر اعضای شورای پدافند غیرعامل شهرستان با حکم فرماندار تعیین می شوند؛ دبیر شورا، معاون فرماندار و دبیرخانه این شورا برعهده مدیر پدافند غیرعامل فرمانداری بوده که با حکم فرماندار منصوب می شوند.

تبصره ـ این شورا هر ماه یکبار تشکیل و ضمن نظارت بر مصوبات ابلاغی از کمیته دائمی و شورای پدافند غیرعامل استان، نسبت به پیگیری و اجرای طرح‌های پدافند غیرعامل مربوط به دستگاه های اجرایی شهرستان اقدام می کند.


ماده ١٣ ـ کارگروه های تخصّصی
برای شناسایی تهدیدات، مخاطرات و آسیب پذیری ها در حوزه مردم و زیرساخت های استان و ارائه راهکارهای مناسب به منظور کاهش آسیب پذیری ها و خسارت های احتمالی، ارائه نظرات کارشناسی در اجرای مصوبات شورای پدافند غیرعامل استان، فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و اجرای برنامه های آموزشی برای اقشار مختلف جامعه، کارگروه های تخصّصی زیر، در تابعیت شورای پدافند غیرعامل استان تشکیل می گردند؛

١ ـ کارگروه امنیت و دفاع (غیرعامل)

٢ ـ کارگروه زیستی

٣ ـ کارگروه پشتیبانی و تامین نیازهای ضروری

۴ ـ کارگروه خدمات و امداد و نجات

۵ ـ کارگروه سایبری و الکترونیک

۶ ـ کارگروه حمل و نقل و جابجایی

٧ – کارگروه مشارکت مردمی (مردم محور)

٨ – کارگروه امور فرهنگی و اجتماعی

٩ – کارگروه کالبدی و زیربنایی

١٠ – کارگروه کشاورزی و امنیت غذایی

١١ – کارگروه حقوقی و قضایی
اعضاء و شرح وظایف کارگروه های تخصّصی به پیوست می باشد.


ماده ١۴ ـ استاندار بعنوان رئیس شورای پدافند غیرعامل استان موظّف است با توجه به ماهیت تهدیدات، مخاطرات و حوادث استان «قرارگاه عملیاتی پدافند غیرعامل استان» را در حوزه های زیستی، شیمیایی، پرتوی و مردم محور تشکیل و برابر با ساختارها و نظام های عملیاتی مصوّب کمیته ی دائمی اقدام کند.

قرارگاه
مصوبه کمیته دائمی
شماره و تاریخ مصوبه
قرارگاه پدافند شیمیایی
نظام مصون سازی و عملیات پدافند شیمیایی
شماره 2121 /160
مورخ 21 /1 /1399
قرارگاه پدافند مردم محور
نظام عملیاتی پدافند مردم محور
شماره 2060 /160
مورخ 25 /3 /1399
قرارگاه پدافند زیستی
چارچوب و وظایف قرارگاه پدافند زیستی
شماره 644 /315 /137
مورخ 20 /04 /1391
قرارگاه پدافند پرتوی
چارچوب و وظایف قرارگاه پدافند پرتوی
شماره 166 /315 /137
مورخ 19 /11 /1390

تبصره ١ ـ استاندار، فرمانده قرارگاه عملیاتی پدافند غیرعامل استان و فرمانده سپاه استانی، جانشین قرارگاه عملیاتی پدافند غیرعامل استان می باشند.

تبصره ٢ ـ با حکم رئیس ستادکل نیروهای مسلح و وزیر کشور، استاندار بعنوان فرمانده قرارگاه عملیاتی پدافند غیرعامل استان منصوب می گردد.

تبصره ٣ ـ با حکم فرمانده کل سپاه و رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، فرمانده سپاه استان بعنوان جانشین قرارگاه عملیاتی پدافند غیرعامل استان منصوب می گردد.


ماده ١۵ ـ تصمیمات و مصوبات شورای پدافند غیرعامل استان که به تائید اکثریت اعضاء شورا رسیده و توسط استاندار ابلاغ می شود برای کلیه دستگاه های اجرایی استانی لازم الاجرا بوده و مستنکفین از اجرای آنها به تشخیص استاندار توسط دادستان، پیگیری قضایی و وفق مقررّات و قوانین امنیتی و دفاعی، اقدام قضایی مناسب انجام می شود.


ماده ١۶ ـ سازمان با همکاری دستگاه های اجرایی ذی‌ربط، اسناد تفصیلی، دستورالعمل، ضوابط و طرح‌های عملیاتی مورد نیاز برای اجرای این دستورالعمل را تهیه و به دستگاه های اجرایی ابلاغ می کند.


ماده ١٧ ـ سازمان مسئول نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل بوده و هر نوع اصلاح و بازنگری برای آن، با پیشنهاد وزارت کشور و سازمان به تصویب کمیته دائمی می رسد.


ماده ١٨ ـ این تصویب‌نامه در هجده ماده و سیزده تبصره و یک پیوست در پنجاه و یکمین جلسه کمیته دائمی به تاریخ بیست و ششم اسفندماه سال یکهزار و سیصد و نود و نه هجری شمسی به تصویب رسید.


دستورالعمل اجرایی پدافند غیرعامل استان ها مشتمل بر ١٨ ماده و ١٣ تبصره و ١ پیوست که در تاریخ 26 /12 /1399 در پنجاه و یکمین جلسه کمیته دائمی (شورای عالی) پدافند غیرعامل کشور به تصویب رسید، به استناد تبصره یک ماده نه اساسنامه سازمان پدافند غیرعامل کشور مصوّب مقام معظّم رهبری و فرماندهی کل قوا (مدظله العالی) جهت اجرا ابلاغ می گردد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور
سرلشکر پاسدار محمد باقری