دستورالعمل تشکیل یگان‌‌های حفاظت در دستگاه‌های اجرایی [مصوب ۱۴۰۰]

تاریخ تصویب: ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۴/۲۷

شماره: ۲۴۴۰/۱/۹/۳۲ – ۱۴۰۰/۴/۱۷

مقدمه
در راستای تحقق اصل ۱۱۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و سیاست های کلی نظام، به منظور ساماندهی یگان های مسلح دستگاه های کشوری در سلسله مراتب نیروهای مسلح با هدف توسعه امنیت و واگذاری حفاظت دستگاه ها به آن ها، دستورالعمل تشکیل یگان های حفاظت در دستگاه های کشوری توسط ستاد کل نیروهای مسلح تدوین و در تاریخ ۱۳۷۹/۴/۵ به تصویب مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا رسید.
دستورالعمل مذکور مبنای اجرای ماده ‌۱۷۹ قانون برنامه سوم و تنفیذ آن در ماده ‌۱۲۹ قانون برنامه چهارم و همچنین ماده ‌۲۳۳ قانون برنامه پنجم توسعه کشور قرار گرفت و به مرحله اجرا در آمد. با توجه به ضرورت امر، تجارب مفید به دست آمده و رضایتمندی رؤسای سازمان ها از تشکیل یگان های حفاظت در دستگاه های اجرایی، قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور (ماده ‌۳۵ مربوط به تشکیل یگان های حفاظت در دستگاه های اجرایی) در جلسه علنی روز یکشنبه تاریخ ۱۰ /۱۱ /۹۵ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۷ /۱۱ /۹۵ به تأیید شورای نگهبان رسید و مجلس شورای اسلامی نیز آن را طی‌ نامه شماره ۳۲ /۹۶۶۸۳ مورخ ۱ /۱۲ /۹۵ برای اجرا به رئیس جمهور محترم ابلاغ نمود.
در راستای اجرای اصل ۱۱۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تدابیر مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا، ماده ‌۳۵ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور و سیاست های اجرایی ستاد کل نیروهای مسلح و با توجه به تجارب به دست آمده از اجرای قوانین مربوط در برنامه های سوم، چهارم و پنجم توسعه کشور، دستورالعمل تشکیل یگان‌های حفاظت در دستگاه های اجرایی با اخذ نظر هیأت محترم وزیران تدوین گردیده است.


فصل یکم ـ کلیات:

ماده ۱ ـ هدف: توسعه، ارتقاء و تحکیم امنیت جامعه و ساماندهی یگان های مسلح دستگاه های اجرایی با رعایت ضوابط نیروی انتظامی، واگذاری تأمین امنیت و حفاظت از دستگاه های اجرایی و بخشی از وظایف انتظامی و حفاظتی نیروی انتظامی به آن ها.

ماده ۲ ـ منظور: حفاظت مسلحانه از زیرساخت ها، اماکن، تأسیسات، تجهیزات و انجام برخی از مأموریت های موضوعی ـ تخصصی دستگاه های اجرایی.

ماده ۳ ـ تعاریف:

۱ ـ نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران: شامل؛ ستاد کل نیروهای مسلح، ارتش، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است.

۲ ـ دستگاه اجرایی: دستگاه های موضوع ماده‌ ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، مصوب سال ۱۳۸۶، (کلیهٴ وزارتخانه ها، مؤسسات دولتی، مؤسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت های دولتی و کلیه دستگاه هایی که شمول قانون بر آن ها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است از قبیل شرکت ملی نفت ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی، بانک ها و بیمه های دولتی، دستگاه اجرایی نامیده می شوند.)

۳ ـ یگان حفاظت: تشکیلاتی حفاظتی ـ انتظامی، با سلسله مراتب خاص و سازماندهی و فرماندهی متمرکز است، که برابر قانون، با موافقت و مجوز ستاد کل نیروهای مسلح در دستگاه های اجرایی، تحت نظر بالاترین مقام دستگاه تشکیل و از نظر به‌ کارگیری سلاح و مهمات تابع ضوابط نیروهای مسلح بوده و با رعایت ضوابط نیروی انتظامی در راستای اجرای مأموریت و وظایف محوله، در حوزه استحفاظی خود، ایفای نقش می نمایند.

۴ ـ مأمور به خدمت: وضعیت کارکنانی است که برابر ضوابط و مقررات، از نیروهای مسلح برای مدت زمان مشخص به یکی از دستگاه ‌های اجرایی مأمور می گردند که مدت زمان آن قابل تمدید می ‌باشد.

۵ ـ کنترل عملیاتی: اعمال فرماندهی، هدایت و کنترل فعالیت های مأموریتی بر اساس خط مشی های ابلاغی و اهداف تعیین شده، که از طریق اقدامات و عملیات اجرایی از قبیل سازماندهی و بکارگیری فرماندهی ها و کارکنان در اختیار، در راستای تحقق مأموریت صورت می پذیرد.

۶ ـ وضعیت غیرعادی (انتظامی): بر اساس تعاریف مصوب شورای عالی امنیت ملی می باشد.

۷ ـ وضعیت بحرانی (امنیتی): بر اساس تعاریف مصوب شورای عالی امنیت ملی می باشد.

ماده ۴ ـ اختصارات:

۱ ـ نیروهای مسلح: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

۲ ـ ستاد کل: ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

۳ ـ شعام: شورای عالی امنیت ملی

۴ ـ شاک: شورای امنیت کشور

۵ ـ ناجا: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

۶ ـ یگان: یگان های حفاظت دستگاه های اجرایی

۷ ـ حوزه استحفاظی: حوزه و محدوده مأموریت و مسئولیت یگان های حفاظت دستگاه های اجرایی

ماده ۵ ـ مستندات:

۱ ـ دستورالعمل تشکیل یگان های حفاظت در دستگاه های کشوری طی گردشکار شماره ۶۷۷۱۵ تاریخ ۱۳۷۹/۲/۱۸ به محضر مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا تقدیم گردید؛ معظم له در تاریخ ۱۳۷۹/۴/۵ ضمن تصویب دستورالعمل مذکور، در خصوص انتصاب فرمانده هان یگان های حفاظت (بند ۶ /۵ دستورالعمل مذکور)، موافقت ستاد کل را به‌عنوان شرط انتصاب مورد تأکید قرار دادند و مقرر فرمودند: با یک اصلاح در بند ۶ /۵ (بعد از فرمانده ناجا “پس از موافقت ستاد کل” نصب می شوند، اضافه شود.)

۲ ـ شیوه ‌نامه واگذاری سلاح و مهمات به واجا و سایر دستگاه های اجرایی طی‌ نامه شماره ۶۷ /۷۲۶ /۳ /۲۳۷۰ تاریخ ۹۸/۸/۶ به محضر مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا تقدیم گردید؛ معظم له در تاریخ ۹۸/۸/۲۹ در خصوص غیرقانونی بودن تشکیل یگان مسلح (یگان حفاظت) در حراست دستگاه های اجرایی، مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه و مرکز صیانت و حفاظت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران؛ مقرر فرمودند: یگان باید منحل شود مگر با مجوز قانونی.

۳ ـ ماده ‌۳۵ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور: دستگاه های اجرایی در صورت نیاز به یگان حفاظت مکلفند پس از کسب موافقت و مجوز ستاد کل نیروهای مسلح نسبت به تشکیل یگان های حفاظت اقدام کنند. این یگان ها از نظر بکارگیری سلاح و مهمات تابع ضوابط نیروهای مسلح می باشند و با رعایت ضوابط نیروی انتظامی تحت نظر بالاترین مقام دستگاه ذی‌ربط اداره می شوند.

تبصره: دستورالعمل نحوه تشکیل یگان های حفاظت شامل اختیارات، حدود وظایف، چگونگی ساماندهی، تسلیح، آموزش، انتصاب فرماندهان، ارتباط با نیروی انتظامی و نظارت بر عملکرد آن ها به تصویب ستاد کل نیروهای مسلح می رسد.

فصل دوم ـ ضوابط تشکیل و پشتیبانی یگان:

ماده ۶ ـ مراحل تشکیل و تبیین مأموریت:

۱ ـ دستگاه اجرایی که به لحاظ اهمیت، گستردگی یا ویژگی خاص، ضرورت حفاظت مسلحانه از زیرساخت ها، اماکن، تأسیسات، تجهیزات و انجام برخی از مأموریت‌ های موضوعی ـ تخصصی آن ها، بر اساس قوانین، پس از تأیید شاک، درخواست تشکیل یگان می نمایند، مکلفند برابر این دستورالعمل نسبت به تشکیل یگان اقدام نمایند.

تبصره ۱ ـ مجوز تشکیل یگان، پس از انجام مراحل مندرج در این ماده، توسط ستاد کل صادر می شود.

تبصره ۲ ـ تشکیل یگان در دستگاه اجرایی، نافی وظایف ذاتی نیروهای امنیتی، انتظامی و نظامی در حفاظت از زیرساخت ها، اماکن، تأسیسات و تجهیزات نمی باشد.

تبصره ۳ ـ با توجه به مأموریت‌ و وظایف پلیس فرودگاه‌ های کشور و پلیس راه‌ آهن کشور، این یگان ها کماکان با وضع موجود به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

۲ ‌ـ دستگاه اجرایی موظفند؛ مأموریت، وظایف و ساختار کلی یگان را با همکاری وزارت کشور و ناجا تهیه و با امضاء بالاترین مقام دستگاه ذی‌ربط، برای تصویب به ستاد کل ارسال نمایند.

۳ ـ ستاد کل پیشنهاد دستگاه اجرایی را بررسی نموده و در صورت موافقت، دستورالعمل اختصاصی تشکیل یگان مربوط را با همکاری دستگاه و سایر سازمان های مرتبط تهیه و پس از تصویب، ابلاغ می نماید.

۴ ـ محدودۂ مأموریت و عمل یگان در هر دستگاه اجرایی در چهارچوب دستورالعمل اختصاصی مصوب ستاد کل خواهد بود که از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا می باشد.

۵ ـ یگان های موجود (گاردها یا عناوین مشابه) در دستگاه های اجرایی که مجوز ستاد کل را ندارند، مکلفند بر اساس این دستورالعمل، نسبت به تبدیل یگان مسلح خود به یگان حفاظت اقدام نمایند.

۶ ـ با تشکیل یگان در دستگاه اجرایی، به منظور یکپارچگی و حفظ وحدت فرماندهی، مسئولیت حفاظت فیزیکی و کنترل ورود و خروج سلاح، مهمات و مواد ناریه بر عهده یگان خواهد بود.

تبصره – سایر اقدام ‌های کنترلی مرتبط با امور داخلی دستگاه از جمله؛ تأیید و کنترل ورود و خروج مراجعین به دستگاه‌ اجرایی، برابر ضوابط و مقررات و تدبیر بالاترین مقام دستگاه، انجام خواهد شد.

ماده ۷ ـ تابعیت و پشتیبانی یگان:

۱ ـ یگان‌ برابر ماده ‌۳۵ قانون قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، در تابعیت دستگاه اجرایی تشکیل و جزئی از ساختار و سازمان آن محسوب و مانند سایر بخش های مستقل و زیرمجموعه دستگاه متبوع، تحت نظر بالاترین مقام دستگاه ذی‌ربط اداره می شوند.

تبصره – مسئولیت اداره نیروهای مسلح بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی از وظایف نیروهای مسلح می باشد و برابر قانون مذکور اداره یگان به بالاترین مقام دستگاه اجرایی واگذار شده است، لذا این مسئولیت قابل تفویض به فرد دیگری نمی باشد.

۲ ـ یگان در وضعیت های انتظامی و امنیتی، با هماهنگی بالاترین مقام دستگاه ذی‌ربط، با رعایت ضوابط شاک و سلسله مراتب فرماندهی، در حوزه استحفاظی خود، تحت کنترل عملیاتی ناجا قرار می گیرند.

تبصره – تشخیص وضعیت های انتظامی و امنیتی بر اساس دستورالعمل مصوب شعام، در استان ها و شهرستان ها برعهده شورای تأمین است و وضعیت انتظامی توسط رئیس شورای تأمین ابلاغ می شود و در صورت تشخیص وضعیت امنیتی، موضوع به شاک ارجاع و پس از تأیید، توسط رئیس شاک ابلاغ می گردد.

۳ ـ یگان می توانند برای انجام مأموریت و وظایف خود که ضرورت استفاده از سلاح و مهمات برای آن امور به تأیید شعام یا شاک رسیده اند، برابر قوانین و مقررات بکارگیری سلاح، از سلاح استفاده نمایند.

۴ ـ تابعیت یگان از دستگاه اجرایی ذی‌ربط، مانع نظارت تخصصی ناجا (انتظامی و حفاظتی) بر یگان نخواهد بود و ناجا مکلف است بر یگان نظارت داشته باشد و گزارش های خود را به بالاترین مقام دستگاه متبوع، ستاد کل و سایر مبادی مربوط اعلام نماید.

۵ ـ کلیه امور پشتیبانی و هزینه های یگان اعم از اداری، مالی، استخدامی، آموزشی، عملیاتی، حفاظتی، انتظامی، تسلیحاتی، تجهیزاتی و سامانه های سازمانی، طبق ضوابط بودجه، برعهده دستگاه اجرایی مربوط می باشد.

فصل سوم ـ ضوابط تشکیلاتی، اداری و استخدامی یگان:

ماده ۸ ـ ساختار و تشکیلات یگان:

۱ ـ ساختار سازمانی و جدول سازمان نیروی انسانی یگان، با توجه به نیاز، ضوابط سازماندهی ساختار دستگاه های اجرایی و برنامه‌ریزی تأمین نیروی انسانی با در نظر گرفتن مجوزهای دستگاه و رعایت قوانین و مقررات و نیز بر اساس شاخص های مربوط از قبیل نوع مأموریت و وظایف، ویژگی منطقه عملیاتی مورد نظر، کیفیت انجام فعالیت و گسترۂ حوزه استحفاظی، توسط دستگاه اجرایی با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و پس از تأیید ناجا و وزارت کشور، برای تصویب به سازمان اداری و استخدامی کشور ارسال می نماید.

۲ ـ جداول سلاح و مهمات سازمانی یگان برابر ضوابط نیروهای مسلح، توسط فرمانده یگان با موافقت بالاترین مقام دستگاه اجرایی تهیه و به تصویب فرمانده ناجا می رسد. سلاح و مهمات یگان پس از تأمین اعتبار از طرف دستگاه متبوع، توسط ناجا تأمین و تحویل یگان می گردد.

تبصره – جداول تجهیزات انتظامی و انفرادی مورد نیاز یگان، توسط فرمانده یگان با موافقت بالاترین مقام دستگاه اجرایی تهیه می شود و تجهیزات مذکور پس از اخذ مجوز از ناجا، توسط دستگاه متبوع تأمین می گردد.

۳ ـ لباس کارکنان و علائم و نشان های یگان بایستی با لباس، علائم و نشان های مربوط به سازمان های نیروهای مسلح تفاوت داشته، به طوری که وجه تمایز آن ها برای همگان قابل تشخیص باشد.

۴ ـ کارکنان یگان (بجز کارکنان مأمور از نیروهای مسلح) حق استفاده از عنوان درجات یا همترازی نشان های مربوط با درجات نیروهای مسلح را نداشته و پایه و گروه آن ها بر اساس ضوابط سازمان اداری و استخدامی کشور یا دستگاه متبوع تعیین خواهند شد.

۵ ـ لباس کارکنان و علائم و نشان های یگان پس از اخذ نظر دستگاه اجرایی، با پیشنهاد ناجا به تصویب وزیر کشور می رسد.

ماده ۹ ـ انتصاب فرماندهان یگان:

۱ ـ فرماندهان یگان ‌ها از بین کارکنان ارشد انتظامی یا نظامی شاغل، با پیشنهاد ناجا و تأیید بالاترین مقام دستگاه اجرایی و پس از موافقت ستاد کل، توسط فرمانده ناجا منصوب می شوند. بالاترین مقام دستگاه اجرایی نیز می تواند عزل و خاتمه مأموریت فرمانده منصوب شده توسط ناجا را درخواست و پیگیری نماید.

تبصره – در صورتی که هماهنگی برای تعیین و انتصاب فرمانده یگان بیش از سه ماه به طول انجامد، کمیته ای متشکل از نمایندگان تام الاختیار بالاترین مقام دستگاه اجرایی، وزارت کشور و ناجا نسبت به تعیین یک نفر از کارکنان ارشد ناجا به عنوان سرپرست یگان اقدام و برای انتصاب به ناجا معرفی می شود. مدت سرپرستی حداکثر سه ماه خواهد بود و در این مدت ناجا با هماهنگی بالاترین مقام دستگاه نسبت به معرفی و تعیین فرمانده اقدام می نماید. در صورت ادامه اختلاف، با حکمیت جانشین فرماندهی معظم کل قوا در امور ناجا و وزیر کشور، فرمانده یگان مشخص خواهد شد.

۲ ـ دستگاه اجرایی می تواند در خصوص جانشین و معاون انتظامی یگان، فرماندهان یگان های استانی و شهرستان های مهم، از کارکنان شاغل نیروهای مسلح به صورت مأمور به خدمت، استفاده نماید.

۳ ـ با تشکیل یگان استانی، فرمانده آن از بین کارکنان شاغل نیروهای مسلح یا یگان، با پیشنهاد فرمانده یگان دستگاه مربوط و هماهنگی مدیر استانی تعیین و با حکم فرمانده یگان منصوب می شود.

تبصره ۱: کارکنانی که از نیروهای مسلح به صورت مأمور به خدمت در یگان خدمت می نمایند تابع قوانین و مقررات استخدامی سازمان متبوع خود در نیروهای مسلح می‌ باشند.

تبصره ۲: کلیه امکانات و تسهیلات سازمانی که در نیروهای مسلح به کارکنان تعلق می گیرد، می بایست به مأمورین به خدمت در یگان نیز از طریق سازمان متبوع در نیروهای مسلح، به آن ها تخصیص داده شود.

ماده ۱۰ ـ ضوابط اداری، استخدامی و انضباطی کارکنان یگان:

۱ ـ تأمین نیروی انسانی یگان برعهده دستگاه اجرایی می باشد.

۲ ـ کارکنان یگان، در صورت انطباق با ضوابط آیین ‌نامه موضوع تبصره‌ بند (الف) ماده‌ (۱) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، حسب مورد مشمول آن می شوند.

۳ ـ رسیدگی به جرائم کارکنان یگان (بجز کارکنان مأمور از نیروهای مسلح) برابر قوانین جاری کشور بوده و در صورتی که در راستای وظایف انتظامی، حفاظتی و بکارگیری سلاح و مهمات باشد، تابع ضوابط نیروهای مسلح می باشد.

فصل چهارم ـ ضوابط حفاظتی، انتظامی و آموزشی یگان:

ماده ۱۱ ـ ضوابط حفاظتی و انتظامی یگان:

۱ ـ خط مشی کلی انتظامی و حفاظتی یگان در چهارچوب سیاست های ابلاغی ستاد کل با پیشنهاد ناجا و با رعایت ویژگی های مأموریتی دستگاه اجرایی و تدابیر تخصصی بالاترین مقام آن دستگاه تنظیم و با تصویب رئیس شاک، به دستگاه های اجرایی ابلاغ می گردد.

۲ ـ امور مربوط به حفاظت کارکنان، اسناد و فناوری اطلاعات یگان، مطابق ضوابط و مقررات جاری دستگاه اجرایی می باشد.

۳ ـ تأیید صلاحیت فردی کارکنان یگان برای استخدام و امور اداری با عضویت های مختلف (بجز کارکنان مأمور از نیروهای مسلح)، برابر قوانین و مقررات جاری، برعهده مبادی ذی‌ربط دستگاه اجرایی می باشد.

۴ ـ تأیید صلاحیت کارکنان یگان برای بکارگیری سلاح و مهمات و امور مرتبط با آن، برعهده سازمان حفاظت اطلاعات ناجا می باشد.

۵ ـ تأیید صلاحیت امنیتی و مکتبی کارکنان نیروهای مسلح مأمور به یگان، برابر قوانین و مقررات جاری، به عهده مبادی ذی‌ربط سازمان متبوع در نیروهای مسلح می باشد.

۶ ـ حکم مأموریت کارکنان یگان و کارکنان مأمور از نیروهای مسلح به یگان، برای انجام مأموریت های انتظامی، حفاظتی و اداری، توسط فرمانده یگان صادر خواهد شد.

ماده ۱۲ ـ ضوابط آموزشی یگان:

۱ ـ کلیه کارکنان یگان موظفند متناسب با شغل خود، آموزش های انتظامی، حفاظتی، تخصصی و توجیهی مرتبط با مأموریت و وظایف یگان را طی نمایند.

۲ ـ آموزش های انتظامی و حفاظتی کارکنان یگان در ارتباط با وظایف و مأموریت ها با ملاحظات خاص دستگاه اجرایی و اعلام کفایت آموزش، پس از تأمین اعتبار توسط دستگاه اجرایی، برعهده ناجا می باشد.

۳ ـ آموزش های تخصصی و توجیهی مورد نیاز کارکنان یگان در ارتباط با وظایف و مأموریت های موضوعی ـ تخصصی و ملاحظات خاص دستگاه اجرایی، برعهده دستگاه متبوع می باشد.

۴ ـ آن دسته از کارکنان یگان که با هماهنگی دستگاه اجرایی، تحت نظر مراجع قضایی تعلیمات و آموزش های لازم را طی می کنند، پس از تحصیل کارت ویژه ضابطان قضایی، در حوزه استحفاظی و حدود وظایف خود، جزء ضابطان خاص قضایی محسوب می شوند.

فصل پنجم ـ دستورات هماهنگی:

ماده ۱۳ ـ نظارت عالی بر امور یگان در چهارچوب این دستورالعمل، برعهده ستاد کل می باشد.

ماده ۱۴ ـ یگان هایی که تاکنون با مجوز ستاد کل تشکیل شده اند، مکلفند دستورالعمل مربوط را در انطباق با این ضوابط بازبینی و به تصویب ستاد کل برسانند.

ماده ۱۵ ـ دستگاه ‌هایی که نیاز به یگان دارند، مکلفند برای تشکیل یگان حفاظت، بر اساس این دستورالعمل، اقدام نمایند.

ماده ۱۶ ـ فرمانده هان یگان، به منظور تسهیل در اجرای مأموریت و وظایف محوله، در چهارچوب این دستورالعمل، برابر تدابیر بالاترین مقام دستگاه اجرایی، با سایر بخش‌ های دستگاه متبوع، همکاری و تعامل نمایند.

ماده ۱۷ ـ ناجا و سایر سازمان های نیروهای مسلح در محدودۂ مقدورات و مقررات خود از یگان، پشتیبانی عملیاتی می نمایند.

ماده ۱۸ ـ مرجع تعیین خطوط فاصل حوزه مأموریت یگان با دستگاه اجرایی و همچنین حل و فصل هرگونه موارد اختلافی در خصوص یگان، در راستای اجرای دستورالعمل های ابلاغی، کمیته ای متشکل از نمایندگان ستاد کل، وزارت کشور، ناجا، سازمان اداری و استخدامی کشور، وزارت اطلاعات و نماینده دستگاه ذی‌ربط می باشد که با مسئولیت ستاد کل تشکیل می گردد.

ماده ۱۹ـ مرجع تعیین خطوط فاصل حوزه مأموریت یگان با سازمان های لشکری، ستاد کل می باشد.

ماده ۲۰ ـ مرجع رفع ابهام‌ و اصلاح این دستورالعمل و دستورالعمل های اختصاصی تشکیل یگان دستگاه اجرایی، ستاد کل می باشد.

ماده ۲۱ ـ به استناد ماده ‌۲۰ دستورالعمل تشکیل یگان‌‌های حفاظت در دستگاه اجرایی مصوب ۹۶/۱۲/۱۴ مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا و اصلاحات پیشنهادی هیأت محترم وزیران، منطبق با تدابیر معظم له و قوانین مربوط، این دستورالعمل در ۵ فصل، ۲۱ ماده ‌و ۱۰ تبصره‌ در تاریخ ۱۴۰۰/۴/۱۶ به تصویب ستاد کل رسیده و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا می باشد.